خسرو آواز ایران

خسرو آواز ایران

‭‬از‭:‬ رضا‭ ‬خبازیان‭ ‬


درگذشت‭ ‬استاد‭ ‬محمد رضا‭ ‬شجریان،‭ ‬گرچه‭ ‬نابهنگام‭ ‬نبود‭ ‬ولی‭ ‬هر‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬اتفاق‭ ‬می افتاد،‭ ‬چه‭ ‬ده‭ ‬سال‭ ‬قبل‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬ده‭ ‬سال‭ ‬بعد،‭ ‬فقدانش‭ ‬به‭ ‬همان‭ ‬میزان‭ ‬جانگداز‭ ‬می  بود‭ ‬که‭ ‬بود‭. ‬

اصولا‭ ‬هنرمندانی‭ ‬که‭ ‬بدین‭ ‬درجه‭ ‬متعالی‭ ‬از‭ ‬هنر‭ ‬دست‭ ‬می یابند،‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬دریچه‭ ‬آثار‭ ‬خود،‭ ‬با‭ ‬روح‭ ‬جمعی‭ ‬یک‭ ‬ملت‭ ‬ارتباطی‭ ‬تنگاتنگ‭ ‬ایجاد‭ ‬می کنند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬دل‭ ‬و‭ ‬خاطره‭ ‬مردمان‭ ‬سرزمین‭ ‬خویش،‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬مردمان‭ ‬جهان،‭ ‬می نشینند‭. ‬از‭ ‬این‭ ‬رو‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬فقدان‭ ‬این‭ ‬گونه‭ ‬هنرمندان،‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬بسته‭ ‬شدن‭ ‬ناگهانی‭ ‬این‭ ‬دریچه‭ ‬عاطفی‭ ‬همراه‭ ‬است،‭ ‬تا‭ ‬اعماق‭ ‬وجود‭ ‬مردمان‭ ‬خویش‭ ‬را‭ ‬متاثر‭ ‬می سازد‭.‬

استاد‭ ‬شجریان‭ ‬،‭ ‬بدون‭ ‬شک‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬دسته‭ ‬از‭ ‬هنرمندان‭ ‬بود‭.‬

وی،‭ ‬در‭ ‬آستانه‭ ‬بیست‭ ‬سالگی اش،‭ ‬قدم‭ ‬به‭ ‬دنیای‭ ‬هنر‭ ‬موسیقی‭ ‬ما‭ ‬گذاشت‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬استثنای‭ ‬سه‭ ‬یا‭ ‬چهار‭ ‬سال‭ ‬آخر‭ ‬عمر‭ ‬پربار‭ ‬خویش‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬بیماری‭ ‬هولناک‭ ‬دست‭ ‬به‭ ‬گریبان‭ ‬بود،‭ ‬آنچه‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬توان‭ ‬داشت‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬بست‭ ‬تا‭ ‬راه‭ ‬تعالی‭ ‬و‭ ‬ترقی‭ ‬هنر‭ ‬خویش‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نتیجه‭ ‬هنر‭ ‬موسیقی‭ ‬آوازی‭ ‬ما‭ ‬ایرانیان‭ ‬را‭ ‬همواره‭ ‬بپیماید‭.‬

برای‭ ‬پی‭ ‬بردن‭ ‬به‭ ‬راز‭ ‬موفقیت‭ ‬وی‭ ‬در‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬آوردن‭ ‬چنین‭ ‬مقام‭ ‬دست‭ ‬نیافتنی،‭ ‬بایستی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬چندین‭ ‬عامل‭ ‬گوناگون‭ ‬توجه‭ ‬داشت‭.‬

اولین‭ ‬عامل،‭ ‬صدای‭ ‬یگانه ای‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬وی‭ ‬در‭ ‬حنجره‭ ‬داشت‭. ‬صدایی‭ ‬گرم‭ ‬با‭ ‬کیفیتی‭ ‬جان فروز‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬موسیقی‭ ‬ما‭ ‬ایرانیان‭ ‬کم سابقه‭ ‬بوده‭ ‬است‭.‬

