موضوع: داستان کوتاه

موضوع: داستان کوتاه

گزارش‭ ‬جُنگ‭ ‬فرهنگی‭  ‬شانزدهم‭ ‬آپریل‭ ‬دوهزار‭ ‬و‭ ‬بیست‭ ‬و‭ ‬یک

موضوع‭ :‬داستان‭ ‬کوتاه
مهمان‭:‬ حسین‭ ‬مرتضاییان‭ ‬آبکنار


حسین‭ ‬مرتضاییان‭ ‬آبکنار‭ ‬داستان‭ ‬نویس،‭ ‬فیلمنامه‭ ‬نویس‭ ‬و‭ ‬مدرس‭ ‬داستان‭ ‬نویسی‭ ‬هستند‭. ‬ وی‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬تحصیل‭ ‬در‭ ‬رشته‭ ‬ادبیات‭ ‬نمایشی‭ ‬به‭ ‬فیلمنامه‭ ‬نویسی‭ ‬روی‭ ‬آورد‭ ‬اما‭ ‬نهایتاً‭ ‬نقطه‭ ‬عطف‭ ‬زندگی‭ ‬حرفه ای‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬گذراندن‭ ‬خدمت‭ ‬سربازی‭ ‬در‭ ‬جنگ‭ ‬ایران‭ ‬و‭ ‬عراق‭ ‬تجربه‭ ‬کرد‭: ‬مشهورترین‭ ‬اثر‭ ‬آقای‭ ‬آبکنار‭ ‬عقرب‭ ‬روی‭ ‬پلههای‭ ‬راه‭ ‬آهن‭ ‬اندیمشک‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬فضای‭ ‬واقعبینانۀ‭ ‬آن،‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬اولین‭ ‬رمان‭ ‬ضدجنگ‭ ‬ادبیات‭ ‬فارسی‭ ‬میدانند‭. ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬جایزۀ‭ ‬هوشنگ‭ ‬گلشیری‭ ‬را‭ ‬نصیب‭ ‬جناب‭ ‬آبکنار‭ ‬کرد‭. ‬ایشان‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬2013‭ ‬با‭ ‬دریافت‭ ‬فلوشیپ‭ ‬از‭ ‬دانشگاه‭ ‬هاروارد‭ ‬به‭ ‬ایالات‭ ‬متحده‭ ‬نقل‭ ‬مکان‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬همچنان‭ ‬در‭ ‬اینجا‭ ‬ساکن‭ ‬هستند‭.‬

در‭ ‬ابتدا‭ ‬جناب‭ ‬آبکنار‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬پرداختن‭ ‬به‭ ‬داستان‭ ‬کوتاه،‭ ‬تفاوت های‭ ‬آن‭ ‬با‭ ‬بقیۀ‭ ‬انواع‭ ‬قالب های‭ ‬ادبی‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬حکایت،‭ ‬خاطره،‭ ‬زندگینامه‭ ‬را‭ ‬توضیح‭ ‬دادند‭. ‬با‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬تاریخچۀ‭ ‬داستان‭ ‬کوتاه‭ ‬در‭ ‬جهان‭ ‬و‭ ‬یاد‭ ‬کردن‭ ‬از‭ ‬امثال‭ ‬ادگار‭ ‬آلن‭ ‬پو،‭ ‬گی‭ ‬دو‭ ‬مونپاسان،‭ ‬نیکولای‭ ‬گوگول‭ ‬و‭ ‬آنتون‭ ‬چخوف‭ ‬آقای‭ ‬آبکنار‭ ‬به‭ ‬سرعت‭ ‬به‭ ‬سوی‭ ‬ادبیات‭ ‬فارسی‭ ‬تغییر‭ ‬جهت‭ ‬داده‭ ‬و‭ ‬پیشرو‭ ‬و‭ ‬پدر‭ ‬داستان‭ ‬کوتاه‭ ‬فارسی‭ ‬را‭ ‬محمدعلی‭ ‬جمالزاده‭ ‬نامیدند‭. ‬سال‭ ‬هزار‭ ‬و‭ ‬سیصد‭ ‬محمدعلی‭ ‬جمالزاده‭ ‬مجموعه‭ ‬داستان‭ ‬کوتاهی‭ ‬را‭ ‬منتشر‭ ‬کرد‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬یکی‭ ‬بود،‭ ‬یکی‭ ‬نبود؛‭ ‬داستان های‭ ‬کوتاه‭ ‬گردآوری‭ ‬شده‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مجموعه‭ ‬اولین‭ ‬داستان های‭ ‬کوتاه‭ ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬ادبیات‭ ‬فارسی‭ ‬هستند‭. ‬گذرِ‭ ‬جمالزاده‭ ‬از‭ ‬حکایت‭ ‬نویسی‭ ‬البته‭ ‬تنها‭ ‬با‭ ‬تسلط‭ ‬او‭ ‬بر‭ ‬ادبیات‭ ‬کهن‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬عین‭ ‬حال‭ ‬آشنایی‭ ‬او‭ ‬با‭ ‬ادبیات‭ ‬مدرن‭ ‬غربی‭ ‬چیزی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬دگردیسی‭ ‬ادبیات‭ ‬فارسی‭ ‬را‭ ‬میسّر‭ ‬کرد‭.‬

