از این ستون به اون ستون

از این ستون به اون ستون

نوشتۀ‭ ‬رضا‭ ‬خبازیان


از‭ ‬این‭ ‬ستون

‮«‬هویت‮»‬‭ ‬هم‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬پدیده هایی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬روزها‭ ‬در‭ ‬بحث ها‭ ‬و‭ ‬گفتگوهای‭ ‬اجتماعی،‭ ‬فرهنگی‭ ‬و‭ ‬سیاسی‭ ‬بسیار‭ ‬شنیده‭ ‬می شود‭.‬

این‭ ‬مبحث‭ ‬را‭ ‬می توان‭ ‬مبحثی‭ ‬‮«‬سهل‭ ‬و‭ ‬ممتنع‮»‬‭ ‬قلمداد‭ ‬کرد‭ ‬زیرا‭ ‬در‭ ‬عین‭ ‬واضح‭ ‬بودن‭ ‬معنای‭ ‬ظاهری اش،‭ ‬اگر‭ ‬با‭ ‬دقت‭ ‬کمتری‭ ‬مورد‭ ‬استفاده‭ ‬قرار‭ ‬گیرد،‭ ‬چه‭ ‬بسا‭ ‬به‭  ‬نتایجی‭ ‬غیر‭ ‬انسانی‭ ‬و‭ ‬خلاف‭ ‬روند‭ ‬تکامل‭ ‬فکری‭ ‬بشر‭ ‬تبدیل‭ ‬شود‭.‬

برای‭ ‬استفاده‭ ‬صحیح تر‭ ‬بایستی‭ ‬هویت‭ ‬را‭ ‬پدیده ای‭ ‬چند‭ ‬لایه‭ ‬بدانیم‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬کدام‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬لایه ها‭ ‬کار‭ ‬برد‭ ‬خاص‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬دارا‭ ‬می باشند‭. ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬لایه ها‭ ‬در‭ ‬شرایط‭ ‬خاصی‭ ‬معنادار‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬شرایطی‭ ‬دیگر،‭ ‬همان‭ ‬لایه،‭ ‬بی معناست‭. ‬برای‭ ‬مثال‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬فرزند‭ ‬خود‭ ‬در‭ ‬جمعی‭ ‬حاضر‭ ‬می شوید،‭ ‬در‭ ‬جواب‭ ‬سوالی‭ ‬که‭ ‬رابطه‭ ‬شما‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬فرزند‭ ‬را‭ ‬جویا‭ ‬می شوند‭ ‬بالطبع‭ ‬‮«‬پدر‭ ‬بودن‮»‬‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬می برید‭ ‬که‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬لایه های‭ ‬هویت‭ ‬شماست‭. ‬در‭ ‬صورتی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬گفتگو‭ ‬با‭ ‬فردی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬منطقه‭ ‬دیگری‭ ‬از‭ ‬سرزمین‭ ‬شما‭ ‬زاییده‭ ‬شده‭ ‬است،‭ ‬از‭ ‬لایه‭ ‬ایرانی‭ ‬بودن‭ ‬برای‭ ‬معرفی‭ ‬خویش‭ ‬استفاده‭ ‬می کنید‭ ‬نه‭ ‬از‭ ‬لایه‭ ‬‮«‬پدر‭ ‬بودن‮»‬‭. ‬به‭ ‬همچنین‭ ‬در‭ ‬تماس های‭ ‬اجتماعی‭ ‬با‭ ‬افراد‭ ‬هم‭ ‬میهن‭ ‬خویش،‭ ‬شهر‭ ‬مورد‭ ‬تولد‭ ‬شما‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬هویت‭ ‬شما‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬بدین‭ ‬گونه‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬زبان‭ ‬مورد‭ ‬تکلم،‭ ‬عقیده‭ ‬مورد‭ ‬اعتقاد،‭ ‬اصل‭ ‬و‭ ‬نسب‭ ‬خانوادگی‭ ‬و‭ ‬بسیاری‭ ‬پارامترهای‭ ‬دیگر‭ ‬دست‭ ‬در‭ ‬دست‭ ‬یکدیگر‭ ‬می دهند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬مجموع‭ ‬تاریخ‭ ‬و‭ ‬تاریخچه ای‭ ‬از‭ ‬شما‭ ‬می سازند‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬کلام‭ ‬‮«‬هویت‮»‬‭ ‬شما‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬وجود‭ ‬می آورند‭.‬