دومین‭ ‬عامل،‭ ‬آگاهی‭ ‬کامل‭ ‬وی‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬استعداد‭ ‬شگفت‭ ‬خویش‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬وقوف‭ ‬کامل‭ ‬به‭ ‬ارزش‭ ‬فرهنگی‭ ‬استعداد‭ ‬نهانی اش‭. ‬همین‭ ‬عامل‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬وی‭ ‬حس‭ ‬مسئولیت‭ ‬غیرقابل‭ ‬باوری‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬وجود‭ ‬آورده‭ ‬بود‭ ‬تا‭ ‬هیچ‭ ‬گاه‭ ‬قدم‭ ‬در‭ ‬مسیر‭ ‬باطل‭ ‬نگذارد‭.‬

سومین‭ ‬عامل،‭ ‬هوش‭ ‬و‭ ‬ذکاوت‭ ‬فوق العاده اش‭ ‬بود‭ ‬در‭ ‬شناخت‭ ‬موقعیت‭ ‬منحصر‭ ‬به‭ ‬فرد‭ ‬هنر‭ ‬آواز‭ ‬ایران‭. ‬برای‭ ‬وی،‭ ‬هنر‭ ‬موسیقی‭ ‬آوازی‭ ‬ما‭ ‬ایرانیان‭ ‬سرزمینی‭ ‬بود‭ ‬بکر‭ ‬و‭ ‬دست‭ ‬نخورده،‭ ‬دشتی‭ ‬بیکران‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬قله  ای‭ ‬بسیار‭ ‬مرتفع‭ ‬و‭ ‬شاید‭ ‬دست‭ ‬نیافتنی‭ ‬منتهی‭ ‬می شد‭.‬

چهارمین‭ ‬عامل،‭ ‬حس‭ ‬قوی‭ ‬کنجکاوی‭ ‬وی‭ ‬بود‭ ‬در‭ ‬یافتن‭ ‬راهی‭ ‬که‭ ‬بتواند‭ ‬صعود‭ ‬وی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬منتهای‭ ‬ارتفاع‭ ‬این‭ ‬قله‭ ‬ممکن‭ ‬سازد‭. ‬همین‭ ‬حس‭ ‬کنجکاوی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬وی‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬آن‭ ‬داشت‭ ‬تا‭ ‬نگاهی‭ ‬تاریخی‭ ‬به‭ ‬هنر‭ ‬آواز‭ ‬ایران‭ ‬بیندازد‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬تلاش‭ ‬بسیار،‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬محضر‭ ‬اساتید‭ ‬مسلم‭ ‬این‭ ‬رشته،‭ ‬چون‭ ‬استاد‭ ‬دوامی‭ ‬و‭ ‬استاد‭ ‬برومند‭ ‬بنشاند‭ ‬تا‭ ‬چکیده‭ ‬تاریخ‭ ‬موسیقی‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬آنان‭ ‬بیاموزد‭. ‬شاید‭ ‬در‭ ‬محضر‭ ‬این‭ ‬اساتید‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬هوش‭ ‬و‭ ‬ذکاوت‭ ‬خود‭ ‬توانست‭ ‬به‭ ‬اهمیت‭ ‬بسزای‭ ‬شعر‭ ‬فارسی‭ ‬پی‭ ‬ببرد‭ ‬و‭ ‬تا‭ ‬واپسین‭ ‬روزهای‭ ‬دوران‭ ‬طلایی‭ ‬هنر‭ ‬خویش‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬در‭ ‬مطالعه‭ ‬نمونه های‭ ‬گوناگون‭ ‬شعر‭ ‬فارسی‭ ‬دانش آموزی‭ ‬منضبط‭ ‬و‭ ‬مصمم‭ ‬باقی‭ ‬ماند‭ ‬بلکه‭ ‬در‭ ‬ادای‭ ‬معانی‭ ‬عمیق‭ ‬شعر‭ ‬فارسی‭ ‬نیز‭ ‬سرآمد‭ ‬روزگار‭ ‬خود‭ ‬شود‭.‬