جناب‭ ‬آبکنار‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬مثال‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬حکایت های‭ ‬گلستان‭ ‬سعدی‭ ‬را‭ ‬خواندند‭ ‬و‭ ‬سپس‭ ‬عناصر‭ ‬متمایز‭ ‬کننده‭ ‬حکایت‭ ‬از‭ ‬داستان‭ ‬کوتاه‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬برشمردند‭: ‬اول،‭ ‬حکایت‭ ‬زمان‭ ‬و‭ ‬مکان‭ ‬مشخص‭ ‬ندارد؛‭ ‬دوم،‭ ‬در‭ ‬حکایت‭ ‬شخصیت پردازی‭ ‬اساساً‭ ‬وجود‭ ‬ندارد‭ ‬و‭ ‬صرفاً‭ ‬تیپ های‭ ‬کلی‭ (‬مثل‭ ‬پدر‭ ‬یا‭ ‬پسرِ‭ ‬ناخلف‭) ‬به‭ ‬ایفای‭ ‬نقش‭ ‬می پردازند؛‭ ‬سوم،‭ ‬در‭ ‬حکایت‭ ‬غلو‭ ‬و‭ ‬اغراق‭ ‬از‭ ‬ابزار‭ ‬اصلی‭ ‬هستند،‭ ‬برعکس‭ ‬داستان‭ ‬کوتاه‭ ‬مدرن؛‭ ‬چهارم،‭ ‬شخصیت ها‭ ‬کاملاً‭ ‬سیاه‭ ‬و‭ ‬سفید‭ ‬هستند؛‭ ‬پنجم،‭ ‬در‭ ‬حکایات‭ ‬طرح‭ ‬داستانی‭ ‬عملاً‭ ‬وجود‭ ‬ندارد،‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬معنی‭ ‬که‭ ‬رابطۀ‭ ‬علت‭ ‬و‭ ‬معلولیِ‭ ‬منطقی‭ ‬بین‭ ‬اتفاقات‭ ‬و‭ ‬شخصیت ها‭ ‬بسیار‭ ‬سست‭ ‬است‭. ‬مقصود‭ ‬از‭ ‬حکایت‭ ‬نویسی‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬خواننده‭ ‬صرفاً‭ ‬قصه‭ ‬را‭ ‬پیگیری‭ ‬کند‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬نتیجۀ‭ ‬آن‭ ‬پی‭ ‬ببرد؛‭ ‬ششم،‭ ‬در‭ ‬داستان‭ ‬کوتاه‭ ‬معاصر‭ ‬بُرش‭ ‬عرضی‭ ‬است‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬حکایت‭ ‬بُرش‭ ‬طولی‭ ‬است،‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬مثال،‭ ‬در‭ ‬همان‭ ‬حکایتی‭ ‬که‭ ‬پیش تر‭ ‬خوانده‭ ‬شد،‭ ‬طیّ‭ ‬شش‭ ‬خط‭ ‬متن‭ ‬حدود‭ ‬بیست‭ ‬سال‭ ‬زمان‭ ‬گذشت‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬داستان‭ ‬کوتاه‭ ‬معاصر‭ ‬بُرشی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬زندگی‭ ‬شخصیت ها‭ ‬نمایانده‭ ‬می شود‭ ‬مدت‭ ‬زمان‭ ‬محدودتری‭ ‬را‭ ‬می نمایاند؛‭ ‬هفتم،‭ ‬در‭ ‬حکایت‭ ‬به‭ ‬جزییات‭ ‬هیچ‭ ‬پرداخته‭ ‬نمی شود‭ ‬و‭ ‬همه‭ ‬توصیف ها‭ ‬بسیار‭ ‬کلی‭ ‬هستند؛‭ ‬هشتم،‭ ‬زبان‭ ‬حکایت‭ ‬همیشه‭ ‬زبان‭ ‬فاخری‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬سطح‭ ‬آن‭ ‬از‭ ‬زبان‭ ‬معیار‭ ‬بالاتر‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬شخصیتها‭ ‬تشخّص‭ ‬زبانی‭ ‬ندارند‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬داستان‭ ‬کوتاه‭ ‬معاصر‭ ‬اصلاً‭ ‬از‭ ‬زبان های‭ ‬متفاوت‭ ‬شخصیت ها‭ ‬برای‭ ‬متمایز‭ ‬کردن‭ ‬آن ها‭ ‬استفاده‭ ‬می شود؛‭ ‬نهم،‭ ‬آنچه‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬حکایت‭ ‬نویسی‭ ‬پررنگ ترین‭ ‬نقش‭ ‬را‭ ‬ایفا‭ ‬می کند‭ ‬جنبۀ‭ ‬پندآموزی‭ ‬آن‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬داستان‭ ‬معاصر‭ ‬اصلاً‭ ‬دیده‭ ‬نمی شود‭.‬

