این شعر بودنی

این شعر بودنی

قرص‭ ‬ِماه‭ ‬رفته‭ ‬از‭ ‬البرز‭ ‬بالا‭ ‬را‭ ‬ببین چشم های‭ ‬ِسرمه‭ ‬غرق‭ ‬تماشا‭ ‬را‭ ‬ببین

پهندشتِ‭ ‬امپراتوری‭ ‬ایران‭ ‬غرق‭ ‬جشن دف‭ ‬زنی‭ ‬ِباربد،‭ ‬چنگ‭ ‬نکیسا‭ ‬را‭ ‬ببین

دختر‭ ‬ایرانی‭ ‬و‭ ‬تاجیک‭ ‬و‭ ‬افغان‭ ‬غرق‭ ‬رقص گل رخان‭ ‬شوش‭ ‬تا‭ ‬بلخ‭ ‬و‭ ‬بخارا‭ ‬را‭ ‬ببین

آهوان‭ ‬خوشخرام‭ ‬مینیاتور‭ ‬بر‭ ‬سفال سینه‭ ‬کبکان‭ ‬دری‭ ‬بر‭ ‬فرش‭ ‬دیبا‭ ‬را‭ ‬ببین

سفره ها‭ ‬گسترده‭ ‬از‭ ‬آجیل‭ ‬و‭ ‬شیرینی‭ ‬و‭ ‬لرک استکان‭ ‬تا‭ ‬استکان‭ ‬چایی‭ ‬و‭ ‬خرما‭ ‬را‭ ‬ببین

دانه دانه‭ ‬هر‭ ‬سرانگشتی‭ ‬شناور‭ ‬در‭ ‬انار روشنای‭ ‬آن‭ ‬همه‭ ‬فانوس‭ ‬ِ‭ ‬دریا‭ ‬را‭ ‬ببین

قاچ‭ ‬سرخ‭ ‬هندوانه‭: ‬هر‭ ‬لب‭ ‬ِدلداده ای بوسه‭ ‬شیرین تر‭ ‬از‭ ‬طعم‭ ‬مربا‭ ‬را‭ ‬ببین

پیک‭ ‬پیک‭ ‬ِابرها‭ ‬خورده‭ ‬به‭ ‬هم‭ ‬هر‭ ‬آذرخش جام‭ ‬باران‭ ‬شراب‭ ‬و‭ ‬مستی‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬ببین

فال‭ ‬حافظ‭ ‬پای‭ ‬ِکرسی‭: ‬‮«‬یوسف‭ ‬ِگمگشته‭ ‬باز‭…‬ ‭… ‬دائماً‭ ‬یکسان‭ ‬نماند‭ ‬حال‭ ‬ِدنیا‮»‬‭ ‬را‭ ‬ببین‭  

بر‭ ‬بلندای‭ ‬دماوند،‭ ‬آتش‭ ‬آتشکده از‭ ‬فروغـش‭ ‬فره‭ ‬ایزد‭ ‬اهــورا‭ ‬را‭ ‬ببین

هرکجا‭ ‬پندار‭ ‬با‭ ‬گفتار‭ ‬با‭ ‬کردار‭ ‬نیک حضرت‭ ‬زرتشت‭ ‬با‭ ‬نسک‭ ‬اوستا‭ ‬را‭ ‬ببین

کوروش‭ ‬از‭ ‬تسخیر‭ ‬بابل،‭ ‬داریوش‭ ‬از‭ ‬فتح‭ ‬مصر نادر‭ ‬ِبرگشته‭ ‬از‭ ‬اقلیم‭ ‬بودا‭ ‬را‭ ‬ببین

سرسرای‭ ‬ِتخت‭ ‬جمشید‭ ‬از‭ ‬گل‭ ‬فیروزه‭ ‬فرش شـوکت‭ ‬پله‭ ‬به‭ ‬پله‭ ‬تا‭ ‬بلنـدا‭ ‬را‭ ‬ببین

آتش‭ ‬شرقی‭ ‬میان‭ ‬سینه‭ ‬روشن‭ ‬کن‭ ‬برقص کاج های‭ ‬ِبرف پوش‭ ‬فصل‭ ‬ِسرما‭ ‬را‭ ‬ببین

