بانگ مرغی که خاموش شد

بانگ مرغی که خاموش شد

محمدرضا‭ ‬شجریان‭ ‬و‭ ‬آوای‭ ‬یگانه ی‭ ‬او

عباس‭ ‬امانت

نخستین‭ ‬بار‭ ‬که‭ ‬شجریان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬تالار‭ ‬کوچک‭ ‬رودکی‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۱۳۵۳‭ ‬دیدم‭ ‬بی اختیار‭ ‬در‭ ‬خاطرم‭ ‬گذشت‭ ‬که‭ ‬چگونه‭ ‬صدایی‭ ‬چنین‭ ‬رسا‭ ‬و‭ ‬پر‭ ‬طنین‭ ‬از‭ ‬جثه ای‭ ‬چنین‭ ‬کوچک‭ ‬برمی آید‭. ‬در‭ ‬کنسرتی‭ ‬همراه‭ ‬با‭ ‬سنتور‭ ‬فرامرز‭ ‬پایور‭ ‬و‭ ‬شاید‭ ‬کمانچه ی‭ ‬اصغر‭ ‬بهاری‭ ‬و‭ ‬تار‭ ‬هوشنگ‭ ‬ظریف‭ ‬می خواند‭. ‬پس‭ ‬از‭ ‬پایان‭ ‬برنامه‭ ‬از‭ ‬در‭ ‬پشت‭ ‬صحنه‭ ‬بیرون‭ ‬آمد‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬فروتنی‭ ‬توأم‭ ‬با‭ ‬اعتماد‭ ‬به‭ ‬نفسی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬خمیره ی‭ ‬او‭ ‬بود،‭ ‬با‭ ‬جمعی‭ ‬از‭ ‬دوست دارانش‭ ‬سخن‭ ‬گفت‭. ‬در‭ ‬آن‭ ‬سال ها‭ ‬که‭ ‬آغاز‭ ‬موج‭ ‬نوین‭ ‬در‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬نسل‭ ‬تازه ای‭ ‬از‭ ‬نوازندگان‭ ‬و‭ ‬خوانندگان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬صحنه‭ ‬آورده‭ ‬بود،‭ ‬رفتار‭ ‬بی تکلف‭ ‬شجریان‭ ‬نشان‭ ‬از‭ ‬ظهور‭ ‬آواز خوان‭ ‬می داد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬راه‭ ‬وصول‭ ‬به‭ ‬اوج‭ ‬هنر‭ ‬خود‭ ‬در‭ ‬سال ها‭ ‬و‭ ‬دهه های‭ ‬آینده‭ ‬کم نظیر‭ ‬باقی‭ ‬خواهد‭ ‬ماند؛‭ ‬راهی‭ ‬که‭ ‬بی تردید‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬زمره ی‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬درخشان ترین‭ ‬نمادهای‭ ‬فرهنگی‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬قرن‭ ‬چهاردهم‭ ‬خورشیدی‭ ‬در‭ ‬آورده‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬زمانه ی‭ ‬پر ماجرا‭ ‬و‭ ‬پر مخاطره ای‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬زیست،‭ ‬و‭ ‬دوست دارانش‭ ‬نیز‭ ‬با‭ ‬موسیقی‭ ‬او‭ ‬و‭ ‬همکارانش‭ ‬از‭ ‬بار‭ ‬تشویش‭ ‬این‭ ‬دوران‭ ‬جان گداز‭ ‬اندک‭ ‬آسایشی‭ ‬یافتند،‭ ‬شجریان‭ ‬همواره‭ ‬در‭ ‬عزم‭ ‬خود‭ ‬برای‭ ‬رسیدن‭ ‬به‭ ‬مهارت‭ ‬و‭ ‬خلاقیت های‭ ‬نوین‭ ‬از‭ ‬پای‭ ‬ننشست،‭ ‬هنر‭ ‬خویش‭ ‬را‭ ‬گرامی‭ ‬داشت،‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬ارباب‭ ‬قدرت‭ ‬سر‭ ‬فرود‭ ‬نیاورد،‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬دیگران‭ ‬سر‭ ‬مشقی‭ ‬از‭ ‬دلیری‭ ‬و‭ ‬پایداری‭ ‬بر‭ ‬جای‭ ‬گذاشت‭. ‬برای‭ ‬دوست دارانش،‭ ‬و‭ ‬شاید‭ ‬برای‭ ‬همه ی‭ ‬مردم‭ ‬سرزمینش‭ ‬چه‭ ‬در‭ ‬درون‭ ‬یا‭ ‬برون‭ ‬از‭ ‬خاک‭ ‬ایران،‭ ‬وی‭ ‬نمادی‭ ‬از‭ ‬آنچه‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬فرهنگ‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬دلپذیر‭ ‬و‭ ‬سحرآمیز‭ ‬می ساخت؛‭ ‬پدیده ای‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬رویارویی‭ ‬با‭ ‬خشک اندیشی‭ ‬و‭ ‬شرارت‭ ‬قدرتمندان‭ ‬به‭ ‬ما‭ ‬رموز‭ ‬خُرمی‭ ‬و‭ ‬امیدواری‭ ‬می آموخت‭ ‬و‭ ‬پیوند‭ ‬ما‭ ‬اکنونیان‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬گذشته ی‭ ‬پُربار‭ ‬شعر‭ ‬و‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬ژرفای‭ ‬تازه ای‭ ‬می بخشید‭. ‬آواهایی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬سینه‭ ‬داشت‭ ‬بر‭ ‬آمده‭ ‬از‭ ‬گذشته ی‭ ‬دور‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬سده ها‭ ‬و‭ ‬شاید‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬هزاره ای‭ ‬پاییده‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬حال‭ ‬از‭ ‬سینه ای‭ ‬بر‭ ‬می آمد‭ ‬که‭ ‬‮«‬درد‭ ‬اشتیاق‮»‬‭ ‬را‭ ‬می سرایید‭. ‬از‭ ‬این‭ ‬دیدگاه‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬زمانه ای‭ ‬چنین‭ ‬نفس کُش،‭ ‬شجریان‭ ‬صرفاً‭ ‬خواننده ای‭ ‬بی مانند‭ ‬نبود‭ ‬که‭ ‬ردیف‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬استادی‭ ‬پرورانید‭. ‬آنچه‭ ‬که‭ ‬هشتاد‭ ‬سال‭ ‬زندگی‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬برجسته‭ ‬ساخت‭ ‬و‭ ‬هم میهنانش‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬سراسر‭ ‬جهان‭ ‬دلگرم‭ ‬ساخت‭ ‬همانا‭ ‬راهی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬بردباری‭ ‬و‭ ‬پایداری‭ ‬دنبال‭ ‬کرد‭. ‬در‭ ‬درآمدی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬دستگاه‭ ‬همایون‭ ‬خوانده‭ ‬است،‭ ‬شاید‭ ‬او‭ ‬آگاهانه‭ ‬رازی‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬شنونده‭ ‬تداعی‭ ‬می کند‭ ‬که‭ ‬مقارن‭ ‬نام‭ ‬او،‭ ‬‮«‬شجریان‮»‬،‭ ‬با‭ ‬واژه ی‭ ‬‮«‬باغبان‮»‬‭ ‬در‭ ‬بیتی‭ ‬از‭ ‬حافظ‭ ‬است‭ (‬همراه‭ ‬با‭ ‬تار‭ ‬بیگجه‭ ‬خانی،‭ ‬آلبوم‮ ‬بیداد،۱۳۶۱‭ ‬خورشیدی):