از‭ ‬آنجا‭ ‬که‭ ‬فارسی‭ ‬زبانان‭ ‬صدها‭ ‬سال‭ ‬مشغول‭ ‬این‭ ‬گونه‭ ‬حکایت‭ ‬نویسی‭ ‬بوده اند،‭ ‬کنار‭ ‬زدن‭ ‬این‭ ‬قالب‭ ‬و‭ ‬هُل‭ ‬دادند‭ ‬نثر‭ ‬فارسی‭ ‬به‭ ‬سوی‭ ‬داستان‭ ‬نویسی‭ ‬نو‭ ‬کار‭ ‬سترگی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬محمدعلی‭ ‬جمالزاده‭ ‬انجام‭ ‬داد‭. ‬از‭ ‬مجموعۀ‭ ‬یکی‭ ‬بود،‭ ‬یکی‭ ‬نبود‭ ‬داستان‭ ‬کوتاه‭ ‬‮«‬دوستی‭ ‬خاله‭ ‬خرسه‮»‬‭ ‬پیش تر‭ ‬انتخاب‭ ‬شده‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬قسمتی‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬خوانده‭ ‬شد‭ ‬تا‭ ‬ویژگی ها‭ ‬و‭ ‬عناصر‭ ‬داستان‭ ‬کوتاه‭ ‬معاصر‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬شناسایی‭ ‬و‭ ‬بررسی‭ ‬شد‭: ‬زمان‭ ‬و‭ ‬مکانِ‭ ‬مشخص،‭ ‬راوی‭ ‬مشخص،‭ ‬توصیف های‭ ‬جزیی‭ ‬و‭ ‬گاه‭ ‬شاعرانه‭ ‬و‭… . ‬نکته‭ ‬قابل‭ ‬تأمل‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آثار‭ ‬پیشینیان‭ ‬جمالزاده‭ ‬می توان‭ ‬بارقه هایی‭ ‬از‭ ‬داستان‭ ‬کوتاه‭ ‬مدرن‭ ‬دید؛‭ ‬مثلاً‭ ‬در‭ ‬طنزنویسی های‭ ‬علامه‭ ‬دهخدا،‭ ‬همینطور‭ ‬جمالزاده‭ ‬بی تردید‭ ‬مدیون‭ ‬نویسندگان‭ ‬دوران‭ ‬مشروطه‭ ‬مثل‭ ‬میرزا‭ ‬آقای‭ ‬تبریزی‭ ‬و‭ ‬میرزا‭ ‬فتحعلی‭ ‬آخوندزاده‭ ‬و‭ ‬تالبوف‭ ‬و‭… ‬است‭ ‬اما‭ ‬نهایتاً‭ ‬این‭ ‬جمالزاده‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬مرحلۀ‭ ‬گذار‭ ‬از‭ ‬حکایت‭ ‬نویسی‭ ‬به‭ ‬داستان‭ ‬کوتاه‭ ‬نویسی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬ثمر‭ ‬رسانید‭.‬

