«نفرت»

«نفرت»

‮«‬نفرت‮»‬‭ ‬

به‭ ‬کارگردانی‭ ‬متیو‭ ‬کاسویتز،‭ ‬محصول‭ ‬۱۹۹۵‭  ‬فرانسه

رانا‭ ‬سلیمی‭ ‬


‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬می رسد‭  ‬بیست‭ ‬و‭ ‬شش‭ ‬سال‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬اولین‭ ‬اکران‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬نفرت‮»‬،‭ ‬مضامین‭ ‬آن‭ ‬هنوز‭ ‬مصداقی‭ ‬انکار‭ ‬ناپذیر‭ ‬با‭ ‬دنیای‭ ‬امروز‭ ‬ما‭ ‬دارند‭. ‬‮«‬نفرت‮»‬‭ ‬روایتی‭ ‬است‭ ‬از‭ ‬سه‭ ‬جوان‭ ‬مهاجر‭ ‬در‭ ‬فرانسه‭ (‬ونس‭ ‬کلیمی،‭ ‬سعید‭ ‬از‭ ‬کشوری‭ ‬عربی،‭ ‬و‭ ‬هوبرت‭ ‬با‭ ‬اصلیت‭ ‬آفریقایی‭)‬،‭ ‬ساکنین‭ ‬ساختمان های‭ ‬سازمانی‭ ‬حومه‭ ‬پاریس‭. ‬جوانانی‭ ‬که‭  ‬بیزار‭ ‬از‭ ‬محیط‭ ‬زندگی‭ ‬خود،‭ ‬بی‭ ‬هیچ‭ ‬هدف‭ ‬روشنی‭ ‬برای‭ ‬آینده،‭ ‬و‭ ‬محروم‭ ‬از‭ ‬امکانات‭ ‬فرانسویان‭ ‬سفید،‭ ‬چون‭ ‬صدها‭ ‬تن‭ ‬دیگر‭ ‬از‭ ‬همسالان‭ ‬خود،‭ ‬با‭ ‬خشونت‭ ‬پلیس‭ ‬و‭ ‬نژاد‭ ‬پرستی‭ ‬غالب‭ ‬بر‭ ‬جامعه‭ ‬دست‭ ‬به‭ ‬گریبانند‭. ‬آنها‭ ‬با‭ ‬خرید‭ ‬و‭ ‬فروش‭ ‬و‭ ‬مصرف‭ ‬مواد‭ ‬مخدر،‭ ‬درگیری های‭ ‬خیابانی،‭ ‬و‭ ‬بطالت‭ ‬روزهایشان‭ ‬را‭ ‬سپری‭ ‬می کنند،‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬به‭ ‬رغم‭ ‬میل‭ ‬باطنی‭ ‬و‭ ‬باورهای‭ ‬خود،‭ ‬به‭ ‬خشونتی‭ ‬ناخواسته‭ ‬کشیده‭ ‬می شوند‭. ‬کاسویتز‭ ‬در‭ ‬چهارچوب‭ ‬تئوری‭ ‬علت‭ ‬و‭ ‬معلولی،‭ ‬به‭ ‬جامعه ای‭ ‬می پردازد‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬مهاجرینش‭ ‬اجازه‭ ‬عجین‭ ‬شدن‭ ‬با‭ ‬خود‭ ‬نمی دهد‭. ‬جامعه ای‭ ‬که‭ ‬نه‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬بلکه‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬شهروندان‭ ‬غیر‭ ‬سفید‭ ‬خود،‭ ‬صف‭ ‬آرایی‭ ‬می کند‭.‬

