جُنگ ماه سپتامبر

جُنگ ماه سپتامبر

جُنگ‭ ‬ماه‭ ‬سپتامبر‭ ‬
مهمان‭: ‬محمد‭ ‬متوسلانی
میزبان‭: ‬علی‭ ‬صدر
موضوع‭: ‬سینمای‭ ‬ایران


جُنگ‭ ‬فرهنگی،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬برنامه های‭ ‬کانون‭ ‬فرهنگی‭ ‬ایرانیان‭ ‬سن‭ ‬دیگو‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬2013‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬مرتب‭ ‬در‭ ‬دومین‭ ‬یا‭ ‬سومین‭ ‬جمعه‭ ‬هر‭ ‬ماه‭ ‬برگزار‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬سال ها‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬هنرمندان،‭ ‬صاحب‭ ‬نظران،‭ ‬دانشمندان،‭ ‬شعرا‭ ‬و‭ ‬نویسندگان‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬مهمان‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬برنامه‭ ‬شرکت‭ ‬کرده اند‭. ‬برنامه ها‭ ‬یا‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬سخنرانی‭ ‬یا‭ ‬مصاحبه‭ ‬انجام‭ ‬می شوند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬جلسه‭ ‬پرسش‭ ‬و‭ ‬پاسخ‭ ‬تمام‭ ‬می شوند‭. ‬با‭ ‬آمدن‭ ‬پاندمی‭ ‬اجرای‭ ‬این‭ ‬برنامه ها‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬موقت‭ ‬با‭ ‬وقفه‭ ‬روبه رو‭ ‬شد‭ ‬ولی‭ ‬به‭ ‬زودی‭ ‬اجرا‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬مجازی‭ ‬دوباره‭ ‬برقرار‭ ‬شد‭. ‬چکیده‭ ‬نشست‭ ‬ماه‭ ‬سپتامبر‭ ‬2021‭ ‬در‭ ‬زیر‭ ‬می آید‭.‬

مهمان‭ ‬برنامه‭ ‬ماه‭ ‬سپتامبر‭ ‬جُنگ‭ ‬هنرمند‭ ‬پیشکسوت‭ ‬سینما‭ ‬آقای‭ ‬محمد‭ ‬متوسلانی‭ ‬بودند‭. ‬در‭ ‬ابتدا‭ ‬علی‭ ‬صدر‭ ‬میزبان‭ ‬برنامه‭ ‬به‭ ‬معرفی‭ ‬این‭ ‬هنرمند‭ ‬و‭ ‬بیان‭ ‬مختصری‭ ‬از‭ ‬سابقه‭ ‬طولانی‭ ‬وی‭ ‬پرداخت‭.‬

محمد‭ ‬متوسلانی‭ ‬متولد‭ ‬1314‭ ‬تهران‭ ‬است‭. ‬وی‭ ‬تحصیلات‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬زبان‭ ‬و‭ ‬ادبیات‭ ‬انگلیسی‭ ‬در‭ ‬دانشگاه‭ ‬تهران‭ ‬به‭ ‬انجام‭ ‬رساند،‭ ‬سپس‭ ‬تحصیل‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬آمریکا‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬رشته‭ ‬کارگردانی‭ ‬سینما‭ ‬ادامه‭ ‬داد‭. ‬فعالیت‭ ‬سینمایی‭ ‬وی‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬1336‭ ‬با‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬طوفان‭ ‬در‭ ‬شهر‭ ‬ما‮»‬‭ ‬با‭ ‬کارگردانی‭ ‬ساموئل‭ ‬خاچکیان‭ ‬آغاز‭ ‬شد‭. ‬او‭ ‬در‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬50‭ ‬فیلم‭ ‬سینمایی‭ ‬و‭ ‬سریال‭ ‬تلویزیونی‭ ‬نقش‭ ‬آفرینی‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬اولین‭ ‬تجربه‭ ‬کارگردانی‭ ‬وی‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬ترس‭ ‬و‭ ‬تاریکی‮»‬‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬1341‭ ‬بود‭. ‬وی‭ ‬کارگردانی‭ ‬15‭ ‬فیلم‭ ‬سینمایی‭ ‬و‭ ‬سریال‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬کارنامه‭ ‬کارگردانی‭ ‬خود‭ ‬دارد‭. ‬از‭ ‬سال‭ ‬1336‭ ‬مدتی‭ ‬با‭ ‬نشریات‭ ‬سینمایی‭ ‬و‭ ‬مجله های‭ ‬‮«‬مهر‭ ‬ایران‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬دختران‭ ‬و‭ ‬پسران‮»‬‭ ‬همکاری‭ ‬داشته‭ ‬است‭. ‬مدتی‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬دبیر‭ ‬سندیکای‭ ‬هنرمندان‭ ‬و‭ ‬کانون‭ ‬کارگردانان‭ ‬فعالیت‭ ‬کرده‭.‬