یک‭ ‬دقیقه‭ ‬بیشتر‭ ‬با‭ ‬شعر‭ ‬من‭ ‬عاشق‭ ‬بمان امشب‭ ‬آغاز‭ ‬ِزمستان‭ ‬است‭ ‬یلدا‭ ‬را‭ ‬ببین

شهراد‭ ‬میدری

‭********************‬

حمید‭ ‬مصدق‭ ‬۹‭ ‬بهمن‭ ‬۱۳۱۸‭ ‬در‭ ‬شهرضا‭ ‬به‭ ‬دنیا‭ ‬آمد‭. ‬چند‭ ‬سال‭ ‬بعد‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬خانواده اش‭ ‬به‭ ‬اصفهان‭ ‬رفت‭ ‬و‭ ‬تحصیلات‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬آنجا‭ ‬ادامه‭ ‬داد‭. ‬او‭ ‬در‭ ‬دوران‭ ‬دبیرستان‭ (‬دبیرستان‭ ‬ادب‭) ‬با‭ ‬منوچهر‭ ‬بدیعی،‭ ‬هوشنگ‭ ‬گلشیری،‭ ‬محمد‭ ‬حقوقی‭ ‬و‭ ‬بهرام‭ ‬صادقی‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬مدرسه‭ ‬بودند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬آنان‭ ‬دوستی‭ ‬و‭ ‬آشنایی‭ ‬داشت‭. ‬منظومه ها‭ ‬و‭ ‬اشعار‭ ‬وی‭ ‬‮«‬درفش‭ ‬کاویان‮»‬‭ ‬‮«‬آبی،‭ ‬خاکستری،‭ ‬سیاه‮»‬‭ ‬‮«‬در‭ ‬رهگذار‭ ‬باد‮»‬‭ ‬و‭ ‬دو‭ ‬منظومه‭ ‬شامل‭ ‬آبی،‭ ‬خاکستری،‭ ‬سیاه‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬رهگذار‭ ‬باد‭. ‬او‭ ‬همچنین‭ ‬رباعیات‭ ‬مولانا،‭ ‬غزلیات‭ ‬سعدی‭ ‬و‭ ‬غزلیات‭ ‬حافظ‭ ‬را‭ ‬ویرایش‭ ‬کرد‭. ‬حمید‭ ‬مصدق‭ ‬در۷‭ ‬آذرماه‭ ‬۱۳۷۷‮ ‬بر‭ ‬اثر‭ ‬بیماری‭ ‬قلبی‭ ‬در‭ ‬تهران‭ ‬درگذشت‭.‬

