بدون تاریخ بدون امضا

بدون تاریخ بدون امضا

فیلم بدون‭ ‬تاریخ‭ ‬بدون‭ ‬امضا

فیلمی‭ ‬از‭ ‬وحید‭ ‬جلیلوند

دکتر‭ ‬کاوه‭ ‬نریمان‭ ‬در‭ ‬حین‭ ‬رانندگی‭ ‬با‭ ‬موتورسیکلتی‭ ‬که‭ ‬خانواده ای‭ ‬سه‭ ‬نفره‭ ‬سوار‭ ‬آن‭ ‬بوده‭ ‬اند‭ ‬تصادف‭ ‬می‭ ‬کند‭. ‬او‭ ‬به‭ ‬سرعت‭ ‬می‭ ‬ایستد‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬وجود‭ ‬تلخی‭ ‬پدر‭ ‬خانواده،‭ ‬سعی‭ ‬می‭ ‬کند‭ ‬از‭ ‬سلامتی‭ ‬همگی‭ ‬آگاه‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬پدر‭ ‬قول‭ ‬می‭ ‬گیرد‭ ‬که‭ ‬پسر‭ ‬نوجوانش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬بیمارستان‭ ‬برساند‭ ‬تا‭ ‬شک‭ ‬و‭ ‬شهبه‭ ‬ای‭ ‬در‭ ‬سلامتی‭ ‬فرزند‭ ‬نماند‭. ‬فردای‭ ‬آن‭ ‬روز،‭ ‬دکتر‭ ‬نریمان‭ ‬در‭ ‬محل‭ ‬کار‭ ‬خود‭ ‬–‭ ‬پزشک‭ ‬قانونی‭ ‬–‭ ‬با‭ ‬گزارشی‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬پسر‭ ‬بچه‭ ‬ای‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬امیرعلی‭ ‬مواجه‭ ‬می‭ ‬شود‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬تازگی‭ ‬فوت‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬کاوه‭ ‬به‭ ‬محض‭ ‬شنیدن‭ ‬نام‭ ‬او‭ ‬پیگیر‭ ‬داستان‭ ‬می‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬متوجه‭ ‬می‭ ‬شود‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬همان‭ ‬پسر‭ ‬بچه‭ ‬ای‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬شب‭ ‬گذشته‭ ‬با‭ ‬او‭ ‬تصادف‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬کاوه‭ ‬از‭ ‬نظر‭ ‬روحی‭ ‬به‭ ‬شدت‭ ‬دگرگون‭ ‬می‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬مسئولیت‭ ‬پرونده‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬همسرش،‭ ‬که‭ ‬او‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬آنجا‭ ‬پزشک‭ ‬است،‭ ‬واگذار‭ ‬می‭ ‬کند‭. ‬دکتر‭ ‬نریمان‭ ‬به‭ ‬هیچ‭ ‬عنوان‭ ‬حاضر‭ ‬نیست‭ ‬تا‭ ‬با‭ ‬خانواده‭ ‬کودک‭ ‬رو‭ ‬در‭ ‬رو‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬همین‭ ‬فرار‭ ‬کردن‭ ‬او‭ ‬از‭ ‬دیدار‭ ‬با‭ ‬خانواده‭ ‬و‭ ‬درگیری‭ ‬های‭ ‬احساسی اش‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬ماجرا‭ ‬تمرکز‭ ‬اصلی‭ ‬فیلم‭ ‬می‭ ‬شود‭.‬