عامل‭ ‬پنجم‭ ‬را‭ ‬باید‭ ‬در‭ ‬زمانی‭ ‬دانست‭ ‬که‭ ‬وی‭ ‬در‭ ‬نیمه‭ ‬راه‭ ‬رسیدن‭ ‬به‭ ‬هدف‭ ‬نهایی‭ ‬خویش‭ ‬بود‭. ‬بیش‭ ‬از‭ ‬سی‭ ‬سال‭ ‬نداشت‭ ‬که‭ ‬دریافت‭ ‬هنرمندان‭ ‬دیگری‭ ‬نیز‭ ‬از‭ ‬گوشه ها‭ ‬و‭ ‬زوایای‭ ‬مختلف‭ ‬قدم‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬دشت‭ ‬بیکران‭ ‬بکر‭ ‬گذاشته  اند‭ ‬و‭ ‬بر آنند‭ ‬تا‭ ‬همانند‭ ‬وی،‭ ‬مسیر‭ ‬دستیابی‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬قله‭ ‬مرتفع‭ ‬هنری‭ ‬را‭ ‬عاشقانه‭ ‬در نوردند‭. ‬هنرمندانی‭ ‬که‭ ‬چون‭ ‬وی،‭ ‬از‭ ‬محضر‭ ‬اساتیدی‭ ‬چون‭ ‬جلیل‭ ‬شهناز،‭ ‬حسن‭ ‬کسایی،‭ ‬استاد‭ ‬بیگجه‭ ‬خانی،‭ ‬علی‭ ‬اکبر‭ ‬خان‭ ‬شهنازی،‭ ‬احمد‭ ‬عبادی‭ ‬و‭… ‬به‭ ‬هنر‭ ‬والای‭ ‬ردیف های‭ ‬سازی‭ ‬مزین‭ ‬گشته‭ ‬بودند‭ ‬و‭ ‬ارزشمندترین‭ ‬همراهان‭ ‬وی‭ ‬در‭ ‬دستیابی‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬قله‭ ‬مرتفع‭ ‬می توانستند‭ ‬باشند‭. ‬بدون‭ ‬شک‭ ‬پیوند‭ ‬استاد‭ ‬محمد‭ ‬رضا‭ ‬شجریان‭ ‬با‭ ‬اساتیدی‭ ‬چون‭ ‬پایور،‭ ‬مشکاتیان،‭ ‬لطفی،‭ ‬علیزاده،‭ ‬معروفی‭ ‬و‭ ‬محجوبی‭ ‬و‭ ‬همنشینی‭ ‬وی‭ ‬با‭ ‬شاعران‭ ‬معاصر‭ ‬خویش‭ ‬چون‭ ‬کسرایی،‭ ‬ابتهاج،‭ ‬مشیری‭ ‬و‭ ‬اخوان‭ ‬ثالث‭ ‬هر‭ ‬یک‭ ‬بوستانی‭ ‬شد‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬تزیین‭ ‬هر‭ ‬چه‭ ‬بیشتر‭ ‬مسیر‭ ‬ترقی‭ ‬و‭ ‬تعالی‭ ‬وی‭ ‬و‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬بیانجامد‭. ‬از‭ ‬این‭ ‬رو‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬استاد‭ ‬محمد‭ ‬رضا‭ ‬شجریان‭ ‬با‭ ‬اجرای‭ ‬تصنیف های‭ ‬متعدد‭ ‬که‭ ‬اکثرا‭ ‬ساخته‭ ‬اذهان‭ ‬خلاق‭ ‬همراهان‭ ‬بنام‭ ‬خود‭ ‬بود‭ ‬قادر‭ ‬شد‭ ‬تا‭ ‬از‭ ‬اشعار‭ ‬برگرفته‭ ‬شده‭ ‬از‭ ‬متون‭ ‬قدیمی‭ ‬زبان‭ ‬فارسی‭ (‬مولانا‭ ‬و‭ ‬عطار‭) ‬تا‭ ‬آخرین‭ ‬سروده های‭ ‬شعر‭ ‬نوین‭ ‬و‭ ‬معاصر‭ ‬ایران‭ ‬بهره‭ ‬گیرد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬یادماندنیترین‭ ‬آثار‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬عاشقان‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬هدیه‭ ‬نماید‭. ‬ارائه‭ ‬این‭ ‬آثار،‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬به‭ ‬جلال‭ ‬و‭ ‬جبروت‭ ‬هنر‭ ‬موسیقی‭ ‬ما‭ ‬عظمتی‭ ‬شگرف‭ ‬بخشید‭ ‬بلکه‭ ‬وی‭ ‬را‭ ‬نیز‭ ‬در‭ ‬راه‭ ‬دستیابی‭ ‬به‭ ‬هدف‭ ‬ایام‭ ‬جوانی‭ ‬خویش‭ ‬یاری‭ ‬داد‭ ‬و‭ ‬نام‭ ‬وی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬استادانی‭ ‬نام‌آور‭ ‬چون‭ ‬لطفی‭ ‬و‭ ‬علیزاده‭ ‬و‭ ‬مشکاتیان‭ ‬بلند‭ ‬آوازه‭ ‬ساخت‭.‬