این‭ ‬عشق‭ ‬ماندنی

این‭ ‬شعر‭ ‬بودنی

این‭ ‬لحظه های‭ ‬با‭ ‬تو‭ ‬نشستن‭ ‬سرودنی‭ ‬است‭.‬

این‭ ‬لحظه های‭ ‬ناب

در‭ ‬لحظه های‭ ‬بی‭ ‬خودی‭ ‬و‭ ‬مستی

شعر‭ ‬بلند‭ ‬حافظ

از‭ ‬تو‭ ‬شنودنی‭ ‬است‭.‬

این‭ ‬سر‭ ‬نه‭ ‬مست‭ ‬باده

این‭ ‬سر‭ ‬که‭ ‬مست

مست‭ ‬دو‭ ‬چشم‭ ‬سیاه‭ ‬توست‭.‬

اینک‭ ‬به‭ ‬خاک‭ ‬پای‭ ‬تو‭ ‬می سایم

کاین‭ ‬سر‭ ‬به‭ ‬خاک‭ ‬پای‭ ‬تو

پیوسته‭ ‬سودنی‭ ‬است‭.‬

تنها‭ ‬تو‭ ‬را‭ ‬ستایم

آن‭ ‬سان‭ ‬ستایمت‭ ‬که‭ ‬بدانند‭ ‬مردمان

محبوب‭ ‬خوبچهره‭ ‬من‭ ‬هم

ستودنی‭ ‬است‭.‬

من‭ ‬پاک‭ ‬باز‭ ‬عاشقم‭ ‬و‭ ‬سر‭ ‬سپرده ام

با‭ ‬مرگ‭ ‬آزمای

با‭ ‬مرگ‭ ‬اگر‭ ‬که‭ ‬شیوه‭ ‬تو‭ ‬آزمودنی‭ ‬است‭.‬

این‭ ‬تیره‭ ‬روزگار

در‭ ‬پرده‭ ‬غبار‭ ‬دلم‭ ‬را‭ ‬فرو‭ ‬گرفت‭.‬

تنها‭ ‬به‭ ‬خنده

یا‭ ‬به‭ ‬شکر‭ ‬خنده های‭ ‬تو

گرد‭ ‬و‭ ‬غبار‭ ‬ز‭ ‬آیینه‭ ‬دل‭ ‬زدودنی‭ ‬است‭.‬

بگشای‭ ‬در‭ ‬به‭ ‬روی‭ ‬من‭ ‬و‭ ‬عهد‭ ‬عشق‭ ‬بند

کاین‭ ‬عهد‭ ‬بستنی

این‭ ‬در‭ ‬گشودنی‭ ‬است‭.‬

این‭ ‬عشق‭ ‬ماندنی

این‭ ‬شعر‭ ‬بودنی‭ ‬است‭.‬

این‭ ‬لحظه های‭ ‬پر‭ ‬شور‭ !‬‮ ‬‭ ‬این‭ ‬لحظه های‭ ‬ناب

این‭ ‬لحظه های‭ ‬با‭ ‬تو‭ ‬نشستن

‮                                        ‬‭ ‬سرودنی‭ ‬است‭!‬

حمید‭ ‬مصدّق

‭**************************‬

تو‭ ‬به‭ ‬من‭ ‬خندیدی

و‭ ‬نمی دانستی

من‭ ‬به‭ ‬چه‭ ‬دلهره‭ ‬از‭ ‬باغچه‭ ‬همسایه

سیب‭ ‬را‭ ‬دزدیدم

باغبان‭ ‬از‭ ‬پی‭ ‬من‭ ‬تند‭ ‬دوید

سیب‭ ‬را‭ ‬دست‭ ‬تو‭ ‬دید

غضب‭ ‬آلود‭ ‬به‭ ‬من‭ ‬کرد‭ ‬نگاه

سیب‭ ‬دندان‭ ‬زده‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬تو‭ ‬افتاد‭ ‬به‭ ‬خاک

و‭ ‬تو‭ ‬رفتی

و‭ ‬هنوز‮…‬

سال هاست‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬گوش‭ ‬من‭ ‬آرام آرام

