به تو می اندیشم

به تو می اندیشم

دکتر‭ ‬محمدعلی‭ ‬اسلامی‭ ‬نُدوشَن‭ (‬۳‭ ‬شهریور‭ ‬۱۳۰۳‭ ‬ـ‭ ‬۵‭ ‬اردیبهشت‭ ‬۱۴۰۱‭) ‬شاعر،‭ ‬منتقد،‭ ‬نویسنده،‭ ‬مترجم،‭ ‬حقوقدان‭ ‬و‭ ‬پژوهشگر‭ ‬ایرانی‭ ‬بود‭. ‬وی‭ ‬تحصیل کرده‭ ‬رشتۀ‭ ‬حقوق‭ ‬بین الملل‭ ‬از‭ ‬فرانسه‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬بازگشت‭ ‬به‭ ‬ایران،‭ ‬ابتدا‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬قاضی‭ ‬در‭ ‬دادگستری‭ ‬مشغول‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬شد‭ ‬اما‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬مدتی‭ ‬به‭ ‬دانشگاه‭ ‬تهران‭ ‬رفت‭. ‬در‭ ‬اندیشۀ‭ ‬دکتر‭ ‬اسلامی‭ ‬ندوشن؛‭ ‬شعر‭ ‬پارسی،‭ ‬گنجینه‭ ‬فرهنگ‭ ‬و‭ ‬اندیشه‭ ‬ایرانی‭ ‬و‭ ‬سرچشمه‭ ‬کردار‭ ‬و‭ ‬رفتار‭ ‬آنان‭ ‬است،‭ ‬لذا‭ ‬برای‭ ‬ساختن‭ ‬ایرانی‭ ‬آبادتر‭ ‬و‭ ‬داشتن‭ ‬زندگی‭ ‬بهتر‭ ‬در‭ ‬دنیای‭ ‬امروز،‭ ‬باید‭ ‬آبشخورها‭ ‬را‭ ‬شناخت‭. ‬دکتر‭ ‬اسلامی‭ ‬ندوشن‭ ‬کاملاً‭ ‬آگاه‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬‮«‬درخت‭ ‬اندیشه‭ ‬ایرانی‮»‬‭ ‬از‭ ‬زمین‭ ‬زبان‭ ‬فارسی‭ ‬برآمده‭ ‬و‭ ‬ریشه‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬خاک‭ ‬دارد،‭ ‬لذا‭ ‬در‭ ‬‮»‬آواها‭ ‬و‭ ‬ایماها‮»‬‭ ‬می نویسد‭: ‬‮«‬من‭ ‬از‭ ‬این‌که‭ ‬در‭ ‬سرزمینی‭ ‬به‭ ‬دنیا‭ ‬آمده ام‭ ‬که‭ ‬زبانش‭ ‬فارسی‭ ‬است،‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬بهره ور‭ ‬از‭ ‬موهبت‭ ‬بزرگی‭ ‬می دانم‭. ‬زبان‭ ‬فارسی‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬دارای‭ ‬چند‭ ‬شاهکار‭ ‬بی نظیر‭ ‬است،‭ ‬بلکه‭ ‬اهمیت‭ ‬یگانه‭ ‬دیگری‭ ‬نیز‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬همۀ‭ ‬بار‭ ‬ادراک‭ ‬و‭ ‬احساس‭ ‬قوم‭ ‬ایرانی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬طّی‭ ‬هزار‭ ‬و‭ ‬صد‌‭ ‬سال‭ ‬بر‭ ‬دوش‭ ‬کشیده‭. ‬بنا‭ ‬بر‭ ‬این‭ ‬ما‭ ‬وقتی‭ ‬شعر‭ ‬شعرای‭ ‬بزرگ‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬می خوانیم،‭ ‬تاریخ‭ ‬فکر‭ ‬و‭ ‬تاریخ‭ ‬تحّول‭ ‬جامعه‭ ‬و‭ ‬تاریخ‭ ‬سیر‭ ‬روان‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬نیز‭ ‬مرور‭ ‬می کنیم‭.‬‮»‬

هر‭ ‬کس‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬زمانه‭ ‬آبـی‭ ‬دارد‭ ‬دانــست‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬آب‭ ‬سرآبی‭ ‬دارد

ایران‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬زلف‭ ‬خویش‭ ‬تابی‭ ‬دارد‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬هزار‭ ‬اضطرابی‭ ‬دارد