بعد‭ ‬از‭ ‬معرفی،‭ ‬علی‭ ‬صدر‭ ‬اشاره‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬موضوع‭ ‬گفتگو‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬کلی‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬پای‭ ‬صحبت‭ ‬شخصی‭ ‬هستیم‭ ‬که‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬60‭ ‬سال‭ ‬در‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‭ ‬تجربه‭ ‬دارد‭. ‬اولین‭ ‬سوال‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬چرا‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‭ ‬این‭ ‬قدر‭ ‬دیر‭ ‬شکل‭ ‬گرفت؟‭ ‬یعنی‭ ‬در‭ ‬میان‭ ‬دهه‭ ‬سی‭ ‬شمسی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‭ ‬به‭ ‬تولید‭ ‬قابل‭ ‬توجه‭ ‬می رسد‭.‬

آقای‭ ‬متوسلانی‭ ‬پاسخ‭ ‬دادند‭ ‬که‭ ‬درست‭ ‬است‭. ‬بعد‭ ‬از‭ ‬‮«‬هابی‭ ‬و‭ ‬رابی‮»‬‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬1309‭ ‬ساخته‭ ‬شد‭ ‬فقط‭ ‬چند‭ ‬فیلم‭ ‬مشخص‭ ‬را‭ ‬می توان‭ ‬نام‭ ‬برد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬یا‭ ‬هند‭ ‬توسط‭ ‬فیلمسازان‭ ‬ایرانی‭ ‬تهیه‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬اولین‭ ‬فیلمی‭ ‬که‭ ‬مخاطب‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬پیدا‭ ‬کرد‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬شرمسار‮»‬‭ ‬بود‭. ‬در‭ ‬ابتدا‭ ‬هم‭ ‬بیشتر‭ ‬دست اندرکاران‭ ‬و‭ ‬هنرمندان‭ ‬از‭ ‬تئاتر‭ ‬به‭ ‬سینما‭ ‬آمدند‭. ‬در‭ ‬میانه‭ ‬دهه‭ ‬سی‭ ‬انفجار‭ ‬سینمایی‭ ‬اتفاق‭ ‬افتاد‭. ‬استودیوهای‭ ‬مختلف‭ ‬شکل‭ ‬گرفتند‭ ‬و‭ ‬تولید‭ ‬بالا‭ ‬رفت‭. ‬از‭ ‬آقای‭ ‬متوسلانی‭ ‬سوال‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬چگونه‭ ‬به‭ ‬سینما‭ ‬راه‭ ‬یافتند‭. ‬وی‭ ‬پاسخ‭ ‬داد‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬کودکی‭ ‬به‭ ‬سینما‭ ‬علاقه‭ ‬داشته اند‭ ‬تا‭ ‬اینکه‭ ‬بالاخره‭ ‬در‭ ‬بیست‭ ‬و‭ ‬دو‭ ‬سالگی‭ ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬طوفان‭ ‬در‭ ‬شهر‭ ‬ما‮»‬‭ ‬اولین‭ ‬نقش‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬بازی‭ ‬می کند‭ ‬و‭ ‬خیلی‭ ‬زود‭ ‬سینما‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬حرفه‭ ‬خود‭ ‬انتخاب‭ ‬می کند‭ ‬ولی‭ ‬همیشه‭ ‬بیشتر‭ ‬به‭ ‬کارگردانی‭ ‬راغب‭ ‬بوده اند‭ ‬چون‭ ‬در‭ ‬کارگردانی‭ ‬خلاقیت‭ ‬بیشتری‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭.‬

