از‭ ‬این‭ ‬ستون‭ ‬به‭ ‬اون‭ ‬ستون

از‭ ‬این‭ ‬ستون‭ ‬به‭ ‬اون‭ ‬ستون

از‭ ‬این‭ ‬ستون

حتماً‭ ‬همۀ‭ ‬ما‭ ‬با‭ ‬اصطلاح‭ ‬‮«‬لیوان‭ ‬آب‮»‬‭ ‬آشنا‭ ‬هستیم‭ ‬و‭ ‬بارها‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬اصطلاح‭ ‬در‭ ‬مکالمات‭ ‬روزانۀ‭ ‬خود‭ ‬استفاده‭ ‬کرده ایم‭. ‬البته‭ ‬این‭ ‬اصطلاح‭ ‬خاص‭ ‬زبان‭ ‬فارسی‭ ‬نیست‭ ‬و‭ ‬تا‭ ‬آنجا‭ ‬که‭ ‬من‭ ‬اطلاع‭ ‬دارم‭ ‬در‭ ‬زبان‭ ‬انگلیسی‭ ‬هم‭ ‬این‭ ‬اصطلاح‭ ‬مورد‭ ‬استفاده‭ ‬قرار‭ ‬می گیرد‭. ‬در‭ ‬زبان‭ ‬انگلیسی‭ ‬اصطلاح‭ ‬دیگری‭ ‬با‭ ‬عنوان‭ ‬‮«‬عینک‭ ‬تیره‮»‬‭ ‬نیز‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬منظور‭ ‬مورد‭ ‬استفاده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬آرام آرام‭ ‬در‭ ‬زبان‭ ‬فارسی‭ ‬هم‭ ‬وارد‭ ‬شده‭. ‬این‭ ‬اصطلاح‭ ‬نحوۀ‭ ‬برخورد‭ ‬ما‭ ‬انسان ها‭ ‬با‭ ‬مسائل‭ ‬مختلف‭ ‬زندگی‭ ‬را‭ ‬توصیف‭ ‬می کند‭.‬

بر‭ ‬اساس‭ ‬این‭ ‬مثل،‭ ‬ما‭ ‬آدمیان‭ ‬را‭ ‬می توان‭ ‬به‭ ‬دو‭ ‬گروه‭ ‬تقسیم‭ ‬کرد‭: ‬کسانی‭ ‬که‭ ‬اگر‭ ‬نه‭ ‬برای‭ ‬همیشه،‭ ‬بلکه‭ ‬در‭ ‬اکثر‭ ‬مواقع‭ ‬با‭ ‬نگاه‭ ‬به‭ ‬نیمۀ‭ ‬پر‭ ‬لیوان،‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬تصمیمات‭ ‬مهم‭ ‬زندگی‭ ‬خویش‭ ‬را‭ ‬می گیرند‭ ‬بلکه‭ ‬در‭ ‬بحث ها‭ ‬و‭ ‬اظهار‭ ‬نظرات‭ ‬خود‭ ‬نیز‭ ‬با‭ ‬همین‭ ‬نگاه‭ ‬وارد‭ ‬می شوند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬مقابل،‭ ‬کسانی‭ ‬که‭ ‬همین‭ ‬عمل‭ ‬یا‭ ‬اعمال‭ ‬را‭ ‬منتها‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬نیمۀ‭ ‬خالی‭ ‬لیوان‭ ‬اتخاذ‭ ‬می نمایند‭.‬

به‭ ‬گروه‭ ‬اول،‭ ‬در‭ ‬زبان‭ ‬اصطلاح،‭  ‬اشخاص‭ ‬‮«‬خوشبین‮»‬‭ ‬می گوییم‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬گروه‭ ‬دوم‭ ‬اصطلاحاً‭ ‬با‭ ‬عنوان‭ ‬اشخاص‭ ‬‮«‬بدبین‮»‬‭ ‬یاد‭ ‬می نماییم‭.‬

