لولیتا خوانی در تهران

لولیتا خوانی در تهران

معرفی‭ ‬و‭ ‬نقد‭ ‬کتاب

مرسده‭ ‬بصیریان‭ ‬حریری


لولیتا‭ ‬خوانی‭ ‬در‭ ‬تهران

‬از‭ ‬آذر‭ ‬نفیسی

لولیتا‭ ‬خوانی‭ ‬در‭ ‬تهران‭ ‬نام‭ ‬کتابی‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬قلم‭ ‬آذر‭ ‬نفیسی،‭ ‬استاد‭ ‬دانشگاه‭ ‬و‭ ‬نویسنده‭. ‬ترجمه‭ ‬انگلیسی‭ ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۲۰۰۳‭ ‬توسط‭ ‬انتشارات‭ ‬راندوم‌هاوس‭ ‬چاپ‭ ‬شد‭. ‬کتاب‭ ‬لولیتا‭ ‬خوانی‭ ‬در‭ ‬تهران‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬پرفروش ترین‭ ‬کتاب های‭ ‬دوران‭ ‬معاصر‭ ‬در‭ ‬ایالات‭ ‬متحده‭ ‬است‭. ‬کتاب‭ ‬نامبرده‭ ‬چندین‭ ‬سال‭ ‬در‭ ‬فهرست‭ ‬پرفروش ترین های‭ ‬نیویورک‭ ‬تایمز‭ ‬قرار‭ ‬گرفت‭ ‬و‭ ‬تاکنون‭ ‬به‭ ‬۳۲‭ ‬زبان‭ ‬دنیا‭ ‬ترجمه‭ ‬شده‭ ‬است‭.‬

در‭ ‬حال‭ ‬حاضر‭ ‬اران‭ ‬ریکلیس‭ ‬فیلمساز‭ ‬اسراییلی تبار‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬ساخت‭ ‬فیلمی‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬لولیتاخوانی‭ ‬در‭ ‬تهران‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬ با‭ ‬حضور‭ ‬بازیگران‭ ‬مشهور‭ ‬ایرانی‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬گلشیفته‭ ‬فراهانی،‭ ‬زر‭ ‬امیرابراهیمی‭ ‬و‭ ‬مینا‭ ‬کاوانی‭ ‬در‭ ‬ایتالیا‭ ‬فیلمبرداری‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۲۰۲۳‭ ‬اکران‭ ‬شود‭.‬

در‭ ‬پاییز‭ ‬۱۹۹۵،‭ ‬خانم‭ ‬آذر‭ ‬نفیسی‭ ‬از‭ ‬آخرین‭ ‬کرسی‭ ‬استادی‭ ‬خود‭ ‬استعفا‭ ‬می دهد‭ ‬سپس‭ ‬هفت‭ ‬تن‭ ‬از‭ ‬شاگردان‭ ‬دختر‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬انتخاب‭ ‬می کند‭ ‬تا‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬کلاس‭ ‬خصوصی‭ ‬چند‭ ‬رمان‭ ‬را‭ ‬برخوانی‭ ‬کنند‭. ‬روایت‭ ‬اصلی‭ ‬لولیتا‭ ‬خوانی‭ ‬در‭ ‬تهران‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬کلاس‭ ‬خصوصی‭ ‬زنانه‭ ‬درآمده‭ ‬است‭. ‬نفیسی‭ ‬در‭ ‬چهار‭ ‬فصل‭ ‬‮«‬لولیتا‮»‬،‭ ‬‮«‬گتسبی‮»‬،‭ ‬‮«‬جیمز‮»‬،‭ ‬‮«‬آستین‮»‬‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬موخره،‭ ‬ماجراهای‭ ‬تدریس‭ ‬ادبیات‭ ‬انگلیسی‭ ‬در‭ ‬دانشگاه‭ ‬تهران،‭ ‬دانشگاه‭ ‬الزهرا،‭ ‬یکی‭ ‬دو‭ ‬جای‭ ‬دیگر‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬انتها‭ ‬دانشگاه‭ ‬علامه‭ ‬طباطبائی‭ ‬را‭ ‬روایت‭ ‬می کند‭. ‬این‭ ‬روایت‭ ‬از‭ ‬زندگی‭ ‬آذر‭ ‬نفیسی‭ ‬از‭ ‬روزگاری‭ ‬در‭ ‬صبح‭ ‬انقلاب‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬آمریکا‭ ‬به‭ ‬فرودگاه‭ ‬مهرآباد‭ ‬قدم‭ ‬می‭ ‬گذارد،‭ ‬هژده‭ ‬سال‭ ‬اقامت‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬اسلامی،‭ ‬تا‭ ‬روزی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬۱۹۹۷‭ ‬دوباره‭ ‬به‭ ‬آمریکا‭ ‬بازمی گردد‭ ‬را‭ ‬دربر‭ ‬می گیرد‭.‬

