مُتولد‭  ‬اِوین

مُتولد‭  ‬اِوین

مُتولد‭  ‬اِوین

‭ ‬از‭ ‬مریم‭ ‬زارع


تانیا‭ ‬احمدی


متولد‭ ‬اِوین‭ ‬مستندی‭ ‬​​آلمانی–اتریشی‭ ‬و‭ ‬نخستین‭ ‬فیلم‭ ‬مریم‭ ‬زارع‭ ‬در‭ ‬مقام‭ ‬کارگردانی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۲۰۱۹‭ ‬در‭ ‬بخش‭ ‬‮«‬چشم انداز‭ ‬سینمای‭ ‬آلمان‮»‬‭ ‬در‭ ‬شصت‭ ‬و‭ ‬نهمین‭ ‬جشنوارۀ‭ ‬بین المللی‭ ‬برلین‭ ‬به‭ ‬نمایش‭ ‬درآمد‭ ‬و‭ ‬جایزۀ‭ ‬ویژۀ‭ ‬این‭ ‬بخش‭ ‬را‭ ‬دریافت‭ ‬کرد‭. ‬این‭ ‬مستند‭ ‬همچون‭ ‬یک‭ ‬سفرنامۀ‭ ‬شخصی‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬تصویر‭ ‬عمل‭ ‬می کند‭ ‬و‭ ‬کاوشی‭ ‬است‭ ‬در‭ ‬زندگی‭ ‬شخصی‭ ‬مریم‭ ‬و‭ ‬فصل هایی‭ ‬از‭ ‬گذشتۀ‭ ‬او‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬سرنوشت‭ ‬پدر‭ ‬و‭ ‬مادرش‭ ‬که‭ ‬زندانی‭ ‬سیاسی‭ ‬بودند،‭ ‬در‭ ‬هم‭ ‬تنیده‭ ‬شده اند‭. ‬مریم‭ ‬در‭ ‬زندان‭ ‬اوین‭ ‬به‭ ‬دنیا‭ ‬آمده‭ ‬زیرا‭ ‬پدر‭ ‬و‭ ‬مادرش‭ ‬در‭ ‬زمان‭ ‬رژیم‭ ‬آیت الله‭ ‬خمینی‭ ‬زندانی‭ ‬سیاسی‭ ‬بودند‭. ‬هنگامی‭ ‬که‭ ‬تنها‭ ‬چند‭ ‬ماهه‭ ‬بود،‭ ‬مریم‭ ‬را‭ ‬نزد‭ ‬پدربزرگ‭ ‬و‭ ‬مادربزرگش‭ ‬فرستادند‭ ‬تا‭ ‬با‭ ‬آن ها‭ ‬زندگی‭ ‬کند‭. ‬مدتی‭ ‬بعد‭ ‬مادرش‭ ‬از‭ ‬زندان‭ ‬آزاد‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬او‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬مادرش‭ ‬به‭ ‬آلمان‭ ‬مهاجرت‭ ‬کرد‭. ‬او‭ ‬در‭ ‬سن‭ ‬دوازده‭ ‬سالگی‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬اتفاقی‭ ‬می فهمد‭ ‬که‭ ‬مادرش‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬زندان‭ ‬اوین‭ ‬زاده؛‭ ‬اکنون‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬سی‭ ‬و‭ ‬پنج‭ ‬سالگی‭ ‬تصمیم‭ ‬می گیرد‭ ‬به‭ ‬گذشتۀ‭ ‬خود‭ ‬بازگردد،‭ ‬با‭ ‬چندین‭ ‬دهه‭ ‬سکوت‭ ‬روبه رو‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬کمر‭ ‬به‭ ‬کاوشی‭ ‬عمیق‭ ‬دربارۀ‭ ‬شرایط‭ ‬پیرامون‭ ‬تولدش‭ ‬می بندد‭. ‬