‭ ‬گاه‭ ‬در‭ ‬مکالمات‭ ‬و‭ ‬بحث های‭ ‬گوناگون‭ ‬تا‭ ‬آنجا‭ ‬پیش‭ ‬می رویم‭ ‬که‭ ‬گویا‭ ‬افراد‭ ‬متعلق‭ ‬به‭ ‬هر‭ ‬دو‭ ‬گروه‭ ‬ذاتاً‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬نگاه‭ ‬ژنتیکی‭ ‬این‭ ‬گونه‭ ‬به‭ ‬دنیا‭ ‬آمده اند‭ ‬و‭ ‬راهی‭ ‬برای‭ ‬اصلاح‭ ‬آنان‭ ‬نیز‭ ‬وجود‭ ‬ندارد‭ ‬که‭ ‬البته‭ ‬حقیقت‭ ‬جز‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬اشخاص‭ ‬چه‭ ‬عینک‭ ‬تیره‭ ‬بر‭ ‬چشم‭ ‬زده‭ ‬باشند‭ ‬یا‭ ‬از‭ ‬عینک‭ ‬روشن‭ ‬استفاده‭ ‬کنند،‭ ‬یا‭ ‬به‭ ‬نیمۀ‭ ‬پر‭ ‬لیوان‭ ‬بنگرند‭ ‬یا‭ ‬فقط‭ ‬به‭ ‬نیمۀ‭ ‬خالی‭ ‬لیوان‭ ‬توجه‭ ‬داشته‭ ‬باشند‭ ‬قابل‭ ‬اعتلا‭ ‬و‭ ‬تغییر‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬ربط‭ ‬به‭ ‬آموزش‭ ‬و‭ ‬تجربه‭ ‬دارد‭. ‬آنچه‭ ‬ذهن‭ ‬مرا‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مورد‭ ‬به‭ ‬خصوص‭ ‬به‭ ‬خود‭ ‬جلب‭ ‬کرده‭ ‬است‭ ‬سوالی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬شمای‭ ‬خواننده‭ ‬نیز‭ ‬در‭ ‬میان‭ ‬می گذارم‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬کدام‭ ‬یک‭ ‬از‭ ‬افراد‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬گروه،‭ ‬یعنی‭ ‬خوشبین ها‭ ‬و‭ ‬بدبین ها‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬زندگی‭ ‬خود‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬خوشبین‭ ‬بودن‭ ‬یا‭ ‬بدبین‭ ‬بودن‭ ‬موفق ترند؟

برای‭ ‬پاسخ‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬سوال،‭ ‬بد‭ ‬نیست‭ ‬توجه‭ ‬داشته‭ ‬باشیم‭ ‬که‭ ‬افراد‭ ‬خوشبین‭ ‬چه‭ ‬بسا‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬زندگی‭ ‬خود‭ ‬چوب‭ ‬خوشبینی‭ ‬بی قید‭ ‬و‭ ‬شرط‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬موارد‭ ‬گوناگون‭ ‬خواهند‭ ‬خورد‭ ‬همان‭ ‬طوری‭ ‬که‭ ‬افراد‭ ‬بدبین‭ ‬نیز‭ ‬چه‭ ‬بسا‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬نگاه‭ ‬منفی ای‭ ‬که‭ ‬دارند‭ ‬بارها‭ ‬از‭ ‬موقعیت های‭ ‬با‭ ‬ارزشی‭ ‬محروم‭ ‬مانده اند‭. ‬

بارها‭ ‬در‭ ‬بحث های‭ ‬رواندرمانی،‭ ‬از‭ ‬صاحب‭ ‬نظران‭ ‬این‭ ‬رشته‭ ‬شنیده ایم‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬مراجعین‭ ‬خود‭ ‬پیشنهاد‭ ‬می دهند‭ ‬یک‭ ‬صفحۀ‭ ‬کاغذ‭ ‬بردارند‭ ‬و‭ ‬روی‭ ‬آن‭ ‬فواید‭ ‬و‭ ‬مضرات‭ ‬تصمیم‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬ستون‭ ‬مجزا‭ ‬بنویسند‭ ‬و‭ ‬تصمیم‭ ‬نهایی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬تفکر،‭ ‬مطالعه‭ ‬و‭ ‬ارزیابی‭ ‬دقیق‭ ‬اتخاذ‭ ‬نمایند‭. ‬در‭ ‬نتیجه‭ ‬نه‭ ‬خوشبینی‭ ‬به‭ ‬تنهایی‭ ‬راه‭ ‬نجات‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬بدبینی‭ ‬می تواند‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬بروز‭ ‬مشکلات‭ ‬حفظ‭ ‬نماید‭. ‬راه‭ ‬چاره‭ ‬واقعبینی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬جایی‭ ‬برای‭ ‬پشیمانی‭ ‬و‭ ‬حسرت‭ ‬نمی گذارد‭.‬