علی‭ ‬صدر‭ ‬سوال‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬دهه‭ ‬سی‭ ‬و‭ ‬چهل‭ ‬شما‭ ‬بیشتر‭ ‬با‭ ‬دو‭ ‬هنرپیشه‭ ‬دیگر‭ ‬آقایان‭ ‬گرشا‭ ‬و‭ ‬سپهرنیا‭ ‬فیلم های‭ ‬زیادی‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬عناوین‭ ‬‮«‬سه‭ ‬تفنگدار‮»‬،‭ ‬‮«‬سه‭ ‬نخاله‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬سه‭…‬‮»‬های‭ ‬دیگر‭ ‬نقش‭ ‬آفرینی‭ ‬کردید؛‭ ‬چطور‭ ‬این‭ ‬تیم‭ ‬شکل‭ ‬گرفت؟‭ ‬چقدر‭ ‬کار‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬چرا‭ ‬از‭ ‬هم‭ ‬پاشید؟‭ ‬آقای‭ ‬متوسلانی‭ ‬پاسخ‭ ‬دادند‭ ‬که‭ ‬همکاری‭ ‬با‭ ‬دو‭ ‬شخصیت‭ ‬دیگر‭ ‬از‭ ‬همان‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬طوفان‭ ‬در‭ ‬شهر‭ ‬ما‮»‬‭ ‬شروع‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬اصلا‭ ‬کمدی‭ ‬نبود‭. ‬بعد‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬فیلمنامه هایی‭ ‬‮«‬سه‭ ‬تفنگدار‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬سه‭ ‬نخاله‮»‬‭ ‬که‭ ‬ایشان‭ ‬نوشته‭ ‬بودند‭ ‬آقای‭ ‬میثاقیه‭ ‬و‭ ‬بعد‭ ‬آقای‭ ‬رهبر‭ ‬این‭ ‬فیلم ها‭ ‬را‭ ‬ساختند‭ ‬که‭ ‬موفقیت‭ ‬فوق‭ ‬العاده‭ ‬پیدا‭ ‬کردند‭. ‬فیلم‭ ‬‮«‬سه‭ ‬نخاله‮»‬‭ ‬پرفروش ترین‭ ‬فیلم‭ ‬فارسی‭ ‬تا‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬بود‭. ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬این‭ ‬موفقیت‭ ‬پیشنهادات‭ ‬بیشتری‭ ‬برای‭ ‬ساختن‭ ‬این‭ ‬نوع‭ ‬فیلم ها‭ ‬سرازیر‭ ‬شد‭. ‬بالاخره‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬51‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬سازش‮»‬‭ ‬را‭ ‬ساختند‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬کار‭ ‬گروهی‭ ‬فاصله‭ ‬گرفتند‭ ‬و‭ ‬بیشتر‭ ‬روی‭ ‬کارگردانی‭ ‬تمرکز‭ ‬کردند‭. ‬بعد‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬ذبیح‮»‬‭ ‬را‭ ‬ساختند‭ ‬که‭ ‬فیلم‭ ‬بسیار‭ ‬موفقی‭ ‬بود‭. ‬در‭ ‬سال‭ ‬56‭ ‬سریال‭ ‬‮«‬غارتگران‮»‬‭ ‬ساخته‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬اوائل‭ ‬57‭ ‬پخش‭ ‬شد‭. ‬بعد‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬علت‭ ‬وقوع‭ ‬انقلاب‭ ‬همه‭ ‬چیز‭ ‬تعطیل‭ ‬شد‭. ‬در‭ ‬اینجا‭ ‬چند‭ ‬کلیپ‭ ‬از‭ ‬اولین‭ ‬فیلم های‭ ‬آقای‭ ‬متوسلانی‭ ‬به‭ ‬نمایش‭ ‬گذاشته‭ ‬شد‭. ‬پس‭ ‬از‭ ‬نمایش‭ ‬کلیپ ها،‭ ‬مجری‭ ‬برنامه‭ ‬سوال‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬فیلم های‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬شما‭ ‬کاملا‭ ‬از‭ ‬‮«‬فیلمفارسی‮»‬‭ ‬جدا‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬سبک‭ ‬کار‭ ‬کلا‭ ‬متفاوت‭ ‬شد‭. ‬فیلم های‭ ‬موفقی‭ ‬هم‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬ساخته اید‭ ‬مثل‭ ‬‮«‬کفش های‭ ‬میرزا‭ ‬نوروز‮»‬،‭ ‬تجربه‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬برایتان‭ ‬چگونه‭ ‬بوده؟‭ ‬آقای‭ ‬متوسلانی‭ ‬توضیح‭ ‬دادند‭ ‬که‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬همه‭ ‬چیز‭ ‬تعطیل‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬تقریبا‭ ‬همه‭ ‬ممنوع‭ ‬الکار‭ ‬شدند‭. ‬از‭ ‬سال‭ ‬63‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬کم کم‭ ‬فرصت هایی‭ ‬برای‭ ‬کار‭ ‬داده‭ ‬شد‭. ‬ایشان‭ ‬ادامه‭ ‬دادند‭ ‬که‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬کفش های‭ ‬میرزا‭ ‬نوروز‮»‬‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬سناریوئی‭ ‬از‭ ‬سوسن‭ ‬تسلیمی‭ ‬با‭ ‬همکاری‭ ‬بهرام‭ ‬بیضائی‭ ‬بود،‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬گیشه‭ ‬فیلم‭ ‬موفقی‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬جشنواره های‭ ‬زیادی‭ ‬فرستاده‭ ‬شد‭. ‬بعد‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬جستجوگر‮»‬‭ ‬هم‭ ‬که‭ ‬فیلمی‭ ‬کاملا‭ ‬متفاوت‭ ‬بود‭ ‬ساخته‭ ‬شد‭. ‬ولی‭ ‬شرایط‭ ‬فیلمسازی،‭ ‬ممیزی‭ ‬و‭ ‬محدودیت های‭ ‬زیاد‭ ‬کار‭ ‬را‭ ‬خیلی‭ ‬مشکل‭ ‬می کرد‭.‬

در‭ ‬پایان‭ ‬جُنگ‭ ‬حاضرین‭ ‬سوالات‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬مطرح‭ ‬کردند‭ ‬و‭ ‬آقای‭ ‬متوسلانی‭ ‬به‭ ‬آنان‭ ‬پاسخ‭ ‬دادند‭. ‬ویدئوی‭ ‬این‭ ‬برنامه‭ ‬در‭ ‬کانال‭ ‬یونوپ‭ ‬کانون‭ ‬موجود‭ ‬است‭.‬

مدیریت سایت