مبانی‭ ‬مبارزه‭ ‬خشونت پرهیز

مبانی‭ ‬مبارزه‭ ‬خشونت پرهیز

مرسده‭ ‬بصیریان‭ ‬حریری
———————————————————

نویسنده‭: ‬مایکل‭ ‬نیگلر

مترجم‭: ‬دکتر‭ ‬فرهاد‭ ‬میثمی

مایکل‭ ‬نیگلر‭ (‬متولد‭ ‬1937‭) ‬استاد‭ ‬بازنشسته‭ ‬ادبیات‭ ‬تطبیقی‭ ‬در‭ ‬دانشگاه‭ ‬برکلی‭ ‬در‭ ‬کالیفرنیا‭ ‬است‭. ‬او‭ ‬در‭ ‬برکلی‭ ‬برنامه‭ ‬مطالعات‭ ‬صلح‭ ‬را‭ ‬پایه‌گذاری‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬راه های‭ ‬مبارزه‭ ‬خشونت پرهیز‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬دانشجویانش‭ ‬می آموخت‭ ‬و‭ ‬سمینارهایی‭ ‬هم‭ ‬درباره‭ ‬معنا‭ ‬و‭ ‬مفهوم‭ ‬زندگی‭ ‬برگزار‭ ‬می کرد‭.‬

مایکل‭ ‬نیگلر‭ ‬همچنین‭ ‬از‭ ‬فعالان‭ ‬و‭ ‬کوشندگان‭ ‬شناخته‭ ‬شده‭ ‬آزادی‭ ‬بیان‭ ‬در‭ ‬آمریکاست‭.‬

او‭ ‬می نویسد‭:‬

‮«‬عدم‭ ‬خشونت‭ ‬شیوۀ‭ ‬افراد‭ ‬ضعیف‭ ‬نیست،‭ ‬بلکه‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬فراخوانی ست‭ ‬برای‭ ‬نشان‭ ‬دادن‭ ‬نوعی‭ ‬قدرت‭ ‬نامعمول؛‭ ‬حرکتی‭ ‬نیست‭ ‬به‭ ‬معنای‭ ‬عقب‭ ‬کشیدن‭ ‬و‭ ‬خودداری‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬گونه‭ ‬حرکتی،‭ ‬بلکه‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬گرفتن‭ ‬نیرویی‭ ‬مثبت‭ ‬است‭.‬‮»‬‭ ‬

در‭ ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬او‭  ‬قدم به قدم‭ ‬راهی‭ ‬را‭ ‬نشان‭ ‬می دهد‭ ‬تا‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬آن،‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬خلاق‭ ‬برای‭ ‬روبه رو‭ ‬شدن‭ ‬با‭ ‬هر‭ ‬گونه‭ ‬مشکل‭ ‬و‭ ‬نیز‭ ‬ایجاد‭ ‬جنبش های‭ ‬دگرگون ساز‭ ‬که‭ ‬قادر‭ ‬به‭ ‬بازسازی‭ ‬بنیان‭ ‬جامعه‭ ‬هستند،‭ ‬از‭ ‬خشونت پرهیزی‭ ‬بهره‭ ‬ببریم‭.‬

نیگلر‭ ‬از‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬اشتباهات‭ ‬تاکتیکی‭ ‬خاص‭ ‬پرده‭ ‬برمی دارد‭ ‬که‭ ‬جنبش های‭ ‬خشونت پرهیز‭ ‬و‭ ‬شکست خورده‭ ‬مرتکب‭ ‬شده اند؛‭ ‬مثل‭ ‬تظاهرات‭ ‬میدان‭ ‬تیان آمن‭ ‬و‭ ‬تظاهرات‭ ‬اشغالگر‭ (‬نظیر‭ ‬جنبش‭ ‬اشغال‭ ‬وال‭ ‬استریت‭). ‬همچنین‭ ‬از‭ ‬نمونه های‭ ‬موفق‭ ‬جنبش های‭ ‬خشونت پرهیز‭ ‬هم‭ ‬نمونه هایی‭ ‬مطرح‭ ‬می کند‭. ‬او‭ ‬نشان‭ ‬می دهد‭ ‬که‭ ‬خشونت پرهیزی‭ ‬چیزی‭ ‬ورای‭ ‬یک‭ ‬تاکتیک‭ ‬است‭: ‬شیوه ای‭ ‬برای‭ ‬زندگی ست‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬همۀ‭ ‬جنبه های‭ ‬هستی‭ ‬ما‭ ‬غنای‭ ‬خاصی‭ ‬می بخشد‭. ‬

