هَرَس

هَرَس

از‭ ‬نوشین‭ ‬خورسندیان

هَرَس ‭)‬رمان)

نسیم‭ ‬مرعشی
نشر‭ ‬چشمه ‭‬۱۳۹۵  ‬ـ‭  ‬چاپ‭ ‬بیست‭ ‬و‭ ‬سوم

برای‭ ‬من‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬خطه‭ ‬خوزستان‭ ‬برآمده ام،‭ ‬خواندن‭ ‬داستان‭ ‬هَرَس‭ ‬دو‭ ‬سویه‭ ‬بود‭. ‬از‭ ‬یک‭ ‬سو‭ ‬با‭ ‬مکان‭ ‬و‭ ‬زبان‭ ‬روایت‭ ‬آشنا‭ ‬بودم‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬سوی‭ ‬دگر‭ ‬خاطرات‭ ‬مهاجرت‭ ‬را‭ ‬مرور‭ ‬می کردم‭. ‬رسول‭ ‬شخص‭ ‬اول‭ ‬داستان،‭ ‬مردی‭  ‬است‭ ‬خرمشهری،‭ ‬کارمند‭ ‬شرکت‭ ‬نفت‭ ‬اهواز‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬قوم‭ ‬عرب‭. ‬لباس های‭ ‬مارکدار‭ ‬می پوشد،‭ ‬عینک‭ ‬ریبون‭ ‬به‭ ‬چشم‭ ‬و‭ ‬ساعت‭ ‬کویتی‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬دارد‭. ‬عصرها‭ ‬به‭ ‬دانشکده‭ ‬نفت‭ ‬آبادان‭ ‬می رود‭ ‬تا‭ ‬درسش‭ ‬را‭ ‬ادامه‭ ‬بدهد‭. ‬می خواهد‭ ‬که‭ ‬دخترانش‭ ‬درس‭ ‬بخوانند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬جایی‭ ‬برسند،‭ ‬کلاس‭ ‬موسیقی،‭ ‬شنا‭ ‬و‭ ‬نقاشی‭ ‬بروند‭. ‬فرزند‭ ‬اولش‭ ‬پسری‭ ‬بوده‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬شرهان‭ ‬که‭ ‬رسول‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬خرمشهر‭ ‬به‭ ‬مقام‭ ‬پدری‭ ‬نائل‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬رسول‭ ‬از‭ ‬زندگی‭ ‬چیز‭ ‬زیادی‭ ‬درخواست‭ ‬نمی کرده؛‭ ‬راضی‭ ‬بوده‭ ‬به‭ ‬سخت‭ ‬کار‭ ‬کردن‭ ‬برای‭ ‬زن‭ ‬و‭ ‬فرزندانش‭. ‬نوال،‭ ‬همسر‭ ‬رسول‭ ‬نیز‭ ‬زیاده‭ ‬خواه‭ ‬نبوده‭. ‬یک‭ ‬زندگی‭ ‬آرام‭ ‬آنها‭ ‬را‭ ‬می  برده‭ ‬تا‭ ‬ایام‭ ‬پیری‭ ‬و‭ ‬بازنشستگی‭. ‬اما‭ ‬جنگ‭ ‬تمام‭ ‬محاسبات‭ ‬آنها‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬هم‭ ‬می ریزد‭. ‬آوارگی‭ ‬درد‭ ‬کمی‭ ‬نیست‭ ‬اما‭ ‬می توان‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬کنار‭ ‬آمد‭ ‬اگر‭ ‬همه‭ ‬سالم‭ ‬باشند‭. ‬امان‭ ‬از‭ ‬روزی‭ ‬که‭ ‬کسی‭ ‬در‭ ‬بین‭ ‬خانواده‭ ‬نباشد؛‭ ‬معادله‭ ‬زندگی‭ ‬تغییر‭ ‬می کند‭. ‬بعد‭ ‬از‭ ‬جنگ‭ ‬همان‭ ‬طور‭ ‬که‭ ‬نخلستان ها‭ ‬سوخت‭ ‬و‭ ‬نخل ها‭ ‬بی‭ ‬سر‭ ‬شدند،‭ ‬مادران‭ ‬و‭ ‬پدران‭ ‬زیادی‭ ‬به‭ ‬داغ‭ ‬فرزندانشان‭ ‬نشستند؛‭ ‬آن‭ ‬که‭ ‬جنگ‭ ‬زده‭ ‬شد،‭ ‬آن‭ ‬که‭ ‬داغدار‭ ‬شد‭ ‬تا‭ ‬ابد‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬ماتم‭ ‬ماند‭. ‬

