«خانه دور: ناگفته هایی از زندگی فروغ فرخزاد»

«خانه دور: ناگفته هایی از زندگی فروغ فرخزاد»
مرسده‭ ‬بصیریان‭ ‬حریری

کتاب‭ ‬‮«‬خانه‭ ‬دور‭: ‬ناگفته هایی‭ ‬از‭ ‬زندگی‭ ‬فروغ‭ ‬فرخزاد‮»‬‭  ‬مجموعه ای‭ ‬از‭ ‬چند‭ ‬گفتگو‭ ‬با‭ ‬نزدیکان‭ ‬فروغ‭ ‬فرخزاد‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬توسط‭ ‬عسل‭ ‬همتی‭ ‬در‭ ‬دی‭ ‬ماه‭ ‬1396‭ ‬انجام‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬شکل‭ ‬کتاب‭ ‬درآمده‭ ‬است‭. ‬البته‭ ‬لازم‭ ‬به‭ ‬ذکر‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬روی‭ ‬جلد‭ ‬از‭ ‬نام‭ ‬نگار‭ ‬همتی‭ ‬که‭ ‬نام‭ ‬شناسنامه ای‭ ‬ایشان‭ ‬است‭ ‬استفاده‭ ‬شده،‭ ‬ظاهراً‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬دلیل‭ ‬که‭ ‬حساسیت هایی‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬این‭ ‬خانم‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬می توانسته‭ ‬سد‭ ‬راه‭ ‬انتشار‭ ‬کتاب‭ ‬شود‭. ‬عسل‭ ‬همتی،‭ ‬همسر‭ ‬علیرضا‭ ‬روشن،‭ ‬نویسنده‭ ‬و‭ ‬شاعر‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬دراویش‭ ‬زندانی‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬1397‭ ‬است‭. ‬علیرضا‭ ‬روشن‭ ‬اخیراً‭ ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬کلاب‭ ‬هاوس‭ ‬روخوانی‭ ‬کرده‭ ‬که‭ ‬خود‭ ‬شنیدنی‭ ‬است‭.‬

این‭ ‬کتاب‭ ‬شامل‭ ‬مقدمه‭ ‬و‭ ‬مصاحبه هایی‭ ‬با‭ ‬پوران‭ ‬فرخزاد،‭ ‬کامیار‭ ‬شاپور،‭ ‬شمسی‭ ‬فضل الهی،‭ ‬عبدالرفیع‭ ‬حقیقت‭ ‬و‭ ‬عبدالکریم‭ ‬پرتو‭ ‬است‭. ‬همچنین‭ ‬مجموعه ای‭ ‬از‭ ‬پانویس های‭ ‬ارزشمند‭ ‬و‭ ‬عکس های‭ ‬خانوادگی‭ ‬در‭ ‬انتهای‭ ‬کتاب‭ ‬به‭ ‬پیوست‭ ‬آمده‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬طی‭ ‬سالیان‭ ‬همواره‭ ‬اشخاصی‭ ‬از‭ ‬خاطرات‭ ‬خود‭ ‬با‭ ‬فروغ‭ ‬گفته‭ ‬و‭ ‬نوشته اند‭ ‬اما‭ ‬دو‭ ‬نکته‭ ‬شاید‭  ‬در‭ ‬مورد‭ ‬کتاب‭ ‬حاضر‭ ‬متفاوت‭ ‬و‭ ‬جالب‭ ‬توجه تر‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬چیز‭ ‬دیگر‭ ‬است‭:‬

‭ ‬1‭ ‬ـ‭ ‬پوران‭ ‬خواهر‭ ‬فروغ‭ ‬بسیار‭ ‬رک‭ ‬و‭ ‬بی پرده‭ ‬از‭ ‬خانواده‭ ‬و‭ ‬محیط‭ ‬زندگیشان‭ ‬می گوید‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬تاثیری‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬محیط‭ ‬روی‭ ‬فرزندان‭ ‬این‭ ‬خانواده‭ ‬داشته‭ ‬بسیار‭ ‬قابل‭ ‬تامل‭ ‬است‭.‬