دکتر‭ ‬فرهاد‭ ‬میثمی‭ ‬پزشک،‭ ‬معلم‭ ‬و‭ ‬فعال‭ ‬مدنی ست‭  ‬که‭ ‬هم‭ ‬اکنون‭ ‬در‭ ‬زندان‭ ‬رجایی‭ ‬شهر‭ ‬محبوس‭ ‬است‭. ‬او‭ ‬مبانی‭ ‬مبارزه‭ ‬خشونت پرهیز‭ ‬نوشته‭ ‬مایکل‭ ‬نیگلر‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬زندان‭ ‬به‭ ‬فارسی‭ ‬شیوا‭ ‬و‭ ‬روانی‭ ‬ترجمه‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬حقوق‭ ‬این‭ ‬اثر‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬مردم‭ ‬واگذار‭ ‬کرده‭ ‬است‭.‬

مترجم‭ ‬در‭ ‬مقدمه‭ ‬این‭ ‬اثر‭ ‬نوشته‭ ‬است‭:‬

‮«‬این‭ ‬ترجمه،‭ ‬برگِ‭ ‬سبزی‭ ‬تقدیمی‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬همۀ‭ ‬فعالانی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬مسیرِ‭ ‬حقِ‭ ‬تشکیلِ‭ ‬سندیکاها‭ ‬و‭ ‬تشکّل های‭ ‬مستقلّ‭ ‬صنفی‭ ‬و‭ ‬مدنی،‭ ‬رنج های‭ ‬فراوانی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬جان‭ ‬خریده اند؛‭ ‬از‭ ‬تحمّلِ‭ ‬زندان‭ ‬و‭ ‬تبعید‭ ‬گرفته‭ ‬تا‭ ‬انواع‭ ‬محرومیت های‭ ‬اجتماعی،‭ ‬اخراج،‭ ‬قطع‭ ‬حقوق‭ ‬و‭ ‬غیره‭. ‬به‭ ‬کارگران،‭ ‬معلّمان،‭ ‬دانشجویان،‭ ‬فعالان‭ ‬حقوق‭ ‬زنان،‭ ‬وکلا،‭ ‬بازنشستگان‭ ‬و‭.. ‬که‭ ‬ایستادگی شان‭ ‬نمونۀ‭ ‬عملیِ‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬مطالب‭ ‬اساسیِ‭ ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬است‭. ‬جنبش های‭ ‬اجتماعی‭ ‬از‭ ‬دو‭ ‬رُکنِ‭ ‬اصلی‭ ‬تشکیل‭ ‬می شوند‭: ‬‮«‬سازنده‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬اعتراضی‮»‬‭. ‬غفلت‭ ‬از‭ ‬رکن‭ ‬‮«‬سازنده‮»‬‭ ‬عامل‭ ‬شکستِ‭ ‬اغلب‭ ‬جنبش های‭ ‬اجتماعی‭ ‬است‭. ‬پرندۀ‭ ‬جنبش‭ ‬اجتماعی‭ ‬نمی تواند‭ ‬فقط‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬بال‭ ‬اوج‭ ‬بگیرد‭. ‬تشکّل یابی‭ ‬در‭ ‬عینِ‭ ‬مؤثرتر‭ ‬کردن‭ ‬کنش های‭ ‬اعتراضی،‭ ‬امکانِ‭ ‬کنش های‭ ‬‮«‬سازنده‮»‬‭ ‬را‭ ‬نیز‭ ‬فراهم‭ ‬می کند‭. ‬همین‭ ‬امر،‭ ‬اهمیتِ‭ ‬ایستادگی‭ ‬پای‭ ‬تشکل یابیِ‭ ‬مستقل‭ ‬از‭ ‬حاکمیت‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬حال‭ ‬و‭ ‬آیندۀ‭ ‬ایران‭ ‬دوچندان‭ ‬می سازد‭.‬‮»‬

