گزارش جنگ فرهنگی ماه آوریل

گزارش جنگ فرهنگی ماه آوریل

جُنگ‭ ‬فرهنگی،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬برنامه های‭ ‬کانون‭ ‬فرهنگی‭ ‬ایرانیان‭ ‬سن‭ ‬دیگو‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬2013‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬مرتب‭ ‬در‭ ‬دومین‭ ‬یا‭ ‬سومین‭ ‬جمعه‭ ‬هر‭ ‬ماه‭ ‬برگزار‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬سال ها‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬هنرمندان،‭ ‬صاحب نظران،‭ ‬دانشمندان،‭ ‬شعرا‭ ‬و‭ ‬نویسندگان‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬مهمان‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬برنامه‭ ‬شرکت‭ ‬کرده اند‭. ‬برنامه ها‭ ‬یا‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬سخنرانی‭ ‬یا‭ ‬مصاحبه‭ ‬انجام‭ ‬می شوند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬جلسه‭ ‬پرسش‭ ‬و‭ ‬پاسخ‭ ‬پایان‭ ‬می یابند‭. ‬با‭ ‬آمدن‭ ‬پاندمی‭ ‬اجرای‭ ‬این‭ ‬برنامه ها‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬موقت‭ ‬با‭ ‬وقفه‭ ‬روبه رو‭ ‬شد‭ ‬ولی‭ ‬به‭ ‬زودی‭ ‬اجرا‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬مجازی‭ ‬دوباره‭ ‬برقرار‭ ‬شد‭. ‬چکیده‭ ‬جنگ‭ ‬فرهنگی‭ ‬ماه‭ ‬آوریل‭ ‬2022‭ ‬در‭ ‬زیر‭ ‬می آید‭.‬


مهمان‭ ‬برنامه‭ ‬ماه‭ ‬آوریل‭ ‬جُنگ،‭ ‬استاد‭ ‬علی اکبر‭ ‬مرادی،‭ ‬آهنگساز،‭ ‬راوی‭ ‬مقامات،‭ ‬خواننده‭ ‬و‭ ‬نوازنده‭ ‬تنبور،‭ ‬متولد‭ ‬1336‭ ‬در‭ ‬گوران‭ ‬کرمانشاه،‭ ‬مرکز‭ ‬تنبور‭ ‬ایران‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬ابتدا‭ ‬علی‭ ‬صدر،‭ ‬میزبان‭ ‬برنامه،‭ ‬به‭ ‬معرفی‭ ‬این‭ ‬هنرمند‭ ‬و‭ ‬سابقه‭ ‬فعالیت هایش‭ ‬پرداخت‭ ‬و‭ ‬گفت‭ ‬که‭ ‬استاد‭ ‬از‭ ‬شش‭ ‬سالگی‭ ‬نواختن‭ ‬تنبور‭ ‬را‭ ‬نزد‭ ‬اساتیدی‭ ‬چون‭ ‬سید‭ ‬ولی‭ ‬حسینی‭ ‬و‭ ‬سید‭ ‬محمد‭ ‬علوی‭ ‬شروع‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬نوازندگی‭ ‬حرفه ای‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬اجرای‭ ‬تکنوازی‭ ‬تنبور‭ ‬در‭ ‬اداره‭ ‬فرهنگ‭ ‬و‭ ‬هنر‭ ‬کرمانشاه‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬1350‭ ‬آغاز‭ ‬کرد‭. ‬در‭ ‬سال‭ ‬۱۳۵۱‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬دوستان‭ ‬خود،‭ ‬القاصی‭ ‬و‭ ‬خادمی‭ ‬اولین‭ ‬گروه‭ ‬تنبورنوازی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬کرمانشاه‭ ‬تشکیل‭ ‬دادند‭. ‬در‭ ‬سال‭ ‬۱۳۵۹‭ ‬به‭ ‬گروه‭ ‬تنبور‭ ‬شمس‭ ‬به‭ ‬سرپرستی‭ ‬کیخسرو‭ ‬پورناظری‭ ‬پیوست‭ ‬که‭ ‬حاصل‭ ‬این‭ ‬همکاری‭ ‬کارهای‭ ‬ماندگاری‭ ‬چون‭ ‬‮«‬صدای‭ ‬سخن‭ ‬عشق‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬مطرب‭ ‬مهتاب رو‮»‬‭ ‬با‭ ‬خوانندگی‭ ‬شهرام‭ ‬ناظری‭ ‬است‭. ‬علی اکبر‭ ‬مرادی‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۱۳۷۲‭ ‬کار‭ ‬موسیقی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬مستقل‭ ‬ادامه‭ ‬داد‭ ‬و‭ ‬جمع‭ ‬آوری،‭ ‬فراگیری‭ ‬و‭ ‬ثبت‭ ‬مقامات‭ ‬کهن‭ ‬تنبور‭ ‬را‭ ‬آغاز‭ ‬کرد‭. ‬این‭ ‬مقامات‭ ‬هفتاد‭ ‬و‭ ‬دو‭ ‬گانه‭ ‬سال ها‭ ‬بعد‭ ‬توسط‭ ‬خانه‭ ‬فرهنگ های‭ ‬جهان‭ ‬در‭ ‬پاریس‭ ‬و‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬منتشر‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬نامزدی‭ ‬استاد‭ ‬مرادی‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬دریافت‭ ‬جایزۀ‭ ‬‮«‬گرمی‮»‬‭ ‬در‭ ‬پی‭ ‬داشت‭. ‬