ایران‭ ‬به‭ ‬هزار‭ ‬جلوه‭ ‬در‭ ‬کار‭ ‬آید‭ ‬گه‭ ‬دل‭ ‬به‭ ‬نشاط‭ ‬و‭ ‬گاه‭ ‬بیمار‭ ‬آید

او‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬دو‭ ‬صد‭ ‬یار‭ ‬به‭ ‬بازار‭ ‬آید‭ ‬آن‭ ‬نیست‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬سفله‭ ‬خریدار‭ ‬آید

ایران‭ ‬به‭ ‬نهاد‭ ‬خود‭ ‬معما‭ ‬دارد‭ ‬بس‭ ‬معرکۀ‭ ‬نهان‭ ‬و‭ ‬پیدا‭ ‬دارد

هم‭ ‬کوه‭ ‬یخ‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬نیز‭ ‬هم‭ ‬شعله‭ ‬تاک‭ ‬آتشـــــــــکده ای‭ ‬درون‭ ‬دریا‭ ‬دارد

آن‭ ‬دخت‭ ‬پری وار‭ ‬که‭ ‬ایران‭ ‬منست‭ ‬پیدا‭ ‬و‭ ‬نهان‭ ‬بر‭ ‬سر‭ ‬پیمان‭ ‬منست

هم‭ ‬نیست‭ ‬ولی‭ ‬نهفته‭ ‬در‭ ‬جان‭ ‬منست‭ ‬هم‭ ‬هست‭ ‬ولی‭ ‬دور‭ ‬ز‭ ‬دامان‭ ‬منست

سر‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬قدم‭ ‬رنگ‭ ‬و‭ ‬نگاری‭ ‬جانا‭ ‬من‭ ‬پائیزم‭ ‬تو‭ ‬نوبهاری‭ ‬جانا

آن‭ ‬گوهر‭ ‬یکدانه‭ ‬که‭ ‬من‭ ‬می طلبم‭ ‬دانم‭ ‬داری‭ ‬نگو‭ ‬نداری‭ ‬جانا

بر‭ ‬بستر‭ ‬ناز‭ ‬آن‭ ‬که‭ ‬خفته‭ ‬است‭ ‬تویی‭ ‬رویا‭ ‬بــدو‭ ‬زلــف‭ ‬نهفــته‭ ‬است‭ ‬تویـی

با‭ ‬مژه‭ ‬ره‭ ‬نیاز‭ ‬رفته‭ ‬است‭ ‬تویــــی‭ ‬وین‭ ‬راز‭ ‬نگو‭ ‬بکس‭ ‬نگفته‭ ‬است‭ ‬تویی

آبی‭ ‬طلبم‭ ‬سبوی‭ ‬بر‭ ‬دوش‭ ‬توام‭ ‬رازی‭ ‬شنوم‭ ‬حلقه‭ ‬درگوش‭ ‬توام

من‭ ‬گرد‭ ‬جهان‭ ‬جان‭ ‬جهان‭ ‬می جویم‭ ‬زان‭ ‬معتکف‭ ‬حریم‭ ‬آغوش‭ ‬توام

آن‭ ‬روز‭ ‬کجاست‭ ‬کایدم‭ ‬کام‭ ‬از‭ ‬تو‭ ‬بینم‭ ‬که‭ ‬شراب‭ ‬از‭ ‬من‭ ‬و‭ ‬جام‭ ‬از‭ ‬تو

وانگاه‭ ‬شکار‭ ‬از‭ ‬من‭ ‬و‭ ‬دام‭ ‬از‭ ‬تو‭ ‬افتادن‭ ‬طشت‭ ‬با‭ ‬من‭ ‬و‭ ‬بام‭ ‬از‭ ‬تو

زین‭ ‬سوی‭ ‬اگر‭ ‬نیم‭ ‬به‭ ‬آنسوی‭ ‬توام‭ ‬درخانه‭ ‬و‭ ‬لیک‭ ‬در‭ ‬کوی‭ ‬توام

چون‭ ‬آب‭ ‬روان‭ ‬رونده‭ ‬در‭ ‬جوی‭ ‬توام‭ ‬چون‭ ‬باد‭ ‬وزان‭ ‬وزنده‭ ‬در‭ ‬موی‭ ‬توام