باغبان‭ ‬گر‭ ‬چند‭ ‬روزی‭ ‬صحبت‭ ‬گُل‭ ‬بایدش

در‭ ‬جفای‭ ‬خار‭ ‬هجران‭ ‬صبر‭ ‬بلبل‭ ‬بایدش‭ ‬‍‍

راز‭ ‬رسیدن‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬‮«‬صبر‭ ‬بلبل‮»‬‭ ‬را،‭ ‬که‭ ‬عصاره ی‭ ‬رستگاری‭ ‬فرهنگی‭ ‬او‭ ‬بود،‭ ‬می باید‭ ‬در‭ ‬سه‭ ‬ساحت‭ ‬متمایز‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬عین‭ ‬حال‭ ‬به‭ ‬هم‭ ‬پیوسته‭ ‬در‭ ‬‮«‬چند‭ ‬روز‮»‬‭ ‬سرایش‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬باغ‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬جُست‭. ‬در‭ ‬هنگام‭ ‬درگذشتش‭ ‬در‭ ‬هفده‭ ‬مهرماه‭ ‬۱۳۹۹،‭ ‬نزدیک‭ ‬به‭ ‬شصت‭ ‬سال‭ ‬در‭ ‬جفای‭ ‬این‭ ‬‮«‬خار‭ ‬هجران‮»‬‭ ‬خوانده‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬پنجاه‭ ‬آلبوم‭ ‬بی نظیر‭ ‬به ‭ ‬جای‭ ‬گذاشته‭ ‬بود‭.‬