علی‭ ‬صدر‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬معرفی‭ ‬افزود‭ ‬که‭ ‬فهرست‭ ‬آثار‭ (‬از‭ ‬جمله‭ ‬26‭ ‬آلبوم‭ ‬و‭ ‬کتاب های‭ ‬آموزش‭ ‬تنبورنوازی‭) ‬و‭ ‬جوایز‭ ‬استاد‭ ‬مرادی‭ ‬بسیار‭ ‬طولانی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬فرصت‭ ‬کوتاه،‭ ‬بنابراین‭ ‬تنها‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬نکته‭ ‬اکتفا‭ ‬می کنیم‭ ‬که‭ ‬ایشان‭ ‬به‭ ‬جز‭ ‬آموزشگاه‭ ‬تنبورنوازی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬دارند‭ ‬در‭ ‬پی‭ ‬گشایش‭ ‬مرکزی‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬خانه‭ ‬تنبور‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬زادگاه شان‭ ‬نیز‭ ‬هستند‭. ‬او‭ ‬سپس‭ ‬حاضران‭ ‬را‭ ‬دعوت‭ ‬به‭ ‬کنسرتی‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬استاد‭ ‬با‭ ‬همراهی‭ ‬گروهی‭ ‬متشکل‭ ‬از‭ ‬فرزندان‭ ‬خود‭ ‬و‭ ‬نوازندگان‭ ‬دیگر‭ ‬در‭ ‬اول‭ ‬ماه‭ ‬می‭ ‬در‭ ‬سن‭ ‬دیگو‭ ‬با‭ ‬همکاری‭ ‬کانون‭ ‬فرهنگی‭ ‬ایرانیان‭ ‬و‭ ‬دپارتمان‭ ‬موسیقی‭ ‬دانشگاه‭ ‬ایالتی‭ ‬کالیفرنیا‭ ‬در‭ ‬سندیگو‭ ‬برگزار‭ ‬می کنند‭.‬