از‭ ‬من‭ ‬مطلب‭ ‬که‭ ‬یار‭ ‬من‭ ‬باشی‭ ‬تو‭ ‬من‭ ‬پائیزم‭ ‬بهار‭ ‬من‭ ‬باشی‭ ‬تو

در‭ ‬رهگذری‭ ‬که‭ ‬گزمه‭ ‬استان‭ ‬باشد‭ ‬استاده‭ ‬در‭ ‬انتظار‭ ‬من‭ ‬باشی‭ ‬تو

آن‭ ‬یار‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬یار‭ ‬سراغی‭ ‬دارد‭ ‬در‭ ‬گوشه ای‭ ‬از‭ ‬بهشت‭ ‬باغی‭ ‬دارد

در‭ ‬رهگذر‭ ‬عمر‭ ‬چراغی‭ ‬دارد‭ ‬از‭ ‬نیک‭ ‬و‭ ‬بد‭ ‬دهر‭ ‬فراغی‭ ‬دارد

پرسان‭ ‬پرسان‭ ‬خرام‭ ‬تا‭ ‬شهر‭ ‬گزین‭ ‬در‭ ‬سایه‭ ‬زلف‭ ‬جای‭ ‬بگزین‭ ‬و‭ ‬نشین

این‭ ‬است‭ ‬مقام‭ ‬امن‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬یقین‭ ‬آن‭ ‬گمشده‭ ‬فردوس‭ ‬همین‭ ‬است‭ ‬همین

آن‭ ‬روز‭ ‬که‭ ‬تاریخ‭ ‬سیه‭ ‬پوش‭ ‬نبود‭ ‬آمیخته‭ ‬شرنگ‭ ‬با‭ ‬نوش‭ ‬نبود

ویرانه‭ ‬هزار‭ ‬در‭ ‬جهان‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬لیک‭ ‬بشکوه تر‭ ‬از‭ ‬خزائه‭ ‬شوش‭ ‬نبود

البرز‭ ‬ز‭ ‬برف‭ ‬کوه‭ ‬سیمین‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬تهران‭ ‬به‭ ‬هزار‭ ‬جلوه‭ ‬آذین‭ ‬شده‭ ‬است

هر‭ ‬چند‭ ‬که‭ ‬چون‭ ‬دو‭ ‬روز‭ ‬دیگر‭ ‬گذرد‭ ‬بینی‭ ‬که‭ ‬همان‭ ‬عجوز‭ ‬پیشین‭ ‬شده‭ ‬است

البرز‭ ‬سترگ‭ ‬و‭ ‬برف‭ ‬همتای‭ ‬حریر‭ ‬رفتند‭ ‬به‭ ‬خواب‭ ‬ناز‭ ‬چون‭ ‬شکر‭ ‬و‭ ‬شیر

تهران‭ ‬اسیر‭ ‬خفته‭ ‬در‭ ‬درد‭ ‬و‭ ‬نفیر‭ ‬آلوده‭ ‬ابتذال‭ ‬و‭ ‬اندوه‭ ‬قیر

برف‭ ‬آمد‭ ‬و‭ ‬برنشست‭ ‬بر‭ ‬شاخ‭ ‬درخت‭ ‬وین‭ ‬شهر‭ ‬ملول‭ ‬گشت‭ ‬چون‭ ‬خانه‭ ‬بخت

گلبرگ‭ ‬هزار‭ ‬بوسه‭ ‬بارید‭ ‬به‭ ‬باغ‭ ‬بانوی‭ ‬هزار‭ ‬حجله‭ ‬بنشست‭ ‬به‭ ‬تخت


شیرکو‭ ‬بی کس‭ ‬به‭ ‬کردی‭: ‬ (Sêrko Bêkes‭)‬،‭ ‬زاده‭ ‬دوم‭ ‬ماه‭ ‬مه‭ ‬۱۹۴۰،‭ ‬متوفی‭ ‬به‭ ‬تاریخ‭ ‬چهارم‭ ‬اوت‭ ‬۲۰۱۳‭ ‬در‭ ‬سوئد‭.‬