پوران‭ ‬درباره‭ ‬پدرشان‭ ‬می گوید‭: ‬‮«‬کتابخوان‭ ‬بودن‭ ‬پدرم‭ ‬ریشه‭ ‬در‭ ‬علاقه‭ ‬پدربزرگم‭ ‬به‭ ‬کتاب‭ ‬داشته‭ ‬است‭… ‬او‭ ‬دیوانه‭ ‬کتاب‭ ‬خواندن‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬کتابخانه اش‭ ‬چند‭ ‬هزار‭ ‬جلد‭ ‬کتاب‭ ‬داشت‭… ‬پدرم‭ ‬مردی‭ ‬فرهنگی،‭ ‬ادب‭ ‬دوست‭ ‬و‭ ‬شعرشناس‭ ‬بود‭ ‬اما‭ ‬مسئولیت های‭ ‬نظامی‭ ‬کجا‭ ‬و‭ ‬دنیای‭ ‬شعر‭ ‬کجا؟‭ … ‬او‭ ‬مردی‭ ‬سرکش‭ ‬و‭ ‬مغرور‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬مستقل‭ ‬و‭ ‬خودخواه‭.‬‮»‬

‮«‬من‭ ‬و‭ ‬فروغ‭ ‬و‭ ‬فریدون‭ ‬جا‭ ‬باز‭ ‬کردنمان‭ ‬در‭ ‬ادب‭ ‬و‭ ‬هنر‭ ‬و‭ ‬فرهنگ‭ ‬را‭ ‬وامدار‭ ‬پدر‭ ‬هستیم‭ ‬و‭ ‬جز‭ ‬او‭ ‬هیچ‭ ‬کس‭ ‬دیگر‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مهم‭ ‬سهمی‭ ‬ندارد‭.‬‮»‬

از‭ ‬تاثیر‭ ‬رفتار‭ ‬پدر‭ ‬بر‭ ‬فروغ‭ ‬می گوید‭: ‬‮«‬فروغ‭ ‬همیشه‭ ‬ادای‭ ‬پسرها‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬می آورد‭. ‬اهل‭ ‬مبارزه‭ ‬و‭ ‬کتک کاری‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬می گفت‭ ‬کسی‭ ‬که‭ ‬نام‭ ‬این‭ ‬خانواده‭ ‬را‭ ‬زنده‭ ‬و‭ ‬بزرگ‭ ‬می کند‭ ‬منم‭! ‬علت‭ ‬این‭ ‬کارش‭ ‬در‭ ‬همان‭ ‬عقده های‭ ‬تربیتی‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬حرف‭ ‬پدرم‭ ‬که‭ ‬می گفت‭ ‬پسرها‭ ‬با‭ ‬دخترها‭ ‬فرق‭ ‬دارند‭. ‬پدر،‭ ‬پسرها‭ ‬را‭ ‬ترجیح‭ ‬می داد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬زن‭ ‬به‭ ‬چشم‭ ‬موجودی‭ ‬فرودست تر‭ ‬از‭ ‬مرد‭ ‬نگاه‭ ‬می کرد‭.‬‮»‬

پوران‭ ‬می گوید‭: ‬‮«‬من‭ ‬و‭ ‬فروغ‭ ‬همیشه‭ ‬مدرسه‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خانه‭ ‬ترجیح‭ ‬می دادیم،‭ ‬چرا‭ ‬که‭ ‬خانه‭ ‬زیر‭ ‬نظر‭ ‬دو‭ ‬فرمانده‭ ‬خودکامه‭ ‬و‭ ‬خود‭ ‬رأی‭ ‬اداره‭ ‬می شد‭ ‬و‭ ‬کوچک ترین‭ ‬اجازه‭ ‬ابراز‭ ‬وجودی‭ ‬در‭ ‬خانه‭ ‬نداشتیم‭. ‬نیمی‭ ‬از‭ ‬فروغ‭ ‬شوخ‭ ‬و‭ ‬شیرین‭ ‬و‭ ‬طناز‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬نیمی‭ ‬دیگر‭ ‬تاریک‭ ‬و‭ ‬بی حوصله‭ ‬و‭ ‬خاموش‭.‬‮»‬