ششمین‭ ‬عامل‭ ‬را‭ ‬باید‭ ‬در‭ ‬برگزاری‭ ‬جشن های‭ ‬هنر‭ ‬شیراز،‭ ‬حضور‭ ‬استادان‭ ‬پیرنیا‭ ‬و‭ ‬ابتهاج‭ ‬در‭ ‬رادیو‭ ‬و‭ ‬تاسیس‭ ‬مرکز‭ ‬حفظ‭ ‬و‭ ‬اشاعه‭ ‬هنر‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬دانست‭ ‬که‭ ‬باعث‭ ‬همکاری‭ ‬نزدیک‭ ‬اساتید‭ ‬موسیقی‭ ‬ما‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬توانست‭ ‬صدای‭ ‬وی‭ ‬و‭ ‬آثار‭ ‬ساخته‭ ‬شده‭ ‬بزرگان‭ ‬موسیقی‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬گوش‭ ‬مردمان‭ ‬فرهنگ‭ ‬ایران‭ ‬بنشاند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬راه‭ ‬جاودانگی‭ ‬وی‭ ‬و‭ ‬دیگر‭ ‬اساتید‭ ‬موسیقی‭ ‬را‭ ‬هموار‭ ‬نماید‭.‬

به‭ ‬گمان‭ ‬من،‭ ‬بی انصافی‭ ‬است‭ ‬اگر‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬دلیل های‭ ‬بالا‭ ‬اشاره ای‭ ‬نداشته‭ ‬باشیم‭ ‬به‭ ‬هفتمین‭ ‬عامل‭ ‬مهمی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬اسطوره سازی‭ ‬استاد‭ ‬شجریان‭ ‬و‭ ‬دیگر‭ ‬هنرمندان‭ ‬همراه‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬پیمان‭ ‬وی‭ ‬نقشی‭ ‬اساسی‭ ‬را‭ ‬ایفا‭ ‬نمود‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬تغییر‭ ‬بنیادین‭ ‬در‭ ‬ساختار‭ ‬سیاسی‭ ‬و‭ ‬اقتصادی‭ ‬ایران‭ ‬بود‭. ‬با‭ ‬نگاهی‭ ‬گذرا‭ ‬به‭ ‬شرایط‭ ‬اقتصادی‭ ‬دورانی‭ ‬که‭ ‬هنوز‭ ‬استاد‭ ‬محمد‭ ‬رضا‭ ‬شجریان‭ ‬قدم‭ ‬در‭ ‬راه‭ ‬هنر‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬نگذاشته‭ ‬بود‭ ‬به‭ ‬خوبی‭ ‬نشان‭ ‬می  دهد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬زمان،‭ ‬موسیقی‭ ‬ما،‭ ‬هنری‭ ‬تجریدی‭ ‬و‭ ‬اشرافی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬اخص،‭ ‬بیشتر‭ ‬در‭ ‬محافل‭ ‬اشراف‭ ‬شنونده‭ ‬داشت‭. ‬در‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬ساختار‭ ‬سیاسی‭ ‬و‭ ‬اجتماعی‭ ‬ایران‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬‮«‬حاکمان‭ ‬و‭ ‬رعایا‮»‬‭ ‬طبقه بندی‭ ‬می شد‭ ‬و‭ ‬خبری‭ ‬از‭ ‬مردم‭ ‬و‭ ‬ملت‭ ‬در‭ ‬کار‭ ‬نبود‭. ‬نمونه‭ ‬بارز‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬موسیقی‭ ‬خود‭ ‬به‭ ‬‮«‬موسیقی‭ ‬قاجار‮»‬‭ ‬می شناسیم‭. ‬در‭ ‬دوران‭ ‬حکومت‭ ‬سلسله‭ ‬پهلوی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬ضرورت‭ ‬زمان،‭ ‬واژه های‭ ‬‮«‬دولت‭ ‬و‭ ‬ملت‮»‬‭ ‬شکل‭ ‬گرفت‭ ‬و‭ ‬باعث‭ ‬به‭ ‬وجود‭ ‬آمدن‭ ‬طبقه‭ ‬متوسطی‭ ‬گردید‭ ‬که‭ ‬تا‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬یا‭ ‬وجود‭ ‬خارجی‭ ‬نداشت‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬فاقد‭ ‬بُعد‭ ‬تاثیرگذار‭ ‬سیاسی‭ ‬و‭ ‬اجتماعی‭ ‬بود‭. ‬حضور‭ ‬طبقه‭ ‬متوسط‭ ‬با‭ ‬دارا‭ ‬بودن‭ ‬توان‭ ‬مالی‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬طرف‭ ‬و‭ ‬داشتن‭ ‬عِرق‭ ‬ملی‭ ‬و‭ ‬اهمیت‭ ‬بخشیدن‭ ‬به‭ ‬هنر‭ ‬والای‭ ‬ملی‭ ‬از‭ ‬طرف‭ ‬دیگر‭ ‬توانست‭ ‬سالن های‭ ‬برگزاری‭ ‬برنامه‌های‭ ‬موسیقی‭ ‬را‭ ‬پر‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬خرید‭ ‬نوارها‭ ‬و‭ ‬سی دی ها،‭ ‬امکان‭ ‬ورود‭ ‬نواهای‭ ‬موسیقی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬درون‭ ‬خانه ها‭ ‬ممکن‭ ‬سازد‭. ‬توان‭ ‬مالی‭ ‬طبقه‭ ‬متوسط‭ ‬به‭ ‬نوعی‭ ‬ضامن‭ ‬بقای‭ ‬هنرمندان‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬آنان‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬امکان‭ ‬روبرو‭ ‬ساخت‭ ‬که‭ ‬نیازی‭ ‬به‭ ‬تهیه‭ ‬امکانات‭ ‬زندگی‭ ‬خویش‭ ‬با‭ ‬پرداختن‭ ‬به‭ ‬مشاغل‭ ‬متفرقه‭ ‬نداشته‭ ‬باشند‭ ‬و‭ ‬تمامی‭ ‬هم‭ ‬و‭ ‬غم‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬راه‭ ‬اعتلای‭ ‬هنر‭ ‬خویش‭ ‬صرف‭ ‬نمایند‭. ‬این‭ ‬بخش‭ ‬با‭ ‬مهاجرت‭ ‬ایرانیان‭ ‬به‭ ‬خارج‭ ‬از‭ ‬کشور‭ ‬شکلی‭ ‬بسیار‭ ‬حیاتی‭ ‬به‭ ‬خود‭ ‬گرفت‭ . ‬حمایت‭ ‬بی دریغ‭ ‬و‭ ‬حضور‭ ‬شگفت انگیز‭ ‬ایرانیان‭ ‬خارج‭ ‬از‭ ‬کشور‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬در‭ ‬سالن های‭ ‬کنسرت‭ ‬بلکه‭ ‬در‭ ‬امر‭ ‬خرید‭ ‬سی دی های‭ ‬ضبط‭ ‬شده‭ ‬توانست‭ ‬در‭ ‬موقعیت‭ ‬مالی‭ ‬این‭ ‬هنرمندان‭ ‬ارزنده‭ ‬نقش‭ ‬اساسی‭ ‬بازی‭ ‬نماید‭. ‬توجه‭ ‬سازمان های‭ ‬هنری‭ ‬جهان،‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬ورلد‭ ‬میوزیک،‭ ‬پی آمد‭ ‬دیگری‭ ‬از‭ ‬توجه‭ ‬ایرانیان‭ ‬خارج‭ ‬از‭ ‬کشور‭ ‬به‭ ‬شمار‭ ‬آمد‭ ‬تا‭ ‬امر‭ ‬گذران‭ ‬زندگی‭ ‬این‭ ‬هنرمندان‭ ‬را‭ ‬تسهیلی‭ ‬موثر‭ ‬بخشد‭. ‬