خش خش‭ ‬گام‭ ‬تو‭ ‬تکرار‭ ‬کنان

می دهد‭ ‬آزارم

و‭ ‬من‭ ‬اندیشه‭ ‬کنان‭ ‬غرق‭ ‬این‭ ‬پندارم‮ ‬

که‭ ‬چرا‭ ‬باغچه‭ ‬کوچک‭ ‬ما‭ ‬سیب‭ ‬نداشت؟‭!‬

حمید‭ ‬مصدّق

‭*************************‬

احمد‭ ‬شاملو‭ (‬۲۱‭ ‬آذر‭ ‬۱۳۰۴‭  ‬ـ‭  ‬۲‭ ‬مرداد‭ ‬۱۳۷۹‭) ‬متخلص‭ ‬به‭ ‬الف‭. ‬بامداد‭ ‬و‭ ‬الف‭. ‬صبح،‭ ‬شاعر،‭ ‬فیلم‌ساز،‭ ‬روزنامه نگار،‭ ‬پژوهشگر،‭ ‬مترجم،‭ ‬فرهنگ نویس‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬دبیران‭ ‬کانون‭ ‬نویسندگان‭ ‬ایران‭ ‬بود‭. ‬شاملو‭ ‬تحصیلات‭ ‬مدرسه ای‭ ‬نامرتبی‭ ‬داشت؛‭ ‬زیرا‭ ‬پدرش‭ ‬افسر‭ ‬ارتش‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬پیوسته‭ ‬از‭ ‬شهری‭ ‬به‭ ‬شهر‭ ‬گسیل‭ ‬می شد‭. ‬شهرت‭ ‬اصلی‭ ‬شاملو‭ ‬به‌‭ ‬خاطر‭ ‬نوآوری‭ ‬در‭ ‬شعر‭ ‬معاصر‭ ‬فارسی‭ ‬و‭ ‬سرودن‭ ‬گونه ای‭ ‬شعر‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬نام‭ ‬شعر‭ ‬سپید‭ ‬یا‭ ‬شعر‭ ‬شاملویی‭ ‬که‭ ‬هم‭ ‬‌اکنون‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬مهم ترین‭ ‬قالب های‭ ‬شعری‭ ‬مورد‭ ‬استفاده‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬به‭ ‬‌شمار‭ ‬می رود‭ ‬و‭ ‬تقلیدی‭ ‬است‭ ‬از‭ ‬شعر‭ ‬سپید‭ ‬فرانسوی‭ ‬یا‭ ‬شعر‭ ‬منثور‭ ‬شناخته‭ ‬می شود‭. ‬شاملو‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬شاعر‭ ‬آرمانگرا‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬امر‭ ‬یک‭ ‬آنارشیست‭ ‬تام‭ ‬و‭ ‬تمام‭ ‬می انگاشت،‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۱۳۲۵‭ ‬با‭ ‬نیما‭ ‬یوشیج‭ ‬ملاقات‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬تحت‭ ‬تأثیر‭ ‬او‭ ‬به‭ ‬شعر‭ ‬نیمایی‭ ‬روی‭ ‬آورد؛‭ ‬اما‭ ‬نخستین‭ ‬بار‭ ‬در‭ ‬شعر‭ ‬‮«‬تا‭ ‬شکوفه‭ ‬سرخ‭ ‬یک‭ ‬پیراهن‮»‬‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۱۳۲۹‭ ‬با‭ ‬نام‭ ‬‮«‬شعر‭ ‬سفید‭ ‬غفران‮»‬‭ ‬منتشر‭ ‬شد‭ ‬وزن‭ ‬را‭ ‬رها‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬پیشرو‭ ‬سبک‭ ‬نویی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬شعر‭ ‬معاصر‭ ‬فارسی‭ ‬شکل‭ ‬داد‭.‬

در‭ ‬سرزمین‭ ‬بیگانه ای‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن

هر‮ ‬‭ ‬نگاه‭ ‬و‭ ‬لبخند‭ ‬زندانی‭ ‬بود

لبخند‭ ‬و‭ ‬نگاهی‭ ‬آشنا‭ ‬یافته ام

در‭ ‬خاک‮ ‬پوسیده‭ ‬که‭ ‬ابر‭ ‬پست

بر‭ ‬آن‭ ‬باریده‭ ‬است

پایگاهی‮ ‬پا‭ ‬برجا‭ ‬یافته ام

اری‮ ‬با‭ ‬توام

‮ ‬من‭ ‬در‭ ‬تو‭ ‬نگاه‭ ‬می کنم

در‭ ‬تو‭ ‬نفس‭ ‬می کشم

‮ ‬و‭ ‬زندگی‮ ‬مرا‭ ‬تکرار‭ ‬می کند

‮ ‬به‭ ‬سان‭ ‬بهار‭ ‬که‭ ‬آسمان‭ ‬را‭ ‬و‭ ‬علف‭ ‬را

پاکی‭ ‬آسمان‭ ‬در‭ ‬رگ‭ ‬من‭ ‬ادامه‭ ‬می یابد

‮ ‬دیر‭ ‬گاهی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬دستی‭ ‬بد‭ ‬اندیش

‮ ‬دروازه‭ ‬کوتاه‭ ‬خانه‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬نکوفته‭ ‬است