جناب‭ ‬آبکنار‭ ‬چهار‭ ‬مورد‭ ‬دیگر‭ ‬از‭ ‬ویژگی های‭ ‬داستان‭ ‬کوتاه‭ ‬امروزی‭ ‬را‭ ‬برشمردند‭:‬

اول‭: ‬تفاوت‭ ‬قصّه‭ ‬با‭ ‬طرح‭. ‬قصه‭ ‬به‭ ‬معنی‭ ‬روایت‭ ‬وقایعی‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬توالی‭ ‬زمانی‭ ‬کنار‭ ‬هم‭ ‬چیده‭ ‬می شوند‭. ‬خاطرات‭ ‬شخصی‭ ‬هم‭ ‬همینطور‭ ‬خطی‭ ‬هستند‭. ‬حال،‭ ‬طرح‭ ‬یا‭ ‬پلات‭ (‬Plot‭) ‬هنگامی‭ ‬حاصل‭ ‬می شود‭ ‬که‭ ‬همین‭ ‬وقایع‭ ‬را‭ ‬نه‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬توالی‭ ‬زمانی،‭ ‬بلکه‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬موجبیت‭ ‬و‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬روابط‭ ‬علت‭ ‬و‭ ‬معلولی‭ ‬بین‭ ‬آن ها‭ ‬روایت‭ ‬کنیم‭.‬

دوم‭: ‬ساختار‭ ‬دراماتیک‭ ‬یا‭ ‬نمودار‭ ‬نمایشی‭. ‬نموداری‭ ‬به‭ ‬شکل‭ ‬عدد‭ ‬8‭ ‬که‭ ‬حرکت‭ ‬داستان‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬مقدمه‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬گره افکنی‭ ‬اول،‭ ‬دوم،‭ ‬سوم‭ ‬و‭… ‬می برد‭ ‬تا‭ ‬گره گشایی‭ ‬به‭ ‬فرود‭ ‬و‭ ‬نتیجه گیری‭. ‬داستان‭ ‬کوتاه‭ ‬با‭ ‬وجود‭ ‬پلات‭ ‬و‭ ‬ساختار‭ ‬دراماتیک‭ ‬معنی‭ ‬پیدا‭ ‬می کند‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬حکایت‭ ‬متمایز‭ ‬می شود‭.‬

سوم‭: ‬عناصر‭ ‬داستان‭. ‬شخصیت سازی‭ (‬نه‭ ‬تیپ سازی‭)‬،‭ ‬فضاسازی،‭ ‬نظرگاه،‭ ‬توصیف‭ (‬نه‭ ‬توضیح‭) ‬و‭ ‬زبان‭ ‬داستانی‭ ‬و‭… .‬

چهارم‭: ‬تعادل‭ ‬اولیه‭ ‬و‭ ‬تعادل‭ ‬ثانویه‭. ‬داستان‭ ‬با‭ ‬بر‭ ‬هم‭ ‬خوردن‭ ‬تعادل‭ ‬اولیه‭ ‬شروع‭ ‬می شود؛‭ ‬اگر‭ ‬تعادل‭ ‬اولیه‭ ‬بر‭ ‬هم‭ ‬نخورد‭ ‬اصلاً‭ ‬داستان‭ ‬اتفاق‭ ‬نمی افتد‭. ‬همینطور‭ ‬تعادل‭ ‬ثانویه‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬گره گشایی‭ ‬نهایی‭ ‬به‭ ‬وجود‭ ‬می آید‭. ‬داستان‭ ‬در‭ ‬عمل‭ ‬در‭ ‬فضای‭ ‬بین‭ ‬دو‭ ‬تعادل‭ ‬اتفاق‭ ‬می افتد‭.‬

