از‭ ‬این‭ ‬ستون‭ ‬به‭ ‬اون‭ ‬ستون

از‭ ‬این‭ ‬ستون‭ ‬به‭ ‬اون‭ ‬ستون

از‭ ‬این‭ ‬ستون‭ ‬به‭ ‬اون‭ ‬ستون

نوشتۀ‭ ‬رضا‭ ‬خبازیان


مطلب‭ ‬مورد‭ ‬نظرم‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬شمارۀ‭ ‬مجلۀ‭ ‬پیک،‭ ‬مقایسۀ‭ ‬سینمای‭ ‬فارسی‭ ‬در‭ ‬قبل‭ ‬و‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬است‭. ‬مطلب‭ ‬به‭ ‬طوریست‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬دو‭ ‬ستونش‭ ‬ارتباط‭ ‬نزدیکی‭ ‬به‭ ‬یکدیگر‭ ‬دارند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬گمان‭ ‬من‭ ‬بهتر‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬دو‭ ‬ستون‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬ادغام‭ ‬نمایم‭.‬

چندی‭ ‬پیش‭ ‬در‭ ‬نتیجۀ‭ ‬گشت‭ ‬و‭ ‬گذاری‭ ‬در‭ ‬فضای‭ ‬یوتوب‭ ‬به‭ ‬برنامه ای‭ ‬برخورد‭ ‬کردم‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬تعبیر‭ ‬و‭ ‬تفسیر‭ ‬فیلم های‭ ‬ایرانی‭ ‬اختصاص‭ ‬داشت‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬برنامه‭ ‬مجری‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬فیلم‭ ‬گوزنها‭ ‬داد‭ ‬سخن‭ ‬داده‭ ‬بود‭. ‬من‭ ‬هم‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬همان‭ ‬سال ها‭ ‬فیلم‭ ‬را‭ ‬دیده‭ ‬بودم،‭ ‬کنجکاو‭ ‬شدم‭ ‬که‭ ‬نظر‭ ‬مجری‭ ‬برنامه‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬دقت‭ ‬گوش‭ ‬کنم،‭ ‬شاید‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬نکاتی‭ ‬که‭ ‬مطرح‭ ‬می کند‭ ‬نکته ای‭ ‬بیاموزم‭. ‬به‭ ‬درستی‭ ‬نمی دانم‭ ‬که‭ ‬اگر‭ ‬در‭ ‬فاجعۀ‭ ‬انسانی‭ ‬سینما‭ ‬رکس‭ ‬آبادان‭ ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬روی‭ ‬اکران‭ ‬نبود،‭ ‬میزان‭ ‬توجه‭ ‬مردم‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬در‭ ‬چه‭ ‬رده ای‭ ‬می توانست‭ ‬باشد‭. ‬به‭ ‬یاد‭ ‬دارم‭ ‬که‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬تماشای‭ ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬روزگار،‭ ‬بیشتر‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬چیز‭ ‬تحت‭ ‬تاثیر‭ ‬بازی‭ ‬آقای‭ ‬بهروز‭ ‬وثوقی‭ ‬قرار‭ ‬گرفته‭ ‬بودم‭ ‬تا‭ ‬سوژۀ‭ ‬فیلم‭ ‬و‭ ‬بالطبع‭ ‬به‭ ‬پیامی‭ ‬که‭ ‬فیلمساز‭ ‬قصد‭ ‬مطرح‭ ‬کردنش‭ ‬را‭ ‬داشته‭ ‬بود‭.‬