با‭ ‬آنان‭ ‬بگو

‮ ‬که‭ ‬با‭ ‬ما‭ ‬نیاز‭ ‬شنیدنشان نیست

با‭ ‬آنان‭ ‬بگو‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬تو

‮ ‬مرا‭ ‬پروای‭ ‬دوزخ‭ ‬دیدار‭ ‬ایشان‭ ‬نیست

می دانم‭ ‬که‭ ‬نگاه‭ ‬ما

نه‭ ‬در‭ ‬سکوتی‭ ‬پر‭ ‬درد

‮ ‬نه‭ ‬در‭ ‬فریادی‮ ‬ممتد

‮ ‬که‭ ‬در‭ ‬بهاری‭ ‬پر‭ ‬جویبار‭ ‬و‭ ‬پر‭ ‬آفتاب

به‭ ‬ابدیت‭ ‬می پیوندد

احمد‭ ‬شاملو

من‭ ‬فکر‭ ‬می کنم

هرگز‭ ‬نبوده‭ ‬قلب‭ ‬من

این‭ ‬گونه‭ ‬گرم‭ ‬و‭ ‬سرخ

احساس‭ ‬می کنم

در‭ ‬بدترین‭ ‬دقایق‭ ‬این‭ ‬شام‭ ‬مرگ‭ ‬زای

چندین‭ ‬هزار‭ ‬چشمه‭ ‬خورشید

در‭ ‬دلم

می جوشد‭ ‬از‭ ‬یقین

احساس‭ ‬می کنم

در‭ ‬هر‭ ‬کنار‭ ‬و‭ ‬گوشه‭ ‬این‭ ‬شوره‭ ‬زار‭ ‬یاس

چندین‭ ‬هزار‭ ‬جنگل‭ ‬شاداب

ناگهان

می روید‭ ‬از‭ ‬زمین

آه‭ ‬ای‭ ‬یقین‭ ‬گمشده،‭ ‬ای‭ ‬ماهی‭ ‬گریز

در‭ ‬برکه های‭ ‬آینه‭ ‬لغزیده‭ ‬تو‭ ‬به‭ ‬تو

من‭ ‬آبگیر‭ ‬صافیم،‭ ‬اینک‭! ‬به‭ ‬سحر‭ ‬عشق

از‭ ‬برکه های‭ ‬آینه‭ ‬راهی‭ ‬به‭ ‬من‭ ‬بجو

من‭ ‬فکر‭ ‬می کنم

هرگز‭ ‬نبوده

دست‭ ‬من

این‭ ‬سان‭ ‬بزرگ‭ ‬و‭ ‬شاد‭:‬

احساس‭ ‬می کنم

در‭ ‬چشم‭ ‬من

به‭ ‬آبشار‭ ‬اشک‭ ‬سرخگون

خورشید‭ ‬بی غروب‭ ‬سرودی‭ ‬کشد‭ ‬نفس؛

احساس‭ ‬می کنم

در‭ ‬هر‭ ‬رگم

به‭ ‬تپش‭ ‬قلب‭ ‬من

کنون

بیدار‭ ‬باش‭ ‬قافله ای‭ ‬می زند‭ ‬جرس‭.‬

آمد‭ ‬شبی‭ ‬برهنه ام‭ ‬از‭ ‬در

چو‭ ‬روح‭ ‬آب

در‭ ‬سینه اش‭ ‬دو‭ ‬ماهی‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬دستش‭ ‬آینه

گیسوی‭ ‬خیس‭ ‬او‭ ‬خزه‭ ‬بود،‭ ‬چون‭ ‬خزه‭ ‬به‭ ‬هم‭.‬

من‭ ‬بانگ‭ ‬برکشیدم‭ ‬از‭ ‬آستان‭ ‬یأس‭:‬

‮«‬آه‭ ‬ای‭ ‬یقین‭ ‬یافته،‭ ‬بازت‭ ‬نمی نهم‭!‬‮»‬

احمد‭ ‬شاملو

‭***************************‬

رضا‭ ‬براهنی‭ (‬زاده‭ ‬۱۳۱۴‭ ‬در‭ ‬تبریز‭) ‬نویسنده‭ ‬چپگرا،‭ ‬شاعر‭ ‬و‭ ‬منتقد‭ ‬ادبی‭ ‬ایرانی‭ ‬است‭. ‬او‭ ‬عضو‭ ‬کانون‭ ‬نویسندگان‭ ‬ایران‭ ‬و‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬چهره هایی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬سال های‭ ‬۱۳۴۵‭ ‬تا‭ ‬۱۳۴۷‭ ‬برای‭ ‬تشکیل‭ ‬کانون‭ ‬نویسندگان‭ ‬ایران‭ ‬با‭ ‬جلال‭ ‬آل‭ ‬احمد‭ ‬همکاری‭ ‬داشت‭. ‬او‭ ‬همچنین‭ ‬رئیس‭ ‬سابق‭ ‬انجمن‭ ‬قلم‭ ‬کانادا‭ ‬است‭. ‬آثار‭ ‬او‭ ‬به‭ ‬زبان های‭ ‬مختلف‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬انگلیسی،‭ ‬سوئدی‭ ‬و‭ ‬فرانسوی‭ ‬ترجمه‭ ‬شده‌است‭. ‬‮«‬خطاب‭ ‬به‭ ‬پروانه ها‭ ‬و‭ ‬چرا‭ ‬من‭ ‬دیگر‭ ‬شاعر‭ ‬نیمایی‭ ‬نیستم؟‮»‬‭ ‬نخستین‭ ‬بار‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۱۳۷۴‭ ‬چاپ‭ ‬شد‭. ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬دربرگیرنده‭ ‬دو‭ ‬بخش‭ ‬است‭. ‬بخش‭ ‬نخست،‭ ‬خطاب‭ ‬به‭ ‬پروانه ها،‭ ‬از‭ ‬صفحه‭ ‬۷‭ ‬تا‭ ‬صفحه‭ ‬۱۲۰‭ ‬شامل‭ ‬شعرهای‭ ‬رضا‭ ‬براهنی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬بخش‭ ‬دوم،‭ ‬چرا‭ ‬من‭ ‬دیگر‭ ‬شاعر‭ ‬نیمایی‭ ‬نیستم؟‭ ‬یعنی‭ ‬از‭ ‬صفحه‭ ‬۱۲۰‭ ‬به‭ ‬بعد،‭ ‬همان‌طور‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬کتاب‭ ‬اشاره‭ ‬شده‭ ‬است،‭ ‬بحثی‭ ‬در‭ ‬شاعری‭ ‬است‭. ‬رضا‭ ‬براهنی‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬مجموعه‭ ‬شعر‭ ‬جریان‭ ‬شعر‭ ‬پست‭ ‬مدرن‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬آغاز‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬تحولی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬شعر‭ ‬دهه‭ ‬هفتاد‭ ‬ایران‭ ‬ایجاد‭ ‬نمود‭.‬