یکی‭ ‬از‭ ‬دوستان‭ ‬فرهاد‭ ‬میثمی‭ ‬درباره‭ ‬شخصیت‭ ‬او‭ ‬می گوید‭:‬

‮«‬کم‭ ‬هستند‭ ‬کسانی‭ ‬که‭ ‬کنش‭ ‬سیاسی‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬باورهای‭ ‬اخلاقی‭ ‬خود‭ ‬درونی‭ ‬می کنند‭ ‬و‭ ‬همزمان‭ ‬اخلاق‭ ‬فردی شان‭ ‬را‭ ‬جدای‭ ‬از‭ ‬امر‭ ‬سیاسی‭ ‬نمی دانند‭. ‬اصرار‭ ‬فرهاد‭ ‬میثمی‭ ‬بر‭ ‬پیشبرد‭ ‬اهداف‭ ‬مدنی‭ ‬با‭ ‬تکیه‭ ‬بر‭ ‬اصول‭ ‬جنبش های‭ ‬خشونت پرهیز‭ ‬محصول‭ ‬چنین‭ ‬رویکردی‭ ‬به‭ ‬اخلاق‭ ‬و‭ ‬سیاست‭ ‬است‭.‬‮»‬

علاقه‭ ‬او‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬حوزه‭ ‬چنان‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬سایت‭ ‬آلمانی‭ ‬زبان‭ ‬‮«‬اشپیگل‮»‬‭ ‬در‭ ‬گزارشی‭ ‬پیرامون‭ ‬فرهاد‭ ‬میثمی‭ ‬و‭ ‬فعالیت های‭ ‬حقوق‭ ‬بشری‭ ‬او‭ ‬نوشت‭: ‬‮«‬بالاترین‭ ‬اصل‭ ‬برای‭ ‬او‭ ‬مقاومت‭ ‬خشونت پرهیز‭ ‬است‭.‬‮»‬

فرهاد‭ ‬میثمی‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬حوزه‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬سخنران‭ ‬مدعو‭ ‬به‭ ‬بیان‭ ‬ایده های‭ ‬خود‭ ‬درباره‭ ‬کنش های‭ ‬خشونت پرهیز‭ ‬می پرداخت‭. ‬از‭ ‬جمله‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۱۳۹۷‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬سخنرانی‭ ‬در‭ ‬دانشگاه‭ ‬اصفهان،‭ ‬حرکت‭ ‬ضد‭ ‬حجاب‭ ‬اجباری‭ ‬با‭ ‬عنوان‭ ‬دختران‭ ‬خیابان‭ ‬انقلاب‭ ‬را‭ ‬یک‭ ‬مثال‭ ‬خیلی‭ ‬خوب‭ ‬برای‭ ‬نشان‭ ‬دادن‭ ‬کنش های‭ ‬مدنی‭ ‬خشونت پرهیز‭ ‬دانست‭.‬

سخنان‭ ‬فرهاد‭ ‬میثمی‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬حضور‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬داخل‭ ‬کشور‭ ‬شجاعانه‭ ‬بود‭: ‬‮«‬جنبش‭ ‬دختران‭ ‬خیابان‭ ‬انقلاب‭ ‬کاملاً‭ ‬شاخصه های‭ ‬یک‭ ‬جنبش‭ ‬خشونت پرهیز‭ ‬مدنی‭ ‬را‭ ‬دارد‭. ]‬‮…‬‭[ ‬بی‭ ‬هیچ‭ ‬خشونتی‭ ‬انسان هایی‭ ‬که‭ ‬معتقد‭ ‬هستند‭ ‬حق‭ ‬انتخاب‭ ‬دارند،‭ ‬در‭ ‬راستای‭ ‬حق‭ ‬انتخاب‭ ‬خود،‭ ‬اعتراضی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬مدنی‭ ‬انجام‭ ‬می دهند‭ ‬و‭ ‬رنجی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬قبال‭ ‬این‭ ‬اعتراض‭ ‬به‭ ‬آن ها‭ ‬وارد‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭ ‬را‭ ‬می پذیرند‭. ]‬‮…‬‭[ ‬این‭ ‬جنبش‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬نمونه های‭ ‬اعلای‭ ‬کنش‭ ‬خشونت پرهیز‭ ‬است‭.‬‮»‬‭ ‬