ولی‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬تعبیر‭ ‬و‭ ‬تفسیر‭ ‬مجری‭ ‬برنامه‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬توجه‭ ‬کردم‭ ‬به‭ ‬یاد‭ ‬آوردم‭ ‬که‭ ‬نظرم‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬این‭ ‬فیلم،‭ ‬در‭ ‬همان‭ ‬دورانی‭ ‬که‭ ‬تماشا‭ ‬کرده‭ ‬بودم‭ ‬با‭ ‬نظر‭ ‬ایشان‭ ‬همگون‭ ‬و‭ ‬همسو‭ ‬نبود‭. ‬ایشان‭ ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬را‭ ‬تا‭ ‬حد‭ ‬شاهکار‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‭ ‬ارتقا‭ ‬داده‭ ‬بودند‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬نظر‭ ‬من‭ ‬کاملاً‭ ‬متفاوت‭ ‬بود‭. ‬از‭ ‬این‭ ‬رو‭ ‬بر‭ ‬آن‭ ‬شدم‭ ‬که‭ ‬یک‭ ‬بار‭ ‬دیگر‭ ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬را،‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬گذر‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬چهل‭ ‬و‭ ‬پنج‭ ‬سال،‭ ‬دوباره‭ ‬تماشا‭ ‬کنم‭. ‬بر‭ ‬این‭ ‬نکته‭ ‬هم‭ ‬واقفم‭ ‬که‭ ‬مسلماً‭ ‬دید‭ ‬و‭ ‬بینش‭ ‬افراد‭ ‬در‭ ‬گذر‭ ‬سالیان‭ ‬می تواند‭ ‬تغییر‭ ‬بسیار‭ ‬کرده‭ ‬باشد‭. ‬گاه‭ ‬تماشای‭ ‬دوبارۀ‭ ‬یک‭ ‬اثر‭ ‬سینمایی‭ ‬یا‭ ‬یک‭ ‬کتاب‭ ‬و‭ ‬نوشتۀ‭ ‬قدیمی‭ ‬یا‭ ‬یک‭ ‬اثر‭ ‬موسیقی‭ ‬چه‭ ‬بسا‭ ‬نتایج‭ ‬متفاوتی‭ ‬را‭ ‬می تواند‭ ‬با‭ ‬خود‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭. ‬راستش‭ ‬را‭ ‬بگویم،‭ ‬بسیار‭ ‬به‭ ‬خودم‭ ‬فشار‭ ‬آوردم‭ ‬که‭ ‬فیلم‭ ‬را‭ ‬تا‭ ‬انتها‭ ‬تماشا‭ ‬کنم‭. ‬مطمئن‭ ‬هستم‭ ‬که‭ ‬اگر‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬روزگار،‭ ‬دید‭ ‬امروزم‭ ‬را‭ ‬داشتم،‭ ‬چه‭ ‬بسا‭ ‬از‭ ‬نیمه های‭ ‬فیلم‭ ‬از‭ ‬خیر‭ ‬تماشایش‭ ‬می گذشتم‭.‬