لولیتا‭ ‬خوانی‭ ‬در‭ ‬تهران‭ ‬نه‭ ‬یک‭ ‬رمان‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬یک‭ ‬تجزیه‭ ‬و‭ ‬تحلیل‭ ‬و‭ ‬نقد‭ ‬و‭ ‬بررسی‭ ‬ادبی‭ ‬به‭ ‬معنای‭ ‬متداول‭ ‬آن،‭ ‬بلکه‭ ‬مروری‭ ‬است‭ ‬بر‭ ‬لولیتای‭ ‬ولادیمیر‭ ‬ناباکف،‭ ‬گتسبی‭ ‬بزرگوار‭ ‬اسکات‭ ‬فیتز‭ ‬جرالد،‭ ‬دی زی‭ ‬میلر‭ ‬هنری‭ ‬جیمز‭ ‬و‭ ‬غرور‭ ‬و‭ ‬تعصب‭ ‬جین‭ ‬آستین،‭ ‬با‭ ‬اشاره هایی‭ ‬به‭ ‬آثار‭ ‬ساول‭ ‬بلو‭ ‬و‭ ‬چند‭ ‬تن‭ ‬دیگر‭. ‬می توان‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬ادبیات‭ ‬تطبیقی‭ ‬همگام‭ ‬با‭ ‬زندگی‭ ‬روزانه،‭ ‬روابط‭ ‬و‭ ‬مسایل‭ ‬نویسنده‭ ‬و‭ ‬هفت‭ ‬شاگرد‭ ‬خصوصی اش‭ ‬در‭ ‬بطن‭ ‬جریانات‭ ‬کشوری‭ ‬انقلاب زده‭ ‬دانست،‭ ‬شرحی‭ ‬از‭ ‬رنج‭ ‬زنان‭ (‬اکثرا‭ ‬طبقه‭ ‬ی‭ ‬متوسط‭ ‬تحصیل‭ ‬کرده‭ ‬در‭ ‬تهران‭) ‬در‭ ‬جمهوری‭ ‬اسلامی‭ ‬ایران‭. ‬ویژگی‭ ‬غالب‭ ‬رمان های‭ ‬مورد‭ ‬بحث‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬کتاب،‭ ‬زنانی‭ ‬مصمم‭ ‬و‭ ‬متکی‭ ‬به‭ ‬خود،‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬مردانی‭ ‬وامانده‭ ‬و‭ ‬مستاصل‭ ‬است‭. ‬زنانی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬شخصیت‭ ‬مستقلشان،‭ ‬هر‭ ‬کدام‭ ‬به‭ ‬نوعی،‭ ‬خودخواهی‭ ‬مردان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬هم‭ ‬می شکنند‭ ‬و‭ ‬پشت‭ ‬سر‭ ‬خود‭ ‬حسرت‭ ‬بر‭ ‬جای‭ ‬می گذارند‭.‬