این‭ ‬شکل‭ ‬از‭ ‬اعتراض‭ ‬که‭ ‬تنها‭ ‬با‭ ‬دستانی‭ ‬خالی‭ ‬از‭ ‬سلاح‭ ‬شکل‭ ‬می گیرد،‭ ‬سابقه ای‭ ‬بسیار‭ ‬طولانی‭ ‬در‭ ‬جهان‭ ‬دارد‭. ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬اتفاقات‭ ‬جاری‭ ‬در‭ ‬سه‭ ‬ماه‭ ‬گذشته‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬نظرم‭ ‬مطالعه‭ ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬برای‭ ‬ما‭ ‬ایرانیان‭ ‬از‭ ‬اهمیت‭ ‬ویژه ای‭ ‬برخوردار‭ ‬است‭. ‬آنچه‭ ‬که‭ ‬باید‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬تجربیات‭ ‬مبارزاتی‭ ‬در‭ ‬کشورمان‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬داشته‭ ‬باشیم‭ ‬درستی‭ ‬انتخاب‭ ‬شیوۀ‭ ‬مبارزه‭ ‬است؛‭ ‬چرا‭ ‬که‭ ‬می بینیم‭ ‬کوچکترین‭ ‬خطا‭ ‬می تواند‭ ‬منجر‭ ‬به‭ ‬شکست‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬رفتن‭ ‬خون های‭ ‬ریخته‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬جان های‭ ‬عزیزی‭ ‬بشود‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬آزادی‭ ‬ایران‭ ‬از‭ ‬خود‭ ‬گذشته اند‭.‬

پروفسور‭ ‬مایکل‭ ‬نیگلِر‭ ‬در‭ ‬کتاب‭ ‬مبانی‭ ‬مبارزه‌‭ ‬خشونت پرهیز‭ ‬از‭ ‬قدرتی‭ ‬سخن‭ ‬به‭ ‬میان‭ ‬می آورد‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬تعبیر‭ ‬او‭ ‬یک‭ ‬قدرت‭ ‬نوظهور‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬می تواند‭ ‬بشر‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬آینده ای‭ ‬بهتر‭ ‬رهنمون‭ ‬کند‭: ‬قدرت‭ ‬خشونت پرهیزی‭. ‬نیگلر‭ ‬اعتقاد‭ ‬دارد‭:‬

‮«‬بی تعـارف،‭ ‬جهان بینـی‭ ‬حـال‭ ‬حاضـر‭ ‬مـا‭ ‬و‭ ‬نهادهایـی‭ ‬کـه‭ ‬بـر‭ ‬پایـۀ‭ ‬ایـن‭ ‬جهان بینـی‭ ‬بنـا‭ ‬شـده اند،‭ ‬خشـونت‭ ‬را‭ ‬بـه‭ ‬عنـوان‭ ‬قاعده‭ ‬و‭ ‬هنجـار،‭ ‬یعنی‭ ‬امـری‭ ‬پذیرفته‭ ‬و‭ ‬عادی‭  ‬تلقـی‭ ‬می کننـد‭. ‬دگرگـون‭ ‬کـردن‭ ‬ایـن‭ ‬مبنـا‭ ‬می توانـد‭ ‬موجب‭ ‬جهشـی‭ ‬به‭ ‬پیش‭  ‬در‭ ‬مسـیر‭ ‬تحـول‭ ‬فرهنگی‭ ‬شـود‭.‬‮»‬

در‭ ‬عین‭ ‬حال‭ ‬این‭ ‬نکته‭ ‬را‭ ‬گوش زد‭ ‬می کند‭ ‬که‭ ‬بیشتر‭ ‬مردم‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬امکان‭ ‬بالقوه‭ ‬آشنا‭ ‬نیستند‭ ‬چون‭ ‬خشونت‭ ‬قاعده‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬اما‭ ‬برای‭ ‬گریز‭ ‬از‭ ‬قاعده های‭ ‬دست وپاگیر،‭ ‬نیازمند‭ ‬استثناهایی‭ ‬هستیم‭ ‬که‭ ‬دست‌کم‭ ‬در‭ ‬تلاشی‭ ‬حتی‭ ‬طولانی‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬اهداف‭ ‬بزرگ‭ ‬برسانند‭.‬