و‭ ‬بالاخره‭ ‬نوبت‭ ‬می رسد‭ ‬به‭ ‬هشتمین‭ ‬عامل‭ ‬مهم‭ ‬و‭ ‬موثری‭ ‬که‭ ‬استاد‭ ‬محمد‭ ‬رضا‭ ‬شجریان‭ ‬را‭ ‬اسطوره‭ ‬جاودان‭ ‬ایران‭ ‬نمود‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬‮«‬انقلاب‭ ‬ایران‮»‬‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬هر‭ ‬آنچه‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬پی‭ ‬داشت‭. ‬

در‭ ‬دهه‭ ‬پنجاه‭ ‬خورشیدی،‭ ‬مقوله‭ ‬آزادی‭ ‬و‭ ‬دموکراسی‭ ‬سرانجام‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬رفاه‭ ‬اقتصادی‭ ‬نشست‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬حق‭ ‬مسلم‭ ‬تبدیل‭ ‬شد‭. ‬این‭ ‬روند‭ ‬تازه،‭ ‬موج‭ ‬خروشانی‭ ‬در‭ ‬جامعه‭ ‬پدید‭ ‬آورد‭ ‬و‭ ‬حس‭ ‬به‭ ‬حساب‭ ‬آمدن‭ ‬و‭ ‬نظر‭ ‬داشتن‭ ‬و‭ ‬احترام‭ ‬به‭ ‬آزادی‭ ‬بیان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬گفتمان‭ ‬جامعه‭ ‬نشاند‭. ‬جامعه‭ ‬هنرمندان‭ ‬موسیقی‭ ‬نیز،‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬سال های‭ ‬انقلاب‭ ‬کوشش‭ ‬اعم‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬بازسازی‭ ‬آثار‭ ‬گذشتگان،‭ ‬همچون‭ ‬آثار‭ ‬شیدا‭ ‬و‭ ‬عارف،‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬بسته‭ ‬بودند‭ ‬بر‭ ‬آن‭ ‬داشت‭ ‬تا‭ ‬با‭ ‬عموم‭ ‬جامعه‭ ‬ایران‭ ‬همگام‭ ‬و‭ ‬همراه‭ ‬شوند‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬نوبه‭ ‬خود،‭ ‬منجر‭ ‬به‭ ‬خلق‭ ‬آثار‭ ‬گرانبهایی‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬نام‭ ‬‮«‬چاووش ها‮»‬‭ ‬و‭ ‬صدای‭ ‬استاد‭ ‬محمد‭ ‬رضا‭ ‬شجریان‭ ‬و‭ ‬استاد‭ ‬شهرام‭ ‬ناظری‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬وسیع‭ ‬در‭ ‬سراسر‭ ‬ایران‭ ‬پخش‭ ‬گردید‭. ‬این‭ ‬حرکت‭ ‬اجتماعی،‭ ‬موسیقی‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬مرحله‭ ‬متعالی‭ ‬یک‭ ‬هنر‭ ‬متعهد‭ ‬ارتقا‭ ‬داد‭ ‬که‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬جدا‭ ‬از‭ ‬مردمان‭ ‬سرزمین‭ ‬خود‭ ‬نیست‭ ‬بلکه‭ ‬با‭ ‬همراهی‭ ‬و‭ ‬همگامی‭ ‬صدای‭ ‬موزون‭ ‬ایرانیان‭ ‬نیز‭ ‬هست‭. ‬صدای‭ ‬استاد‭ ‬محمدرضا‭ ‬شجریان‭ ‬و‭ ‬استاد‭ ‬شهرام‭ ‬ناظری‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬همنوا‭ ‬با‭ ‬مردم‭ ‬کوچه‭ ‬و‭ ‬بازار‭ ‬به‭ ‬رنگ‭ ‬آمیزی‭ ‬حال‭ ‬و‭ ‬هوای‭ ‬اجتماعی‭ ‬و‭ ‬سیاسی‭ ‬پرداخت‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬اولین‭ ‬بار‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬مشروطیت،‭ ‬موسیقی‭ ‬به‭ ‬حربه ای‭ ‬موثر‭ ‬برای‭ ‬دستیابی‭ ‬به‭ ‬حرمت‭ ‬انسانی‭ ‬تبدیل‭ ‬شد‭. ‬حضور‭ ‬نسل‭ ‬جوان‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬چند‭ ‬سال‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬متوجه‭ ‬هنر‭ ‬موسیقی‭ ‬والای‭ ‬ایران‭ ‬شده‭ ‬بود‭ ‬به‭ ‬پشتوانه ای‭ ‬عظیم‭ ‬تبدیل‭ ‬شد‭ ‬تا‭ ‬نوای‭ ‬موسیقی‭ ‬و‭ ‬صدای‭ ‬استاد‭ ‬محمد‭ ‬رضا‭ ‬شجریان‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬خط‭ ‬زمان‭ ‬عبور‭ ‬داده‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬جاودانگی‭ ‬برساند‭. ‬اجرای‭ ‬تصنیف هایی‭ ‬چون‭ ‬‮«‬شب‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬چهره‭ ‬میهن‭ ‬سیاهه‮»‬‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬پیروزی‭ ‬انقلاب‭ ‬و‭ ‬‮«‬ایران،‭ ‬ای‭ ‬سرای‭ ‬امید‮»‬‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬پیروزی‭ ‬انقلاب‭ ‬از‭ ‬نمونه‭ ‬های‭ ‬بارز‭ ‬این‭ ‬حرکت‭ ‬بود‭. ‬با‭ ‬تاسف‭ ‬بسیار،‭ ‬گرچه‭ ‬پیامد‭ ‬آن‭ ‬حرکت‭ ‬عظیم‭ ‬اجتماعی‭ ‬و‭ ‬سیاسی‭ ‬متضاد‭ ‬با‭ ‬روند‭ ‬آن‭ ‬گفتمان‭ ‬تاریخی‭ ‬شد‭ ‬ولی‭ ‬در‭ ‬اصلیت‭ ‬فریاد‭ ‬حق‭ ‬طلبی‭ ‬ایرانیان‭ ‬در‭ ‬کل‭ ‬و‭ ‬جامعه‭ ‬هنری‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬اخص‭ ‬خللی‭ ‬وارد‭ ‬نیاورد‭. ‬اجرای‭ ‬تصنیف هایی‭ ‬چون‭ ‬‮«‬فریاد‮»‬،‭ ‬‮«‬خانه ام‭ ‬آتش‭ ‬گرفته‭ ‬است‮»‬‭ ‬و‭ ‬بالاخره‭ ‬‮«‬تفنگت‭ ‬را‭ ‬زمین‭ ‬بگذار‮»‬‭ ‬یادآور‭ ‬روزگاری‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬صدای‭ ‬حق طلبی‭ ‬هیچ گاه‭ ‬خاموش‭ ‬نگشت‭. ‬سهمی‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬همراهی‭ ‬و‭ ‬همگامی‭ ‬استاد‭ ‬شجریان‭ ‬در‭ ‬شکوفایی‭ ‬این‭ ‬نیاز‭ ‬بدون‭ ‬شک‭ ‬اجتماعی‭ ‬و‭ ‬سیاسی‭ ‬بازی‭ ‬نموده است‭ ‬غیر‭ ‬قابل‭ ‬انکار‭ ‬است‭.‬

