جادّه انقلابی از ریچارد یِیتس

جادّه انقلابی  از ریچارد یِیتس

معرفی‭ ‬و‭ ‬نقد‭ ‬کتاب
مرسده‭ ‬بصیریان‭ ‬حریری‭ ‬‭


جادّه انقلابی
از ریچارد یِیتس

جاده‭ ‬انقلابی‭ ‬اولین‭ ‬رمان‭ ‬ریچارد‭ ‬ییتس‭ ‬نویسنده‭ ‬آمریکایی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬درباره‭ ‬زندگی‭ ‬حومه نشینی‭ ‬در‭ ‬آمریکا‭ ‬در‭ ‬دهه‭ ‬پنجاه‭ ‬میلادی‭ ‬نوشته‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬در‭ ‬ژانر‭ ‬تراژدی‭ ‬قرار‭ ‬می گیرد‭. ‬همینطور‭ ‬فیلمی‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬آن‭ ‬با‭ ‬بازی‭ ‬لئوناردو‭ ‬دی‭ ‬کاپریو‭ ‬و‭ ‬کیت‭ ‬وینسلت‭ ‬و‭ ‬کتی‭ ‬بیتز،‭  ‬به‭ ‬کارگردانی‭ ‬سام‭ ‬مندس‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬2008‭ ‬ساخته‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬به‭ ‬تازگی‭ ‬توسط‭ ‬فرناز‭ ‬حائری‭ ‬به‭ ‬فارسی‭ ‬ترجمه‭ ‬و‭ ‬توسط‭ ‬نشر‭ ‬برج‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬1399‭ ‬منتشر‭ ‬شده‭ ‬است‭.‬

فرانک‭ ‬و‭ ‬آپریل‭ ‬ویلر‭ ‬به‭ ‬معنای‭ ‬واقعی‭ ‬آدم های‭ ‬معمولی‭ ‬هستند‭. ‬فرانک‭ ‬در‭ ‬شهر‭ ‬کار‭ ‬می کند؛‭ ‬کاری‭ ‬که‭ ‬خود‭ “‬بسیار‭ ‬کسالت‭ ‬بار‭” ‬می خواندش‭. ‬او‭ ‬به‭ ‬کارش‭ ‬علاقه ای‭ ‬ندارد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬واقع‭  ‬مرتب‭ ‬درباره‭ ‬آن‭ ‬زندگی ای‭ ‬که‭ ‬می توانست‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭ ‬اگر‭ ‬مجرد‭ ‬مانده‭ ‬بود‭ ‬حرف‭ ‬می زند‭. ‬زندگی‭ ‬واقعی‭ ‬او‭ ‬جای‭ ‬دیگری‭ ‬است‭. ‬آپریل‭ ‬مادر‭ ‬دو‭ ‬فرزند‭ ‬و‭ ‬خانه دار‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬ابتدای‭ ‬کتاب‭ ‬می بینیم‭ ‬که‭ ‬آپریل‭ ‬در‭ ‬نمایشی‭ ‬ناموفق‭ ‬بازی‭ ‬می کند‭: ‬تلاشی‭ ‬برای‭ ‬ایجاد‭ ‬تغییر‭ ‬در‭ ‬زندگی‭ ‬یکنواخت‭ ‬و‭ ‬متفاوت‭ ‬بودن‭. ‬آن ها‭ ‬در‭ ‬خیابانی‭ ‬زندگی‭ ‬می کنند‭ ‬که‭ ‬کتاب‭ ‬نام‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬وامدار‭ ‬آن‭ ‬است‭.‬

زندگی‭ ‬در‭ ‬حومه‭ ‬کاملا‭ ‬آشناست،‭ ‬اما‭ ‬ییتس‭ ‬دقیقا‭ ‬سال‭ ‬1955‭ ‬را‭ ‬انتخاب‭ ‬می کند‭: ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬آمریکا‭ ‬نیم‭ ‬نگاهی‭ ‬به‭ ‬گذشته‭ ‬و‭ ‬آنچه‭ ‬از‭ ‬گذشتگان‭ ‬به‭ ‬ارث‭ ‬برده‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬نیم‭ ‬نگاهی‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬آینده،‭ ‬روزگاری‭ ‬که‭ ‬آزادی‭ ‬جنسی‭ ‬بیشتر،‭ ‬همه‭ ‬محدودیت ها‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬چالش‭ ‬می خواند‭. ‬حتی‭ ‬ایده‭ ‬سفر‭ ‬به‭ ‬پاریس‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬گریزگاه،‭ ‬از‭ ‬والدین‭ ‬دهه‭ ‬ی‭ ‬20‭ ‬به‭ ‬ارث‭ ‬رسیده‭ ‬است‭.‬