با‭ ‬نگاه‭ ‬امروزم،‭ ‬فیلم‭ ‬گوزن ها‭ ‬را‭ ‬اثری‭ ‬دیدم‭ ‬که‭ ‬تحت‭ ‬تاثیر‭ ‬کامل‭ ‬ایدئولوژی‭ ‬فیلمساز‭ ‬ساخته‭ ‬شده‭ ‬بود،‭ ‬بدون‭ ‬کوچکترین‭ ‬توجهی‭ ‬به‭ ‬ظرایف‭ ‬داستانی‭. ‬به‭ ‬عبارت‭ ‬دیگر،‭ ‬فیلمساز‭ ‬چنان‭ ‬تحت‭ ‬تاثیر‭ ‬بینش‭ ‬سیاسی‭ ‬خود‭ ‬قرار‭ ‬داشت‭ ‬که‭ ‬رساندن‭ ‬پیام‭ ‬سیاسی اش‭ ‬سایۀ‭ ‬سنگینی‭ ‬روی‭ ‬روند‭ ‬داستان‭ ‬انداخته‭ ‬بود‭. ‬برای‭ ‬مثال‭ ‬شخصیتی‭ ‬که‭ ‬نماد‭ ‬یک‭ ‬روشنفکر‭ ‬انقلابی‭ ‬است،‭ ‬در‭ ‬ابتدای‭ ‬فیلم‭ ‬از‭ ‬اتومبیلی‭ ‬پیاده‭ ‬می شود‭ ‬که‭ ‬گویا‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬درگیری‭ ‬مسلحانه‭ ‬با‭ ‬ماموران‭ ‬دولتی‭ ‬مجروح‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬خون‭ ‬از‭ ‬شکم‭ ‬وی‭ ‬جاری‭ ‬است‭ ‬ولی‭ ‬همین‭ ‬شخص‭ ‬بدون‭ ‬هیچ‭ ‬نگرانی‭ ‬ساعت ها‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬خیابان‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬خیابان‭ ‬می رود‭ ‬و‭ ‬شکم‭ ‬تیر‭ ‬خوردۀ‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬گوشه‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬گوشه‭ ‬می کشد‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬لاله‭ ‬زار‭ ‬محل‭ ‬کار‭ ‬دوست‭ ‬قدیمی اش‭ ‬برسد‭. ‬در‭ ‬رفتار‭ ‬وی‭ ‬هیچگونه‭ ‬هراسی‭ ‬نشان‭ ‬داده‭ ‬نمی شود‭. ‬فیلمساز،‭ ‬متاسفانه‭ ‬چارۀ‭ ‬هر‭ ‬مشکل‭ ‬عظیم‭ ‬مملکت‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬نبرد‭ ‬مسلحانه‭ ‬یافته‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬پیام‭ ‬را‭ ‬تا‭ ‬انتهای‭ ‬فیلم‭ ‬به‭ ‬تماشاگر‭ ‬القا‭ ‬می کند‭. ‬بینشی‭ ‬که‭ ‬متاسفانه‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬سال ها‭ ‬گریبانگیر‭ ‬اکثر‭ ‬هنرمندان‭ ‬ایرانی‭ ‬از‭ ‬شاعر‭ ‬و‭ ‬نویسنده‭ ‬و‭ ‬فیلمساز‭ ‬شده‭ ‬بود،‭ ‬به‭ ‬استثنای‭ ‬هنرمندان‭ ‬قابلی‭ ‬چون‭ ‬آقای‭ ‬بهرام‭ ‬بیضایی‭ ‬یا‭ ‬علی‭ ‬حاتمی،‭ ‬رگ‭ ‬این‭ ‬گونه‭ ‬بینش‭ ‬در‭ ‬آثاری‭ ‬که‭ ‬خلق‭ ‬می شد‭ ‬نمایان‭ ‬بود‭. ‬بینشی‭ ‬که‭ ‬متاسفانه‭ ‬از‭ ‬دلایل‭ ‬مهم‭ ‬انقلاب‭ ‬سال‭ ‬57‭ ‬و‭ ‬پیامدهایی‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬همگان‭ ‬امروزه‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬درگیر‭ ‬هستیم‭.‬

این‭ ‬بازنگری‭ ‬مرا‭ ‬بر‭ ‬آن‭ ‬داشت‭ ‬که‭ ‬باز‭ ‬با‭ ‬کمک‭ ‬کانال‭ ‬یوتوب‭ ‬سری‭ ‬به‭ ‬سینمای‭ ‬امروز‭ ‬ایران‭ ‬بزنم‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬تماشای‭ ‬فیلم های‭ ‬ساخته‭ ‬شدۀ‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬بنشینم‭ ‬تا‭ ‬دستگیرم‭ ‬شود‭ ‬که‭ ‬گذر‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬چهل‭ ‬سال‭ ‬آیا‭ ‬توانسته‭ ‬است‭ ‬منظر‭ ‬دیگری‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬چشمان‭ ‬و‭ ‬اذهان‭ ‬تماشاگر‭ ‬تصویر‭ ‬نماید‭. ‬