مریم‭ ‬و‭ ‬مادرش‭ ‬پیوند‭ ‬محکمی‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬دارند‭ ‬اما‭ ‬آن ها‭ ‬هیچ‭ ‬وقت‭ ‬نتوانسته اند‭ ‬دربارۀ‭ ‬گذشته‭ ‬حرف‭ ‬بزنند‭. ‬سکوتی‭ ‬که‭ ‬سه‭ ‬دهه‭ ‬زندگی‭ ‬آن ها‭ ‬را‭ ‬احاطه‭ ‬کرده‭ ‬اینک‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬بشکند‭. ‬پدر‭ ‬و‭ ‬مادرش‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۱۹۸۳‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬مادر‭ ‬باردار‭ ‬بوده‭ ‬دستگیر‭ ‬شده‭ ‬بودند‭. ‬مادرش‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬دو‭ ‬سال‭ ‬آزاد‭ ‬شد‭, ‬اما‭ ‬پدرش‭ ‬هفت‭ ‬سال‭ ‬زندان‭ ‬را‭ ‬تحمل‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬با‭ ‬حکم‭ ‬اعدام‭ ‬روبه رو‭ ‬شد‭. ‬پدر‭ ‬همچنین‭ ‬از‭ ‬کشتارهای‭ ‬سال‭ ‬۱۳۶۷‭ ‬جان‭ ‬سالم‭ ‬به‭ ‬در‭ ‬برد‭. ‬این‭ ‬تمام‭ ‬چیزی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬مریم‭ ‬می داند‭ ‬اما‭ ‬آنچه‭ ‬که‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬اذیت‭ ‬می کند‭ ‬و‭ ‬ترومای‭ ‬عمیقی‭ ‬بر‭ ‬جان‭ ‬او‭ ‬نهاده‭ ‬است‭ ‬چیز‭ ‬دیگری‭ ‬است‭: ‬او‭ ‬می خواهد‭ ‬بداند‭ ‬در‭ ‬زندان‭ ‬چه‭ ‬اتفاقاتی‭ ‬رخ‭ ‬داده،‭ ‬تولدش‭ ‬به‭ ‬چه‭ ‬شکل‭ ‬بوده،‭ ‬چرا‭ ‬مادر‭ ‬و‭ ‬پدرش‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬نزد‭ ‬پدربزرگ‭ ‬و‭ ‬مادربزرگش‭ ‬فرستادند‭ ‬و‭ ‬چرا‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬ذهنیت‭ ‬او‭ ‬همواره‭ ‬گرفتار‭ ‬زندان‭ ‬است‭. ‬با‭ ‬ساختن‭ ‬این‭ ‬مستند،‭ ‬مریم‭ ‬در‭ ‬تلاش‭ ‬است‭ ‬تا‭ ‬پاسخ‭ ‬این‭ ‬سوال ها‭ ‬را‭ ‬بیابد‭. ‬او‭ ‬در‭ ‬آغاز‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬تریلر‭ ‬فیلم‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬مادرش‭ ‬نشان‭ ‬می دهد،‭ ‬بغض‭ ‬مادر‭ ‬می شکند،‭ ‬اما‭ ‬هیچ‭ ‬وقت‭ ‬سکوت‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬نمی شکند‭. ‬روانشناس‭ ‬مریم‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬کمک‭ ‬می کند‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬بفهماند‭ ‬که‭ ‬مکث ها‭ ‬و‭ ‬سکوت‭ ‬والدینش‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬گذشته‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬دلیل‭ ‬عمیق تری‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬شاید‭ ‬آن ها‭ ‬از‭ ‬باز‭ ‬شدن‭ ‬دوبارۀ‭ ‬زخم های‭ ‬قدیمی‭ ‬بیم‭ ‬داشته‭ ‬باشند‭. ‬از‭ ‬این‭ ‬رو‭ ‬مریم‭ ‬تصمیم‭ ‬می گیرد‭ ‬به‭ ‬پاریس‭ ‬سفر‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬عمه‭ ‬و‭ ‬سپس‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬سلولی‭ ‬مادرش‭ ‬در‭ ‬زندان‭ ‬صحبت‭ ‬کند‭. ‬