به‭ ‬باور‭ ‬نیگلر،‭ ‬همواره‭ ‬در‭ ‬رویارویی‌هایی‭ ‬که‭ ‬میان‭ ‬دو‭ ‬گروه‭ ‬متخاصم‭ ‬انجام‭ ‬می گیرد‭ ‬دو‭ ‬راه‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭: ‬راه‭ ‬اول‭ ‬ماندن‭ ‬و‭ ‬جنگیدن‭ ‬و‭ ‬راه‭ ‬دوم‭ ‬گریختن‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬براساس‭ ‬نیروی‭ ‬هر‭ ‬یک‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬دوطرف‭ ‬تعریف‭ ‬و‭ ‬ارزیابی‭ ‬می شود‭. ‬اما‭ ‬راه‭ ‬سومی‭ ‬نیز‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬معمولا‭ ‬کم تر‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفته‭ ‬می شود‭: ‬همدلی‭ ‬و‭ ‬همیاری‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬رقابت‭.‬

نویسنده‭ ‬اعتراف‭ ‬می کند‭ ‬که‭ ‬اصطلاح‭ ‬عدم‭ ‬خشونت‭ ‬دربردارندۀ‭ ‬این‭ ‬نکته‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ما‭ ‬پذیرفته ایم‭ ‬اصلی‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬خشونت‭ ‬وجود‭ ‬دارد؛‭ ‬پیشفرضی‭ ‬غیرقابل‭ ‬کتمان‭.‬

اگـر‭ ‬از‭ ‬خشـونت پرهیزی‭ ‬غافـل‭ ‬بمانیـم،‭ ‬واکنـش‭ ‬مـا‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬یـک‭ ‬تهاجم،‭ ‬تنهـا‭ ‬بـه‭ ‬دو‭ ‬امـکان‭ ‬محـدود‭ ‬می شـود‭: ‬مقابلـه‭ ‬به‭ ‬مثـل‭ ‬کـردن‭ (‬زد‭ ‬و‭ ‬خـورد‭) ‬یـا‭ ‬کوتاه‭ ‬آمـدن‭ (‬گریختـن‭) ‬اما‭ ‬از‭ ‬دیدگاه‭ ‬خشـونت پرهیزی،‭ ‬ایـن‭ ‬به‌واقـع‭ ‬اصلا‭ ‬انتخـاب‭ ‬نیسـت‭. ‬یـک‭ ‬راه،‭ ‬واکنشـی‭ ‬عیناً‭ ‬از‭ ‬نـوع‭ ‬همان‭ ‬خشـونت‭ ‬بوده‭ ‬اسـت‭ ‬و‭ ‬راه‭ ‬دیگـر،‭ ‬ایـن‭ ‬بـوده‭ ‬کـه‭ ‬منفعلانه‭ ‬بگذاریـم‭ ‬خشـونت‭ ‬بـر‭ ‬ما‭ ‬جـاری‭ ‬شـود‭.‬

نیگلر‭ ‬از‭ ‬زاویۀ‭ ‬دید‭ ‬یک‭ ‬متخصص‭ ‬برجستۀ‭ ‬مطالعات‭ ‬خشونت پرهیزی‭ ‬به‭ ‬آنچه‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬تصویر‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬نگاه‭ ‬می کند‭ ‬و‭ ‬می گوید‭: ‬‮«‬نخستین‭ ‬چیزی‭ ‬که‭ ‬یک‭ ‬ملت‭ ‬ستمدیده‭ ‬باید‭ ‬در‭ ‬خود‭ ‬بشناسد‭ ‬و‭ ‬بر‭ ‬آن‭ ‬غلبه‭ ‬کند‭ ‬ترسی‭ ‬فلج‌کننده‭ ‬است‭. ‬وقتـی‭ ‬کـه‭ ‬بتوانیـم‭ ‬تـرس‭ ‬یـا‭ ‬خشـممان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬قالـب‭ ‬کاری‭ ‬یا‭ ‬شیوه ای‭ ‬خلاق‭ ‬ابـراز‭ ‬کنیـم،‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬اسـت‭ ‬کـه‭ ‬قـدرت‭ ‬آفرینشگر‭ ‬خشـونت پرهیزی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬اختیـار‭ ‬گرفته ایـم‭. ‬از‭ ‬حیـث‭ ‬عواطـف‭ ‬و‭ ‬هیجانـات،‭ ‬ما‭ ‬نـه‭ ‬از‭ ‬روی‭ ‬تـرس‭ ‬خواهیـم‭ ‬گریخـت‭ ‬و‭ ‬نـه‭ ‬از‭ ‬روی‭ ‬خشـم‭ ‬حملـه ور‭ ‬خواهیم‭ ‬شد‭ ‬ما‭ ‬با‭ ‬مهـر‭ ‬و‭ ‬خیرخواهی‭ ‬ایسـتادگی‭ ‬می کنیم‭.‬‮»‬