ییتس‭ ‬در‭ ‬مصاحبه ای‭ ‬در‭ ‬باره‭ ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬گفته‭: “‬فکر‭ ‬می کنم‭ ‬منظورم‭ ‬از‭ ‬نوشتن‭ ‬این‭ ‬داستان‭ ‬اعلام‭ ‬جرمی‭ ‬علیه‭ ‬زندگی‭ ‬امریکایی‭ ‬در‭ ‬دهه‭ ‬50‭ ‬بود‭. ‬چرا‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬دهه‭ ‬50‭  ‬ولع‭ ‬زیادی‭ ‬برای‭ ‬هماهنگی‭ ‬و‭ ‬یکسان‭ ‬بودن،‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬در‭ ‬حومه ها‭ ‬بلکه‭ ‬در‭ ‬تمام‭ ‬این‭ ‬کشور‭ ‬وجود‭ ‬داشت؛‭ ‬نوعی‭ ‬چنگ‭ ‬زدن‭ ‬کور‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬سر‭ ‬استیصال‭ ‬برای‭ ‬یافتن‭ ‬امنیت‭ ‬به‭ ‬هر‭ ‬قیمتی‭.‬

داستان‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬1955‭ ‬اتفاق‭ ‬می افتد‭ ‬بر‭ ‬امیدها‭ ‬و‭ ‬بلندپروازی های‭ ‬فرانک‭ ‬و‭ ‬آپریل‭ ‬ویلر‭ ‬تمرکز‭ ‬دارد‭. ‬زن‭ ‬و‭ ‬شوهری‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬حومه‭ ‬کانتیکات‭ ‬زندگی‭ ‬می کنند‭ ‬و‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬بسیار‭ ‬متفاوت‭ ‬از‭ ‬همسایگانشان‭ ‬در‭ ‬رولوشنری‭ ‬رود‭ (‬جاده‭ ‬انقلابی‭) ‬هیل‭ ‬استیت‭ ‬به‭ ‬حساب‭ ‬می آورند‭. ‬

در‭ ‬حومه ای‭ ‬که‭ ‬خانواده‭ ‬ویلر‭ ‬زندگی‭ ‬می کنند‭ ‬همه‭ ‬چیز‭ ‬به‭ ‬شکلی‭ ‬ساخته‭ ‬شده‭ ‬که‭ ‬جایی‭ ‬برای‭ ‬غم‭ ‬یا‭ ‬نارضایتی‭ ‬باقی‭ ‬نماند‭. ‬نور‭ ‬چراغ ها،‭ ‬خانه های‭ ‬سفید‭ ‬رنگ‭ ‬و‭ ‬ماشین های‭ ‬رنگ‭ ‬و‭ ‬وارنگ‭ ‬همگی‭ ‬نشان‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬دارند‭ ‬که‭ ‬همه‭ ‬ساکنین‭ ‬روولوشنری‭ ‬رود‭ ‬خوشبخت‭ ‬و‭ ‬شادکام‭ ‬هستند‭. ‬زندگی‭ ‬این‭ ‬زن‭ ‬و‭ ‬شوهر‭ ‬نیز‭ ‬همه‭ ‬ملزومات‭ ‬خوشبختی‭ ‬را‭ ‬دارد‭ ‬اما‭ ‬آن‭ ‬چیست‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬خانه‭ ‬امن‭ ‬و‭ ‬راحت‭ ‬مانند‭ ‬تیغی‭ ‬تیز‭ ‬روح‭ ‬آدمی‭ ‬را‭ ‬می خراشد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬احساس‭ ‬نارضایتی‭ ‬دامن‭ ‬می زند؟‭ ‬