میل‭ ‬بی پایان‭ ‬مریم‭ ‬برای‭ ‬درک‭ ‬گذشته‭ ‬بار‭ ‬دیگر‭ ‬به‭ ‬نقطۀ‭ ‬ناامیدی‭ ‬می رسد‭ ‬چرا‭ ‬که‭ ‬همواره‭ ‬سوال های‭ ‬مریم‭ ‬بی پاسخ‭ ‬می مانند‭ ‬اما‭ ‬همه‭ ‬چیز‭ ‬با‭ ‬ملاقات‭ ‬شهلا‭ ‬شفیق‭ ‬که‭ ‬یک‭ ‬جامعه‭ ‬شناس‭ ‬است‭ ‬تغییر‭ ‬می کند‭. ‬شفیق‭ ‬توضیح‭ ‬می دهد‭ ‬که‭ ‬حتی‭ ‬سکوت‭ ‬نیز‭ ‬دارای‭ ‬اهمیت‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬پیچیده‭ ‬در‭ ‬روایت‭ ‬تاریخی‭ ‬ایران‭ ‬تنیده‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬به‭ ‬پیشنهاد‭ ‬شفیق،‭ ‬مریم‭ ‬در‭ ‬کنفرانسی‭ ‬با‭ ‬محوریت‭ ‬زنان‭ ‬ایرانی‭ ‬در‭ ‬تبعید‭ ‬در‭ ‬فلورانس‭ ‬شرکت‭ ‬می کند‭. ‬در‭ ‬میان‭ ‬زندانیان‭ ‬سابق،‭ ‬چندین‭ ‬نفر‭ ‬روایات‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬مریم‭ ‬تعریف‭ ‬می کنند‭. ‬زنی‭ ‬حادثه ای‭ ‬بسیار‭ ‬ناراحت‭ ‬کننده‭ ‬را‭ ‬بازگو‭ ‬می کند‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬شاهد‭ ‬زایمان‭ ‬زن‭ ‬دیگری‭ ‬در‭ ‬شرایط‭ ‬وحشتناک‭ ‬بود‭. ‬قدرت‭ ‬و‭ ‬اهمیت‭ ‬فیلم‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬صحنه‭ ‬گنجانده‭ ‬شده‭ ‬است‭: ‬جایی‭ ‬که‭ ‬یک‭ ‬روایت‭ ‬فردی‭ ‬به‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬تاریخ‭ ‬جمعی‭ ‬تبدیل‭ ‬می شود‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬پر‭ ‬از‭ ‬درد‭ ‬و‭ ‬حقایق‭ ‬ناگفته‭ ‬است‭. ‬مریم‭ ‬با‭ ‬چند‭ ‬تن‭ ‬از‭ ‬همنسلان‭ ‬خود‭ ‬که‭ ‬آن ها‭ ‬نیز‭ ‬سرنوشت‭ ‬مشابهی‭ ‬داشته اند‭ ‬آشنا‭ ‬می شود‭. ‬آن ها‭ ‬همه‭ ‬در‭ ‬اوین‭ ‬متولد‭ ‬شده اند،‭ ‬برخی‭ ‬به‭ ‬دلایل‭ ‬عمیق‭ ‬عاطفی‭ ‬حاضر‭ ‬به‭ ‬گفتگو‭ ‬نشدند‭ ‬اما‭ ‬دو‭ ‬تن‭ ‬از‭ ‬آن ها‭ ‬با‭ ‬مریم‭ ‬گفتگو‭ ‬می کنند‭. ‬اولی،‭ ‬خانمی‭ ‬مقیم‭ ‬لندن‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬حرفه اش‭ ‬روانشناسی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬دومی‭ ‬نویسنده ای‭ ‬مقیم‭ ‬آمریکا‭. ‬فیلم‭ ‬پیوندی‭ ‬مستحکم‭ ‬بین‭ ‬این‭ ‬سه‭ ‬دختر‭ ‬جوان‭ ‬که‭ ‬گذشته های‭ ‬مشابهی‭ ‬دارند‭ ‬ایجاد‭ ‬می کند‭. ‬