‮«‬هَرَس‭ ‬روایتی‭ ‬است‭ ‬برآمده‭ ‬از‭ ‬دلِ‭ ‬تاریخ‭ ‬جنگِ‭ ‬طولانی‭ ‬ایران‭ ‬و‭ ‬عراق‭. ‬داستان‭ ‬مردی‭ ‬که‭ ‬سال ها‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬پایانِ‭ ‬جنگ‭ ‬پیِ‭ ‬همسرِ‭ ‬گمشده اش‭ ‬می گردد‭ ‬و‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬مکانی‭ ‬عجیب‭ ‬پیدا‭ ‬می کند‭. ‬زنی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬گذشته اش‭ ‬پیِ‭ ‬آن‭ ‬بوده‭ ‬تا‭ ‬پسر‭ ‬بزاید‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬دست‭ ‬به‭ ‬رفتاری‭ ‬عجیب‭ ‬می زند‭ ‬که‭ ‬شاید‭ ‬نفرینِ‭ ‬او‭ ‬می شود‭… ‬مرعشی‭ ‬با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬فضاهای‭ ‬متعددِ‭ ‬روایی‭ ‬سرنوشتِ‭ ‬این‭ ‬خانواده‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬دوره ی‭ ‬زمانیِ‭ ‬طولانی ای‭ ‬روایت‭ ‬می کند‭. ‬قصه ی‭ ‬آدم هایی‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬گذر‭ ‬از‭ ‬خاطراتی‭ ‬دور‭ ‬یا‭ ‬نزدیک‭ ‬ناچار‭ ‬شده اند‭ ‬به‭ ‬بازخوانیِ‭ ‬آنها‭. ‬به‭ ‬همین‭ ‬خاطر‭ ‬هَرَس‭ ‬رمانی‭ ‬است‭ ‬قصه گو‭ ‬با‭ ‬چندین‭ ‬روایت‭ ‬فرعیِ‭ ‬مهم‭ ‬که‭ ‬مخاطبش‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬عینِ‭ ‬تماشای‭ ‬شهر‭ ‬به‭ ‬دلِ‭ ‬طبیعتِ‭ ‬مرموزِ‭ ‬خوزستان‭ ‬هم‭ ‬می برد‭. ‬رمانی‭ ‬برای‭ ‬روایت‭ ‬وجدان های‭ ‬ناآرام‭…‬‮»‬

داستان‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬جملات‭ ‬از‭ ‬سوی‭ ‬دانای‭ ‬کل‭ ‬آغاز‭ ‬می شود‭:‬