داستان‭ ‬جاده‭ ‬انقلابی‭ ‬داستان‭ ‬تکرار‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬تکرار‭. ‬هر‭ ‬آنچه‭ ‬که‭ ‬کودکی‭ ‬آپریل‭ ‬را‭ ‬شکل‭ ‬داده‭ ‬اکنون‭ ‬برای‭ ‬فرزندانش‭ ‬تکرار‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬تک تک‭ ‬جزِئیات‭ ‬و‭ ‬وقایع‭  ‬با‭  ‬فاصله‭ ‬زمانی‭ ‬دوباره‭ ‬تکرار‭ ‬می شوند‭. ‬داستان‭ ‬با‭ ‬نمایشی‭ ‬شروع‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬اجرایی‭ ‬دیگر‭ ‬پایان‭ ‬می پذیرد‭. ‬این‭ ‬تکرارها‭ ‬چنان‭ ‬یکی‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬دیگری‭ ‬پیش‭ ‬می آیند‭ ‬که‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬چیز‭ ‬حس‭ ‬جبر‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬زندگی‭ ‬آدم ها‭ ‬به‭ ‬ما‭ ‬می نمایانند‭. ‬در‭ ‬اواخر‭ ‬رمان‭ ‬هنگامی‭ ‬که‭ ‬آپریل‭ ‬می گوید‭ “‬نمی دانم‭ ‬چه‭ ‬کسی‭ ‬هستم‭” ‬به‭ ‬جای‭ ‬اینکه‭ ‬این‭ ‬گفته‭ ‬برای‭ ‬ما‭ ‬کلیشه ای‭ ‬باشد،‭ ‬قلبمان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬درد‭ ‬می آورد؛‭ ‬برای‭ ‬او‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬فرانک‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬دو‭ ‬می خواهند‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬زندگی‭ ‬بگریزند‭ ‬ولی‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬پیش‭ ‬در‭ ‬چنگال‭ ‬آن‭ ‬گرفتار‭ ‬می شوند‭.‬

در‭ ‬این‭ ‬رمان‭ ‬می بینیم‭ ‬که‭ ‬چگونه‭ ‬شخصیت‭ ‬زن‭ ‬داستان‭ ‬با‭ ‬یکنواختی‭ ‬و‭ ‬تکرار‭ ‬در‭ ‬می افتد‭. ‬در‭ ‬دورانی‭ ‬که‭ ‬زن‭ ‬بودن‭ ‬به‭ ‬معنای‭ ‬داشتن‭ ‬همه‭ ‬حقوق‭ ‬یک‭ ‬انسان‭ ‬نیست‭ ‬و‭ ‬همه‭ ‬چیز‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬باسمه‭ ‬می آید،‭ ‬وضعیت‭ ‬زن‭ ‬در‭ ‬اجتماع‭ ‬از‭ ‬همه‭ ‬سخت تر‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬جامعه ای‭ ‬که‭ ‬همه‭ ‬به‭ ‬بالا‭ ‬می نگرند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬پی‭ ‬فتح‭ ‬قله های‭ ‬مختلف‭ ‬هستند،‭ ‬اما‭ ‬از‭ ‬تو‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬زن‭ ‬انتظار‭ ‬خانه نشینی‭ ‬و‭ ‬بچه‭ ‬بزرگ‭ ‬کردن‭ ‬دارند‭.‬