خطر‭ ‬بزرگ‭ ‬در‭ ‬بحث‭ ‬‮«‬هویت‮»‬‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬اگر‭ ‬این‭ ‬واژه‭ ‬بدون‭ ‬تفکر‭ ‬عمیق‭ ‬در‭ ‬ذهن‭ ‬ما‭ ‬جای‭ ‬بگیرد‭ ‬چه‭ ‬بسا‭ ‬از‭ ‬داشتن‭ ‬نگاه‭ ‬برابر‭ ‬به‭ ‬انسان های‭ ‬دیگر‭ ‬عاجز‭ ‬بمانیم‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬مسیری‭ ‬قدم‭ ‬برداریم‭ ‬که‭ ‬انسان هایی‭ ‬با‭ ‬دارا‭ ‬بودن‭ ‬هویت‭ ‬متفاوت‭ ‬از‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬شهروندان‭ ‬درجه‭ ‬دوم‭ ‬بدانیم‭ ‬و‭ ‬بنامیم‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬طرز‭ ‬تلقی،‭ ‬آغاز‭ ‬سقوط‭ ‬ارزش های‭ ‬انسانی‭ ‬ما‭ ‬خواهند‭ ‬بود‭.‬

برای‭ ‬مثال،‭ ‬مردمانی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬محدوده‭ ‬جغرافیایی‭ ‬و‭ ‬درون‭ ‬یک‭ ‬مرزبندی‭ ‬مورد‭ ‬قبول‭ ‬جهانی‭ ‬زندگی‭ ‬می کنند‭ ‬را‭ ‬‮«‬هم‭ ‬میهن‮»‬‭ ‬خویش‭ ‬می خوانیم‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬لایه‭ ‬کشوری‭ ‬با‭ ‬ما‭ ‬مشترک‭ ‬هستند،‭ ‬هر‭ ‬چند‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬زبان‭ ‬ما‭ ‬صحبت‭ ‬ننمایند‭ ‬یا‭ ‬به‭ ‬اصول‭ ‬باور‭ ‬و‭ ‬اعتقادی‭ ‬ما‭ ‬اعتقاد‭ ‬نداشته‭ ‬باشند‭. ‬این‭ ‬تفاوت‭ ‬در‭ ‬لایه های‭ ‬هویتی‭ ‬که‭ ‬بین‭ ‬آنان‭ ‬و‭ ‬ما‭ ‬وجود‭ ‬دارند‭ ‬نبایستی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬هیچ‭ ‬وجه‭ ‬باعث‭ ‬مزیتی‭ ‬برای‭ ‬ما‭ ‬و‭ ‬کمبودی‭ ‬برای‭ ‬آنان‭ ‬به‭ ‬حساب‭ ‬بیایند‭. ‬نگاه‭ ‬انسانی،‭ ‬قبول‭ ‬این‭ ‬تفاوت های‭ ‬هویتی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬احترام‭ ‬به‭ ‬حقوقی‭ ‬که‭ ‬همه‭ ‬انسان ها،‭ ‬علی رغم‭ ‬محل‭ ‬زاده‭ ‬شدن،‭ ‬زبان‭ ‬مورد‭ ‬تکلم،‭ ‬دین‭ ‬و‭ ‬مذهب‭ ‬و‭ ‬جنسیت‭ ‬و‭ ‬تیره‭ ‬و‭ ‬طایفه،‭ ‬برابر‭ ‬هستند‭.‬

در‭ ‬اصل‭ ‬هر‭ ‬چه‭ ‬این‭ ‬تفاوت ها‭ ‬بیشتر‭ ‬باشند‭ ‬جامعه‭ ‬برآمده‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬متکثرتر،‭ ‬زیباتر‭ ‬و‭ ‬غنی تر‭ ‬خواهد‭ ‬بود‭. ‬بهتر‭ ‬و‭ ‬انسانی تر‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬تکثر‭ ‬را‭ ‬بشناسیم،‭ ‬ارج‭ ‬نهیم‭ ‬و‭ ‬تا‭ ‬از‭ ‬زیبایی‭ ‬غیر‭ ‬قابل‭ ‬توصیف اش،‭ ‬همگان،‭ ‬بهرمند‭ ‬شویم‭.‬