شیرکو‭ ‬بی کس‮ ‬‭ ‬شاعر‭ ‬معاصر‭ ‬کرد‭ ‬عراقی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۱۹۸۸‭ ‬از‭ ‬سوی‭ ‬انجمن‭ ‬قلم‭ ‬سوئد،‭ ‬برنده‭ ‬جایزه‭ ‬توخولسکی‭ (‬Tucholsky‭ ‬ـ‭ ‬Preis‭)  ‬شد‭. ‬سروده های‭ ‬او‭ ‬به‭ ‬زبان‭ ‬کردی‭ ‬هستند‭. ‬شیرکو‭ ‬بی کس‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬شاعر‭ ‬نام‭ ‬‌آشنایی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬شعرهایش‭ ‬به‭ ‬فارسی‭ ‬ترجمه‭ ‬و‭ ‬منتشر‭ ‬شده‭ ‬ اند‭. ‬این‭ ‬شاعر‭ ‬با‭ ‬احمد‭ ‬شاملو‭ ‬دیدار‭ ‬داشته‭ ‬و‭ ‬سیدعلی‭ ‬صالحی‭ ‬نیز‭ ‬شعرهایش‭ ‬را‭ ‬بازسرایی‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬سروده ‌های‭ ‬وی‭ ‬به‭ ‬زبان‭ ‬کردی‭ ‬هستند‭. ‬او‭ ‬فرزند‭ ‬فایق‭ ‬بی کس‭ ‬از‭ ‬شاعران‭ ‬مبارز‭ ‬و‭ ‬شناخته‭ ‬شده‭ ‬کرد‭ ‬بود،‭ ‬از‭ ‬او‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬امپراتور‭ ‬شعر‭ ‬دنیا‭ ‬یاد‭ ‬می شود‭. ‬در‭ ‬سال‭ ‬۱۹۶۸‭ ‬اولین‭ ‬مجموعه‭ ‬شعر‭ ‬این‭ ‬شاعر‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬‮«‬مهتاب‮»‬‭ ‬منتشر‭ ‬شد‭. ‬از‭ ‬مجموعه‭ ‬شعر‌های‭ ‬بی کس‭ ‬به‭ ‬‮«‬دو‭ ‬سرو‭ ‬کوهی‮»‬،‭ ‬‮«‬عقاب‮»‬،‭ ‬‮«‬رود‮»‬،‭ ‬‮«‬سپیده‭ ‬دم‮»‬،‭ ‬‮«‬آفات‮»‬،‭ ‬‮«‬کرکس‮»‬،‭ ‬‮«‬عطشم‭ ‬را‭ ‬شعله‭ ‬فرو‭ ‬می نشاند‮»‬،‭ ‬‮«‬دره‭ ‬پروانه ها‮»‬،‭ ‬‮«‬صلیب‮»‬،‭ ‬‮«‬مار‭ ‬و‭ ‬روزشمار‭ ‬یک‭ ‬شاعر‮»‬،‭ ‬‮«‬سایه‭ ‬و‭ ‬آزادی‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬این‭ ‬واژه‭ ‬بی آبرو‮»‬‭ ‬می توان‭ ‬اشاره‭ ‬کرد‭. ‬همچنین‭ ‬شعرهای‭ ‬این‭ ‬شاعر‭ ‬به‭ ‬چندین‭ ‬زبان‭ ‬ترجمه‭ ‬و‭ ‬منتشر‭ ‬شده‌ اند‭.‬