‭ ‬آنچه‭ ‬جهان‭ ‬امروز‭ ‬به‭ ‬ما‭ ‬می آموزد‭ ‬جایگزین‭ ‬کردن‭ ‬خوشبینی‭ ‬و‭ ‬بدبینی‭ ‬با‭ ‬واقعبینی‭ ‬است‭. ‬انسان‭ ‬واقعبین‭ ‬لیوان‭ ‬آب‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬تمامیت‭ ‬لیوان‭ ‬می بیند‭. ‬به‭ ‬عبارت‭ ‬دیگر‭ ‬انسان‭ ‬واقعبین‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬نیمۀ‭ ‬پر‭ ‬لیوان‭ ‬نظر‭ ‬می اندازد‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬نیمۀ‭ ‬خالی‭ ‬آن‭ ‬توجه‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬تصمیم‭ ‬نهایی‭ ‬خود‭ ‬از‭ ‬مقایسۀ‭ ‬مضرات‭ ‬و‭ ‬امتیازها‭ ‬به‭ ‬نتیجۀ‭ ‬مطلوب‭ ‬می رسد‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬بهتر‭ ‬که‭ ‬ما‭ ‬هم‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬راهکارهای‭ ‬علمی‭ ‬نه‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬گرفتار‭ ‬خوشبینی‭ ‬مفرط‭ ‬کنیم‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬اسیر‭ ‬بدبینی‭ ‬مدام‭ ‬بلکه‭ ‬با‭ ‬پیش‭ ‬گرفتن‭ ‬واقعبینی‭ ‬به‭ ‬زندگی‭ ‬خود‭ ‬سر‭ ‬و‭ ‬سامان‭ ‬دهیم‭.‬

به‭ ‬اون‭ ‬ستون

داستان‭ ‬زندگی‭ ‬مش‭ ‬غلام،‭ ‬داستان‭ ‬زندگی‭ ‬همۀ‭ ‬ماست‭. ‬در‭ ‬فراز‭ ‬و‭ ‬فرودهای‭ ‬زندگی‭ ‬وی،‭ ‬هر‭ ‬کدام‭ ‬از‭ ‬ما،‭ ‬به‭ ‬فراخور‭ ‬حال‭ ‬خود،‭ ‬در‭ ‬حالتی‭ ‬قرار‭ ‬می گیریم‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬راحتی‭ ‬می توانیم‭ ‬مرحله ای‭ ‬از‭ ‬زندگی‭ ‬خودمان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬یاد‭ ‬بیاوریم‭. ‬به‭ ‬عبارت‭ ‬دیگر،‭ ‬داستان‭ ‬زندگی‭ ‬وی‭ ‬گاه‭ ‬به‭ ‬آیینه ای‭ ‬می ماند‭ ‬که‭ ‬می توانیم‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬ببینیم‭.‬