آپریل‭ ‬همه‭ ‬تلاشش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬می بندد‭ ‬تا‭ ‬زندگیشان‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬سایه‭ ‬روزمرّگی‭ ‬بیرون‭ ‬بیاورد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬هر‭ ‬دری‭ ‬می زند‭ ‬تا‭ ‬تغییری‭ ‬ایجاد‭ ‬کند‭. ‬پیشنهاد‭ ‬سفر‭ ‬پاریس‭ ‬ریشه‭ ‬در‭ ‬همین‭ ‬تلاش‭ ‬دارد‭. ‬آپریل‭ ‬می خواهد‭ ‬خرج‭ ‬زندگی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬پاریس‭ ‬به‭ ‬عهده‭ ‬بگیرد‭ ‬تا‭ ‬فرانک‭ ‬بتواند‭ ‬خودش‭ ‬را‭ ‬پیدا‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬کاری‭ ‬مشغول‭ ‬شود‭ ‬که‭ ‬دوست‭ ‬دارد‭. ‬در‭ ‬واقع‭ ‬برای‭ ‬آپریل‭ ‬این‭ ‬راهی‭ ‬به‭ ‬آزادی‭ ‬و‭ ‬بیرون‭ ‬آمدن‭ ‬از‭ ‬محدودیت های‭ ‬زنانه‭ ‬است‭. ‬اما‭ ‬باز‭ ‬هم‭ ‬این‭ ‬جسم‭ ‬زنانه‭ ‬مانند‭ ‬شوهر‭ ‬کسالت‭ ‬آورش‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬خیانت‭ ‬می کند‭. ‬از‭ ‬سوی‭ ‬دیگر‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬نشانه ای‭ ‬از‭ ‬دور‭ ‬بودن‭ ‬دنیای‭ ‬زن‭ ‬و‭ ‬مرد‭ ‬از‭ ‬یکدیگر،‭ ‬فرانک‭ ‬که‭ ‬قادر‭ ‬به‭ ‬درک‭ ‬نیاز‭ ‬همسر‭ ‬خود‭ ‬به‭ ‬تغییر‭ ‬و‭ ‬گشودن‭ ‬زنجیرها‭ ‬از‭ ‬پایش‭ ‬نیست،‭ ‬در‭ ‬فقدان‭ ‬این‭ ‬همدلی‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬می گوید‭ ‬که‭ ‬تمایلش‭ ‬به‭ ‬سقط‭ ‬جنین‭ ‬نشانه‭ ‬تمایل‭ ‬او‭ ‬به‭ ‬مرد‭ ‬بودن‭ ‬است؛‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬اینجا‭ ‬فرانک‭ ‬خود‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬حلقه های‭  ‬این‭ ‬زنجیر‭ ‬است‭.‬

در‭ ‬جاده‭ ‬انقلابی‭ ‬بازنده‭ ‬زن‭ ‬خانواده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬شوهر‭ ‬اوست‭ ‬که‭ ‬برنده‭ ‬شده‭ ‬است؛‭ ‬گرچه‭ ‬خیلی‭ ‬چیزها‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬می دهد‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬کارش‭ ‬رتبه‭ ‬می گیرد،‭ ‬مجبور‭ ‬نیست‭ ‬به‭ ‬پاریس‭ ‬برود‭ ‬و‭ ‬خودش‭ ‬را‭ ‬پیدا‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬لزومی‭ ‬ندارد‭ ‬که‭ ‬کارش‭ ‬را‭ ‬رها‭ ‬کند‭. ‬

در‭ ‬نهایت‭ ‬دایره‭ ‬تراژدی‭  ‬با‭ ‬آخرین‭ ‬حرکت‭ ‬آپریل‭ ‬بسته‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬باید‭ ‬توجه‭ ‬داشت‭ ‬که‭ ‬باز‭ ‬نهایتاً‭ ‬این‭ ‬آپریل‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬تلاش‭ ‬برای‭ ‬دست‭ ‬یافتن‭ ‬به‭ ‬آنچه‭ ‬دلخواه‭ ‬اوست‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬آب‭ ‬و‭ ‬آتش‭ ‬می زند‭.‬

‭ ‬اینجاست‭ ‬که‭ ‬کلمات‭ ‬زن‭ ‬پرگوی‭ ‬همسایه‭ ‬با‭ ‬بی رحمی‭ ‬هر‭ ‬چه‭ ‬تمام تر‭ ‬واقعیت‭ ‬زندگی‭ ‬در‭ ‬حومه‭ ‬را‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬زمانی‭ ‬جلوی‭ ‬چشم‭ ‬ما‭ ‬می گذارد‭ : ‬هنگامی‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬ورود‭ ‬همسایه های‭ ‬جدید‭ ‬می گوید‭ ‬که‭ ‬ویلرها‭ ‬خیلی‭ ‬هم‭ ‬مناسب‭ ‬اینجا‭ ‬نبودند‭ ‬و‭ ‬هیچگاه‭ ‬به‭ ‬اندازه‭ ‬زمان‭ ‬حال‭ ‬از‭ ‬ساکنین‭ ‬خانه‭ ‬مجاور‭ ‬راضی‭ ‬نبوده‭ ‬است‭!‬

توجه‭ :‬نسخه‭ ‬الکترونیک‭ ‬کتاب‭ ‬در‭ ‬سایت‭ ‬taaghche.com‭ ‬در‭ ‬دسترس‭ ‬است‭.‬

مدیریت سایت