وقتی‭ ‬مصاحبه‭ ‬کننده‭ ‬از‭ ‬پوران‭ ‬درباره‭ ‬رک گویی‭ ‬و‭ ‬بی پروایی‭ ‬در‭ ‬خانواده‭ ‬می پرسد‭ ‬او‭ ‬پاسخ‭ ‬می دهد‭: ‬‮«‬مادر‭ ‬ما‭ ‬نمی توانست‭ ‬خودِ‭ ‬راستینش‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬چشم ها‭ ‬پنهان‭ ‬کند‭… ‬ریاکاری‭ ‬و‭ ‬دروغ‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬گناهان‭ ‬کبیره‭ ‬می شناخت‭… ‬به‭ ‬همین‭ ‬دلیل‭ ‬همه‭ ‬ما‭ ‬همیشه‭ ‬خودمان‭ ‬باقی‭ ‬ماندیم‭ ‬و‭ ‬هیچگاه‭ ‬نخواستیم‭ ‬نقش‭ ‬کس‭ ‬دیگری‭ ‬به‭ ‬جز‭ ‬خودمان‭ ‬را‭ ‬بازی‭ ‬کنیم‭… ‬حالا‭ ‬شما‭ ‬آزادید‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬رک گویی‭ ‬تعبیر‭ ‬کنید‭ ‬ولی‭ ‬من‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬راست گویی‭ ‬و‭ ‬حقیقت گویی‭ ‬می دانم‭.‬‮»‬

پوران‭ ‬از‭ ‬رنج‭ ‬و‭ ‬سختی‭ ‬و‭ ‬فشاری‭ ‬که‭ ‬فروغ‭ ‬در‭ ‬زندگی‭ ‬از‭ ‬سر‭ ‬گذرانده‭ ‬می گوید،‭ ‬چه‭ ‬در‭ ‬خانه‭ ‬پدر‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬در‭ ‬خانه‭ ‬شوهر‭: ‬‮«‬حالا‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬فاصله ای‭ ‬آشکار‭ ‬به‭ ‬گذشته‭ ‬و‭ ‬رویدادهای‭ ‬آن‭ ‬نگاه‭ ‬می کنم‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬دریافت‭ ‬رسیده ام‭ ‬که‭ ‬آنچه‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬روزها‭ ‬اتفاق‭ ‬افتاد‭ ‬کاملا‭ ‬طبیعی‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬زندگی‭ ‬خانوادگی‭ ‬فروغ‭ ‬باید‭ ‬بدان‭ ‬سان‭ ‬از‭ ‬هم‭ ‬پاشیده‭ ‬می شد‭ ‬تا‭ ‬از‭ ‬دردهای‭ ‬آن‭ ‬فروغ‭ ‬دیگری‭ ‬سربرآورد،‭ ‬زنی‭ ‬سراپا‭ ‬ذوق‭ ‬و‭ ‬استعداد‭ ‬و‭ ‬شیدای‭ ‬شعر‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬ایفای‭ ‬نقش‭ ‬زن‭ ‬خانه‭ ‬یا‭ ‬مادر‭ ‬آفریده‭ ‬نشده‭ ‬بود‭.‬‮»‬

2ـ‭ ‬کامیار‭ ‬پسر‭ ‬فروغ‭ ‬گه گاه‭ ‬چیزهایی‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬مادرش‭ ‬در‭ ‬گذشته‭ ‬گفته‭ ‬و‭ ‬نوشته‭ ‬بود‭ ‬اما‭ ‬هیچگاه‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬حد‭ ‬مفصل‭ ‬و‭ ‬طولانی‭ ‬گفتگو‭ ‬نکرده‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬نخستین‭ ‬بار‭ ‬است‭  ‬که‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬اطمینانی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬مصاحبه‭ ‬کننده‭ ‬پیدا‭ ‬کرده‭ ‬مطالب‭ ‬زیادی‭ ‬از‭ ‬زندگی‭ ‬خود‭ ‬و‭ ‬پدر‭ ‬و‭ ‬مادرش‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬اختیار‭ ‬خواننده‭ ‬می گذارد‭.‬

کامیار‭ ‬می گوید‭ ‬که‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬دلایل‭ ‬عمده‭ ‬جدایی‭ ‬پدر‭ ‬و‭ ‬مادرش‭ ‬شعر‭ “‬گناه‭” ‬بوده؛‭ ‬در‭ ‬پاسخ‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬که‭ ‬روشنفکران‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬چگونه‭ ‬واکنش‭ ‬نشان‭ ‬داده اند‭ ‬از‭ ‬قول‭ ‬عمران‭ ‬صلاحی‭ ‬می گوید‭: ‬‮«‬یک‭ ‬اشخاصی‭ ‬صحبت هایی‭ ‬راجع‭ ‬به‭ ‬فروغ‭ ‬می کردند‭ ‬که‭ ‬مرا‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬بی راهه‭ ‬برده‭ ‬بودند‭ ‬و‭ ‬واقعا‭ ‬فکر‭ ‬می کردم‭ ‬که‭ ‬فروغ‭ ‬فلان‭ ‬طور‭ ‬بوده‭ ‬است‭… ‬اصلا‭ ‬تصویر‭ ‬خوبی‭ ‬نبود‭. ‬وقتی‭ ‬فهمیدم‭ ‬که‭ ‬پرویز‭ ‬شوهر‭ ‬فروغ‭ ‬بوده‭ ‬آن‭ ‬تصویر‭ ‬قدیم‭ ‬اصلاً‭ ‬برگشت‭ ‬و‭ ‬متوجه‭ ‬شدم‭ ‬که‭ ‬حرف های‭ ‬قدیم‭ ‬چقدر‭ ‬احمقانه‭ ‬بودند‭.‬‮»‬