فیلم‭ ‬روایتگر‭ ‬تقابل‭ ‬دو‭ ‬طبقه‭ ‬اجتماعی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬لحاظ‭ ‬جایگاه‭ ‬اقتصادی‭ ‬و‭ ‬فرهنگی‭ ‬تفاوت‭ ‬زیادی‭ ‬با‭ ‬یکدیگر‭ ‬دارند‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬تصادف‭ ‬زندگی‭ ‬آنها‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬یکدیگر‭ ‬پیوند‭ ‬می‭ ‬زند‭. ‬پیش‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬در‭ ‬‮«‬جدایی‭ ‬نادر‭ ‬از‭ ‬سیمین‮»‬‭ ‬با‭ ‬چنین‭ ‬موضوع‭ ‬پیچیده‭ ‬و‭ ‬قابل‭ ‬بحثی‭ ‬مواجه‭ ‬شدیم‭ ‬که‭ ‬سرنوشت‭ ‬دو‭ ‬طبقه‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬حادثه‭ ‬ای‭ ‬به‭ ‬هم‭ ‬گره‭ ‬می‭ ‬خورد‭. ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬فرهادی‭ ‬طبقه‭ ‬متوسط‭ ‬در‭ ‬تلاش‭ ‬است‭ ‬تا‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬سرزنشی‭ ‬مبرا‭ ‬کند،‭ ‬ولی‭ ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬جلیلوند‭ ‬احساس‭ ‬گناه‭ ‬دامنگیر‭ ‬طبقه‭ ‬متوسط‭ ‬می‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬تا‭ ‬پایان‭ ‬فیلم‭ ‬این‭ ‬احساس‭ ‬در‭ ‬دکتر‭ ‬نریمان‭ ‬باقی‭ ‬می‭ ‬ماند‭. ‬در‭ ‬سکانس‭ ‬تصادف‭ ‬او‭ ‬تلاش‭ ‬می‭ ‬کند‭ ‬تا‭ ‬نهایت‭ ‬همکاری‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬موسی‭ ‬‭(‬پدر‭ ‬خانواده‭) ‬داشته‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬آرامشی‭ ‬خاص‭ ‬روند‭ ‬صحنه‭ ‬را‭ ‬پیش‭ ‬ببرد‭. ‬در‭ ‬همین‭ ‬سکانس‭ ‬ابتدایی‭ ‬فیلم،‭ ‬طبقه‭ ‬اجتماعی‭ ‬هر‭ ‬دو‭ ‬شخصیت‭ ‬برای‭ ‬مخاطب‭ ‬روشن‭ ‬می‭ ‬شود‭. ‬موسی‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬خانواده‭ ‬اش‭ ‬ترک‭ ‬موتور‭ ‬نشسته‭ ‬اند،‭ ‬نشانگر‭ ‬طبقه‭ ‬پایین‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نقطه‭ ‬مقابل‭ ‬کاوه‭ ‬قرار‭ ‬می‭ ‬گیرد‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬شغل‭ ‬و‭ ‬گفتار‭ ‬او‭ ‬متوجه‭ ‬می‭ ‬شویم‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬طبقه‭ ‬متوسط‭ ‬تعلق‭ ‬دارد‭. ‬در‭ ‬ادامه،‭ ‬کاوه‭ ‬از‭ ‬موسی‭ ‬می‭ ‬خواهد‭ ‬تا‭ ‬همسرش‭ ‬سوار‭ ‬ماشین‭ ‬او‭ ‬شود‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬مخالفت‭ ‬موسی‭ ‬روبرو‭ ‬می‭ ‬شود‭ ‬زیرا‭ ‬غیرت‭ ‬و‭ ‬تعصب اش‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬خانواده‭ ‬فراتر‭ ‬از‭ ‬سالم‭ ‬ماندن‭ ‬آنهاست‭. ‬