‮«‬شش‭ ‬سال‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬اگر‭ ‬کسی‭ ‬عصرهای‭ ‬بهار،‭ ‬حوالی‭ ‬ساعت‭ ‬چهار‭ ‬و‭ ‬نیم،‭ ‬آخر‭ ‬کوت‭ ‬عبدالله‭ ‬کنار‭ ‬جاده ی‭ ‬اهواز‭ ‬ـ‭ ‬آبادان‭ ‬می ایستاد،‭ ‬رسول‭ ‬را‭ ‬می دید‭ ‬که‭ ‬بلند‭ ‬و‭ ‬کشیده‭ ‬و‭ ‬کت‭ ‬و‭ ‬شلوار‭ ‬براق‭ ‬آبی‭ ‬نفتی‭ ‬به‭ ‬تن،‭ ‬کیف‭ ‬چرمی‭ ‬انگلیسی‭ ‬با‭ ‬آرم‭ ‬شرکت‭ ‬نفتش‭ ‬را‭ ‬بسته‭ ‬بود‭ ‬پشت‭ ‬موتور‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬گرما‭ ‬می راند‭ ‬تا‭ ‬آبادان‭. ‬وقتی‭ ‬می رسید‭ ‬شانه ای‭ ‬از‭ ‬جیبش‭ ‬بیرون‭ ‬می آورد،‭ ‬موی‭ ‬مشکی اش‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬راست‭ ‬به‭ ‬چپ‭ ‬شانه‭ ‬می زد،‭ ‬کت‭ ‬و‭ ‬شلوارش‭ ‬را‭ ‬می تکاند‭ ‬و‭ ‬سرش‭ ‬را‭ ‬خم‭ ‬می کرد‭ ‬تا‭ ‬از‭ ‬چهارچوب‭ ‬در‭ ‬رد‭ ‬شود‭. ‬اما‭ ‬حالا‭ ‬رسول‭ ‬با‭ ‬شانه های‭ ‬خمیده،‭ ‬شکم‭ ‬آویزان،‭ ‬جای‭ ‬سه‭ ‬دندان‭ ‬خالی‭ ‬روی‭ ‬فک‭ ‬بالا،‭ ‬پیرهن‭ ‬چرک‭ ‬خاکستری‭ ‬خیس‭ ‬از‭ ‬عرق،‭ ‬با‭ ‬مویی‭ ‬که‭ ‬انگار‭ ‬به‭ ‬عمد‭ ‬این‭ ‬طور‭ ‬رقت‭ ‬انگیز‭ ‬از‭ ‬پسِ‭ ‬سرش‭ ‬ریخته‭ ‬بود،‭ ‬سوار‭ ‬رنوِ‭ ‬اسقاط‭ ‬زردش‭ ‬هفتاد‭ ‬کیلومتر‭ ‬داشت‭ ‬تا‭ ‬آبادان‭. ‬ساعت‭ ‬چهار‭ ‬و‭ ‬نیم‭ ‬بود‭.‬‮»‬‭ ‬همین‭ ‬پاراگراف‭ ‬خواننده‭ ‬را‭ ‬تشویق‭ ‬می کند‭ ‬تا‭ ‬بداند‭ ‬در‭ ‬عرض‭ ‬شش‭ ‬سال‭ ‬چه‭ ‬اتفاقی‭ ‬افتاده‭ ‬که‭ ‬شخص‭ ‬اول‭ ‬داستان‭ ‬این‭ ‬همه‭ ‬تغییر‭ ‬اساسی‭ ‬داشته‭.‬

در‭ ‬این‭ ‬روایت‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬با‭ ‬زنانی‭ ‬آشنا‭ ‬می شویم‭ ‬که‭ ‬تنها،‭ ‬عقیم‭ ‬و‭ ‬بی دنباله‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬دارالطلعه‭ ‬شادگان‭ ‬ساکنند،‭ ‬بلکه‭ ‬با‭ ‬نخلستانی‭ ‬بی‭ ‬سر‭ ‬و‭ ‬عقیم‭ ‬روبرو‭ ‬می شویم،‭ ‬با‭ ‬گاومیش هایی‭ ‬که‭ ‬خمپاره‭ ‬به‭ ‬طویله شان‭ ‬خورده‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬پس‭ ‬نه‭ ‬زایمان‭ ‬می کنند،‭ ‬نه‭ ‬شیر‭ ‬می دهند‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬حتی‭ ‬می میرند‭. ‬‮«‬ام‭ ‬عقیل‭ ‬گفت‭:  ‬ئی‭ ‬جا‭ ‬همه‭ ‬مثل‭ ‬همیم؛‭ ‬گاومیشا،‭ ‬زنا،‭ ‬نخلا‭. ‬همه‭ ‬عقیم،‭ ‬تنها،‭ ‬بی دنباله‭. ‬همین‭ ‬چند‭ ‬روزیم‭. ‬بمیریم‭ ‬تموم‭ ‬می شیم‭…‬‮»‬