در‭ ‬اینجا‭ ‬می توان‭ ‬برای‭ ‬مثال‭ ‬خاطره نویسی‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬داستان نویسی‭ ‬متمایز‭ ‬کرد‭ ‬چراکه‭ ‬خاطره‭ ‬هیچ‭ ‬کدام‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬چهار‭ ‬ویژگی‭ ‬را‭ ‬ندارد‭.‬

بعد‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬جناب‭ ‬آبکنار‭ ‬بحث‭ ‬شاعرانگی‭ ‬و‭ ‬تمایز‭ ‬بین‭ ‬قطعات‭ ‬ادبی‭ ‬شاعرانه‭ ‬با‭ ‬داستان‭ ‬را‭ ‬مطرح‭ ‬کردند‭. ‬وقتی‭ ‬جمله ای‭ ‬را‭ ‬تقطیع‭ ‬کنیم،‭ ‬پی‭ ‬می بریم‭ ‬که‭ ‬رابطۀ‭ ‬بین‭ ‬کلمات‭ ‬این‭ ‬جمله‭ ‬یا‭ ‬رابطۀ‭ ‬استعاری‭ ‬است‭ ‬یا‭ ‬رابطۀ‭ ‬مجازی‭. ‬در‭ ‬رابطۀ‭ ‬استعاری‭ ‬نشانه ای‭ ‬جایگزین‭ ‬نشانۀ‭ ‬دیگری‭ ‬شده‭ ‬که‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬تداعی‭ ‬می کند‭. ‬در‭ ‬داستان‭ ‬کم‭ ‬از‭ ‬روابط‭ ‬استعاری‭ ‬و‭ ‬تشابه‭ ‬استفاده‭ ‬می شود‭. ‬در‭ ‬داستان‭ ‬بیشتر‭ ‬از‭ ‬رابطۀ‭ ‬مجازی‭ ‬استفاده‭ ‬می شود‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬معنی‭ ‬که‭ ‬نشانه ها‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬مجاورت‭ ‬کنار‭ ‬یکدیگر‭ ‬قرار‭ ‬می گیرند‭. ‬در‭ ‬داستان‭ ‬به‭ ‬جای‭ ‬مشابهت‭ ‬از‭ ‬مجاورت‭ ‬استفاده‭ ‬می شود‭. ‬جناب‭ ‬آبکنار‭ ‬برای‭ ‬مثال‭ ‬از‭ ‬یاکوبسن‭ ‬نقل‭ ‬قول‭ ‬کردند‭: ‬‮«‬وقتی‭ ‬پاروها‭ ‬امواج‭ ‬را‭ ‬شُخم‭ ‬می زدند‭.‬‮»‬‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬جمله‭ ‬رابطۀ‭ ‬بین‭ ‬پاروها‭ ‬و‭ ‬امواج‭ ‬از‭ ‬آنجا‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬شئ‭ ‬همواره‭ ‬در‭ ‬مجاورت‭ ‬هم‭ ‬هستند،‭ ‬رابطۀ‭ ‬مجازی‭ ‬است‭. ‬شخم‭ ‬زدن‭ ‬اما‭ ‬حرکتی‭ ‬کاملاً‭ ‬شعری‭ ‬به‭ ‬جمله‭ ‬می دهد‭ ‬و‭ ‬رابطۀ‭ ‬استعاری‭ ‬ایجاد‭ ‬می کند‭.‬

جدیدترین‭ ‬اثر‭ ‬حسین‭ ‬مرتضاییان‭ ‬آبکنار‭ ‬تاریکی‭ ‬به‭ ‬تعداد‭ ‬محدود‭ ‬در‭ ‬کانون‭ ‬فرهنگی‭ ‬ایرانیان‭ ‬سندیه گو‭ ‬موجود‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬فروش‭ ‬می رسد‭.‬

مدیریت سایت