نتیجۀ‭ ‬تماشای‭ ‬چندین‭ ‬فیلم‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬ماه‭ ‬اخیر‭ ‬مرا‭ ‬به‭ ‬راستی‭ ‬به‭ ‬حیرت‭ ‬واداشته اند‭ ‬که‭ ‬سینمای‭ ‬امروز‭ ‬ایران‭ ‬با‭ ‬پشت‭ ‬پا‭ ‬زدن‭ ‬به‭ ‬تئوری های‭ ‬سیاسی‭ ‬تا‭ ‬چه‭ ‬حد‭ ‬توانسته اند‭ ‬به‭ ‬نقطۀ‭ ‬متعالی‭ ‬صعود‭ ‬نماید‭. ‬فیلمسازانی‭ ‬همانند‭ ‬خانم‭ ‬تهمینه‭ ‬میلانی‭ ‬یا‭ ‬رخشان‭ ‬بنی‭ ‬اعتماد‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬نخبگانی‭ ‬چون‭ ‬زنده‭ ‬یاد‭ ‬عباس‭ ‬کیارستمی،‭ ‬اصغر‭ ‬فرهادی،‭ ‬محمد‭ ‬رسول‭ ‬اف‭ ‬و‭ ‬دیگران‭ ‬قادر‭ ‬شده اند‭ ‬که‭ ‬زندگی‭ ‬انسان‭ ‬و‭ ‬مشکلات‭ ‬رابطه اش‭ ‬با‭ ‬انسان های‭ ‬دیگر‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬جای‭ ‬تبلیغ‭ ‬تئوری های‭ ‬سیاسی‭ ‬بنشانند‭ ‬و‭ ‬تماشاگر‭ ‬را،‭ ‬بدون‭ ‬آن‭ ‬که‭ ‬خود‭ ‬بخواهد،‭ ‬به‭ ‬تفکر‭ ‬وادارند‭. ‬این‭ ‬ارتباط‭ ‬گاه‭ ‬میان‭ ‬دو‭ ‬همسر،‭ ‬گاه‭ ‬میان‭ ‬نسل‭ ‬جوان‭ ‬و‭ ‬نسل‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬خود‭ ‬و‭ ‬گاه‭ ‬میان‭ ‬دو‭ ‬همسایه،‭ ‬دو‭ ‬معشوق‭ ‬یا‭ ‬دو‭ ‬شریک‭ ‬تجارتی‭ ‬دچار‭ ‬مشکل‭ ‬شده‭ ‬است‭.‬

کیفیت‭ ‬بالای‭ ‬فیلم های‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬راحتی‭ ‬می توان‭ ‬مدیون‭ ‬بهره‭ ‬گیری‭ ‬از‭ ‬تکنولوژی‭ ‬قرن‭ ‬بیست‭ ‬و‭ ‬یکم‭ ‬دانست‭. ‬نورپردازیۀها،‭ ‬چهره پردازی ها،‭ ‬زاویه های‭ ‬دوربین‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬کلی‭ ‬صدها‭ ‬سر‭ ‬و‭ ‬گردن‭ ‬از‭ ‬سینمای‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬بالاترند‭ ‬که‭ ‬امری‭ ‬قابل‭ ‬فهم‭ ‬است‭ ‬ولی‭ ‬آنچه‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬چیز‭ ‬دیگر‭ ‬نظرم‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خود‭ ‬جلب‭ ‬نموده‭ ‬است‭ ‬هنرمندی‭ ‬بازیگران‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬سو،‭ ‬دقت‭ ‬در‭ ‬پرداخت‭ ‬سناریو‭ ‬از‭ ‬سوی‭ ‬دیگر‭ ‬و‭ ‬حضور‭ ‬گستردۀ‭ ‬بانوانی‭ ‬به‭ ‬غایت‭ ‬هنرمند‭ ‬نقطۀ‭ ‬قوت‭ ‬سینمای‭ ‬امروز‭ ‬ایران‭ ‬هستند؛‭ ‬امری‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬سینمای‭ ‬دیروز‭ ‬ایران‭ ‬به‭ ‬وفور‭ ‬و‭ ‬چشمگیری‭ ‬امروز‭ ‬نبودند‭.‬