شخصیت های‭ ‬این‭ ‬داستان‭ ‬زیاد‭ ‬نیستند‭. ‬به‭ ‬غیر‭ ‬از‭ ‬رسول‭ ‬و‭ ‬همسرش‭ ‬نوال،‭ ‬بچه هایشان‭ ‬شرهان،‭ ‬اَمَل،‭ ‬انیسه،‭ ‬تهانی‭ ‬و‭ ‬مهزیار‭ ‬وارد‭ ‬داستان‭ ‬می شوند‭. ‬ام     رسول‭ ‬و‭ ‬دختران‭ ‬مجردش‭ ‬نسیبه‭ ‬و‭ ‬احلام‭ ‬هم‭ ‬حضور‭ ‬دارند‭. ‬شبیب‭ ‬بلم ران‭ ‬هم‭ ‬هست‭. ‬مابقی‭ ‬شخصیت های‭ ‬داستان‭ ‬زنان‭ ‬دارالطلعه‭ ‬هستند‭: ‬ام‭ ‬عقیل،‭ ‬ام   ضیا،‭ ‬خدوج‭ ‬و‭ … ‬زنانی‭ ‬راست‭ ‬و‭ ‬بلند‭ ‬و‭ ‬کشیده،‭ ‬مثل‭ ‬نخل‭.‬

نوال‭ ‬زن‭ ‬زیبایی‭ ‬بوده‭ ‬که‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬جنگ‭ ‬خانه اش‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬عشق‭ ‬می آراسته،‭ ‬لباس های‭ ‬رنگین‭ ‬می پوشیده،‭ ‬نارنجی‭ ‬و‭ ‬لیمویی‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬کجا‭ ‬رد‭ ‬می شده‭ ‬آنجا‭ ‬را‭ ‬آباد‭ ‬می کرده‭. ‬ولی‭  ‬بعد‭ ‬از‭ ‬جنگ‭ ‬نوال‭ ‬موها‭ ‬و‭ ‬چشمانی‭ ‬خاکستری‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬سعی‭ ‬دارد‭ ‬نخل های‭ ‬بی‭ ‬سر‭ ‬را‭ ‬جانی‭ ‬تازه‭ ‬ببخشد‭. ‬نوال‭ ‬زن‭ ‬بی دفاعی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬همیشه‭ ‬گرفتار‭ ‬ملانکولی‭ ‬است‭. ‬او‭ ‬هرگز‭ ‬فرصت‭ ‬نکرده‭ ‬برای‭ ‬پدر،‭ ‬فرزندان‭ ‬و‭ ‬اقوام‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬رفته اش‭ ‬عزاداری‭ ‬کند‭. 

ام‭ ‬ضیا‭ ‬گفت‭: ‬‮«‬امیدت‭ ‬برا‭ ‬ئی‭ ‬زندگی‭ ‬زیاده‭ ‬رسول‭. ‬ما‭ ‬نفرین‭ ‬شده‭ ‬یم‭. ‬یه‭ ‬چیزاییه‭ ‬آدم‭ ‬نباید‭ ‬ببینه‭. ‬زن‭ ‬نباید‭ ‬ببینه‭ ‬بچه هاش‭ ‬مُرده ن،‭ ‬خونه ش‭ ‬رمبیده،‭ ‬زمینش‭ ‬پکیده‭. ‬اگه‭ ‬دید‭ ‬نباید‭ ‬بمونه‭. ‬باید‭ ‬بمیره‭. ‬زندگی‭ ‬ئی طور‭ ‬نبوده‭ ‬که‭ ‬بچه ها‭ ‬برن‭ ‬مادرا‭ ‬بمونن‭. ‬که‭ ‬مردا‭ ‬برن‭ ‬زمینا‭ ‬بمونن‭. ‬ما‭ ‬آدم‭ ‬نیستیم‭ ‬رسول،‭ ‬برده ن مون‭ ‬ته‭ ‬تهِ‭ ‬سیاهیه‭ ‬نشون‭ ‬مون‭ ‬داده ن‭ ‬و‭ ‬آورده ن مون‭ ‬زمین‭. ‬ما‭ ‬از‭ ‬جهنم‭ ‬برگشته یم‭. ‬نگاه‭ ‬مون‭ ‬کن؛‭ ‬ما‭ ‬مُرده یم‭. ‬خودمون،‭ ‬زمین مون،‭ ‬گاومیشامون؛‭ ‬همه‭ ‬مرده یم‭. ‬فقط‭ ‬راه‭ ‬می ریم‭. ‬اینایه‭ ‬گفتم‭ ‬که‭ ‬فکر‭ ‬نکنی‭ ‬نوال‭ ‬همون‭ ‬زنیه‭ ‬که‭ ‬داشتی‭. ‬فکر‭ ‬نکنی‭ ‬دستشه‭ ‬می گیری،‭ ‬می بریش‭ ‬تموم‭. ‬اول‭ ‬برو‭ ‬ببینش،‭ ‬بعد‭ ‬قصه‭ ‬بساز‭ ‬برا‭ ‬زندگیت‭. ‬برا‭ ‬خودت‭ ‬می گم‭ ‬رسول‭. ‬سختت‭ ‬می شه‭.‬‮»‬