شکفته‭ ‬بادا‭ ‬لبان‭ ‬من

که‭ ‬نیمه‭ ‬ماهِ‭ ‬نیمرخانِ‭ ‬تو‭ ‬را

شبانه‭ ‬می بوسند‭.‬

فدای‭ ‬تو

دو‭ ‬چشم‭ ‬من

که‭ ‬چشم های‭ ‬تو‭ ‬را‭ ‬خواب‭ ‬دیده اند‭.‬

ببینمت‭!‬

تو‭ ‬کجایی‭ ‬که‭ ‬چهره ات‭ ‬باغی ست،

که‭ ‬از‭ ‬هزار‭ ‬پنجره‭ ‬نور‭ ‬می وزد‭ ‬هر‭ ‬صبح‭!‬

رضا‭ ‬براهنی

‭***********************‬

به‭ ‬من‭ ‬بگو،‭ ‬بگو،

چگونه‭ ‬بشنوم‭ ‬صدای‭ ‬ریزش‭ ‬هزار‭ ‬برگ‭ ‬را‭ ‬ز‭ ‬شاخه ها؟

به‭ ‬من‭ ‬بگو،‭ ‬بگو،

چگونه‭ ‬بشنوم‭ ‬صدای‭ ‬بارش‭ ‬ستاره‭ ‬را‭ ‬ز‭ ‬ابرها؟

من‭ ‬از‭ ‬درخت‭ ‬زاده ام

تو‭ ‬ای‭ ‬که‭ ‬گفتنت‭ ‬وزیدن‭ ‬نسیم هاست‭ ‬بر‭ ‬درخت ها

به‭ ‬من‭ ‬بگو،‭ ‬بگو،

درخت‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬زاده‭ ‬است؟

مرا‭ ‬ستاره‭ ‬زاده‭ ‬است

تو‭ ‬ای‭ ‬که‭ ‬گفتنت‭ ‬چو‭ ‬جویبارهاست،‭ ‬جویبارهای‭ ‬سرد

به‭ ‬من‭ ‬بگو،‭ ‬بگو،

ستاره‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬زاده‭ ‬است؟

ستاره‭ ‬را،‭ ‬درخت‭ ‬را‭ ‬تو‭ ‬زاده ای

تو‭ ‬ای‭ ‬که‭ ‬گفتنت‭ ‬پریدن‭ ‬پرنده هاست

به‭ ‬من‭ ‬بگو،‭ ‬بگو،

تو‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬زاده‭ ‬است؟

رضا‭ ‬براهنی

‭**********************‬

سید‭ ‬محمد‭ ‬حسین‭ ‬بهجت‭ ‬تبریزی‭ (‬۱۱‭ ‬دی‭ ‬۱۲۸۵‭  ‬ـ‭  ‬۲۷‭ ‬شهریور‭ ‬۱۳۶۷‭) ‬متخلص‭ ‬به‭ ‬شهریار،‭ ‬شاعر‭ ‬ایرانی‭ ‬بود‭. ‬او‭ ‬اهل‭ ‬تبریز‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬زبان های‭ ‬فارسی‭ ‬و‭ ‬ترکی‭ ‬آذربایجانی‭ ‬شعر‭ ‬سروده‭ ‬است‭. ‬شهریار‭ ‬در‭ ‬سرودن‭ ‬گونه های‭ ‬دگرسان‭ ‬شعر‭ ‬فارسی‭ ‬مانند‭ ‬قصیده،‭ ‬مثنوی،‭ ‬غزل،‭ ‬قطعه،‭ ‬رباعی‭ ‬و‭ ‬شعر‭ ‬نیمایی‭ ‬چیره‭ ‬دست‭ ‬بود‭. ‬۲۷‭ ‬شهریور‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬واسطه‭ ‬روز‭ ‬درگذشت‭ ‬او‭ ‬‮«‬روز‭ ‬شعر‭ ‬و‭ ‬ادب‭ ‬فارسی‮»‬‭ ‬نامیده اند‭. ‬مهم ترین‭ ‬اثر‭ ‬شهریار‭ ‬منظومه‭ ‬‮«‬حیدربابایه‭ ‬سلام‮»‬‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬معروف ترین‭ ‬آثار‭ ‬ادبیات‭ ‬ترکی‭ ‬آذربایجانی‭ ‬به‭ ‬شمار‭ ‬می رود‭ ‬و‭ ‬شاعر‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬از‭ ‬اصالت‭ ‬و‭ ‬زیبایی های‭ ‬روستا‭ ‬یاد‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬شهریار،‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬سرایندگانی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬شعر‭ ‬را‭ ‬محلی‭ ‬نیک‭ ‬برای‭ ‬بیان‭ ‬این‭ ‬اندیشه ورزی های‭ ‬ژرف نگرانه‭ ‬و‭ ‬پندآموز‭ ‬دانسته،‭ ‬و‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬اندرزهای‭ ‬اخلاقی،‭ ‬تربیتی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬قالب های‭ ‬گوناگون‭ ‬شعری‭ (‬به‭ ‬ویژه‭ ‬در‭ ‬قطعات،‭ ‬رباعیات‭ ‬و‭ ‬دوبیتی ها‭) ‬بازمی گوید‭. ‬مخاطب‭ ‬این‭ ‬افکار‭ ‬و‭ ‬مفاهیم‭ ‬نیز‭ ‬نوع‭ ‬بشر‭ ‬و‭ ‬انسان‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬تاریخ‭ ‬است‭ ‬نه‭ ‬خطابی‭ ‬شخصی‭ ‬و‭ ‬منحصر‭ ‬به‭ ‬فرد‭.‬

در‭ ‬کُشتن‭ ‬من‭ ‬دست‭ ‬میازار‭ ‬بمیرم‭          ‬وز‭ ‬بُغض‭ ‬گلو‭ ‬این‭ ‬همه‭ ‬مفشار‭ ‬بمیرم

در‭ ‬کُشتن‭ ‬من‭ ‬دست‭ ‬میازار‭ ‬که‭ ‬خواهم‭          ‬در‭ ‬پای‭ ‬تو‭ ‬خود‭ ‬سر‭ ‬نهم‭ ‬و‭ ‬زار‭ ‬بمیرم

با‭ ‬تیر‭ ‬غمت‭ ‬حاجت‭ ‬تیر‭ ‬دگرم‭ ‬نیست‭          ‬ای‭ ‬سخت‭ ‬کمان‭ ‬دست‭ ‬نگه‭ ‬دار‭ ‬بمیرم

گفتی‭: ‬‮«‬به‭ ‬تو‭ ‬گر‭ ‬بگذرم‭ ‬از‭ ‬شوق‭ ‬بمیر‮»‬‭             ‬قربان‭ ‬قدت‭ …‬بگذر‭ ‬و‭ ‬بگذار‭ ‬بمیرم

جان‭ ‬بر‭ ‬سر‭ ‬دست‭ ‬آمدم،‭ ‬ابرو‭ ‬به‭ ‬اشارت‭          ‬انگار‭ ‬که‭ ‬تیغ‭ ‬است،‭ ‬فرود‭ ‬آر‭ ‬بمیرم