اگر‭ ‬روز‭ ‬و‭ ‬روزگاری،‭ ‬نماز‭ ‬و‭ ‬روزه مان‭ ‬ترک‭ ‬نمی شد‭ ‬و‭ ‬ماه های‭ ‬محرم‭ ‬و‭ ‬صفر‭ ‬جایمان‭ ‬در‭ ‬مساجد‭ ‬و‭ ‬تکایا‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬شهدای‭ ‬کربلا‭ ‬اشک‭ ‬می ریختیم‭ ‬ولی‭ ‬امروز‭ ‬کارمان‭ ‬به‭ ‬جایی‭ ‬رسیده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬کلمات‭ ‬قصار‭ ‬مارکس‭ ‬و‭ ‬انگلس‭ ‬از‭ ‬زبانمان‭ ‬نمی افتند،‭ ‬اگر‭ ‬زمانی‭ ‬زندگی‭ ‬ساده‭ ‬و‭ ‬فقیرانه ای‭ ‬داشته ایم‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬غیظ‭ ‬حاکمان‭ ‬مملکت‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬باد‭ ‬ناسزا‭ ‬می گرفته ایم‭ ‬و‭ ‬آنان‭ ‬را‭ ‬مسئولین‭ ‬بلا‭ ‬منازع‭ ‬کمبودهای‭ ‬مادی‭ ‬زندگی مان‭ ‬می دانسته ایم‭ ‬ولی‭ ‬امروز‭ ‬با‭ ‬رفاه‭ ‬مادی‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬عیش‭ ‬و‭ ‬نوشیم‭ ‬و‭ ‬حاضر‭ ‬نیستیم‭ ‬حتی‭ ‬یک‭ ‬مو‭ ‬از‭ ‬سر‭ ‬مسئولان‭ ‬مملکت مان‭ ‬کم‭ ‬شود‭. ‬اگر‭ ‬یک‭ ‬روز‭ ‬پاتوقمان‭ ‬در‭ ‬کافه ها‭ ‬و‭ ‬کاباره ها‭ ‬بوده‭ ‬است‭ ‬ولی‭ ‬امروز‭ ‬سر‭ ‬از‭ ‬خانقاه‭ ‬و‭ ‬عرفان‭ ‬درآورده ایم‭. ‬اگر‭ ‬زمانی‭ ‬دین‭ ‬و‭ ‬دیانت‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬سخره‭ ‬می گرفته ایم‭ ‬و‭ ‬امروز،‭ ‬برای‭ ‬مصلحت‭ ‬روزگار‭ ‬جایمان‭ ‬در‭ ‬کلیسا‭ ‬و‭ ‬کنیسا‭ ‬و‭ ‬محافل‭ ‬دیگر‭ ‬مذهبی‭ ‬است،‭ ‬از‭ ‬خواندن‭ ‬زندگی‭ ‬مش‭ ‬غلام‭ ‬چه‭ ‬بسا‭ ‬زندگی‭ ‬گذشته‭ ‬و‭ ‬حال‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬یاد‭ ‬خواهیم‭ ‬آورد‭.‬

داستان‭ ‬این‭ ‬زندگی‭ ‬پر‭  ‬پیچ‭ ‬و‭ ‬خم‭ ‬را‭ ‬نمی توان‭ ‬در‭ ‬حوصلۀ‭ ‬چند‭ ‬سطر‭ ‬یا‭ ‬فضای‭ ‬محدود‭ ‬صفحه ای‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬دارید‭ ‬گنجاند‭. ‬به‭ ‬ناچار‭ ‬باید‭ ‬با‭ ‬صبر‭ ‬و‭ ‬حوصله‭ ‬در‭ ‬هر‭ ‬شماره‭ ‬با‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬داستان‭ ‬زندگی‭ ‬وی‭ ‬آشنا‭ ‬شویم‭.‬