‮«‬نفرت‮»‬‭ ‬فیلمی‭ ‬نئورئالیستی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬صحنه هایی‭ ‬از‭ ‬خشونت‭ ‬پلیس‭ ‬و‭ ‬اغتشاشات‭ ‬مهاجرین‭ ‬آغاز‭ ‬می شود‭. ‬در‭ ‬مکان های‭ ‬واقعی‭ ‬فیلمبرداری‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬زیباسازیهای‭ ‬هالیوودی‭ ‬فاصله‭ ‬دوری‭ ‬دارد‭. ‬کاسویتز‭ ‬با‭ ‬پرداختن‭ ‬به‭ ‬دنیای‭ ‬این‭ ‬سه‭ ‬جوان‭ ‬مهاجر‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬شخصیت های‭ ‬اصلی‭ ‬فیلم،‭ ‬الگوهای‭ ‬سینمای‭ ‬فرانسه‭ ‬را‭ ‬واژگون‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬ساختاری‭ ‬مستند‭ ‬گونه،‭ ‬صدای‭ ‬ساکنین‭ ‬بن‭ ‬لیو‭ ‬را‭ ‬پژواک‭ ‬می دهد‭. ‬‮«‬نفرت‮»‬‭ ‬اولین‭ ‬فیلم‭ ‬مطرح‭ ‬فرانسوی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬موضوعی‭ ‬این‭ ‬چنین‭ ‬می‭ ‬پردازد‭. ‬کاسویتز‭ ‬از‭ ‬کارگردانانی‭ ‬چون‭ ‬اسکورسیزی‭ ‬و‭ ‬اسپیلبرگ‭ ‬الگوبرداری‭ ‬می کند‭ ‬و‭  ‬با‭ ‬اشاراتی‭ ‬به‭  ‬فیلم های‭ ‬آنها،‭  ‬سبک‭ ‬و‭ ‬سیاقشان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬می گیرد‭. ‬صحنه‭ ‬رابرت‭ ‬دنیرو‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬آینه‭ ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬راننده‭ ‬تاکسی‮»‬،‭ ‬عیناً‭ ‬در‭ ‬‮«‬نفرت‮»‬‭ ‬تکرار‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬نمونه‭ ‬دیگر‭ ‬‮«‬لیست‭ ‬شیندلر‮»‬،‭ ‬محصول‭ ‬سال‭ ‬۱۹۹۳‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬اسپیلبرگ‭ ‬تعمداً‭ ‬آنرا‭ ‬سیاه‭ ‬و‭ ‬سفید‭ ‬فیلمبرداری‭ ‬کرده‭  ‬و‭ ‬تنها‭ ‬اشیائی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬رنگی‭ ‬نمایش‭ ‬داده‭ ‬است‭. ‬کاسویتز‭ ‬در‭ ‬مراحل‭ ‬پایانی‭ ‬ساخت‭ ‬‮«‬نفرت‮»‬‭ ‬آنرا‭ ‬به‭ ‬سیاه‭ ‬و‭ ‬سفید‭ ‬تبدیل‭ ‬می کند‭ ‬چون‭ ‬به‭ ‬گفته‭ ‬خودش‭ ‬رنگ‭ ‬نوعی‭ ‬زیباسازی‭ ‬و‭ ‬لطافت‭ ‬به‭ ‬فیلم‭ ‬می دهد‭ ‬که‭ ‬طبیعتاً‭ ‬مد‭ ‬نظر‭ ‬وی‭ ‬نیست‭. ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬در‭ ‬جشنواره‭ ‬کن،‭ ‬جایزه‭ ‬بهترین‭ ‬کارگردان‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬فیلمساز‭ ‬۲۷‭ ‬ساله‭ ‬خود‭ ‬به‭ ‬ارمغان‭ ‬آورد‭. ‬هر‭ ‬چند‭ ‬که‭ ‬هضم‭ ‬آن‭ ‬برای‭ ‬بسیاری،‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬پلیس‭ ‬فرانسه،‭ ‬دشوار‭ ‬بود‭. ‬گارد‭ ‬نگهبان‭ ‬هنگام‭ ‬عبور‭ ‬کاسویتز‭ ‬از‭ ‬روی‭ ‬فرش‭ ‬قرمز،‭ ‬به‭ ‬نشان‭ ‬اعتراض‭ ‬به‭ ‬برخورد‭ ‬انتقادی‭ ‬وی‭ ‬از‭ ‬پلیس،‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬پشت‭ ‬کردند‭. ‬