در‭ ‬رقص‭ ‬چو‭ ‬شمعم،‭ ‬مکُش‭ ‬از‭ ‬دامن‭ ‬و‭ ‬بگذار‭           ‬بگذارم‭ ‬و‭ ‬خود‭ ‬عاقبت‭ ‬کار‭ ‬بمیرم

تا‭ ‬گَرد‭ ‬ملالی‭ ‬به‭ ‬دلم‭ ‬از‭ ‬تو‭ ‬نماند‭            ‬اشکی‭ ‬دو‭ ‬سه‭ ‬از‭ ‬دیده‭ ‬فرو‭ ‬بار‭ ‬بمیرم

هر‭ ‬زخم‭ ‬زدی‭ ‬حسرت‭ ‬زخم‭ ‬دگرم‭ ‬بود‭            ‬این‭ ‬بار‭ ‬نمردم،‭ ‬که‭ ‬دگر‭ ‬بار‭ ‬بمیرم

ترسم‭ ‬به‭ ‬سر‭ ‬خاک‭ ‬من‭ ‬آیی‭ ‬و‭ ‬بگریی‭           ‬عهدی‭ ‬کن‭ ‬و‭ ‬‮«‬نادیده ام‭ ‬انگار‮»‬‭ ‬بمیرم

ای‭ ‬دل‭ ‬چو‭ ‬رخ‭ ‬دوست‭ ‬ببینی‭ ‬به‭ ‬مقابل‭            ‬جانی ست‭ ‬امانت‭ ‬به‭ ‬تو‭ ‬بسپار‭ ‬بمیرم‭ ‬

شهری‭ ‬به‭ ‬تو‭ ‬یار‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬من‭ ‬غمزده‭ ‬باید‭           ‬در‭ ‬شهر‭ ‬تو،‭ ‬بی یار‭ ‬و‭ ‬پرستار‭ ‬بمیرم

 

‭ ‬شهریار

‭**********************‬

زند‭ ‬چشمک‭ ‬که‭ ‬طالب‭ ‬دارد‭ ‬این‭ ‬دل‭            ‬نداند‭ ‬مه،که‭ ‬صاحب‭ ‬دارد‭ ‬این‭ ‬دل

کنیز‭ ‬اختران‭ ‬چشمند‭ ‬و‭ ‬بیدار‭                     ‬بخواب‭ ‬ای‭ ‬مه‭ ‬مواظب‭ ‬دارد‭ ‬این‭ ‬دل‭            

حضور‭ ‬محفل‭ ‬انسم‭ ‬نبینی‭                        ‬هوای‭ ‬یار‭ ‬غایب‭ ‬دارد‭ ‬این‭ ‬دل

شب‭ ‬هجران‭ ‬نپنداری‭ ‬که‭ ‬تنهاست‭               ‬که‭ ‬چون‭ ‬یادش‭ ‬مصاحب‭ ‬دارد‭ ‬این‭ ‬دل‭ ‬

به‭ ‬جاسوسی‭ ‬کلاغش‭ ‬بر‭ ‬درخت‭ ‬است‭           ‬مخند‭ ‬ای‭ ‬گل‭ ‬مراقب‭ ‬دارد‭ ‬این‭ ‬دل‭ ‬

نخواهد‭ ‬جیره‭ ‬خوار‭ ‬هر‭ ‬دری‭ ‬شد‭                ‬که‭ ‬از‭ ‬دولت‭ ‬مواجب‭ ‬دارد‭ ‬این‭ ‬دل‭ ‬

پس‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬عمر‭ ‬جانبداری‭ ‬دوست‭              ‬کجا‭ ‬میل‭ ‬اجانب‭ ‬دارد‭ ‬این‭ ‬دل

ببین‭ ‬ای‭ ‬دیده‭ ‬امشب‭ ‬در‭ ‬رخ‭ ‬ماه‭                ‬که‭ ‬خود‭ ‬شرم‭ ‬از‭ ‬کواکب‭ ‬دارد‭ ‬این‭ ‬دل

به‭ ‬هر‭ ‬چشمم‭ ‬حجاب‭ ‬هفت‭ ‬پرده‭ ‬است‭       ‬دو‭ ‬صد‭ ‬دربان‭ ‬و‭ ‬حاجب‭ ‬دارد‭ ‬این‭ ‬دل‭ ‬

شهریار

مدیریت سایت