اول

شجریان‭ ‬برآمده‭ ‬از‭ ‬جهانی‭ ‬فرودست‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬تجربه ی‭ ‬کودکی‭ ‬و‭ ‬جوانی اش‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬آفت های‭ ‬تجددگرایی‭ ‬افراطی‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬دهه های‭ ‬۱۳۳۰‭ ‬و‭ ‬۱۳۴۰‭ ‬و‭ ‬نیایش‭ ‬در‭ ‬درگاه‭ ‬غربی ستایی‭ ‬پایتخت نشینان‭ ‬مصون‭ ‬داشته‭ ‬بود‭. ‬در‭ ‬کودکی‭ ‬در‭ ‬نزد‭ ‬پدری‭ ‬که‭ ‬قاری‭ ‬قرآن‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬راه‭ ‬با‭ ‬امساک‭ ‬و‭ ‬پرهیز‭ ‬نانی‭ ‬به‭ ‬کف‭ ‬می آورد،‭ ‬فنون‭ ‬قرائت‭ ‬و‭ ‬ترتیل‭ ‬را‭ ‬آموخته‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬حنجره ی‭ ‬کودکانه اش‭ ‬اذان‭ ‬گفته‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬مناجات‭ ‬خوانده‭ ‬بود‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬میراث‭ ‬ایام‭ ‬کودکی،‭ ‬شجریان‭ ‬تنها‭ ‬نبود‭. ‬پیش‭ ‬از‭ ‬او‭ ‬عارف‭ ‬قزوینی‭ ‬و‭ ‬اقبال‭ ‬آذر‭ ‬نیز‭ ‬از‭ ‬چنین‭ ‬سابقه ای‭ ‬برخاسته‭ ‬بودند‭ ‬و‭ ‬نخستین‭ ‬گوشه های‭ ‬ردیف‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬مجالس‭ ‬تعزیه‭ ‬و‭ ‬روضه خوانی‭ ‬از‭ ‬پدرانشان‭ ‬آموخته‭ ‬بودند‭. ‬ششصد‭ ‬سال‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬ایشان‭ ‬نیز‭ ‬حافظی‭ ‬که‭ ‬قرآن‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬بَر‭ ‬‮«‬بَر‭ ‬چهارده‭ ‬روایت‮»‬‭ ‬خوانده‭ ‬بود،‭ ‬پای‭ ‬در‭ ‬میکده‭ ‬گذارده‭ ‬بود‭ ‬تا‭ ‬می‭ ‬و‭ ‬مطرب‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬‮«‬ضرب‭ ‬اصول‮»‬‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬سرایش‭ ‬و‭ ‬نغمه خوانی‭ ‬وا‭ ‬دارد‭.‬