راضیه‭ ‬فیض آبادی‭ ‬می گوید‭:‬‮«‬هَرَس‭ ‬داستان‭ ‬زندگی‭ ‬کودکانی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬یا‭ ‬زندگی شان‭ ‬زیر‭ ‬آوار‭ ‬جنگ‭ ‬ماند‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬آوار‭ ‬جنگ‭ ‬تمامِ‭ ‬کودکی شان‭ ‬را‭ ‬گرفت‭ ‬و‭ ‬دود‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬آن ها‭ ‬ماندند‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬عمر‭ ‬اضطراب‭ ‬و‭ ‬اندوه،‭ ‬آنها‭ ‬ماندند‭ ‬و‭ ‬چشمانی‭ ‬همیشه‭ ‬خیس،‭ ‬آنها‭ ‬ماندند‭ ‬و‭ ‬خانه ی‭ ‬که‭ ‬دیگر‭ ‬برایشان‭ ‬خانه‭ ‬نبود‭.‬‮»‬

مکان‭ ‬این‭ ‬روایت،‭ ‬عمدتا‭ ‬در‭ ‬دارالطلعه‭ ‬شادگان‭ ‬است‭. ‬اما‭ ‬نویسنده‭ ‬با‭ ‬مهارت‭ ‬گریزی‭ ‬می زند‭ ‬به‭ ‬زندگی‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬جنگ‭ ‬در‭ ‬خرمشهر،‭ ‬درس‭ ‬خواندن‭ ‬رسول‭ ‬در‭ ‬آبادان،‭ ‬و‭ ‬بعد‭ ‬زندگی‭ ‬در‭ ‬حین‭ ‬و‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬جنگ‭ ‬در‭ ‬اهواز‭ ‬و‭ ‬خانه‭ ‬خواهر‭ ‬رسول‭ ‬در‭ ‬ملاثانی‭. ‬‮«‬از‭ ‬ماشین‭ ‬که‭ ‬پیاده‭ ‬شد‭ ‬نفهمید‭ ‬کجاست‭. ‬آن‭ ‬جا‭ ‬خرمشهر‭ ‬نبود‭. ‬اصلا‭ ‬شهر‭ ‬نبود‭. ‬خاک‭ ‬بود‭. ‬خلوت‭ ‬و‭ ‬خالی‭. ‬بیابانی‭ ‬که‭ ‬دیوارهای‭ ‬نصفه،‭ ‬جا‭ ‬به‭ ‬جا،‭ ‬مثل‭ ‬تن های‭ ‬ناقص‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬درآمده‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬دهن‭ ‬کجی‭ ‬می کرد‭ ‬به‭ ‬نوال‭. ‬آسمان‭ ‬زرد‭ ‬بود‭. ‬زرد‭ ‬و‭ ‬داغ‭ ‬و‭ ‬شرجی‭ ‬و‭ ‬بیمار‭. ‬صد‭ ‬خورشید‭ ‬نیمه‭ ‬جان‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬می تابیدند‭ ‬و‭ ‬سرتاسر‭ ‬زمین‭ ‬حتا‭ ‬یک‭ ‬تکه‭ ‬هم‭ ‬سایه‭ ‬نبود‭. ‬نوال‭ ‬فکر‭ ‬کرد‭ ‬اینجا‭ ‬زمین‭ ‬نیست‭. ‬آخر‭ ‬زمان‭ ‬است‭. ‬اگر‭ ‬دنیا‭ ‬انتهایی‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭ ‬حتما‭ ‬همین‭ ‬جاست‭. ‬همین‭ ‬لحظه‭ ‬است‭.‬‮»‬‭ ‬پلات‭ ‬اصلی‭ ‬این‭ ‬داستان‭ ‬غیرخطی‭ ‬است‭ ‬با‭ ‬شاخه‭ ‬های‭ ‬جانبی‭ ‬و‭ ‬فرعی‭ ‬متعدد‭.   