به‭ ‬اون‭ ‬ستون

در‭ ‬اوان‭ ‬سال های‭ ‬نوجوانی‭ ‬بچه‭ ‬محلی‭ ‬داشتیم‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬عباس‭ ‬که‭ ‬عشق‭ ‬و‭ ‬علاقه اش‭ ‬رفتن‭ ‬به‭ ‬سینما‭ ‬بود‭ ‬تا‭ ‬در‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬ظهرهای‭ ‬تابستان‭ ‬که‭ ‬پدر‭ ‬و‭ ‬مادرهایمان‭ ‬به‭ ‬خواب‭ ‬رفته‭ ‬بودند‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬کوچه‭ ‬بیاورد،‭ ‬در‭ ‬پناه‭ ‬سایه‭ ‬دیوار‭ ‬بنشاند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬آب‭ ‬و‭ ‬تاب‭ ‬فراوان‭ ‬داستان‭ ‬آخرین‭ ‬فیلمی‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬دیده‭ ‬بود‭ ‬برایمان‭ ‬تعریف‭ ‬کند‭.‬

او‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬استاد‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬چنان‭ ‬با‭ ‬حرارت‭ ‬تمامی‭ ‬داستان‭ ‬را‭ ‬برایمان‭ ‬تعریف‭ ‬می کرد‭ ‬که‭ ‬همگی‭ ‬مجذوب‭ ‬وی‭ ‬می شدیم‭. ‬حتما‭ ‬استعداد‭ ‬عجیبی‭ ‬در‭ ‬داستان‭ ‬سرایی‭ ‬داشته‭ ‬که‭ ‬قادر‭ ‬بوده‭ ‬چنین‭ ‬جذبه ای‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬ما‭ ‬به‭ ‬وجود‭ ‬بیاورد‭. ‬شاید‭ ‬اگر‭ ‬در‭ ‬محیطی‭ ‬مناسب‭ ‬آموزش‭ ‬صحیح‭ ‬می دید‭ ‬می توانست‭ ‬داستان‭ ‬نویس‭ ‬قهاری‭ ‬بشود‭.‬

فقط‭ ‬گاه‭ ‬که‭ ‬اتفاق‭ ‬می افتاد‭ ‬و‭ ‬خودمان‭ ‬به‭ ‬تماشای‭ ‬همان‭ ‬فیلم‭ ‬می رفتیم‭ ‬درمی یافتیم‭ ‬که‭ ‬چقدر‭ ‬داستانش‭ ‬با‭ ‬حقیقت‭ ‬فیلم‭ ‬همخوانی‭ ‬داشته‭ ‬و‭ ‬چقدر‭ ‬ساخته‭ ‬و‭ ‬پرداخته‭ ‬ذهن‭ ‬خلاق‭ ‬خودش‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬به‭ ‬همین‭ ‬دلیل‭ ‬بین‭ ‬ما‭ ‬بچه‭ ‬محل ها‭ ‬به‭ ‬‮«‬عباس‭ ‬چاخان‮»‬‭ ‬شهرت‭ ‬داشت‭.‬

شاهکار‭ ‬وی‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬شغل‭ ‬پدرش‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬راننده‭ ‬اتوبوس های‭ ‬شرکت‭ ‬واحد‭ ‬بود؛‭ ‬پدرش‭ ‬هنگام‭ ‬خواب‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬ظهر‭ ‬اتوبوس‭ ‬را‭ ‬می آورد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬میدان‭ ‬مقابل‭ ‬خانه‭ ‬ما‭ ‬پارک‭ ‬می کرد‭. ‬عباس‭ ‬هم‭ ‬فرصت‭ ‬را‭ ‬غنیمت‭ ‬می شمرد،‭ ‬کلید‭ ‬اتوبوس‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬جیب‭ ‬پدر‭ ‬کش‭ ‬می رفت،‭ ‬پشت‭ ‬فرمان‭ ‬می نشست‭ ‬و‭ ‬ما‭ ‬مسافران‭ ‬مشتاق‭ ‬را‭ ‬بدون‭ ‬روشن‭ ‬کردن‭ ‬اتوبوس‭ ‬سوار‭ ‬و‭ ‬پیاده‭ ‬می کرد‭.‬