نگاهِ‭ ‬انسانی‭ ‬فیلمساز‭ ‬به‭ ‬جامعه‭ ‬بسیار‭ ‬ستودنی‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬خلال‭ ‬تمام‭ ‬سیاهی‭ ‬ها،‭ ‬جلیلوند‭ ‬شخصیت‭ ‬دکتر‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬گونه‭ ‬ای‭ ‬خلق‭ ‬کرده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬منفعت‭ ‬شخصی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬اولویت‭ ‬قرار‭ ‬نمی‭ ‬دهد‭. ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬نمونه‭ ‬،‭ ‬او‭ ‬به‭ ‬دختری‭ ‬که‭ ‬مورد‭ ‬ضرب‭ ‬و‭ ‬شتم‭ ‬شوهرش‭ ‬قرار‭ ‬گرفته،‭ ‬کمک‭ ‬می‭ ‬کند‭ ‬تا‭ ‬شکایتش‭ ‬را‭ ‬پیگیری‭ ‬کند‭. ‬یا‭ ‬در‭ ‬موردی‭ ‬دیگر،‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬گزارشی‭ ‬که‭ ‬جراحت‭ ‬چاقوی‭ ‬متوفی‭ ‬نادیده‭ ‬گرفته‭ ‬می‭ ‬شود،‭ ‬زیر‭ ‬بار‭ ‬امضا‭ ‬نمی‭ ‬رود‭ ‬حتی‭ ‬اگر‭ ‬به‭ ‬قیمت‭ ‬درگیر‭ ‬شدن‭ ‬با‭ ‬همکارانش‭ ‬باشد‭. ‬اما‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬داستانی‭ ‬که‭ ‬پای‭ ‬خودش‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬مستقیم‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬گیر‭ ‬است،‭ ‬او‭ ‬جور‭ ‬دیگری‭ ‬عمل‭ ‬می‭ ‬کند‭. ‬پنهان‭ ‬کردن‭ ‬خود،‭ ‬جواب‭ ‬های‭ ‬کوتاه،‭ ‬و‭ ‬ترس‭ ‬بُعد‭ ‬دیگری‭ ‬از‭ ‬شخصیت‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬نمایش‭ ‬می‭ ‬گذارد‭. ‬ناگهان،‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬بررسی‭ ‬جسد‭ ‬نتیجه‭ ‬ای‭ ‬حاصل‭ ‬می شود‭ ‬که‭ ‬قصه‭ ‬بزرگ‭ ‬دیگری‭ ‬را‭ ‬بازگو‭ ‬می‭ ‬کند‭. ‬نتیجه‭ ‬پزشک‭ ‬قانونی‭ ‬حاکی‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬امیرعلی‭ (‬پسر‭ ‬بچه‭) ‬به‭ ‬علت‭ ‬مسمومیت‭ ‬غذایی‭ ‬فوت‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬خانواده‭ ‬فرزند‭ ‬پرسیده‭ ‬می‭ ‬شود‭ ‬که‭ ‬آیا‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مدت‭ ‬گوشت‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬غذای‭ ‬فاسد‭ ‬شده‭ ‬ای‭ ‬مصرف‭ ‬کرده‭ ‬اند،‭ ‬پدر‭ ‬و‭ ‬مادر‭ ‬سکوت‭ ‬می‭ ‬کنند‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬نشان‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬آنها‭ ‬چیزی‭ ‬را‭ ‬پنهان‭ ‬می‭ ‬کنند‭. ‬پس‭ ‬از‭ ‬کشمکش‭ ‬های‭ ‬فراوان،‭ ‬موسی‭ ‬به‭ ‬همسرش‭ ‬می‭ ‬گوید‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬کسی‭ ‬مرغ‭ ‬هایی‭ ‬بسیار‭ ‬ارزان‭ ‬خریده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬همین‭ ‬سبب‭ ‬مسمومیت‭ ‬فرزند‭ ‬و‭ ‬مرگ‭ ‬او‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬

فیلم‭ ‬به‭ ‬هیچ‭ ‬عنوان‭ ‬در‭ ‬فلاکت‭ ‬گیر‭ ‬نمی‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬قصد‭ ‬سیاه‭ ‬نمایی‭ ‬ندارد‭. ‬هر‭ ‬آنچه‭ ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬نشان‭ ‬داده‭ ‬می‭ ‬شود،‭ ‬بازتابی‭ ‬از‭ ‬جامعه‭ ‬امروز‭ ‬ایران‭ ‬است‭. ‬جلیلوند‭ ‬فیلم‭ ‬را‭ ‬سانتی‭ ‬مانتال‭ ‬نمی‭ ‬کند‭ ‬چرا‭ ‬که‭ ‬داستان‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬قدرِ‭ ‬کافی‭ ‬تلخ‭ ‬است‭. ‬سکانس‭ ‬تشییع‭ ‬جنازه‭ ‬فرزند‭ ‬و‭ ‬گریه‭ ‬های‭ ‬سوزناک‭ ‬پدر‭ ‬در‭ ‬نمای‭ ‬لانگ‭ ‬شات‭ ‬گرفته‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬تا‭ ‬تمرکز‭ ‬فیلم‭ ‬بر‭ ‬عزاداری‭ ‬تغییر‭ ‬نکند‭. ‬سکانس‭ ‬رفتن‭ ‬موسی‭ ‬به‭ ‬کشتارگاه‭ ‬مرغ،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬بهترین‭ ‬سکانس‭ ‬های‭ ‬فیلم‭ ‬است‭. ‬جلیلوند‭ ‬با‭ ‬انتخاب‭ ‬حرکت‭ ‬دوربین‭ ‬روی‭ ‬دست،‭ ‬تشویش‭ ‬و‭ ‬تنش‭ ‬این‭ ‬صحنه‭ ‬را‭ ‬دو‭ ‬چندان‭ ‬می‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬بازی‭ ‬خوب‭ ‬نوید‭ ‬محمد‭ ‬زاده‭ ‬یک‭ ‬افشاگری‭ ‬تمام‭ ‬عیار‭ ‬را‭ ‬خلق‭ ‬می‭ ‬کند‭. ‬فقر‭ ‬و‭ ‬تنگدستی‭ ‬ای‭ ‬که‭ ‬زندگی‭ ‬موسی‭ ‬و‭ ‬امثال‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬احاطه‭ ‬کرده،‭ ‬فراتر‭ ‬از‭ ‬حد‭ ‬تصور‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬جلیلوند‭ ‬با‭ ‬هوشی‭ ‬بالا،‭ ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬بستر‭ ‬درامی‭ ‬پیچیده‭ ‬عنوان‭ ‬می کند‭.‬

بازی‭ ‬های‭ ‬فیلم‭ ‬به‭ ‬شدت‭ ‬چشمگیر‭ ‬هستند‭. ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬محمدزاده،‭ ‬امیر‭ ‬آقایی‭ ‬در‭ ‬نقش‭ ‬دکتر‭ ‬بسیار‭ ‬خوش‭ ‬درخشیده‭ ‬است،‭ ‬او‭ ‬درگیری‭ ‬های‭ ‬درونی‭ ‬کاوه‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خوبی‭ ‬به‭ ‬تصویر‭ ‬می‭ ‬کشد‭. ‬سکانس‭ ‬آخر‭ ‬فیلم،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬پرتامل‭ ‬ترین‭ ‬قسمت‭ ‬های‭ ‬فیلم‭ ‬است‭. ‬کاوه‭ ‬که‭ ‬هنوز‭ ‬مطمئن‭ ‬نیست‭ ‬مرگ‭ ‬فرزند‭ ‬در‭ ‬اثر‭ ‬تصادف‭ ‬بوده‭ ‬یا‭ ‬غذای‭ ‬فاسد،‭ ‬به‭ ‬زندان‭ ‬می‭ ‬رود‭ ‬تا‭ ‬با‭ ‬موسی‭ (‬که‭ ‬به‭ ‬علت‭ ‬درگیری‭ ‬در‭ ‬کشتارگاه‭ ‬به‭ ‬زندان‭ ‬افتاده‭ ‬است‭) ‬ملاقات‭ ‬کند‭. ‬نشان‭ ‬دادن‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬اتاق‭ ‬تاریک،‭ ‬در‭ ‬میان‭ ‬میله‭ ‬ها‭ ‬و‭ ‬چارچوب‭ ‬راهروها،‭ ‬تحت‭ ‬فشار‭ ‬قرار‭ ‬گرفتن‭ ‬و‭ ‬استیصال‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬روشنی‭ ‬نشان‭ ‬می‭ ‬دهد‭. ‬گویی‭ ‬آن‭ ‬قدر‭ ‬هم‭ ‬فرق‭ ‬نمی‭ ‬کند‭ ‬متعلق‭ ‬به‭ ‬چه‭ ‬طبقه‭ ‬اجتماعی‭ ‬باشی؛‭ ‬در‭ ‬بن‭ ‬بست‭ ‬حادثه،‭ ‬فقر،‭ ‬و‭ ‬ناعدالتی‭ ‬همه‭ ‬می‭ ‬سوزند‭. ‬

مدیریت سایت