متولد‭ ‬اِوین‭ ‬به‭ ‬خوبی‭ ‬نشان‭ ‬می دهد‭ ‬که‭ ‬چطور‭ ‬یک‭ ‬روایت‭ ‬منحصر‭ ‬به‭ ‬فرد‭ ‬و‭ ‬شخصی‭ ‬می تواند‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬تاریخ‭ ‬ایران‭ ‬باشد‭. ‬تجربیات‭ ‬مشترک‭ ‬دیگران‭ ‬در‭ ‬هم‭ ‬تنیده‭ ‬می شوند‭ ‬و‭ ‬روایت‭ ‬گسترده تری‭ ‬کشف‭ ‬می شود‭. ‬آنچه‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬یک‭ ‬جستجوی‭ ‬شخصی‭ ‬آغاز‭ ‬شده‭ ‬بود‭ ‬به‭ ‬تلاشی‭ ‬بزرگ تر‭ ‬برای‭ ‬درک‭ ‬وضعیت‭ ‬اسفناک‭ ‬همۀ‭ ‬زنان‭ ‬و‭ ‬کودکانی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬دوران‭ ‬در‭ ‬اوین‭ ‬محبوس‭ ‬بودند‭ ‬تبدیل‭ ‬می شود‭. ‬در‭ ‬پایان‭ ‬فیلم‭ ‬شاهد‭ ‬گفتگوی‭ ‬دیگری‭ ‬بین‭ ‬مریم‭ ‬و‭ ‬مادرش‭ ‬هستیم‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬مبادلۀ‭ ‬صمیمی،‭ ‬مادر‭ ‬از‭ ‬مبارزۀ‭ ‬پنهان‭ ‬و‭ ‬خاموش‭ ‬خود،‭ ‬تلاش های‭ ‬مستمر‭ ‬برای‭ ‬کنار‭ ‬آمدن‭ ‬با‭ ‬آسیب های‭ ‬زندان‭ ‬و‭ ‬بحران های‭ ‬پناهندگی‭ ‬حرف‭ ‬می زند‭. ‬تمام‭ ‬تلاش‭ ‬مادر‭ ‬این‭ ‬بوده‭ ‬که‭ ‬خود‭ ‬و‭ ‬دخترش‭ ‬را‭ ‬نه‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬قربانیان‭ ‬تاریکی‭ ‬و‭ ‬ناامیدی‭ ‬بلکه‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬زنانی‭ ‬انعطاف پذیر‭ ‬نشان‭ ‬دهد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬نیروهای‭ ‬سرکوبگر‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬شکستن‭ ‬روحیۀ‭ ‬آن ها‭ ‬هستند،‭ ‬مقاومت‭ ‬می کنند‭. ‬فیلم‭ ‬به‭ ‬درستی‭ ‬نشان‭ ‬می دهد‭ ‬که‭ ‬تمرکز‭ ‬اصلی‭ ‬بر‭ ‬پاسخ های‭ ‬مادر‭ ‬نیست‭ ‬بلکه‭ ‬بر‭ ‬شجاعت‭ ‬مریم‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬ساختن‭ ‬این‭ ‬مستند‭ ‬راهی‭ ‬برای‭ ‬مقابله‭ ‬با‭ ‬ترس های‭ ‬عمیق‭ ‬و‭ ‬رهایی‭ ‬از‭ ‬گذشتۀ‭ ‬خفقان آور‭ ‬خود‭ ‬پیدا‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬اصرار‭ ‬فیلم‭ ‬برای‭ ‬تمرکز‭ ‬روی‭ ‬پرسش های‭ ‬مریم‭ ‬به‭ ‬جای‭ ‬پاسخ های‭ ‬مادرش‭ ‬بر‭ ‬ماهیت‭ ‬نیرومند‭ ‬پرسشگری‭ ‬تاکید‭ ‬می کند‭. ‬برای‭ ‬مریم‭ ‬پرسش‭ ‬اولین‭ ‬گام‭ ‬به‭ ‬سوی‭ ‬فراتر‭ ‬رفتن‭ ‬از‭ ‬محدودیت های‭ ‬تحمیلی‭ ‬و‭ ‬ساختن‭ ‬روایتی‭ ‬جدید‭ ‬است‭. ‬