در‭ ‬اکثر‭ ‬گفتگوها‭ ‬و‭ ‬واگویه های‭ ‬این‭ ‬داستان‭ ‬کلمات‭ ‬عربی‭ ‬جنوب‭ ‬ملموس‭ ‬است‭: ‬عینی،‭ ‬یوما،‭ ‬لگاح،‭ ‬بَلَم،‭ ‬هور،‭ ‬مُضیف،‭ ‬چفیه،‭ ‬علاگه،‭ ‬ولچ،‭ ‬سعف،‭ ‬یزله‭. ‬زبان‭ ‬عرب هایی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬ایرانند‭.  ‬مرعشی‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬روایت‭ ‬استفاده‭ ‬به‭ ‬جا‭ ‬از‭ ‬زبان‭ ‬و‭ ‬لهجه‭ ‬عربی‭ ‬دارد‭. ‬زبان های‭ ‬متعدد‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬نوشته‭ ‬به‭ ‬چشم‭ ‬می خورد‭ ‬اما‭ ‬زبان‭ ‬و‭ ‬منطق‭  ‬کودکانه‭ ‬مهزیار‭ ‬زیباست‭: ‬‮«‬بابا،‭ ‬ئی‭ ‬دریا‭ ‬کوسه‭ ‬داره؟‮»‬‭ ‬و‭ ‬دریای‭ ‬مهزیار‭ ‬هور‭ ‬فلاحیه‭ ‬است‭. ‬کلماتی‭ ‬مثل‭ ‬فَنس،‭ ‬اِستور،‭ ‬گِرِید،‭ ‬تِیم‭ ‬اداره،‭… ‬ما‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬زبان‭ ‬انگلیس ها‭ ‬و‭ ‬تسلط‭ ‬آنها‭ ‬در‭ ‬سال های‭ ‬پیشین‭ ‬در‭ ‬جنوب‭ ‬می رساند؛‭ ‬کلماتی‭ ‬که‭ ‬حالا‭ ‬جزیی‭ ‬از‭ ‬فرهنگ‭ ‬جنوب‭ ‬هستند‭.‬

نخل های‭ ‬بی‭ ‬سر‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬همیشه‭ ‬مرده اند‭ ‬به‭ ‬ناگاه‭ ‬در‭ ‬روی‭ ‬زمین‭ ‬جوانه‭ ‬می زنند‭. ‬نوال‭ ‬از‭ ‬آنها‭ ‬نگهداری‭ ‬می کند‭. ‬به‭ ‬آنها‭ ‬آب‭ ‬می رساند‭ ‬تا‭ ‬شاید‭ ‬روزی‭ ‬سبز‭ ‬شوند‭ ‬و‭ ‬خرما‭ ‬دهند‭. ‬برای‭ ‬آنها‭ ‬شعر‭ ‬می خواند‭. ‬این‭ ‬بخش‭ ‬داستان‭ ‬بسیار‭ ‬نمادین‭ ‬است‭. ‬چرا‭ ‬که‭ ‬شباهت‭ ‬بسیار‭ ‬زیادی‭ ‬بین‭ ‬انسان‭ ‬و‭ ‬نخل‭ ‬هست‭. ‬واحد‭ ‬شمارش‭ ‬هر‭ ‬دو،‭ ‬نفر‭ ‬است‭. ‬اگر‭ ‬نخل‭ ‬در‭ ‬آب‭ ‬فرو‭ ‬رود،‭ ‬و‭ ‬آب‭ ‬از‭ ‬سرش‭ ‬بگذرد‭ ‬می میرد،‭ ‬همان‭ ‬طور‭ ‬که‭ ‬انسان‭ ‬اگر‭ ‬در‭ ‬آب‭ ‬فرو‭ ‬رود‭ ‬می میرد‭. ‬میوه‭ ‬نخل؛‭ ‬خرما‭ ‬شیرین‭ ‬است‭. ‬خارک،‭ ‬میوه‭ ‬نارس‭ ‬درخت‭ ‬نخل‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬خوشه‭ ‬های‭ ‬نخل،‭ ‬گس‭ ‬ولی‭ ‬دلپذیرند‭. ‬میوه‭ ‬نخل‭ ‬فرزندان‭ ‬دلبند‭ ‬و‭ ‬شیرین‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬ما‭ ‬یادآور‭ ‬می شوند‭. ‬غلاف‭ ‬خوشه های‭ ‬نخل،‭ ‬یعنی‭ ‬لگاح،‭ ‬وعرق‭ ‬آن،‭ ‬یعنی‭ ‬تارونه‭ ‬همه‭ ‬و‭ ‬همه‭ ‬خوش‭ ‬بو‭ ‬و‭ ‬آرامش‭ ‬بخش‭ ‬هستند‭. ‬نخل های‭ ‬این‭ ‬روایت‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬که‭ ‬جان‭ ‬ندارند‭ ‬اما‭ ‬شخصیت‭ ‬دارند‭.   