اما‭ ‬این‭ ‬سرمایه ی‭ ‬کودکی‭ ‬و‭ ‬نوجوانی‭ ‬به‭ ‬سنت‭ ‬پدرانه‭ ‬بر‭ ‬فراز‭ ‬گلدسته‭ ‬و‭ ‬منبر‭ ‬نرفت‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬در‭ ‬کنج‭ ‬خانه‭ ‬مهجور‭ ‬و‭ ‬منکوب‭ ‬نماند‭. ‬ضرورت‭ ‬زمانه‭ ‬در‭ ‬فضای‭ ‬محصور‭ ‬خانه‭ ‬روزنه های‭ ‬تازه ای‭ ‬به‭ ‬ره آوردهای‭ ‬تجدد‭ ‬ایرانی‭ ‬برای‭ ‬محمدرضای‭ ‬نوجوان‭ ‬گشود‭. ‬خود‭ ‬گفته‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬چگونه‭ ‬پنهان‭ ‬از‭ ‬پدر‭ ‬که‭ ‬تغنی‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬شنیدن‭ ‬موسیقی‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬رادیو‭ ‬حرام‭ ‬می دانست‭ (‬اما‭ ‬در‭ ‬نهان‭ ‬در‭ ‬خانه‭ ‬تار‭ ‬می نواخت‭)‬،‭ ‬گوش‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬بلندگوی‭ ‬رادیو‭ ‬می فشرد‭ ‬تا‭ ‬ظرایف‭ ‬تحریرهای‭ ‬غلامحسین‭ ‬بنان‭ ‬را‭ ‬بیاموزد‭. ‬شاید‭ ‬بنان،‭ ‬خالقی،‭ ‬محجوبی،‭ ‬صبا،‭ ‬عبادی،‭ ‬و‭ ‬جلیل‭ ‬شهناز‭ ‬که‭ ‬هنرشان‭ ‬را‭ ‬نخست‭ ‬از‭ ‬رادیو‭ ‬شنید‭ (‬و‭ ‬بعدها‭ ‬داود‭ ‬پیرنیا،‭ ‬مدیر‭ ‬برنامه ی‭ ‬گلها‭)‬،‭ ‬همان‭ ‬اندازه‭ ‬در‭ ‬پرورش‭ ‬ذوق‭ ‬خوانندگی‭ ‬شجریان‭ ‬تأثیرگذار‭ ‬بودند‭ ‬که‭ ‬تشویق ها‭ ‬و‭ ‬تشویش های‭ ‬پدرش‭.‬