هفت‭ ‬شاگرد‭ ‬این‭ ‬کلاس،‭ ‬از‭ ‬طیف های‭ ‬مختلف اند‭ ‬با‭ ‬اسم های‭ ‬مستعار‭. ‬‮«‬مانا‮»‬‭ ‬ازدواج‭ ‬کرده،‭ ‬شاعر‭ ‬است،‭ ‬پدرش‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬سیزده‭ ‬سالگی‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬داده‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬خانۀ‭ ‬پدری‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬جریان‭ ‬انقلاب‭ ‬مصادره‭ ‬شده،‭ ‬یک‭ ‬استخر‭ ‬به‭ ‬یاد‭ ‬دارد‭. ‬‮«‬نسرین‮»‬‭ ‬دختری‭ ‬از‭ ‬خانوادۀ‭ ‬مذهبی‭ ‬که‭ ‬چادری‭ ‬بوده،‭ ‬مدتی‭ ‬در‭ ‬زندان‭ ‬به‭ ‬سر‭ ‬برده‭ ‬و‭ ‬حالا‭ ‬روسری‭ ‬به‭ ‬سر‭ ‬می کند‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬برای‭ ‬آمدن‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬کلاس‭ ‬هم،‭ ‬ناچار‭ ‬است‭ ‬در‭ ‬خانه‭ ‬دروغ‭ ‬بگوید‭. ‬‮«‬مهشید‮»‬‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬ابتدای‭ ‬انقلاب‭ ‬با‭ ‬مجاهدین‭ ‬بوده،‭ ‬هنوز‭ ‬هم‭ ‬روسری‭ ‬به‭ ‬سر‭ ‬می کند‭ ‬و‭ ‬مانند‭ ‬نسرین،‭ ‬پنج‭ ‬سالی‭ ‬در‭ ‬اوایل‭ ‬انقلاب‭ ‬زندانی‭ ‬کشیده‭. ‬‮«‬یاسی‮»‬‭ ‬که‭ ‬جوان ترین‭ ‬و‭ ‬خنده روترین‭ ‬شاگرد‭ ‬این‭ ‬کلاس‭ ‬خصوصی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬روند‭ ‬سال ها‭ ‬کم کم‭ ‬ایمانش‭ ‬سست‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬‮«‬آذین‮»‬‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬مرد‭ ‬ایده آل‭ ‬ازدواج هایش‭ ‬با‭ ‬شکست‭ ‬مواجه‭ ‬شده،‭ ‬از‭ ‬شوهر‭ ‬فعلی اش‭ ‬یک‭ ‬دختر‭ ‬دارد،‭ ‬بلندترین‭ ‬و‭ ‬احتمالاً‭ ‬زیباترین‭ ‬شاگرد‭ ‬این‭ ‬کلاس‭ ‬است،‭ ‬گردن کشی ست‭ ‬بی تاب‭ ‬که‭ ‬حاضر‭ ‬نیست‭ ‬به‭ ‬سادگی‭ ‬از‭ ‬خواسته هایش‭ ‬بگذرد‭. ‬‮«‬ساناز‮»‬‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬خود‭ ‬مطمئن‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬تلاش‭ ‬می کند‭ ‬زنی‭ ‬مستقل‭ ‬باشد‭ ‬اما‭ ‬از‭ ‬مراقبت های‭ ‬مداوم‭ ‬برادر‭ ‬یکی‭ ‬یک‭ ‬دانه اش‭ ‬در‭ ‬عذاب‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬اجازه‭ ‬ندارد‭ ‬اتومبیل‭ ‬خودش‭ ‬را‭ ‬براند‭ ‬و‭ ‬بالاخره‭ ‬‮«‬میترا‮»‬‭ ‬که‭ ‬نقاش‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬کم‭ ‬حرف ترین‭ ‬شاگرد‭ ‬کلاس‭. ‬شخصیت های‭ ‬دیگری‭ ‬هم‭ ‬هستند،‭ ‬مانند‭ ‬‮«‬بیژن‮»‬‭ ‬شوهر‭ ‬راوی‭ ‬و‭ ‬آقای‭ ‬‮«‬ر‮»‬،‭  ‬سنگ‭ ‬صبور‭ ‬راوی،‭ ‬تا‭ ‬هرگاه‭ ‬در‭ ‬مساله ای‭ ‬نیاز‭ ‬به‭ ‬مشورت‭ ‬و‭ ‬نظرخواهی‭ ‬داشته‭ ‬باشد،‭ ‬به‭ ‬سراغش‭ ‬برود‭. ‬آقای‭ ‬‮«‬ر‮»‬‭ ‬روشنفکری‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬آمدن‭ ‬انقلاب‭ ‬قهر‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬کتاب ها‭ ‬و‭ ‬فنجان‭ ‬چای‭ ‬و‭ ‬بسته های‭ ‬شکلات‭ ‬خارجی اش،‭ ‬به‭ ‬گوشۀ‭ ‬آپارتمان‭ ‬کوچک‭ ‬خود‭ ‬پناه‭ ‬برده‭ ‬و‭ ‬البته‭ ‬سنگ‭ ‬صبور‭ ‬بسیاری‭ ‬دیگر،‭ ‬چون‭ ‬راوی‭ ‬است‭. ‬عنصر‭ ‬پیدا‭ ‬و‭ ‬ناپیدای‭ ‬دیگری‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬چیدمان‭ ‬هست‭: ‬این‭ ‬که‭ ‬شخصیت‭ ‬هرکدام‭ ‬از‭ ‬شاگردان،‭ ‬به‭ ‬نوعی‭ ‬به‭ ‬شخصیت‭ ‬زن‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬رمان ها‭ ‬شباهت‭ ‬دارد‭.‬