به‭ ‬راحتی‭ ‬می توان‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬داستان‭ ‬تاثیر‭ ‬مصیبت های‭ ‬جنگ‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬پدران‭ ‬و‭ ‬مادران،‭ ‬و‭ ‬خصوصا‭ ‬بچه های‭ ‬خانواده‭ ‬حس‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬البته‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬تاثیر‭ ‬بر‭ ‬روی‭ ‬فرزندان‭ ‬خانواده‭ ‬یکسان‭ ‬نیست‭. ‬سه‭ ‬نسل‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬نوشته‭ ‬شاهد‭ ‬خواهیم‭ ‬بود‭. ‬نسل‭ ‬اول‭ ‬یا‭ ‬نسل‭ ‬مادربزرگان؛‭ ‬ام‭ ‬عقیل،‭ ‬ام‭ ‬رسول،‭ ‬و‭ ‬ام‭ ‬ضیا‭. ‬نسل‭ ‬دوم؛‭ ‬رسول‭ ‬و‭ ‬نوال‭ ‬و‭ ‬خدوج‭. ‬نسل‭ ‬سوم‭ ‬یا‭ ‬نسل‭ ‬بچه‭ ‬ها؛‭ ‬اَمَل‭ ‬و‭ ‬آنیس‭ ‬و‭ ‬تهانی‭ ‬و‭ ‬مهزیار‭. ‬نسل‭ ‬اول‭ ‬صبورانه‭ ‬می سوزند‭ ‬و‭ ‬می سازند‭. ‬نسل‭ ‬دوم‭ ‬غمگینند‭ ‬و‭ ‬گیج‭. ‬نسل‭ ‬سوم‭ ‬ملغمه ای‭ ‬است‭ ‬از‭ ‬بیماران‭ ‬روحی‭ ‬مانند‭ ‬اَمَل،‭ ‬مهر طلبانی‭ ‬همچون‭ ‬انیس‭ ‬و‭ ‬بی‭ ‬تفاوت هایی‭ ‬مانند‭ ‬مهزیار‭ ‬و‭ ‬فناشدگانی‭ ‬همچون‭ ‬تهانی‭. ‬

‮«‬دومین‭ ‬رمانِ‭ ‬نسیم‭ ‬مرعشی‭ ‬تجربه ای‭ ‬است‭ ‬متفاوت‭ ‬از‭ ‬رمان‭ ‬نخستش‭. ‬اگر‭ ‬پائیز‭ ‬فصل‭ ‬آخر‭ ‬سال‭ ‬است‭ ‬روایت‭ ‬بلاتکلیفی‭ ‬و‭ ‬تردیدهای‭ ‬یک‭ ‬نسلِ‭ ‬آرمان‭ ‬خواه‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬سرگشتگی شان،‭ ‬هَرَس‭ ‬رازهایی‭ ‬را‭ ‬روایت‭ ‬می کند‭ ‬که‭ ‬سرنوشت‭ ‬پسران‭ ‬و‭ ‬مادرانی‭ ‬را‭ ‬رقم‭ ‬زد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬لایه های‭ ‬تاریخی‭ ‬غلیظ‭ ‬گم‭ ‬شدند‭…‬‮»‬

مدیریت سایت