نویسنده‭ ‬که‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬طرفداران‭ ‬منش‭ ‬افرادی‭ ‬چون‭ ‬مهاتما‭ ‬گاندی‭ ‬می نامد،‭ ‬پیشنهاد‭ ‬می کند‭ ‬برای‭ ‬ورزیده‭ ‬شدن‭ ‬در‭ ‬هنر‭ ‬خشونت پرهیزی‭ ‬لازم‭ ‬است‭ ‬چند‭ ‬کار‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬مداوم‭ ‬انجام‭ ‬دهیم‭. ‬محصولات‭ ‬شبکه ها‭ ‬و‭ ‬رسانه ها‭ ‬به‭ ‬شدت‭ ‬میلمان‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬خشونت ورزی‭ ‬تحریک‭ ‬می کنند‭ ‬پس‭ ‬برای‭ ‬پرهیز‭ ‬از‭ ‬خشونت‭ ‬می باید‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬محصولات‭ ‬نیز‭ ‬پرهیز‭ ‬کنیم‭. ‬درباره‭ ‬خشونت پرهیزی‭ ‬بیاموزیم‭. ‬برای‭ ‬این‭ ‬منظور‭ ‬در‭ ‬بخش‭ ‬انتهایی‭ ‬چند‭ ‬کتاب‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬پیشنهادهایی‭ ‬برای‭ ‬خواندن،‭ ‬پیوست‭ ‬کرده‭ ‬است‭.‬

‭ ‬در‭ ‬موخرۀ‭ ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬که‭ ‬تلاشش‭ ‬جا‭ ‬انداختن‭ ‬این‭ ‬دیدگاه‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬صورت‭  ‬مسـأله‭  ‬در‭ ‬قالب‭ ‬‮«‬من‭ ‬علیه‭ ‬شـما‮»‬‭ ‬نیسـت‭ ‬بلکـه‭ ‬‮«‬مـن‭ ‬و‭ ‬شـما‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬علیه‭ ‬مشـکل‮»‬‭ ‬اسـت،‭ ‬می نویسد‭:‬

‮«‬اجـازه‭ ‬بدهیـد‭ ‬بـر‭ ‬همـان‭ ‬عرشـۀ‭ ‬در‭ ‬حـال‭ ‬فـرورفتـن،‭ ‬همچنـان‭ ‬سـازهایمان‭ ‬را‭ ‬کـوک‭ ‬کنیـم،‭ ‬و‭ ‬همچنـان‭ ‬بنوازیـم؛‭ ‬شـاید‭ ‬بـرای‭ ‬فـردا‭.‬‮»‬

اشارۀ‭ ‬او‭ ‬به‭ ‬سکانس هایی‭ ‬از‭ ‬فیلم‭ ‬تایتانیک‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬اعضای‭ ‬ارکستر‭ ‬برعرشۀ‭ ‬کشتی‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬غرق،‭ ‬اهمیتی‭ ‬به‭ ‬فرورفتن‭ ‬در‭ ‬امواج‭ ‬سهمگین‭ ‬دریا‭ ‬نمی دهند‭ ‬چون‭ ‬کارشان‭ ‬مهم تر،‭ ‬ارزشمندتر‭ ‬و‭ ‬موثرتر‭ ‬از‭ ‬ایستادگی‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬مرگ‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬خود‭ ‬نوعی‭ ‬ایستادگی‭ ‬فعال‭ ‬است‭ ‬برای‭ ‬زندگی‭ ‬کردن‭.‬‎‎

این‭ ‬کتاب‭ ‬را‭ ‬می توانید‭ ‬از‭ ‬وبسایت‭ ‬ketabnak.com‭ ‬دریافت‭ ‬کنید‭.‬

دانلود‭ ‬کتاب‭ ‬از‭ ‬لینک

https‭://‬ketabnak.com/book/122917

مدیریت سایت