دوم

تحصیل‭ ‬دبستانی‭ ‬و‭ ‬دبیرستانی‭ ‬در‭ ‬مدارس‭ ‬دولتی‭ ‬مشهد‭ ‬خواه‭ ‬ناخواه‭ ‬در‭ ‬شجریان‭ ‬نوجوان‭ ‬تجدد‭ ‬معصومی‭ ‬در‭ ‬فضای‭ ‬شهرستان‭ ‬خراسان‭ ‬پدید‭ ‬آورد‭ ‬که‭ ‬گویا‭ ‬هرگز‭ ‬از‭ ‬نهادش‭ ‬بیرون‭ ‬نرفت‭. ‬تدریس‭ ‬در‭ ‬سنین‭ ‬بیست‭ ‬سالگی‭ ‬در‭ ‬مدارس‭ ‬روستایی‭ ‬با‭ ‬رتبه ی‭ ‬آموزگاری‭ ‬دون پایه‭ ‬نیز‭ ‬این‭ ‬پیوند‭ ‬مردمی‭ ‬را‭ ‬پایدارتر‭ ‬ساخت‭. ‬در‭ ‬همین‭ ‬روستاهای‭ ‬کُردنشین‭ ‬شمال‭ ‬خراسان‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬نواهای‭ ‬کرُمانجی‭ ‬را‭ ‬شنید‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬تپه‭ ‬ماهورهای‭ ‬این‭ ‬سرزمین‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬نخستین‭ ‬تمرین های‭ ‬آواز‭ ‬و‭ ‬پرورش‭ ‬حنجره‭ ‬و‭ ‬نفس گیری‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خود‭ ‬آموزانید‭. ‬این‭ ‬هنوز‭ ‬فضایی‭ ‬دست نخورده‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬محیط‭ ‬ساز‭ ‬و‭ ‬آواز‭ ‬نیمه تجاری‭ ‬و‭ ‬فرهنگ باخته ی‭ ‬تهران‭ ‬فاصله‭ ‬داشت‭. ‬شعر‭ ‬و‭ ‬ادب‭ ‬کهن‭ ‬فارسی‭ ‬را‭ ‬ارج‭ ‬می نهاد‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬آواز‭ ‬ردیف‭ ‬بیزار‭ ‬نبود‭. ‬چون‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬نوگرایان‭ ‬آن‭ ‬دوره‭ ‬از‭ ‬میراث‭ ‬گذشته ی‭ ‬ایران‭ ‬بیگانه‭ ‬نبود‭ ‬و‭ ‬سودای‭ ‬گسستن‭ ‬و‭ ‬دگرگون‭ ‬ساختن‭ ‬آن ‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬سر‭ ‬نمی پرورید‭. ‬شگفت آور‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬آمدن‭ ‬او‭ ‬به‭ ‬تهران‭ ‬این‭ ‬عنصر‭ ‬اصالت‭ ‬معصوم‭ ‬شهرستان‭ ‬و‭ ‬پایداری‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬تجدد‭ ‬فرنگی زده‭ ‬و‭ ‬گذشته زدای‭ ‬را‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬سست‭ ‬نکرد،‭ ‬بلکه‭ ‬ژرفا‭ ‬و‭ ‬تکثر‭ ‬بیشتری‭ ‬بخشید‭. ‬بر‭ ‬خلاف‭ ‬بسیاری‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬مواجهه‭ ‬با‭ ‬فرهنگِ‭ ‬غالباً‭ ‬متکبر‭ ‬و‭ ‬پر‭ ‬مدعای‭ ‬دهه های‭ ‬۱۳۳۰‭ ‬و‭ ‬۱۳۴۰و‭ ‬در‭ ‬عین‭ ‬حال‭ ‬بی بر‭ ‬و‭ ‬بار‭ ‬پایتخت‭ ‬یا‭ ‬رنگ‭ ‬می باختند‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬همرنگ‭ ‬جماعت‭ ‬می شدند،‭ ‬شجریان‭ ‬در‭ ‬تکمیل‭ ‬و‭ ‬وسعت‭ ‬بخشیدن‭ ‬به‭ ‬هنر‭ ‬آواز‭ ‬خود‭ ‬پایدارتر‭ ‬و‭ ‬کوشاتر‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬اعتماد‭ ‬به‭ ‬نفس‭ ‬و‭ ‬کنجکاوی‭ ‬و‭ ‬فروتنی‭ ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬استادان‭ ‬اهل‭ ‬فن‭ ‬رفت‭. ‬بر‭ ‬خلاف‭ ‬نوازندگان‭ ‬و‭ ‬خوانندگانی‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬بضاعت‭ ‬هنری‭ ‬و‭ ‬سواد‭ ‬موسیقی‭ ‬اندک‭ ‬کسب‭ ‬درآمد‭ ‬دغدغه ی‭ ‬آغاز‭ ‬و‭ ‬انجام شان‭ ‬می شد‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬میخوارگی‭ ‬و‭ ‬اعتیاد‭ ‬از‭ ‬پایشان‭ ‬در‭ ‬می آورد،‭ ‬این‭ ‬جوان‭ ‬کوچک اندام‭ ‬که‭ ‬کت‭ ‬و‭ ‬شلوار‭ ‬به‭ ‬تنش‭ ‬زار‭ ‬می زد،‭ ‬ترجیح‭ ‬داد‭ ‬از‭ ‬کارمندی‭ ‬وزارت‭ ‬فرهنگ‭ ‬مشهد‭ ‬با‭ ‬حقوق‭ ‬اندک‭ ‬به‭ ‬سازمان‭ ‬محیط‭ ‬زیست‭ ‬در‭ ‬تهران‭ ‬نقل‭ ‬مکان‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬همان‭ ‬حقوق‭ ‬اندک‭ ‬بسازد‭ ‬و‭ ‬گاهی‭ ‬نیز‭ ‬با‭ ‬تواضع‭ ‬افاده های‭ ‬مدیر‭ ‬کل‭ ‬رادیو‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬تحمل‭ ‬کند‭ ‬ولی‭ ‬با‭ ‬پشتکار‭ ‬جای‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬برنامه ی‭ ‬گلها‭ ‬بگشاید‭. ‬با‭ ‬همگان‭ ‬با‭ ‬رفق‭ ‬و‭ ‬دوستی‭ ‬و‭ ‬راستی‭ ‬راه‭ ‬رود‭ ‬و‭ ‬قدر‭ ‬و‭ ‬احترام‭ ‬استادانش‭ ‬را‭ ‬نگاه‭ ‬دارد‭. ‬خود‭ ‬به‭ ‬یاد‭ ‬آورده‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬چه‭ ‬لطایف الحیلی‭ ‬از‭ ‬عبدالله‭ ‬دوامی‭ ‬تصنیف های‭ ‬قدیمی‭ ‬را‭ ‬آموخته‭ ‬و‭ ‬چگونه‭ ‬با‭ ‬حوصله‭ ‬و‭ ‬ممارست‭ ‬ظرایف‭ ‬گوشه ها‭ ‬و‭ ‬تحریرهای‭ ‬متروک‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬اسماعیل‭ ‬مهرتاش‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬نورعلی‭ ‬برومند‭ ‬فرا‭ ‬گرفته‭ ‬است‭.‬