در‭ ‬سکانس‭ ‬پایانی‭ ‬مریم‭ ‬در‭ ‬زیر‭ ‬آب‭ ‬همانند‭ ‬جنینی‭ ‬در‭ ‬خود‭ ‬جمع‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬نفسش‭ ‬را‭ ‬حبس‭ ‬می کند،‭ ‬گویی‭ ‬در‭ ‬تمام‭ ‬این‭ ‬مدت‭ ‬که‭ ‬سکوت‭ ‬کرده‭ ‬بود،‭ ‬در‭ ‬رحم‭ ‬مادرش‭ ‬در‭ ‬زندان‭ ‬محبوس‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬حالا‭ ‬با‭ ‬بر‭ ‬زبان‭ ‬آوردن‭ ‬آنچه‭ ‬همواره‭ ‬انکار‭ ‬می کرده،‭ ‬امکان‭ ‬تولد‭ ‬دوباره‭ ‬را‭ ‬یافته‭ ‬است‭. ‬پس‭ ‬سرش‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬زیر‭ ‬آب‭ ‬بالا‭ ‬می آورد‭ ‬و‭ ‬نفس‭ ‬حبس‭ ‬شده اش‭ ‬را‭ ‬آزاد‭ ‬می کند‭. ‬گویی‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬بازآفرینی‭ ‬صحنۀ‭ ‬تولدش‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬بار‭ ‬به‭ ‬جای‭ ‬زندان‭ ‬در‭ ‬آزادی‭ ‬است‭. ‬زارع‭ ‬به‭ ‬واسطۀ‭ ‬این‭ ‬مستند‭ ‬درخشان‭ ‬تاثیر‭ ‬تروما‭ ‬بر‭ ‬بدن‭ ‬و‭ ‬روح‭ ‬بازماندگان‭ ‬و‭ ‬فرزندانشان‭ ‬را‭ ‬واکاوی‭ ‬می کند‭ ‬و‭ ‬نشان‭ ‬می دهد‭ ‬نسل‭ ‬او‭ ‬چگونه‭ ‬توانسته‭ ‬با‭ ‬تاریخ‭ ‬خود‭ ‬ارتباط‭ ‬برقرار‭ ‬کند‭. ‬فیلم‭ ‬روایتی‭ ‬قدرتمند‭ ‬از‭ ‬مقاومت‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬تصویر‭ ‬می کشد‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬مادران‭ ‬شروع‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬فرزندانشان‭ ‬تداوم‭ ‬می یابد‭. ‬داستان‭ ‬زندگی‭ ‬هر‭ ‬فردی‭ ‬با‭ ‬تار‭ ‬و‭ ‬پود‭ ‬تاریخ‭ ‬یک‭ ‬ملت‭ ‬در‭ ‬هم‭ ‬تنیده‭ ‬است‭. ‬حفظ‭ ‬نام ها،‭ ‬تصاویر،‭ ‬صداها‭ ‬و‭ ‬مستند‭ ‬کردن‭ ‬آنچه‭ ‬که‭ ‬امروز‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬می گذرد،‭ ‬یک‭ ‬ضرورت‭ ‬تاریخی‭ ‬است‭. ‬رژیم های‭ ‬سلطه گر‭ ‬همواره‭ ‬تلاش‭ ‬می کنند‭ ‬با‭ ‬جعل‭ ‬روایات‭ ‬شخصی،‭ ‬تاریخی‭ ‬نادرست‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬ما‭ ‬ارائه‭ ‬دهند؛‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬متولد‭ ‬اِوین‭ ‬نشان‭ ‬می دهد‭ ‬چگونه‭ ‬مستندسازیِ‭ ‬روایت های‭ ‬شخصی‭ ‬بازماندگان‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬فاجعه‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬پادزهری‭ ‬قوی‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬فراموشی‭ ‬جمعی‭ ‬و‭ ‬تاریخ‭ ‬جعلی‭ ‬عمل‭ ‬می کند‭.‬

مدیریت سایت