‮«‬پدرم‭ ‬به‭ ‬نبوغ‭ ‬فروغ‭ ‬هیچ‭ ‬شکی‭ ‬نداشت‭ ‬همان‭ ‬طور‭ ‬که‭ ‬فروغ‭ ‬احترام‭ ‬زیادی‭ ‬برای‭ ‬پدرم‭ ‬قائل‭ ‬بود‭.‬‮»‬

کامیار‭ ‬درباره‭ ‬ارتباطش‭ ‬با‭ ‬حسین‭ ‬منصوری‭ (‬پسربچه ای‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬خانه‭ ‬جذامیان‭ ‬تبریز‭ ‬با‭ ‬پدر‭ ‬و‭ ‬مادر‭ ‬جذامی اش‭ ‬زندگی‭ ‬می کرده‭ ‬و‭ ‬فروغ‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬فرزندخواندگی‭ ‬پذیرفت‭) ‬و‭ ‬این‭ ‬که‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬حضور‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬خانه‭ ‬فروغ‭ ‬چه‭ ‬احساسی‭ ‬داشته‭ ‬می گوید‭: ‬‮«‬شاید‭ ‬من‭ ‬کمی‭ ‬در‭ ‬حق‭ ‬حسین‭ ‬اجحاف‭ ‬کرده ام،‭ ‬شاید‭ ‬بتوانم‭ ‬بگویم‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬فروغ‭ ‬راضی‭ ‬نیستم‭… ‬کلاً‭ ‬شاید‭ ‬مسئولیتش‭ ‬به‭ ‬پدرم‭ ‬برمی گردد‭ ‬که‭ ‬نگذاشته‭ ‬فروغ‭ ‬مرا‭ ‬ببیند‭!‬‮»‬

مصاحبه‭ ‬شونده‭ ‬بعدی‭ ‬شمسی‭ ‬فضل اللهی‭ ‬بازیگر‭ ‬و‭ ‬صداپیشه ای‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬شرح‭ ‬می دهد‭ ‬که‭ ‬چگونه‭ ‬در‭ ‬‮«‬گلستان‭ ‬فیلم‮»‬‭ ‬بر‭ ‬حسب‭ ‬اتفاق‭ ‬با‭ ‬فروغ‭ ‬روبه رو‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬آشنایی‭ ‬به‭ ‬دوستی‭ ‬کوتاه‭ ‬مدتی‭ ‬منجر‭ ‬می شود‭.‬

عبدالرفیع‭ ‬حقیقت‭ ‬مورخ‭ ‬و‭ ‬شاعر‭ ‬ایرانی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬گفته‭ ‬خود‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬1337‭ ‬تا‭ ‬هنگام‭ ‬مرگ‭ ‬فروغ‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬1345‭ ‬با‭ ‬فروغ‭ ‬‮«‬هماهنگ‮»‬‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬او‭ ‬می گوید‭ ‬که‭ ‬اندیشه های‭ ‬عرفانی اش‭ ‬در‭ ‬فروغ‭ ‬اثر‭ ‬گذاشته‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬‮«‬دلیل‭ ‬تعلق‭ ‬خاطر‭ ‬فروغ‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬بیشتر‭ ‬جنبه های‭ ‬روحی‭ ‬و‭ ‬روانی‮»‬‭ ‬داشته‭ ‬است‭.‬

او‭ ‬می گوید‭:‬‮«‬فروغ‭ ‬خود‭ ‬اشعارش‭ ‬بود‭. ‬اصلا‭ ‬گفته اش‭ ‬با‭ ‬شعرهایش‭ ‬هیچ‭ ‬فرقی‭ ‬نمی کرد‭. ‬یکی‭ ‬از‭ ‬صادق ترین ها‭ ‬بود‭. ‬یعنی‭ ‬واقعاً‭ ‬آزاداندیش،‭ ‬طیّبه،‭ ‬صادق،‭ ‬بی ریا‭.‬‮»‬