اما‭ ‬این‭ ‬شخصیت ها‭ ‬در‭ ‬لولیتا‭ ‬خوانی‭ ‬در‭ ‬تهران‭ ‬چه‭ ‬حرف‭ ‬تازه ای‭ ‬دارند؟‭ ‬شرح‭ ‬رنجی‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬زن‭ ‬ایرانی،‭ ‬به‭ ‬ویژه‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬می رود؟‭ ‬اتوبیوگرافی‭ ‬نویسنده؟‭ ‬تقابل‭ ‬و‭ ‬تطابق‭ ‬موقعیت‭ ‬زن‭ ‬ایرانی،‭ ‬با‭ ‬موقعیت‭ ‬زنان‭ ‬در‭ ‬رمان های‭ ‬کلاسیک‭ ‬یکصد‭ ‬سال‭ ‬گذشتۀ‭ ‬اروپا؟‭ ‬

آنچه‭ ‬از‭ ‬زبان‭ ‬شخصیت های‭ ‬مختلف‭ ‬در‭ ‬سرتاسر‭ ‬کتاب‭ ‬می شنویم‭ ‬یادآوری‭ ‬دردناک‭ ‬وقایعی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬فردای‭ ‬انقلاب‭ ‬تا‭ ‬همین‭ ‬امروز‭ ‬در‭ ‬جامعه‭ ‬ایران‭ ‬تجربه‭ ‬کرده ایم‭ ‬اما‭ ‬آنچه‭ ‬کتاب‭ ‬را‭ ‬خواندنی‭ ‬و‭ ‬جذاب‭ ‬می کند،‭ ‬روایت‭ ‬آذر‭ ‬نفیسی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬روزمرگی‭ ‬در‭ ‬پناه‭ ‬عادت‭ ‬است‭. ‬نفیسی‭ ‬مانند‭ ‬سلفش‭ ‬‮«‬شهرزاد‮»‬،‭ ‬تکه‭ ‬پاره هایی‭ ‬از‭ ‬زندگی‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬زبانی‭ ‬ظریف‭ ‬و‭ ‬زنانه‭ ‬در‭ ‬لابه لای‭ ‬وصف‭ ‬شخصیت های‭ ‬این‭ ‬رمان های‭ ‬کلاسیک‭ ‬تنیده‭ ‬است‭. ‬جای جای‭ ‬این‭ ‬روایت‭ ‬نیشتری‭ ‬است‭ ‬بر‭ ‬جان‭ ‬و‭ ‬تن‭ ‬خواننده‭ ‬که‭ ‬اگر‭ ‬ایرانی‭ ‬باشد‭ ‬جای‭ ‬زخم ها‭ ‬عمیق تر‭ ‬و‭ ‬آغشته‭ ‬به‭ ‬چرک‭ ‬و‭ ‬خون‭ ‬بر‭ ‬جانش‭ ‬می ماند‭. ‬از‭ ‬این‭ ‬نگاه،‭ ‬دانستن‭ ‬یا‭ ‬ندانستن‭ ‬سابقۀ‭ ‬شخصیت ها‭ ‬چندان‭ ‬تفاوتی‭ ‬در‭ ‬روند‭ ‬روایت‭ ‬ندارد‭. ‬نیت‭ ‬خانم‭ ‬نفیسی‭ ‬در‭ ‬بازخوانی‭ ‬رمان های‭ ‬کلاسیک‭ ‬باید‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬همسانی‭ ‬هولناک‭ ‬میان‭ ‬شخصیت های‭ ‬رمان ها‭ ‬و‭ ‬شخصیت های‭ ‬برگزیدۀ‭ ‬او‭ (‬زنان‭) ‬از‭ ‬جامعۀ‭ ‬ایران‭ ‬امروز‭ ‬باشد‭. ‬تصویر‭ ‬زن‭ ‬در‭ ‬لولیتا‭ ‬خوانی‭… ‬تصویر‭ ‬شخص‭ ‬محکوم‭ ‬به‭ ‬اعدامی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬مدت‭ ‬نامعلومی‭ ‬فرجه‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬محکوم‭ ‬به‭ ‬هم‭ ‬پیاله‭ ‬بودن‭ ‬با‭ ‬جلاد‭ ‬است‭. (‬اشاره‭ ‬به‭ ‬کتاب‭ ‬دعوت‭ ‬به‭ ‬مراسم‭ ‬گردن‭ ‬زنی‭ ‬نوشته‭ ‬ولادیمیر‭ ‬ناباکف‭)‬

گاه‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬شخصیت ها‭ ‬از‭ ‬دردهای‭ ‬چندین‭ ‬سال‭ ‬ناگفته اش‭ ‬در‭ ‬میان‭ ‬جمع‭ ‬پرده‭ ‬برمی دارد‭ ‬و‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬جمع‭ ‬همدردان‭ ‬آشنا‭ ‬عریان‭ ‬می کند‭. ‬پلات‭ ‬یا‭ ‬زمینۀ‭ ‬خوانش‭ ‬لولیتا‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬سادگی‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬عادی‭ ‬سازی،‭ ‬جهنمی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬خانم‭ ‬آذر‭ ‬نفیسی‭ ‬بر‭ ‬لب‭ ‬تاقچۀ‭ ‬عادت‭ ‬نگذاشته‭ ‬است‭. ‬وقتی‭ ‬روایت‭ ‬این‭ ‬عادت‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬بخوانیم،‭ ‬درمی یابیم‭ ‬که‭ ‬باید‭ ‬همه‭ ‬جا‭ ‬از‭ ‬همین‭ ‬تکرارها‭ ‬بگوییم‭ ‬و‭ ‬بنویسیم‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬خود‭ ‬و‭ ‬جهان‭ ‬تکرار‭ ‬کنیم‭ ‬تا‭ ‬یادمان‭ ‬نرود‭  ‬ـ‭ ‬تا‭ ‬یادشان‭ ‬نرود‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬چه‭ ‬جهنمی‭ ‬زندگی‭ ‬می کنیم‭.‬