گرچه‭ ‬تصنیف های‭ ‬اجرا‭ ‬شده‭ ‬ساخته‭ ‬و‭ ‬پرداخته‭ ‬اساتید‭ ‬همراه‭ ‬و‭ ‬همگام‭ ‬با‭ ‬استاد‭ ‬شجریان‭ ‬هستند‭ ‬ولی‭ ‬نباید‭ ‬از‭ ‬نظر‭ ‬دور‭ ‬داشت‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬هر‭ ‬یک‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬مجموعه ها،‭ ‬این‭ ‬استاد‭ ‬شجریان‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬انتخاب‭ ‬اشعار‭ ‬و‭ ‬غزل ها‭ ‬بخش‭ ‬بداهه خوانی‭ ‬این‭ ‬آوازها‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬عهده‭ ‬داشت‭ ‬و‭ ‬نشان‭ ‬داد‭ ‬که‭ ‬وی‭ ‬با‭ ‬شناخت‭ ‬کافی‭ ‬از‭ ‬وزن‭ ‬و‭ ‬محتوای‭ ‬اشعار‭ ‬انتخابی‭ ‬به‭ ‬خوبی‭ ‬به‭ ‬نفس‭ ‬کار‭ ‬خویش‭ ‬با‭ ‬هدف‭ ‬ایجاد‭ ‬ارتباط‭ ‬با‭ ‬شنوندگان‭ ‬کارهای‭ ‬آنان‭ ‬واقف‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬دلیل‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬‮«‬خسروی‭ ‬آواز‭ ‬ایران‮»‬‭ ‬نامیده اند‭. ‬نامی‭ ‬که‭ ‬بی شک‭ ‬برازنده‭ ‬اوست‭. ‬گرچه‭ ‬فقدانش‭ ‬دردآور‭ ‬است‭ ‬ولی‭ ‬جایگاه‭ ‬منیع‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬آسمان‭ ‬هنر‭ ‬ایران‭ ‬برای‭ ‬همیشه‭ ‬پاینده‭ ‬خواهد بود‭.‬

نکته‭ ‬آخر‭ ‬را‭ ‬باید‭ ‬در‭ ‬خوش‭ ‬شانسی‭ ‬و‭ ‬بخت‭ ‬بلند‭ ‬خودمان‭ ‬بدانیم‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬عصر‭ ‬این‭ ‬اساتید‭ ‬زیستیم‭ ‬و‭ ‬شانس‭ ‬برخورد‭ ‬نزدیک‭ ‬با‭ ‬اکثر‭ ‬این‭ ‬اساتید‭ ‬را‭ ‬داشتیم ‭. ‬هر‭ ‬یک‭ ‬از‭ ‬ما‭ ‬با‭ ‬شرکت‭ ‬در‭ ‬برنامه های‭ ‬آنان‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬کمک‭ ‬به‭ ‬برگزاری‭ ‬این‭ ‬گونه‭ ‬برنامه ها،‭ ‬سهم‭ ‬هر‭ ‬چند‭ ‬کوچک‭ ‬ولی‭ ‬مهمی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬پیشبرد‭ ‬اهداف‭ ‬فرهنگی‭ ‬خود‭ ‬و‭ ‬دیگر‭ ‬ایرانیان‭ ‬بازی‭ ‬کردیم‭.‬

استاد‭ ‬شجریان‭ ‬دیگر‭ ‬در‭ ‬بین‭ ‬ما‭ ‬نیست‭ ‬ولی‭ ‬یاد‭ ‬و‭ ‬خاطره‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬دل‭ ‬تمامی‭ ‬ایرانیان‭ ‬هوادار‭ ‬هنر‭ ‬ملی‭ ‬برای‭ ‬همیشه‭ ‬جاودان‭ ‬خواهد بود‭.‬

پیکر‭ ‬استاد‭ ‬شجریان‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬پیکر‭ ‬حکیم‭ ‬ابوالقاسم‭ ‬فردوسی‭ ‬و‭ ‬مهدی‭ ‬اخوان‭ ‬ثالث‭ ‬آرمیده‭ ‬است‭. ‬پیکرهایی‭ ‬که‭ ‬جملگی‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬پدیده‭ ‬جان افروز‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬نقطه‭ ‬مشترک‭ ‬دارند‭. ‬هر‭ ‬سه‭ ‬به‭ ‬بقای‭ ‬فرهنگ‭ ‬و‭ ‬هنر‭ ‬ایران‭ ‬زمین‭ ‬می اندیشیدند‭ ‬و‭ ‬هر‭ ‬سه‭ ‬با‭ ‬دل هایی‭ ‬مملو‭ ‬از‭ ‬مهر‭ ‬ایران‭ ‬زمین‭ ‬در‭ ‬خاک‭ ‬توس‭ ‬آرمیده اند‭.‬

روانشان‭ ‬شاد‭ ‬باد‭.‬

مدیریت سایت