سپس‭ ‬استاد‭ ‬مرادی‭ ‬به‭ ‬نقش‭ ‬موسیقی‭ ‬در‭ ‬زندگی‭ ‬روزمره‭ ‬انسان ها‭ ‬از‭ ‬دوران‭ ‬باستان‭ ‬تا‭ ‬کنون‭ ‬اشاره‭  ‬کرد‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬اهمیت‭ ‬موسیقیدان ها‭ ‬در‭ ‬میان‭ ‬مردم‭ ‬و‭ ‬دربار‭ ‬یاد‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬طرح ها‭ ‬و‭ ‬نقش های‭ ‬باقی‭ ‬مانده‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬دوران،‭ ‬از‭ ‬میزان‭ ‬توجه‭ ‬فراوان‭ ‬به‭ ‬زنان‭ ‬موسیقیدان‭ ‬در‭ ‬دوران‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬اسلام‭ ‬سخن‭ ‬گفت‭. ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬نیز‭ ‬توضیحات‭ ‬مفصلی‭ ‬در‭ ‬باره‭ ‬30‭ ‬لحن‭ ‬باربد‭ ‬داد‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬مشاهیری‭ ‬یاد‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬بارۀ‭ ‬موسیقی‭ ‬نوشته اند‭ ‬همچون‭ ‬ابن‭ ‬سینا،‭ ‬صفی الدین‭ ‬ارموی،‭ ‬عبدالقادر‭ ‬مراغه ای‭ ‬و‭ ‬قطب الدین‭ ‬شیرازی‭. ‬بعد‭ ‬به‭ ‬دوران‭ ‬قاجار‭ ‬پرداخت‭ ‬و‭ ‬توضیحاتی‭ ‬داد‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬کار‭ ‬بزرگ‭ ‬و‭ ‬ارزشمند‭ ‬خاندان‭ ‬فراهانی‭ ‬که‭ ‬موسیقی‭ ‬ایرانی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬ردیف‭ ‬درآورده‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬حفاظت‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬کوشیده اند‭. ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬از‭ ‬بی توجهی‭ ‬تاریخی‭ ‬به‭ ‬موسیقی‭ ‬مقامی‭ ‬اقوام‭ ‬مختلف‭ ‬ایران‭ ‬گله‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬همگان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬غنا‭ ‬و‭ ‬عظمت‭ ‬این‭ ‬بخش‭ ‬از‭ ‬فرهنگ‭ ‬ایران‭ ‬توجه‭ ‬داد‭. ‬بعد‭ ‬اشاره‭ ‬کرد‭ ‬به‭ ‬موسیقی‭ ‬اقوام‭ ‬مختلف‭ ‬ایران‭ ‬و‭ ‬سازهای‭ ‬این‭ ‬مناطق‭ ‬که‭ ‬دست آوردی‭ ‬چشمگیر‭ ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬موسیقی‭ ‬جهان‭ ‬محسوب‭ ‬می شوند؛‭ ‬مثلاً‭ ‬از‭ ‬سیستان‭ ‬و‭ ‬بلوچستان‭ ‬به‭ ‬سازهایی‭ ‬چون‭ ‬رباب،‭ ‬قیچک،‭ ‬دهلک،‭ ‬تنبورک‭ ‬و‭ ‬دونلّی‭ (‬سازی‭ ‬متشکل‭ ‬از‭ ‬دو‭ ‬نی‭ ‬که‭ ‬همزمان‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬می توان‭ ‬دو‭ ‬ملودی‭ ‬مختلف‭ ‬نواخت‭ ‬و‭ ‬شیرمحمد‭ ‬اسپندار‭ ‬که‭ ‬تنها‭ ‬نوازنده‭ ‬زنده‭ ‬این‭ ‬ساز‭ ‬است‭) ‬اشاره‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬افزود‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬استان‭ ‬به‭ ‬نوازنده‭ ‬تنبورک‭ ‬که‭ ‬معمولا‭ ‬خواننده‭ ‬هم‭ ‬هست،‭ ‬پهلوان‭ ‬می گویند‭. ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬به‭ ‬ویژگی های‭ ‬موسیقی‭ ‬در‭ ‬استان های‭ ‬مختلف‭ ‬ایران‭ ‬پرداخت‭ ‬با‭ ‬یادآوری‭ ‬شباهت ها‭ ‬و‭ ‬اختلاف های‭ ‬دوتار‭ ‬و‭ ‬دوتارنوازان‭ ‬و‭ ‬تنبور‭ ‬و‭ ‬تنبورنوازان‭  ‬در‭ ‬مناطق‭ ‬و‭ ‬اقوام‭ ‬مختلف‭. ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬از‭ ‬تأثیر‭ ‬متقابل‭ ‬موسیقی‭ ‬ردیف‭ ‬دستگاهی‭ ‬و‭ ‬موسیقی‭ ‬نواحی‭ ‬ایران‭ ‬گفت‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬که‭ ‬چگونه‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬بخش‭ ‬فرهنگ‭ ‬ایران‭ ‬به‭ ‬غنای‭ ‬یکدیگر‭ ‬کمک‭ ‬کرده اند‭. ‬پس‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬توضیحات‭ ‬مفصلی‭ ‬درباره‭ ‬دستگاه ها‭ ‬و‭ ‬گوشه های‭ ‬موسیقی‭ ‬دستگاهی‭ ‬ارائه‭ ‬داد‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬تنبور‭ ‬و‭ ‬پیشینه‭ ‬هزار‭ ‬ساله‭ ‬دو‭ ‬گونه‭ ‬تنبور‭ ‬تیسفون‭ ‬و‭ ‬تنبور‭ ‬خراسانی‭ ‬به‭ ‬تفصیل‭ ‬از‭ ‬مقامات‭ ‬و‭ ‬ریتم های‭ ‬گسترده‭ ‬تنبورنوازی‭ ‬و‭ ‬نقش‭ ‬این‭ ‬موسیقی‭ ‬در‭ ‬آیین‭ ‬یارسان‭ ‬سخن‭ ‬گفت‭.‬