شور‭ ‬کاریزماتیک‭ ‬حاضر‭ ‬در‭ ‬کتاب‭ ‬فقط‭ ‬برای‭ ‬ادبیات‭ ‬محض‭ ‬نیست‭ ‬بلکه‭ ‬برای‭ ‬آن‭ ‬گونه‭ ‬آموزه های‭ ‬الهام‭ ‬بخشی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬شاگردان‭ ‬کمک‭ ‬می کند‭ ‬با‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬بستن‭ ‬فهم‭ ‬و‭ ‬احساسات‭ ‬خود‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬آنچه‭ ‬می خوانند‭ ‬در‭ ‬تعالی‭ ‬و‭ ‬بالندگی‭ ‬خود‭ ‬گام‭ ‬بردارند‭.‬

نسرین‭ ‬دربارۀ‭ ‬پنج‭ ‬سالی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬زندان‭ ‬به‭ ‬سر‭ ‬برده‭ ‬می گوید‭: ‬‮«‬تا‭ ‬مرگ‭ ‬یک‭ ‬قدم‭ ‬بیشتر‭ ‬نبود،‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬همه‭ ‬می گفتیم‭ “‬اگر‭ ‬آزاد‭ ‬شویم‭…”. ‬به‭ ‬آزادی‭ ‬فکر‭ ‬می کردیم،‭ ‬نقشه‭ ‬می کشیدیم،‭ ‬برای‭ ‬تحصیل،‭ ‬برای‭ ‬زندگی‭… ‬و‭ ‬سرشار‭ ‬بودیم‭ ‬از‭ ‬امید‭. ‬پس‭ ‬از‭ ‬آزادی‭ ‬اما،‭ ‬اینجا،‭ ‬امروز؟‭!‬‮»‬

جایی‭ ‬در‭ ‬کتاب‭ ‬می خوانیم‭: ‬

‮«‬اگر‭ ‬به‭ ‬زور‭ ‬با‭ ‬کسی‭ ‬بخوابی‭ ‬که‭ ‬دوستش‭ ‬نداری،‭ ‬ذهنت‭ ‬را‭ ‬خالی‭ ‬می کنی،‭ ‬انگار‭ ‬جای‭ ‬دیگری‭ ‬باشی،‭ ‬سعی‭ ‬می کنی‭ ‬تنت‭ ‬را‭ ‬فراموش‭ ‬کنی،‭ ‬از‭ ‬تنت‭ ‬بیزار‭ ‬می شوی‭ …‬‮»‬

و‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬شکل‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬خانم‭ ‬نفیسی‭ ‬به‭ ‬ما‭ ‬یادآور‭ ‬می شود‭ ‬که‭ ‬زیستن‭ ‬در‭ ‬جمهوری‭ ‬اسلامی‭ ‬مثل‭ ‬عشق بازی‭ ‬با‭ ‬مردی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬او‭ ‬نفرت‭ ‬داری،‭ ‬آن‭ ‬جا‭ ‬به‭ ‬جسم‭ ‬در‭ ‬رختخواب‭ ‬دراز‭ ‬کشیده ای‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬روح‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬فکر،‭ ‬به‭ ‬جایی‭ ‬دیگر‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬چیزهای‭ ‬دیگر‭ ‬می اندیشی،‭ ‬سعی‭ ‬می کنی‭ ‬تنت‭ ‬را‭ ‬فراموش‭ ‬کنی،‭ ‬از‭ ‬تنت‭ ‬نفرت‭ ‬داری‭…‬

شاید‭ ‬تاثیر‭ ‬گذارترین‭ ‬قسمت‭ ‬کتاب‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬کتاب‭ ‬دیزی‭ ‬میلر‭ ‬نوشته‭ ‬هنری‭ ‬جیمز‭ ‬باشد‭: ‬کتابی‭ ‬که‭ ‬قهرمان‭ ‬زن‭ ‬آن‭ ‬تفاوت‭ ‬و‭ ‬سرنوشت‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬می پذیرد‭. ‬در‭ ‬انتها‭ ‬نیز‭ ‬شاگردان‭ ‬نفیسی‭ ‬با‭ ‬شحصیت‭ ‬دیزی‭ ‬میلر‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬دیگران‭ ‬همذات‭ ‬پنداری‭ ‬می کنند‭.‬

مدیریت سایت