عبدالکریم‭ ‬پرتو‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬مصاحبه‭ ‬از‭ ‬خاطرات‭ ‬خود‭ ‬از‭ ‬فروغ‭ ‬در‭ ‬اهواز‭ ‬می گوید‭. ‬او‭ ‬موسس‭ ‬چاپخانه‭ ‬امیرکبیر‭ ‬در‭ ‬اهواز‭ ‬و‭ ‬کارگر‭ ‬چاپخانه‭ ‬خوزستان‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬اول‭ ‬بار‭ ‬شعر‭ “‬گناه‭” ‬فروغ‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬مجله‭ ‬کارون‭ ‬چاپ‭ ‬کرد‭.‬

عبدالکریم‭ ‬پرتو‭ ‬شرح‭ ‬می دهد‭ ‬که‭ ‬فروغ‭ ‬با‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬شعرهای‭ ‬او‭ ‬گفته‭ ‬بوده‭: ‬‮«‬پرویز‭ ‬همیشه‭ ‬می گوید‭ ‬عاشق‭ ‬چه‭ ‬کسی‭ ‬هستی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬شعرهایت‭ ‬همیشه‭ ‬از‭ ‬او‭ ‬یاد‭ ‬می کنی؟‭ ‬باور‭ ‬کنید‭ ‬در‭ ‬تمام‭ ‬زندگی ام‭ ‬با‭ ‬هیچ‭ ‬پسری‭ ‬دوستی‭ ‬نداشته ام‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬شعرها‭ ‬همه‭ ‬در‭ ‬افکار‭ ‬من‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬روی‭ ‬کاغذ‭ ‬می آورم‭…‬‮»‬

در‭ ‬مقدمه‭ ‬کتاب،‭ ‬نویسنده‭ ‬شرح‭ ‬می دهد‭ ‬که‭ ‬چند‭ ‬نفر‭ ‬دیگر‭ ‬هم‭ ‬قرار‭ ‬بوده‭ ‬در‭ ‬مصاحبه‭ ‬حضور‭ ‬داشته‭ ‬باشند‭ ‬اما‭ ‬به‭ ‬دلایلی‭ ‬در‭ ‬لحظات‭ ‬آخر‭ ‬پشیمان‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬پا‭ ‬پس کشیده اند‭. ‬او‭ ‬می گوید‭ ‬دلیل‭ ‬این‭ ‬که‭ ‬دو‭ ‬مصاحبه‭ ‬کوتاه‭ ‬را‭ ‬حذف‭ ‬نکرده‭ ‬این‭ ‬بوده‭ ‬که‭ ‬شاید‭ ‬در‭ ‬آینده‭ ‬کسانی‭ ‬بخواهند‭ ‬فیلمی‭ ‬از‭ ‬زندگی‭ ‬فروغ‭ ‬بسازند‭ ‬و‭ ‬‮«‬چه‭ ‬بسا‭ ‬همین‭ ‬چیزهای‭ ‬ساده‭ ‬ـ‭ ‬کبریت‭ ‬وار‭ ‬و‭ ‬زودسوز‭ ‬ـ‭ ‬چراغ‭ ‬راهش‭ ‬شود‭… ‬چنانچه‭ ‬آدابِ‭ ‬در‭ ‬تاریکی‭ ‬زیستن‭ ‬همین‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬ظلمت‭ ‬ایام‭ ‬را‭ ‬تحمل‭ ‬نمی توان‭ ‬کرد‭ ‬در‭ ‬غیاب‭ ‬ماه‭ ‬و‭ ‬ستاره،‭ ‬مگر‭ ‬به‭ ‬کورسوی‭ ‬همین‭ ‬کبریت های‭ ‬کوچک‭ ‬و‭ ‬زودسوز‭.‬‮»‬

این‭ ‬کتاب‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬کتابفروشی های‭ ‬ایران،‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬دیجیتالی‭ ‬در‭ ‬اپلیکیشن‭ ‬کتابخوان‭ ‬‮«‬فیدیبو‮»‬‭ ‬نیز‭ ‬قابل‭ ‬خریداری‭ ‬است‭.‬

‭ ‬

مدیریت سایت