کاسویتز‭ ‬حداقل‭ ‬دوبار،‭ ‬در‭ ‬سالهای‭ ‬۹۳‭ ‬و‭ ‬۹۵‭ ‬میلادی،‭ ‬شاهد‭ ‬اعمال‭ ‬خشونت‭ ‬علیه‭ ‬مهاجرین‭ ‬معترض‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬به‭ ‬گفته‭ ‬خودش،‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬شرکت‭ ‬در‭ ‬اعتصابات‭ ‬خیابانی‭ ‬در‭ ‬اعتراض‭ ‬به‭ ‬کشته‭ ‬شدن‭ ‬مکومه‭ ‬کبوئوله،‭ ‬مهاجر‭ ‬۱۷‭ ‬ساله‭ ‬زئیری،‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬پلیس‭ ‬ضد‭ ‬شورش،‭ ‬نوشتن‭ ‬فیلمنامه‭ ‬‮«‬نفرت‮»‬‭ ‬را‭ ‬شروع‭ ‬می کند‭. ‬آنچه‭ ‬او‭ ‬قصد‭ ‬دارد‭ ‬به‭ ‬بیننده اش‭ ‬انتقال‭ ‬دهد،‭ ‬تصویر‭ ‬روشنی‭ ‬است‭ ‬از‭ ‬زندگی‭ ‬مهاجرین‭ ‬در‭ ‬حومه‭ ‬پاریس،‭ ‬فرهنگ‭ ‬توسعه‭ ‬یافته‭ ‬در‭ ‬ساختمان های‭ ‬سازمانی،‭ ‬و‭ ‬بی‭ ‬عدالتی‭ ‬در‭ ‬کشوری‭ ‬که‭ ‬شعار‭ ‬آن‭ ‬برابری،‭ ‬برادری،‭ ‬و‭ ‬آزادی‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬واقع‭ ‬سرنوشت‭ ‬هنری‭ ‬این‭ ‬سه‭ ‬هنرپیشه‭ ‬گواه‭ ‬روشنی‭ ‬بر‭ ‬نژاد‭ ‬پرستی‭ ‬سیستماتیک‭ ‬در‭ ‬فرانسه‭ ‬است‭. ‬سعید‭ ‬تقموئی‭ (‬سعید‭) ‬فقط‭ ‬در‭ ‬چند‭ ‬فیلم‭ ‬غیر‭ ‬موفق‭ ‬action‭ ‬حضور‭ ‬داشته‭ ‬و‭ ‬هوبرت‭ ‬کونده‭ (‬هوبرت‭) ‬در‭ ‬سریال های‭ ‬تلویزیونی‭ ‬ظاهر‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬و‭ ‬تنها‭ ‬ونسان‭ ‬کسل‭ (‬ونس‭) ‬با‭ ‬اصلیت‭ ‬فرانسوی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬شهرت‭ ‬هالیوودی‭ ‬دست‭ ‬یافته‭ ‬است‭.‬

نگاه‭ ‬کاسویتز‭ ‬به‭ ‬نوع‭ ‬زندگی‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬ساختمان ها‭ ‬و‭ ‬روزگار‭ ‬جوانان‭ ‬بن‭ ‬لیو‭ ‬و‭ ‬پیام‭ ‬او‭ ‬برای‭ ‬فرانسه‭ ‬سفید‭ ‬در‭ ‬قاب‭ ‬بندی ها،‭ ‬فیلمبرداری،‭ ‬انتخاب‭ ‬موزیک،‭ ‬و‭ ‬دیالوگ ها‭ ‬نمایان‭ ‬می شود‭. ‬فیلم‭ ‬با‭ ‬صدای‭ ‬هوبرت‭ ‬و‭ ‬روایت‭ ‬او‭ ‬از‭ ‬مردی‭ ‬آغاز‭ ‬می شود‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬طبقه‭ ‬پنجم‭ ‬پرت‭ ‬شده است‭. ‬مرد‭ ‬هنگام‭ ‬سقوط‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬طبقه ای‭ ‬که‭ ‬عبور‭ ‬می کند،‭ ‬با‭ ‬خود‭ ‬می گوید‭: ‬‮«‬فعلاً‭ ‬که‭ ‬همه‭ ‬چیز‭ ‬خوب‭ ‬است‭.‬،‭ ‬فعلاً‭ ‬که‭ ‬همه‭ ‬چیز‭ ‬خوب‭ ‬است‮»‬‭. ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬این‭ ‬صحنه،‭ ‬شیئی‭ ‬مانند‭ ‬یک‭ ‬ککتل‭ ‬مولوتف‭ ‬در‭ ‬برخورد‭ ‬با‭ ‬کره‭ ‬زمین‭ ‬منفجر‭ ‬می شود‭ ‬همانطور‭ ‬که‭ ‬نسل‭ ‬این‭ ‬جوانان‭ ‬هر‭ ‬لحظه‭ ‬در‭ ‬انتظار‭ ‬قلیان‭ ‬است‭. ‬هوبرت‭ ‬حکایت‭ ‬این‭ ‬مرد‭ ‬را‭ ‬مانند‭ ‬زندگی‭ ‬خودشان‭ ‬در‭ ‬حومه‭ ‬می بیند‭. ‬او‭ ‬به‭ ‬مادر‭ ‬باردارش‭ ‬می گوید‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬آنکه‭ ‬به‭ ‬سرنوشت‭ ‬برادر‭ ‬بزرگترش‭ ‬دچار‭ ‬شود،‭ ‬دست‭ ‬به‭ ‬اسلحه‭ ‬ببرد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬به‭ ‬زندان‭ ‬بیفتد،‭ ‬دوست‭ ‬دارد‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬محیط‭ ‬بیرون‭ ‬برود‭. ‬اما‭ ‬با‭ ‬وجود‭ ‬اینکه‭ ‬در‭ ‬تمام‭ ‬طول‭ ‬فیلم‭  ‬انتقام‭ ‬و‭ ‬خشونت‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬شدت‭ ‬نفی‭ ‬می‭ ‬کند،‭ ‬در‭ ‬انتها‭ ‬به‭ ‬روی‭ ‬مأمور‭ ‬پلیسی‭ ‬که‭ ‬ونس‭ ‬را‭ ‬کشته‭ ‬است،‭ ‬اسلحه‭ ‬می‭ ‬کشد‭. ‬داستان‭ ‬مرد‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬سقوط،‭ ‬که‭ ‬هوبرت‭ ‬آنرا‭ ‬یکبار‭ ‬دیگر‭ ‬در‭ ‬اواخر‭ ‬فیلم‭ ‬تکرار‭ ‬می کند،‭ ‬باور‭ ‬کاسویتز‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬جامعه‭ ‬مهاجران‭ ‬نشان‭ ‬می دهد‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬آن‭ ‬امکان‭ ‬انفجار‭ ‬آن‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭. ‬

در‭ ‬صحنه هایی‭ ‬که‭ ‬شخصیت ها‭ ‬در‭ ‬محیط‭ ‬زندگی‭ ‬خود‭ ‬در‭ ‬بن‭ ‬لیو‭ ‬هستند،‭ ‬تأکید‭ ‬بیشتر‭ ‬روی‭ ‬فضای‭ ‬اطراف‭ ‬آنهاست‭. ‬فضایی‭ ‬که‭ ‬زندگی‭ ‬و‭ ‬سرنوشت‭ ‬آنها‭ ‬را‭ ‬تحت الشعاع‭ ‬خود‭ ‬قرار‭ ‬داده‭ ‬است‭. ‬نماهای‭ ‬low angle‭ ‬از‭ ‬ساختمان های‭ ‬سیمانی‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬گرفیتی‭ ‬پر‭ ‬شده اند،‭ ‬عظمت‭ ‬ساختمان ها‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬آدم ها‭ ‬را‭ ‬می نمایانند‭. ‬در‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬زیباترین‭ ‬صحنه های‭ ‬فیلم،‭ ‬دورنمایی‭ ‬از‭ ‬دیواری‭ ‬سیمانی‭ ‬با‭ ‬پنجره ای‭ ‬به‭ ‬اتاق‭ ‬یک‭ ‬دی‭ ‬جی‭ ‬جوان‭ ‬ترسیم‭ ‬شده‭ ‬که‭ ‬مشغول‭ ‬آماده‭ ‬شدن‭ ‬برای‭ ‬پخش‭ ‬موسیقی‭ ‬است‭. ‬نمای‭ ‬بعدی‭ ‬از‭ ‬دستان‭ ‬دی‭ ‬جی‭ ‬و‭ ‬بازی‭ ‬او‭ ‬با‭ ‬صفحه‭ ‬گرامافون‭ ‬است‭.  ‬دوربین‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬موسیقی‭  ‬رپ‭ ‬‮«‬لعنت‭ ‬به‭ ‬پلیس‮»‬،‭  ‬از‭ ‬اتاق‭ ‬دی‭ ‬جی‭ ‬خارج‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬aerial shot‭ ‬ماهرانه‭ ‬بر‭ ‬فراز‭ ‬آپارتمان های‭ ‬بن‭ ‬لیو‭ ‬به‭ ‬پرواز‭ ‬در‭ ‬می آید‭. ‬تصویر‭ ‬بچه ها‭ ‬و‭ ‬آدم هایی‭ ‬که‭ ‬کوچک‭ ‬شده اند‭ ‬در‭ ‬پیچ‭ ‬و‭ ‬خم‭ ‬بی انتهای‭ ‬ساختمانهای‭ ‬غول‭ ‬پیکر‭ ‬سیمانی‭ ‬با‭ ‬موسیقی‭ ‬ادیت‭ ‬پیف‭ ‬همراه‭ ‬می شود‭ ‬که‭ ‬اولین‭ ‬مصراع‭ ‬شعر‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬تکرار‭ ‬می کند‭: ‬‮«‬هیچ‭ ‬از‭ ‬هیچ،‭ ‬هیچ‭ ‬از‭ ‬هیچ‮»‬‭. ‬تلفیق‭ ‬موسیقی‭ ‬و‭ ‬تصویر،‭ ‬از‭ ‬آپارتمان های‭ ‬سازمانی،‭ ‬زندانی‭ ‬برای‭ ‬ساکنین‭ ‬آن‭ ‬خلق‭ ‬می کند،‭ ‬زندانی‭ ‬با‭ ‬دیوارهایی‭ ‬همیشه‭ ‬غالب‭ ‬و‭ ‬تمام‭ ‬ناشدنی‭. ‬