از‭ ‬نکات‭ ‬جالب‭ ‬سخنرانی‭ ‬استاد‭ ‬مرادی‭ ‬اشاره‭ ‬او‭ ‬به‭ ‬تنبورنوازی‭ ‬در‭ ‬شاهنامه‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬ابیاتی‭ ‬از‭ ‬نشانه های‭ ‬نوازندگی‭ ‬رستم،‭ ‬افراسیاب‭ ‬و‭ ‬بهرام‭ ‬گور‭ ‬در‭ ‬شاهنامه‭ ‬را‭ ‬شاهد‭ ‬آورد؛‭ ‬در‭ ‬خوان‭ ‬چهارم‭ ‬رستم‭ ‬به‭ ‬بیشه ای‭ ‬می رسد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬سفره ای‭ ‬پر‭ ‬از‭ ‬خوراکی،‭ ‬تنبوری‭ ‬از‭ ‬شاخه‭ ‬درختی‭ ‬آویخته‭ ‬می بیند‭. ‬تنبور‭ ‬را‭ ‬برمی دارد‭ ‬و‭ ‬شروع‭ ‬به‭ ‬نواختن‭ ‬می کند‭: ‬

ابا‭ ‬می‭ ‬یکی‭ ‬نغز‭ ‬تنبور‭ ‬بود بیابان‭ ‬چنان‭ ‬خانه‭ ‬سور‭ ‬بود

تهمتن‭ ‬مر‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬بر‭ ‬در‭ ‬گرفت بنواخت‭ ‬رود‭ ‬و‭ ‬ره‭ ‬اندر‭ ‬گرفت

سپس‭ ‬چنین‭ ‬ادامه‭ ‬داد‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬باور‭ ‬ایشان‭ ‬آن‭ ‬چه‭ ‬که‭ ‬رستم‭ ‬در‭ ‬خوان‭ ‬چهارم‭ ‬نواخته‭ ‬همان‭ ‬نغمه ای‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬مقامات‭ ‬تنبور‭ ‬کردی‭ ‬به‭ ‬‮«‬سرطرز‭ ‬رستم‮»‬‭ ‬شهره‭ ‬است‭. ‬پس‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬اجرای‭ ‬این‭ ‬نغمه‭ ‬زیبا‭ ‬پرداخت‭.‬

در‭ ‬آخرین‭ ‬بخش‭ ‬از‭ ‬سخنرانی،‭ ‬استاد‭ ‬مرادی‭ ‬توضیح‭ ‬مفصلی‭ ‬داد‭ ‬از‭ ‬چند‭ ‬مقام‭ ‬مهم‭ ‬در‭ ‬تنبورنوازی‭ ‬و‭ ‬شباهت های‭ ‬این‭ ‬نغمات‭ ‬با‭ ‬گوشه های‭ ‬موسیقی‭ ‬ردیف‭ ‬دستگاهی‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬فراخور‭ ‬مثال ها‭ ‬چند‭ ‬نمونه‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬دو‭ ‬نغمه‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬آواز‭ ‬خود‭ ‬اجرا‭ ‬کرد‭.‬

در‭ ‬پایان‭ ‬جُنگ،‭ ‬هم‭ ‬حاضرین‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬مخاطبان‭ ‬آنلاین‭ ‬سوالات‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬مطرح‭ ‬کردند‭ ‬و‭ ‬استاد‭ ‬مرادی‭ ‬به‭ ‬آنان‭ ‬پاسخ‭ ‬داد‭. ‬

پس‭ ‬از‭ ‬پرسش‭ ‬و‭ ‬پاسخ،‭ ‬استاد‭ ‬مرادی‭ ‬با‭ ‬نواختن‭ ‬قطعه ای‭ ‬جلسه‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬پایان‭ ‬برد‭.‬

ویدیوی‭ ‬این‭ ‬برنامه‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬قسمت‭ ‬در‭ ‬کانال‭ ‬یوتوب‭ ‬کانون‭ ‬فرهنگی‭ ‬ایرانیان‭ ‬در‭ ‬دسترس‭ ‬است‭.‬

مدیریت سایت