گم‌‭ ‬شدن

هر‭ ‬بار

که‭ ‬سر‭ ‬روی‭ ‬شانه ‌ام‭ ‬می گذاری

و‭ ‬سیر‭ ‬می کنم‭ ‬در‭ ‬موهایت

در‭ ‬آنجا‭ ‬پروانه ‌ای‭ ‬سرگردان‭ ‬می شوم

و‭ ‬گم‭ ‬می شوم‭ ‬و‭ ‬برنمی گردم

هر‭ ‬بار‭ ‬

که‭ ‬دست‭ ‬در‭ ‬دستم‭ ‬می گذاری

انگشتان‭ ‬دستانت

پنج‭ ‬ماهی‭ ‬کوچک‭ ‬می شود

و‭ ‬از‭ ‬رود‭ ‬دستانت‭ ‬راهی‭ ‬آبگیر‭ ‬چشمانت‭ ‬می شود

و‭ ‬گم‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬برنمی گردد

و‭ ‬من‭ ‬آنگاه

به‭ ‬خودم‭ ‬می آیم

که‭ ‬تنهایم

و‭ ‬تو‭ ‬آنجا‭ ‬نیستی

ـ‭ ‬شیرکو‭ ‬بی کس

‮ ‬


چه‭ ‬سال‭ ‬پرباران‭ ‬غریبی‭ ‬قطره‭ ‬قطره

باران‭ ‬می نویسد‭:‬گل

نم‭ ‬به‭ ‬نم

دو‭ ‬دیدۀ‭ ‬من‭ ‬می نویسد‭: ‬تو

چه‭ ‬سال‭ ‬پرباران‭ ‬غریبی

چه‭ ‬اندوه‭ ‬دست‭ ‬و‭ ‬دلبازی

که‭ ‬این‭ ‬گونه

سنگ‭ ‬به‭ ‬سنگ

سرم‭ ‬را‭ ‬می شکند،‭ ‬شکوفه‭ ‬می کند

و‭ ‬برگ‭ ‬به‭ ‬برگ

سرانگشتان‭ ‬مرده ام‭ ‬را‭ ‬می تاسد

سیاه‭ ‬می کند

و‭ ‬خود‭ ‬همچون‭ ‬گیاهکی‭ ‬بی پناه

به‭ ‬باد‭ ‬سپرده‭ ‬می شوم

تا‭ ‬در‭ ‬زمهریر‭ ‬ذهن‭ ‬تو‭ ‬زندگی‭ ‬کنم

زاده‭ ‬شوم‭.‬

ـ‭ ‬شیرکو‭ ‬بی کس


فریدون‭ ‬مشیری‭ ‬در‭ ‬سی‭ ‬ام‭ ‬شهریور‭ ‬ماه‭ ‬۱۳۰۵‭ ‬در‭ ‬تهران‭ ‬به‭ ‬دنیا‭ ‬آمد‭. ‬در‭ ‬دوران‭ ‬خردسالی‭ ‬به‭ ‬شعر‭ ‬علاقه‭ ‬داشت‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬دوران‭ ‬دبیرستان‭ ‬و‭ ‬سال‭ ‬اول‭ ‬دانشگاه‭ ‬دفتری‭ ‬از‭ ‬غزل‭ ‬و‭ ‬مثنوی‭ ‬ترتیب‭ ‬داد‭. ‬آشنایی‭ ‬با‭ ‬شعر‭ ‬نو‭ ‬و‭ ‬قالب های‭ ‬آثار‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬ادامه‭ ‬شیوه‭ ‬کهن‭ ‬باز‭ ‬داشت‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬راه‭ ‬میانه‭ ‬را‭ ‬برگزید‭. ‬مشیری،‭ ‬نه‭ ‬اسیر‭ ‬تعصبات‭ ‬سنت‭ ‬گرایان‭ ‬شد،‭ ‬نه‭ ‬محجوب‭ ‬نوپردازان‭ ‬افراطی‭. ‬راهی‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬او‭ ‬برگزید‭ ‬همان‭ ‬حالت‭ ‬نمایان‭ ‬بنیانگذاران‭ ‬شعر‭ ‬نوین‭ ‬ایران‭ ‬بود‭. ‬مشیری‭ ‬سرودن‭ ‬شعر‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬نوجوانی‭ ‬و‭ ‬تقریباً‭ ‬از‭ ‬پانزده‭ ‬سالگی‭ ‬شروع‭ ‬کرد‭. ‬اولین‭ ‬مجموعه‭ ‬شعرش‭ ‬با‭ ‬نام‭ ‬تشنه‭ ‬توفان‭ ‬در‭ ‬۲۸‭ ‬سالگی‭ ‬او‭ ‬با‭ ‬مقدمه‭ ‬محمدحسین‭ ‬شهریار‭ ‬و‭ ‬علی‭ ‬دشتی‭ ‬در‭ ‬۱۳۳۴‭ ‬به‭ ‬چاپ‭ ‬رسید‭.‬

پرکن‭ ‬پیاله‭ ‬را

پرکن‭ ‬پیاله‭ ‬را

که‭ ‬این‭ ‬آب‭ ‬آتشین

دیری‭ ‬است‭ ‬ره‭ ‬به‭ ‬حال‭ ‬خرابم‭ ‬نمی برد

این‭ ‬جام ها

که‭ ‬در‭ ‬پی‭ ‬هم‭ ‬می شود‭ ‬تهی

دریای‭ ‬آتش‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ریزم‭ ‬به‭ ‬کام‭ ‬خویش