قهرمان‭ ‬داستان‭ ‬ما،‭ ‬غلام،‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬شب‭ ‬سرد‭ ‬زمستانی‭ ‬که‭ ‬مادرش،‭ ‬عذرا‭ ‬در‭ ‬درد‭ ‬به‭ ‬خود‭ ‬می پیچید‭ ‬با‭ ‬دست‭ ‬توانای‭ ‬زهرا‭ ‬خانم‭ ‬قابله‭ ‬در‭ ‬روستایی‭ ‬از‭ ‬توابع‭ ‬گرمسار‭ ‬به‭ ‬دنیا‭ ‬آمد‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬برادر‭ ‬بزرگترش‭ ‬جواد‭ ‬و‭ ‬دو‭ ‬خواهرش‭ ‬فاطمه‭ ‬و‭ ‬کبرا‭ ‬برادر‭ ‬نورسیده‭ ‬شد‭. ‬مادرش‭ ‬با‭ ‬به‭ ‬دنیا‭ ‬آمدنش‭ ‬از‭ ‬هوش‭ ‬رفت‭ ‬و‭ ‬پدرش‭ ‬رجب‭ ‬در‭ ‬همان‭ ‬نیمۀ‭ ‬شب‭ ‬بالای‭ ‬پشت‭ ‬بام‭ ‬خانۀ‭ ‬پدری‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬همان‭ ‬صدای‭ ‬انکر‭ ‬الاصوات،‭ ‬با‭ ‬خواندن‭ ‬اذان،‭ ‬خواب‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬چشمان‭ ‬در‭ ‬و‭ ‬همسایه‭ ‬ربود‭ ‬و‭ ‬خبر‭ ‬سلامتی‭ ‬پسر‭ ‬نورسیده اش‭ ‬را‭ ‬اعلام‭ ‬کرد‭.‬

خانه،‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬داشتن‭ ‬سه‭ ‬اتاق‭ ‬تودرتوی‭ ‬کاهگلی،‭ ‬حیاط‭ ‬گل‭ ‬و‭ ‬گشادی‭ ‬داشت‭ ‬با‭ ‬مستراحی‭ ‬در‭ ‬گوشۀ‭ ‬شرقی‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬طویلۀ‭ ‬نسبتاً‭ ‬بزرگ‭ ‬در‭ ‬بخش‭ ‬غربی‭ ‬که‭ ‬گاه‭ ‬چند‭ ‬بز‭ ‬لاغر‭ ‬مردنی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬خود‭ ‬جای‭ ‬می داد‭ ‬و‭ ‬گاه‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬جای‭ ‬مناسبی‭ ‬برای‭ ‬نگهداری‭ ‬چند‭ ‬مرغ‭ ‬و‭ ‬خروس‭ ‬تبدیل‭ ‬می شد‭. ‬تمامی‭ ‬اهل‭ ‬خانه‭ ‬از‭ ‬رجب‭ ‬و‭ ‬عذرا‭ ‬بگیرید‭ ‬تا‭ ‬فاطمه‭ ‬و‭ ‬کبرا‭ ‬امورات‭ ‬زندگی شان‭ ‬از‭ ‬کار‭ ‬زراعت‭ ‬و‭ ‬جالیز‭ ‬کاری‭ ‬روی‭ ‬زمین های‭ ‬ارباب‭ ‬سهراب‭ ‬می گذشت‭. ‬کاری‭ ‬بس‭ ‬طاقت‭ ‬فرسا‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬اوایل‭ ‬بهار‭ ‬شروع‭ ‬می شد‭ ‬تا‭ ‬اواخر‭ ‬پاییز‭. ‬در‭ ‬سال هایی‭ ‬هم‭ ‬که‭ ‬یا‭ ‬باران‭ ‬به‭ ‬میزان‭ ‬کافی‭ ‬نمی آمد‭ ‬یا‭ ‬ملخ‭ ‬و‭ ‬آفات‭ ‬دیگر‭ ‬به‭ ‬مزارع‭ ‬ارباب‭ ‬سهراب‭ ‬حمله‭ ‬می کردند،‭ ‬همان‭ ‬نان‭ ‬بخور‭ ‬و‭ ‬نمیر‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬سختی‭ ‬فراهم‭ ‬می شد‭…‬

ممنون‭ ‬که‭ ‬تا‭ ‬اینجای‭ ‬داستان‭ ‬همراه‭ ‬شدید‭. ‬گویا‭ ‬کوپن‭ ‬صفحۀ‭ ‬بنده‭ ‬رو‭ ‬به‭ ‬پایان‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬باید‭ ‬ادامۀ‭ ‬این‭ ‬بحث‭ ‬شیرین‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬شمارۀ‭ ‬آینده‭ ‬موکول‭ ‬کنم‭.‬

مدیریت سایت