اما‭ ‬کاسویتز‭ ‬فقط‭ ‬به‭ ‬نمایش‭ ‬فضاهای‭ ‬خارجی‭ ‬محیط‭ ‬بن‭ ‬لیو‭ ‬نمی پردازد‭ ‬بلکه‭ ‬به‭ ‬داخل‭ ‬آپارتمان ها‭ ‬هم‭ ‬سرک‭ ‬می کشد‭. ‬ابتدا‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬سعید،‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬dolly zoom‭ ‬به‭ ‬اتاق‭ ‬ونس‭ ‬هجوم‭ ‬می برد‭ ‬و‭ ‬نمای‭ ‬نزدیکی‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬و‭ ‬انگشتر‭ ‬او،‭ ‬ارائه‭ ‬می دهد‭. ‬سپس‭ ‬در‭ ‬اطراف‭ ‬اتاق‭ ‬می چرخد‭ ‬و‭ ‬تمام‭ ‬جزئیات‭ ‬آنرا‭ ‬به‭ ‬تصویر‭ ‬می کشد‭ ‬و‭ ‬بالاخره‭ ‬روی‭ ‬نمای‭ ‬ونس‭ ‬و‭ ‬سعید‭ ‬که‭ ‬روی‭ ‬تخت‭ ‬نشسته اند‭ ‬مکث‭ ‬می کند‭. ‬تمام‭ ‬قاب‭ ‬بندی ها‭  ‬low angle‭ ‬هستند‭ ‬به‭ ‬طوریکه‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬می رسد‭ ‬فضای‭ ‬اتاق‭ ‬تنگ‭ ‬و‭ ‬خفقان‭ ‬آور‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬ظرفیت‭ ‬این‭ ‬انرژی‭ ‬جوان‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬جوشش‭ ‬را‭ ‬ندارد‭. ‬با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬این‭  ‬تکنیک‭ ‬سینمایی،‭ ‬کاسویتز‭ ‬از‭ ‬محیط‭ ‬زندگی‭ ‬ساکنین‭ ‬بن‭ ‬لیو‭ ‬فضایی‭ ‬می سازد‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬لحظه‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬دچار‭ ‬تغییری‭ ‬ناخوشایند‭ ‬شود‭. ‬شخصیت‭ ‬دیگری‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬داخل‭ ‬فضای‭ ‬خصوصی‭ ‬خود‭ ‬تصویر‭ ‬شده،‭ ‬هوبرت‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬مصرف‭ ‬مواد‭ ‬مخدر‭  ‬و‭ ‬گوش‭ ‬کردن‭ ‬به‭ ‬موسیقی‭ ‬است‭. ‬تمام‭ ‬این‭ ‬صحنه‭ ‬که‭ ‬حدود‭ ‬۳‭ ‬دقیقه‭ ‬طول‭ ‬می‭ ‬کشد‭ ‬با‭ ‬low angle‭ ‬فیلمبرداری‭ ‬شده است‭. ‬در‭ ‬نتیجه‭ ‬محیط‭ ‬به‭ ‬ظاهر‭ ‬آرام‭ ‬هوبرت،‭ ‬به‭ ‬قفسی‭ ‬بسیار‭ ‬کوچک‭ ‬برای‭ ‬او‭ ‬تغییر‭ ‬شکل‭ ‬می دهد‭. ‬هوبرت‭ ‬مانند‭ ‬ببری‭ ‬در‭ ‬کمین‭ ‬شکار‭ ‬ترسیم‭ ‬شده‭ ‬که‭ ‬مستلزم‭ ‬خطایی‭ ‬برگشت‭ ‬ناپذیر‭ ‬است‭. ‬کوچکی‭ ‬و‭ ‬محدودیت‭ ‬آپارتمان های‭ ‬سازمانی‭ ‬بارها‭ ‬به‭ ‬نمایش‭ ‬در‭ ‬می آید‭. ‬استفاده‭ ‬همزمان‭ ‬از‭ ‬میز‭ ‬نهارخوری‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬میز‭ ‬غذا خوری،‭ ‬میز‭ ‬تحریر‭ ‬و‭ ‬میز‭ ‬کار‭ ‬برای‭ ‬افراد‭ ‬مختلف‭ ‬خانواده،‭ ‬نمایانگر‭ ‬شرایط‭ ‬پر‭ ‬تنش‭ ‬خانواده هاست‭.‬