زمان‭ ‬گذشت‭ ‬تا‭ ‬اتوبوس های‭ ‬دوطبقه‭ ‬وارد‭ ‬تهران‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬پدر‭ ‬عباس‭ ‬آقا‭ ‬هم‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬رانندگان‭ ‬قدیمی‭ ‬بود‭ ‬مسئول‭ ‬رانندگی‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬همین‭ ‬اتوبوس های‭ ‬دو‭ ‬طبقه‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬آوردن‭ ‬آن ها‭ ‬به‭ ‬خانه‭ ‬گویا‭ ‬ممنوع‭ ‬بود‭. ‬وقتی‭ ‬از‭ ‬عباس‭ ‬دلیل‭ ‬نیاوردن‭ ‬اتوبوس های‭ ‬جدید‭ ‬را‭ ‬جویا‭ ‬می شدیم‭ ‬بادی‭ ‬به‭ ‬غبغب‭ ‬نداشته اش‭ ‬می انداخت‭ ‬و‭ ‬می گفت‭: ‬‮«‬اتوبوسی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬پدر‭ ‬من‭ ‬داده اند‭ ‬از‭ ‬جنس‭ ‬پلاستیک‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬پدر‭ ‬برای‭ ‬استراحت‭ ‬باد‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬خالی‭ ‬می کند،‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬جیب‭ ‬می گذارد‭ ‬و‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬خواب‭ ‬به‭ ‬محض‭ ‬رسیدن‭ ‬به‭ ‬خیابان‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬دوباره‭ ‬باد‭ ‬می کند‭ ‬و‭ ‬رانندگی‭ ‬می نماید‭.‬‮»‬‭ ‬این‭ ‬صحبت‭ ‬برنامه‭ ‬خنده‭ ‬ما‭ ‬نوجوانان‭ ‬و‭ ‬صفحه‭ ‬گذاشتن‭ ‬پشت‭ ‬سر‭ ‬‮«‬عباس‭ ‬چاخان‮»‬‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خوبی‭ ‬فراهم‭ ‬کرده‭ ‬بود‭.‬

سال ها‭ ‬گذشت‭ ‬تا‭ ‬ما‭ ‬به‭ ‬دوران‭ ‬جوانی‭ ‬رسیدیم‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬خیال‭ ‬بودیم‭ ‬که‭ ‬نمونه‭ ‬‮«‬عباس‭ ‬چاخان‮»‬‭ ‬یک‭ ‬استثنا‭ ‬بوده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬بس‭. ‬تا‭ ‬این‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬دنیای‭ ‬بزرگترها‭ ‬راه‭ ‬یافتیم‭ ‬و‭ ‬دیدیم‭ ‬که‭ ‬آن‭ ‬پدیده‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬استثنا‭ ‬نبوده‭ ‬است‭ ‬بلکه‭ ‬قاعده ای‭ ‬است‭ ‬عمومی‭. ‬هر‭ ‬چه‭ ‬هم‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬دنیای‭ ‬سیاست‭ ‬بیشتر‭ ‬آشنا‭ ‬شدیم‭ ‬نمونه‭ ‬فراوان‭ ‬‮«‬عباس‭ ‬چاخان‮»‬‭ ‬را‭ ‬می بینیم‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬آوردن‭ ‬آرای‭ ‬ما‭ ‬و‭ ‬رسیدن‭ ‬به‭ ‬مناصب‭ ‬مهم‭ ‬دولتی‭ ‬چه‭ ‬چاخان هایی‭ ‬به‭ ‬هم‭ ‬نمی بافند‭ ‬و‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬انتخاب‭ ‬به‭ ‬منصب‭ ‬مورد‭ ‬نظر‭ ‬دیگر‭ ‬نه‭ ‬به‭ ‬یاد‭ ‬قول‭ ‬و‭ ‬قرارها‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬دیگر‭ ‬ما‭ ‬رای‭ ‬دهندگان‭ ‬را‭ ‬می شناسند‭. ‬

نکته‭ ‬اعجاب آور‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ما‭ ‬هیچ‭ ‬گاه‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬رذالت‭ ‬درس‭ ‬نمی گیریم‭ ‬و‭ ‬هر‭ ‬سال‭ ‬در‭ ‬زمان‭ ‬انتخابات،‭ ‬باز‭ ‬هم‭ ‬چاخان های‭ ‬انتخاباتی‭ ‬را‭ ‬باور‭ ‬می کنیم‭ ‬و‭ ‬راهی‭ ‬صندوق های‭ ‬رای‭ ‬می شویم‭ ‬و‭ ‬اجازه‭ ‬می دهیم‭ ‬تا‭ ‬باز‭ ‬هم‭ ‬آنان‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬فریب‭ ‬دهند‭.‬

اسم‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬را‭ ‬چه‭ ‬باید‭ ‬گذاشت؟‭ ‬شما‭ ‬بفرمایید‭!‬

مدیریت سایت