گرداب‭ ‬می رباید‭ ‬و‭ ‬آبم‭ ‬نمی برد‭…‬

من‭ ‬با‭ ‬سمند‭ ‬سرکش‭ ‬و‭ ‬جادویی‭ ‬شراب

تا‭ ‬بیکران‭ ‬عالم‭ ‬پندار‭ ‬رفته ام

تا‭ ‬دشت‭ ‬پرستاره‭ ‬اندیشه های‭ ‬ژرف

تا‭ ‬مرز‭ ‬ناشناخته‭ ‬مرگ‭ ‬و‭ ‬زندگی

تا‭ ‬کوچه‭ ‬باغ‭ ‬خاطره های‭ ‬گریزپا

تا‭ ‬شهر‭ ‬یادها

دیگر‭ ‬شراب‭ ‬هم‭ ‬جز‭ ‬تا‭ ‬کنار‭ ‬بستر‭ ‬خوابم‭ ‬نمی برد

پر‭ ‬کن‭ ‬پیاله‭ ‬را

هان

ای‭ ‬عقاب‭ ‬عشق

از‭ ‬اوج‭ ‬قله های‭ ‬مه‭ ‬آلوده‭ ‬دوردست

پرواز‭ ‬کن

به‭ ‬دشت‭ ‬غم انگیز‭ ‬عمر‭ ‬من

آنجا‭ ‬ببر‭ ‬مرا‭ ‬که‭ ‬شرابم‭ ‬نمی برد

آن‭ ‬بی ستاره ام‭ ‬که‭ ‬عقابم‭ ‬نمی برد

در‭ ‬راه‭ ‬زندگی

با‭ ‬این‭ ‬همه‭ ‬تلاش‭ ‬و‭ ‬تقلا‭ ‬و‭ ‬تشنگی

با‭ ‬این‭ ‬که‭ ‬ناله‭ ‬می کشم‭ ‬از‭ ‬دل

که‭ ‬آب‭… ‬آب

دیگر‭ ‬فریب‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬سرابم‭ ‬نمی برد‭!‬پر‭ ‬کن‭ ‬پیاله‭ ‬را‭…‬

                 

                    ‬ـ‭ ‬فریدون‭ ‬مشیری

‮ ‬


به‭ ‬تو‭ ‬می اندیشم

ای‭ ‬سراپا‭ ‬همه‭ ‬خوبی

تک‭ ‬و‭ ‬تنها‭ ‬به‭ ‬تو‭ ‬می اندیشم

همه‭ ‬وقت

همه‭ ‬جا

من‭ ‬به‭ ‬هر‭ ‬حال‭ ‬که‭ ‬باشم‭ ‬به‭ ‬تو‭ ‬می اندیشم

تو‭ ‬بدان‭ ‬این‭ ‬را‭ ‬تنها‭ ‬تو‭ ‬بدان

تو‭ ‬بیا

تو‭ ‬بمان‭ ‬با‭ ‬من‭ ‬تنها‭ ‬تو‭ ‬بمان

جای‭ ‬مهتاب‭ ‬به‭ ‬تاریکی‭ ‬شب ها‭ ‬تو‭ ‬بتاب

من‭ ‬فدای‭ ‬تو‭ ‬به‭ ‬جای‭ ‬همه‭ ‬گل ها‭ ‬تو‭ ‬بخند

اینک‭ ‬این‭ ‬من‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬پای‭ ‬تو‭ ‬درافتاده ام‭ ‬باز