سوژۀ‭ ‬فیلم‭ ‬گوزن ها،‭ ‬گذشته‭ ‬از‭ ‬بار‭ ‬سیاسی‭ ‬و‭ ‬بینشی‭ ‬آن،‭ ‬در‭ ‬تضادی‭ ‬وحشتناک‭ ‬با‭ ‬بخش های‭ ‬دیگر‭ ‬فیلم‭ ‬قرار‭ ‬دارد‭. ‬برای‭ ‬مثال،‭ ‬حل‭ ‬مسالۀ‭ ‬پخش‭ ‬مواد‭ ‬مخدر،‭ ‬همانند‭ ‬دیگر‭ ‬مسایل‭ ‬مملکت،‭ ‬باید‭ ‬با‭ ‬ضربات‭ ‬چاقو‭ ‬به‭ ‬سامان‭ ‬می رسید‭ ‬ولی‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬دوستان‭ ‬هم‭ ‬طبقۀ‭ ‬روشنفکر‭ ‬فیلم‭ ‬به‭ ‬جرم‭ ‬پخش‭ ‬و‭ ‬انتقال‭ ‬تریاک‭ ‬تحت‭ ‬تعقیب‭ ‬نیروهای‭ ‬انتظامی‭ ‬است‭ ‬باید‭ ‬مورد‭ ‬حمایت‭ ‬قرار‭ ‬می گرفت‭ ‬تا‭ ‬از‭ ‬دستگیری اش‭ ‬به‭ ‬وسیلۀ‭ ‬ماموران‭ ‬انتظامی‭ ‬جلوگیری‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬جان‭ ‬سالم‭ ‬به‭ ‬در‭ ‬برد‭.‬

این‭ ‬گونه‭ ‬نگرش ها‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬روزگار‭ ‬مد‭ ‬روز‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬ساخت‭ ‬و‭ ‬پرداخت‭ ‬چنین‭ ‬سوژه هایی‭ ‬از‭ ‬طبقۀ‭ ‬روشنفکری‭ ‬که‭ ‬وظیفۀ‭ ‬آموزش‭ ‬جامعه‭ ‬را‭ ‬باید‭ ‬می داشت‭ ‬بسیار‭ ‬دور‭ ‬از‭ ‬ذهن‭ ‬و‭ ‬تاثر‭ ‬آور‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬هست‭ ‬و‭ ‬خواهد‭ ‬بود‭.‬

ناگفته‭ ‬نماند‭ ‬که‭ ‬اگر‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬روزگار‭ ‬مسالۀ‭ ‬سانسور‭ ‬دولتی‭ ‬مشکل‭ ‬ساز‭ ‬بود،‭ ‬پس‭ ‬امروز‭ ‬چه‭ ‬می توان‭ ‬گفت‭ ‬که‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬سانسورهای‭ ‬مشابه‭ ‬زمان‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬انقلاب،‭ ‬هنرمندان‭ ‬ایرانی‭ ‬با‭ ‬کوه‭ ‬عظیمی‭ ‬از‭ ‬دیگر‭ ‬انواع‭ ‬سانسور‭ ‬روبه رو‭ ‬هستند‭. ‬تقصیر‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬گردن‭ ‬دیگران‭ ‬انداختن‭ ‬همیشه‭ ‬راحت ترین‭ ‬کارهاست‭ ‬ولی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬آینه‭ ‬دیدن‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬قضاوت‭ ‬نشستن‭ ‬حتماً‭ ‬مشکلی‭ ‬است‭ ‬عظیم‭.‬

مدیریت سایت