نماهای‭ ‬مختلف‭ ‬از‭ ‬ساختمان های‭  ‬بن‭ ‬لیو،‭ ‬حاصل‭ ‬پروژه‭ ‬دولت‭ ‬فرانسه‭ ‬در‭ ‬اواخر‭ ‬دهه‭ ‬۸۰‭ ‬میلادی‭ ‬برای‭ ‬اسکان‭ ‬مهاجرین‭ ‬و‭ ‬افراد‭ ‬کم‭ ‬درآمد،‭ ‬مؤکد‭ ‬اهمیت‭ ‬محیط‭ ‬در‭ ‬شکل گیری‭ ‬شخصیت هاست‭. ‬ساختمان های‭ ‬سیمانی‭ ‬یک‭ ‬شکل،‭ ‬بی هیچ‭ ‬هویت‭ ‬و‭ ‬مشخصه ای،‭ ‬ساکنین‭ ‬خود‭ ‬را،‭ ‬با‭ ‬فرهنگ های‭ ‬متفاوت‭ ‬و‭ ‬آرزوهای‭ ‬گوناگون،‭ ‬احاطه‭ ‬کرده‭ ‬اند‭. ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬این‭ ‬حضور‭ ‬قاطع‭ ‬و‭ ‬غالب،‭ ‬آدم ها‭ ‬کوچک‭ ‬و‭ ‬بی‭ ‬هویت،‭ ‬محصور‭ ‬و‭ ‬ناگزیر،‭ ‬به‭ ‬سرنوشت‭ ‬واحدی‭ ‬محکومند‭. ‬سکانس‭ ‬دورنمایی‭ ‬از‭ ‬سعید‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬ماشین‭ ‬غریبه‭ ‬مواد‭ ‬مخدر‭ ‬رد‭ ‬و‭ ‬بدل‭ ‬می کند‭ ‬با‭ ‬نماهای‭ ‬نزدیک‭ ‬از‭ ‬کفش های‭ ‬هوبرت‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬سرنگ‭ ‬مصرف‭ ‬شده‭ ‬بازی‭ ‬می کند،‭ ‬قطع‭ ‬می شود‭. ‬دوربین‭ ‬میان‭ ‬دورنمای‭ ‬سعید‭ ‬و‭ ‬پاهای‭ ‬هوبرت‭ ‬در‭ ‬رفت‭ ‬و‭ ‬آمد‭ ‬است‭ ‬تا‭ ‬جائیکه‭ ‬سعید‭ ‬به‭ ‬جمع‭ ‬دوستانش‭ ‬باز‭ ‬می گردد‭ ‬و‭ ‬ما‭ ‬medium shot‭  ‬سر‭ ‬هوبرت‭ ‬و‭ ‬دیوار‭ ‬پشت‭  ‬او‭ ‬با‭ ‬شعار‭ ‬‮«‬‭ ‬ما‭ ‬آینده‭ ‬هستیم‮»‬‭ ‬را‭ ‬می بینیم‭. ‬پوزخند‭ ‬هوبرت‭ ‬گواه‭ ‬پوچی‭ ‬و‭ ‬ناسازگاری‭ ‬شعارهای‭ ‬رایج‭ ‬و‭ ‬واقعیت‭ ‬زندگی‭ ‬ساکنان‭ ‬بن‭ ‬لیوست‭. ‬سعید‭ ‬در‭ ‬پاریس،‭ ‬دیوار‭ ‬نوشته‭ ‬دیگری‭ ‬با‭ ‬مضمون‭ ‬‮«‬ دنیا‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬شماست‮»‬‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬‮«‬ دنیا‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬ماست‮»‬‭ ‬تغییر‭ ‬می دهد‭. ‬او‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬خودش‭ ‬را‭ ‬متعلق‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬جامعه‭ ‬و‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬آینده‭ ‬آن‭ ‬می بیند‭. ‬در‭ ‬حالیکه‭ ‬تجربیات‭ ‬آنها‭ ‬در‭ ‬پاریس‭ ‬ثابت‭ ‬می کند‭ ‬که‭ ‬او‭ ‬هیچ‭ ‬سهمی‭ ‬از‭ ‬تمدن‭ ‬اروپایی‭ ‬نخواهد‭ ‬داشت‭. ‬