ریسمانی‭ ‬کن‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬موی‭ ‬دراز

تو‭ ‬بگیر

تو‭ ‬ببند

تو‭ ‬بخواه

پاسخ‭ ‬چلچله ها‭ ‬را‭ ‬تو‭ ‬بگو

قصه‭ ‬ابر‭ ‬هوا‭ ‬را‭ ‬تو‭ ‬بخوان

تو‭ ‬بمان‭ ‬با‭ ‬من‭ ‬تنها‭ ‬تو‭ ‬بمان

در‭ ‬دل‭ ‬ساغر‭ ‬هستی‭ ‬تو‭ ‬بجوش

من‭ ‬همین‭ ‬یک‭ ‬نفس‭ ‬از‭ ‬جرعه‭ ‬جانم‭ ‬باقی‭ ‬است

آخرین‭ ‬جرعه‭ ‬این‭ ‬جام‭ ‬تهی‭ ‬را‭ ‬تو‭ ‬بنوش

                    ‬ـ‭ ‬فریدون‭ ‬مشیری


سید‭ ‬محمدحسین‭ ‬بهجت‭ ‬تبریزی‭ ‬متخلص‭ ‬به‭ ‬شهریار‭ ‬از‭ ‬شعرای‭ ‬مشهور‭ ‬و‭ ‬اهل‭ ‬ادب‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬اشعار‭ ‬زیبایی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬زبان های‭ ‬فارسی‭ ‬و‭ ‬ترکی‭ ‬آذربایجانی،‭ ‬شعر‭ ‬سروده‭ ‬است‭. ‬سید‭ ‬محمدحسین‭ ‬بهجت‭ ‬تبریزی،‭ ‬شاعر‭ ‬نامدار‭ ‬ایرانی‭ ‬در‭ ‬۱۱دی‭ ‬ماه‭ ‬سال‭ ‬۱۲۸۵‭ ‬در‭ ‬خانواده ای‭ ‬اهل‭ ‬ادب‭ ‬در‭ ‬روستای‭ ‬خُشگِناب‭ ‬بستان‌آباد‭ ‬شهر‭ ‬تبریز‭ ‬به‭ ‬دنیا‭ ‬آمد‭.‬‮ ‬محمدحسین‭ ‬تحصیلات‭ ‬کلاسیک‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬مدرسه‭ ‬متحده‭ ‬و‭ ‬سیکل‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬مدرسه‭ ‬فردوسی‭ ‬تبریز‭ ‬به‭ ‬پایان‭ ‬رساند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬سال۱۳۰۰‭ ‬برای‭ ‬ادامه‭ ‬تحصیل‭ ‬راهی‭ ‬تهران‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬تهران‭ ‬تحصیلات‭ ‬متوسطه‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬دارالفنون‭ ‬گذراند‮ ‬‭ ‬و‭ ‬سپس‭ ‬در‭ ‬سال۱۳۰۳‭ ‬شمسی‭ ‬وارد‭ ‬مدرسه‭ ‬طب‭ ‬شد‭. ‬شهریار‭ ‬علاقه ای‭ ‬به‭ ‬رشته‭ ‬پزشکی‭ ‬نداشت‭ ‬و‭ ‬سرانجام‭ ‬حدود‭ ‬شش‭ ‬ماه‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬گرفتن‭ ‬مدرک‭ ‬دکترا،‭ ‬تحصیلش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬علت‭ ‬شکست‭ ‬عشقی‭ ‬و‭ ‬ناراحتی‭ ‬و‭ ‬خیال‭ ‬و‭ ‬پیش‭ ‬آمدهای‭ ‬دیگر،‭ ‬رها‭ ‬کرد‭.‬‮ ‬اولین‭ ‬کتاب‭ ‬شعر‭ ‬شهریار‭ ‬به‭ ‬کوشش‭ ‬ابوالقاسم‭ ‬شیوا‭ ‬متخلص‭ ‬به‭ ‬‮»‬شهیار‮»‬‭ ‬دوست‭ ‬صمیمی‭ ‬شهریار‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۱۳۰۸‭ ‬منتشر‭ ‬گردید‭.‬‮ ‬بیست‭ ‬و‭ ‬هفتم‭ ‬شهریور‭ ‬ماه‭ ‬سالروز‭ ‬خاموشی‭ ‬شهریار‭ ‬شعر‭ ‬ایران‭ ‬‮«‬روز‭ ‬ملی‭ ‬شعر‭ ‬و‭ ‬ادب‮»‬‭ ‬نامیده‭ ‬شده‭ ‬است‭.‬

پاشو‭ ‬ای‭ ‬مست‭ ‬که‭ ‬دنیا‭ ‬همه‭ ‬دیوانۀ‭ ‬توست
همه‭ ‬آفاق‭ ‬پر‭ ‬از‭ ‬نعرۀ‭ ‬مستانۀ‭ ‬توست

در‭ ‬دکّان‭ ‬همه‭ ‬باده‭ ‬فروشان‭ ‬تخته‭ ‬است

آن‭ ‬که‭ ‬باز‭ ‬است‭ ‬همیشه‭ ‬در‭ ‬میخانۀ‭ ‬توست

دست‭ ‬مشّاطۀ‭ ‬طبع‭ ‬تو‭ ‬بنازم‭ ‬که‭ ‬هنوز

زیور‭ ‬زلف‭ ‬عروسان‭ ‬سخن‭ ‬شانۀ‭ ‬توست

دور‭ ‬پیوند‭ ‬تسلسل‭ ‬به‭ ‬تو‭ ‬دادند،‭ ‬آری

دست‭ ‬غیبی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬گردش‭ ‬پیمانۀ‭ ‬توست

ای‭ ‬زیارتگه‭ ‬رندان‭ ‬قلندر‭ ‬برخیز

توشۀ‭ ‬من‭ ‬همه‭ ‬در‭ ‬گوشۀ‭ ‬انبانۀ‭ ‬توست

همّت‭ ‬ای‭ ‬پیر‭ ‬که‭ ‬کشکول‭ ‬گدائی‭ ‬در‭ ‬کف

رندم‭ ‬و‭ ‬حاجتم‭ ‬آن‭ ‬همت‭ ‬رندانۀ‭ ‬توست

ای‭ ‬کلید‭ ‬در‭ ‬گنجینۀ‭ ‬اسرار‭ ‬ازل

عقل‭ ‬دیوانۀ‭ ‬گنجی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬ویرانۀ‭ ‬توست