وقتی‭ ‬شخصیت های‭ ‬داستان‭ ‬به‭ ‬پاریس‭ ‬می رسند،‭  ‬دوربین‭ ‬از‭ ‬قید‭ ‬محیط‭ ‬اطراف‭ ‬فارغ‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬خود‭ ‬آنها‭ ‬می پردازد‭. ‬اولین‭ ‬سکانس،‭ ‬ونس‭ ‬و‭ ‬سعید‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬نرده‭ ‬ها‭ ‬تکیه‭ ‬کرده اند‭. ‬فضای‭ ‬پشت‭ ‬سر‭ ‬آنها‭  ‬نامشخص‭ ‬و‭ ‬محو‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬هیچ‭ ‬نشانه ای‭ ‬از‭ ‬پاریس‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬نیست‭. ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬deep focus‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬صحنه،‭ ‬شخصیت ها‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬محیط‭ ‬اطرافشان‭ ‬جدا‭ ‬و‭ ‬هماهنگی‭ ‬آنها‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬دنیای‭ ‬خارجی‭ ‬محال‭ ‬جلوه‭ ‬می دهد‭. ‬برای‭ ‬کاسویتز‭ ‬اهمیت‭ ‬جایی‭ ‬که‭ ‬شخصیت ها‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬آمده اند‭ ‬به‭ ‬مراتب‭ ‬بیشتر‭ ‬از‭ ‬جایی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬وارد‭ ‬شده اند‭. ‬تکنیک‭ ‬deep‭ ‬focus‭ ‬در‭ ‬صحنه های‭ ‬دیگری‭ ‬از‭ ‬فیلم‭ ‬هم‭ ‬دیده‭ ‬می شود‭. ‬در‭ ‬سکانسی،‭ ‬در‭ ‬پیش‭ ‬زمینه‭ ‬هوبرت‭ ‬از‭ ‬مردی‭ ‬مواد‭ ‬می خرد‭ ‬در‭ ‬حالیکه‭ ‬سعید‭ ‬و‭ ‬ونس‭ ‬که‭ ‬پشت‭ ‬سر‭ ‬آنها‭ ‬ایستاده اند،‭ ‬تار‭ ‬و‭ ‬محو‭ ‬هستند‭. ‬اما‭ ‬ما‭ ‬به‭ ‬جای‭ ‬آنکه‭ ‬دیالوگ‭ ‬پیش‭ ‬زمینه‭ ‬را‭ ‬بشنویم،‭ ‬مکالمه‭ ‬سعید‭ ‬و‭ ‬ونس‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬وضوح‭ ‬می شنویم‭. ‬در‭ ‬سکانس‭ ‬دیگری،‭ ‬نمای‭ ‬نزدیکی‭ ‬از‭ ‬چهره‭ ‬هوبرت‭ ‬داریم‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬قطار‭ ‬مترو‭ ‬نشسته‭ ‬است‭. ‬صحبت های‭ ‬ونس‭ ‬که‭ ‬تصویری‭ ‬محو‭ ‬پشت‭ ‬سر‭ ‬هوبرت‭ ‬دارد،‭ ‬کاملاً‭ ‬‌واضح‭ ‬و‭ ‬شنیدنی‭ ‬است‭. ‬اینگونه‭ ‬کاسویتز‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬قاب،‭ ‬دو‭ ‬اتفاق‭ ‬را،‭ ‬اگر‭ ‬بتوانیم‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬اتفاق‭ ‬بنامیم،‭ ‬همزمان‭ ‬مطرح‭ ‬می کند‭. ‬کنش‭ ‬و‭ ‬واکنش‭ ‬افراد‭ ‬در‭ ‬پیش‭ ‬زمینه‭ ‬که‭ ‬بطور‭ ‬کاملاً‭ ‬واضحی‭ ‬دیده‭ ‬می شود،‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬دیالوگ های‭ ‬کسانی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬وضوح‭ ‬دیده‭ ‬نمی شوند‭ ‬ولی‭ ‬تعریف‭ ‬و‭ ‬تعبیر‭ ‬آنها‭ ‬از‭ ‬اتفاقات‭ ‬قابل‭ ‬تعمق‭ ‬است‭.‬

از‭ ‬زیباترین‭ ‬صحنه های‭ ‬فیلم،‭ ‬تضاد‭ ‬دردناک‭ ‬میان‭ ‬ساکنین‭ ‬بن‭ ‬لیو‭ ‬و‭ ‬پاریسی هاست‭ ‬وقتی‭ ‬شخصیت های‭ ‬فیلم‭ ‬وارد‭ ‬یک‭ ‬نمایشگاه‭ ‬آثار‭ ‬هنری‭ ‬می شوند‭. ‬قبل‭ ‬از‭ ‬اینکه‭ ‬آثار‭ ‬هنری‭ ‬را‭ ‬ببینیم،‭ ‬شاهد‭ ‬عکس‭ ‬العمل‭ ‬ونس‭ ‬و‭ ‬سعید‭ ‬هستیم‭ ‬که‭ ‬متعجب‭ ‬سعی‭ ‬می کنند‭ ‬زیبایی‭ ‬آنچه‭ ‬به‭ ‬نمایش‭ ‬گذاشته‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬را‭ ‬درک‭ ‬کنند‭. ‬درگیری‭ ‬لفظی‭ ‬آنها‭ ‬با‭ ‬بازدیدکنندگان،‭ ‬تمسخر‭ ‬صاحب‭ ‬گالری،‭ ‬نا همگونی‭ ‬شخصیت ها‭ ‬با‭ ‬محیط‭ ‬نمایشگاه،‭ ‬و‭ ‬خرابکاری‭ ‬آنها‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬شکاف‭ ‬عمیقی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬میان‭ ‬مهاجرین‭ ‬و‭ ‬فرانسوی‭ ‬الاصل ها‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭. ‬تفاوتی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬رفتار‭ ‬پلیس‭ ‬پاریس‭ ‬با‭ ‬شهروندان‭ ‬هم‭ ‬مشهود‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬صحنه‭ ‬ماشین‭ ‬دزدی،‭ ‬مرد‭ ‬مستی‭ ‬ناظر‭ ‬و‭ ‬مشوق‭ ‬سه‭ ‬شخصیت‭ ‬فیلم‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬اوست‭ ‬که‭ ‬سد‭ ‬راه‭ ‬پلیس‭ ‬می شود‭. ‬او‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬جلوی‭ ‬ماشین‭ ‬پلیس‭ ‬را‭ ‬می گیرد‭ ‬بلکه‭ ‬روی‭ ‬کاپوت‭ ‬ماشین‭ ‬می رقصد‭ ‬ولی‭ ‬هیچگونه‭ ‬خشونتی‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬او‭ ‬صورت‭ ‬نمی گیرد‭. ‬این‭ ‬در‭ ‬حالیست‭ ‬که‭ ‬لباس‭ ‬شخصی های‭ ‬بن‭ ‬لیو،‭ ‬ونس‭ ‬را‭ ‬درگیر‭ ‬می کنند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬بازپرسی ای‭ ‬که‭ ‬نیمی‭ ‬شوخی‭ ‬و‭ ‬ظاهراً‭ ‬برای‭ ‬زهر‭ ‬چشم‭ ‬گرفتن‭ ‬از‭ ‬اوست،‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬قتل‭ ‬می رسانند‭. ‬اینجاست‭ ‬که‭ ‬هوبرت‭ ‬با‭ ‬همان‭ ‬اسلحه ای‭ ‬که‭ ‬ونس‭ ‬روز‭ ‬قبل‭ ‬پیدا‭ ‬کرده‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬تمام‭ ‬فیلم‭ ‬مخالف‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬بود،‭ ‬قاتل‭ ‬ونس‭ ‬را‭ ‬نشانه‭ ‬می‭ ‬رود‭. ‬نفرت‭ ‬و‭ ‬خشونت‭ ‬تقدیر‭ ‬ساکنان‭ ‬بن‭ ‬لیوست‭.‬

‮«‬نفرت‮»‬‭ ‬فیلمی‭ ‬مستند‭ ‬گونه‭ ‬و‭ ‬دردناک‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬یک‭ ‬روز‭ ‬سه‭ ‬جوان‭ ‬را‭ ‬منعکس‭ ‬می کند‭. ‬یک‭ ‬روز‭ ‬عادی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬مرگ‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬سه‭ ‬تن‭ ‬منجر‭ ‬می شود‭. ‬هنر‭ ‬کاسویتز‭ ‬در‭ ‬بیان‭ ‬واقعیات‭ ‬تلخ‭ ‬با‭ ‬چاشنی‭ ‬طنز‭ ‬است‭. ‬طنزی‭ ‬گزنده‭ ‬که‭ ‬بیننده‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬فکر‭ ‬وا‭ ‬می دارد‭. ‬بهترین‭ ‬مثال‭ ‬سکانس‭ ‬دزدیدن‭  ‬ماشین‭ ‬در‭ ‬پاریس‭ ‬است‭. ‬وقتی‭  ‬پس‭ ‬از‭ ‬دلهره‭ ‬و‭ ‬مجادله‭ ‬بسیار،‭ ‬بالاخره‭ ‬ماشین‭ ‬روشن‭ ‬می شود،‭ ‬می بینیم‭ ‬که‭ ‬هیچکدام‭ ‬از‭ ‬سارقین‭ ‬هرگز‭ ‬رانندگی‭ ‬یاد‭ ‬نگرفته اند‭. ‬فقط‭ ‬مرد‭ ‬مست‭ ‬سفیدی‭ ‬که‭ ‬مشوق‭ ‬آنها‭ ‬بوده است،‭ ‬ادعا‭ ‬می کند‭ ‬بلد‭ ‬است‭ ‬رانندگی‭ ‬کند‭. ‬اما‭ ‬چه‭ ‬اعتمادی‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬پاریسی‭ ‬مست؟

مدیریت سایت