شمع‭ ‬من‭ ‬دور‭ ‬تو‭ ‬گردم‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬کاخ‭ ‬شب‭ ‬وصل

هر‭ ‬که‭ ‬توفیق‭ ‬پری‭ ‬یافته‭ ‬پروانۀ‭ ‬توست

در‭ ‬خرابات‭ ‬تو‭ ‬سر‭ ‬نیست‭ ‬که‭ ‬ماند‭ ‬دستار

وای‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬سِرکه‭ ‬شرابی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬خمخانۀ‭ ‬توست

همه‭ ‬غواص‭ ‬ادب‭ ‬بودم‭ ‬و‭ ‬هر‭ ‬جا‭ ‬صدفی‭ ‬است

همه‭ ‬بازش‭ ‬دهن‭ ‬از‭ ‬حیرت‭ ‬دُردانۀ‭ ‬توست

تخت‭ ‬جم‭ ‬دیدم‭ ‬و‭ ‬سرمایۀ‭ ‬شاهان‭ ‬عجم

که‭ ‬نه‭ ‬با‭ ‬سرمدی‭ ‬شوکت‭ ‬شاهانۀ‭ ‬توست

در‭ ‬یکی‭ ‬آینه‭ ‬عکس‭ ‬همه‭ ‬آفاق‭ ‬ای‭ ‬جان

این‭ ‬چه‭ ‬جادوست‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬جلوۀ‭ ‬جانانۀ‭ ‬توست

زهره‭ ‬گو‭ ‬تا‭ ‬دم‭ ‬صبح‭ ‬ابد‭ ‬افسون‭ ‬بدمد

چشمک‭ ‬نرگس‭ ‬مخمور‭ ‬به‭ ‬افسانۀ‭ ‬توست

ای‭ ‬گدای‭ ‬سرخوانت‭ ‬همه‭ ‬شاهان‭ ‬جهان

شهریار‭ ‬آمده‭ ‬دربان‭ ‬در‭ ‬خانۀ‭ ‬توست

              ‬‭ ‬ـ‭ ‬‭ ‬شهریار


نگارا‭…‬

شهنوازی‭ ‬کن‭ ‬نگارا،‭ ‬ساز‭ ‬می خواهم‭ ‬چکار؟

من‭ ‬که‭ ‬ایمان‭ ‬داشتم‭ ‬اعجاز‭ ‬می خواهم‭ ‬چکار؟

تا‭ ‬صدایت‭ ‬گوش هایم‭ ‬را‭ ‬نوازش‭ ‬می کند،

تار‭ ‬و‭ ‬سنتور‭ ‬و‭ ‬نی‭ ‬و‭ ‬آواز‭ ‬می خواهم‭ ‬چکار؟

تخت‭ ‬جمشید‭ ‬قشنگی‭ ‬هست‭ ‬در‭ ‬چشمان‭ ‬تو

تا‭ ‬تورا‭ ‬دارم‭ ‬دگر‭ ‬شیراز‭ ‬می خواهم‭ ‬چکار؟

تکیه‭ ‬گاه‭ ‬من‭ ‬تو‭ ‬باشی،‭ ‬من‭ ‬خودم‭ ‬یک‭ ‬ارتشم

قدرتم‭ ‬کافیست‭… ‬نه‭… ‬سرباز‭ ‬می خواهم‭ ‬چکار؟

باغ‭ ‬سرسبز‭ ‬و‭ ‬تو‭ ‬و‭ ‬آواز‭ ‬بلبل،‭ ‬بوی‭ ‬گل‭…‬

این‭ ‬زمین‭ ‬زیباست‭… ‬پس‭ ‬پرواز‭ ‬می خواهم‭ ‬چکار؟

گرچه‭ ‬دیگر‭ ‬هیچ‭ ‬چیزی‭ ‬مثل‭ ‬دیروزش‭ ‬نیست

این‭ ‬غزل‭ ‬را‭ ‬فرصت‭ ‬آغاز‭ ‬می خواهم‭ ‬چکار؟‭!‬

              ‬‭ ‬ـ‭ ‬‭ ‬شهریار

مدیریت سایت