وی‭ ‬نمادی‭ ‬از‭ ‬آنچه‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬فرهنگ‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬دلپذیر‭ ‬و‭ ‬سحرآمیز‭ ‬می ساخت؛‭ ‬پدیده ای‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬رویارویی‭ ‬با‭ ‬خشک اندیشی‭ ‬و‭ ‬شرارت‭ ‬قدرتمندان‭ ‬به‭ ‬ما‭ ‬رموز‭ ‬خُرمی‭ ‬و‭ ‬امیدواری‭ ‬می آموخت‭ ‬و‭ ‬پیوند‭ ‬ما‭ ‬اکنونیان‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬گذشته ی‭ ‬پُربار‭ ‬شعر‭ ‬و‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬ژرفای‭ ‬تازه ای‭ ‬می بخشید‭.‬

شجریان‭ ‬پشتکار،‭ ‬دقت‭ ‬و‭ ‬گوشِ‭ ‬موسیقی‭ ‬کم مانند‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬خلاقیت‭ ‬هنری‭ ‬جمع‭ ‬داشت‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬مجموعه ی‭ ‬یگانه ای‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬شاید‭ ‬هیچ کس‭ ‬در‭ ‬نسل‭ ‬او‭ (‬و‭ ‬یا‭ ‬نسل های‭ ‬پیشین‭) ‬بدان‭ ‬پایه‭ ‬نرسیده‭ ‬بود‭. ‬اما‭ ‬خلاقیت‭ ‬هنری‭ ‬در‭ ‬زمانی‭ ‬در‭ ‬او‭ ‬به‭ ‬آستانه ی‭ ‬بلوغ‭ ‬رسید‭ ‬که‭ ‬محیط‭ ‬فرهنگی‭ ‬و‭ ‬به ویژه‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬سال های‭ ‬بین‭ ‬۱۳۳۰‭ ‬تا‭ ‬۱۳۶۰‭ ‬به رغم‭ ‬همه ی‭ ‬کژی ها‭ ‬و‭ ‬کاستی هایش،‭ ‬زمینه‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬شجریان‭ ‬و‭ ‬دیگر‭ ‬خوانندگان‭ ‬و‭ ‬نوازندگان‭ ‬و‭ ‬آهنگ سازانی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬کار‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬بودند،‭ ‬فراهم‭ ‬آورد‭. ‬اداره ی‭ ‬هنرهای‭ ‬زیبا،‭ ‬هنرستان‭ ‬موسیقی‭ ‬ملی‭ ‬و‭ ‬برنامه ی‭ ‬گلها،‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬سه‭ ‬آغاز‭ ‬کارشان‭ ‬به‭ ‬دهه ی‭ ‬۱۳۳۰‭ ‬باز‭ ‬می گشت،‭ ‬سپس‭ ‬پیدایش‭ ‬و‭ ‬تأسیس‭ ‬بخش‭ ‬موسیقی‭ ‬در‭ ‬دانشکده‭ ‬هنرهای‭ ‬زیبا‭ ‬در‭ ‬دهه ی‭ ‬۱۳۴۰‭ ‬و‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬پیدایش‭ ‬مرکز‭ ‬حفظ‭ ‬و‭ ‬اشاعه ی‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬وابسته‭ ‬به‭ ‬رادیو‭ ‬تلویزیون‭ ‬ملی‭ ‬ایران‭ ‬و‭ ‬آغاز‭ ‬کار‭ ‬جشن‭ ‬هنر‭ ‬و‭ ‬جشنواره‭ ‬طوس‭ ‬و‭ ‬تالار‭ ‬رودکی‭ ‬در‭ ‬پایان‭ ‬دهه ی‭ ‬۱۳۴۰‭ ‬و‭ ‬آغاز‭ ‬دهه ی‭ ‬۱۳۵۰‭ ‬همگی‭ ‬سهم‭ ‬بزرگی‭ ‬در‭ ‬بازیابی‭ ‬و‭ ‬بازشناسی‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬داشتند‭. ‬نسلی‭ ‬که‭ ‬شجریان‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬برخاسته‭ ‬بود‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬مدیون‭ ‬خوانندگان‭ ‬بزرگی‭ ‬چون‭ ‬قمرالملوک‭ ‬وزیری،‭ ‬بنان،‭ ‬ادیب‭ ‬خوانساری،‭ ‬بانو‭ ‬مرضیه‭ ‬و‭ ‬حسین‭ ‬قوامی‭ ‬بود،‭ ‬بلکه‭ ‬مدیون‭ ‬کسانی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬پرورش‭ ‬و‭ ‬کاوش‭ ‬در‭ ‬دامنه ی‭ ‬وسیع‭ ‬موسیقی‭ ‬ایرانی‭ ‬را‭ ‬بنیاد‭ ‬نهادند‭. ‬کسانی‭ ‬چون‭ ‬علی‭ ‬نقی‭ ‬وزیری،‭ ‬موسی‭ ‬معروفی،‭ ‬روح الله‭ ‬خالقی،‭ ‬روح الله‭ ‬خادم‭ ‬میثاق،‭ ‬مرتضی‭ ‬حنانه،‭ ‬و‭ ‬اندکی‭ ‬بعد‭ ‬هرمز‭ ‬فرهت،‭ ‬داریوش‭ ‬صفوت‭ ‬و‭ ‬حسینعلی‭ ‬ملاح‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬تحقیق،‭ ‬جمع آوری‭ ‬و‭ ‬تدوین‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬بزرگداشت‭ ‬و‭ ‬شناسایی‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬یک‭ ‬سنت‭ ‬موسیقی‭ ‬با‭ ‬اهمیت‭ ‬جهانی‭ ‬که‭ ‬دامنه ی‭ ‬آن‭ ‬از‭ ‬کاشغر‭ ‬تا‭ ‬استانبول‭ ‬و‭ ‬قاهره‭ ‬کشیده‭ ‬شده‭ ‬بود،‭ ‬نقش‭ ‬بزرگی‭ ‬ادا‭ ‬کردند‭. ‬مرکز‭ ‬حفظ‭ ‬و‭ ‬اشاعه‭ ‬با‭ ‬مدیریت‭ ‬داریوش‭ ‬صفوت‭ ‬به ویژه‭ ‬نسل‭ ‬جدیدی‭ ‬از‭ ‬سرآمدان‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬پرورانید‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬سال های‭ ‬آستانه ی‭ ‬انقلاب‭ ‬و‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬نیز‭ ‬تحول‭ ‬نوینی‭ ‬در‭ ‬آفرینش‭ ‬و‭ ‬نوازش‭ ‬و‭ ‬سرایش‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬پدید‭ ‬آوردند‭. ‬جشن‭ ‬هنر‭ ‬شیراز‭ ‬صحنه ی‭ ‬جدیدی‭ ‬برای‭ ‬ارائه ی‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬با‭ ‬شنوندگانی‭ ‬از‭ ‬نسل‭ ‬جوان‭ ‬فراهم‭ ‬آورد‭ ‬که‭ ‬موسیقی‭ ‬ملی‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬باز‭ ‬شناختند‭. ‬نوازندگانی‭ ‬چون‭ ‬محمدرضا‭ ‬لطفی،‭ ‬حسین‭ ‬علیزاده،‭ ‬پرویز‭ ‬مشکاتیان،‭ ‬داریوش‭ ‬طلایی‭ ‬و‭ ‬بعدها‭ ‬مجید‭ ‬درخشانی‭ ‬و‭ ‬استادان‭ ‬آوازی‭ ‬چون‭ ‬پریسا‭ ‬و‭ ‬تا‭ ‬اندازه ای‭ ‬هم‭ ‬شجریان‭ ‬نیز‭ ‬در‭ ‬مرکز‭ ‬حفظ‭ ‬و‭ ‬اشاعه‭ ‬پای‭ ‬گرفتند‭ ‬و‭ ‬بازگشت‭ ‬به‭ ‬شیوه های‭ ‬قدیمی‭ ‬آوازخوانی‭ ‬و‭ ‬آهنگ سازی‭ ‬و‭ ‬سازنوازی‭ ‬بر‭ ‬سازهای‭ ‬سنتی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬نهادهای‭ ‬جدید‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬اعتقاد‭ ‬به‭ ‬اصالت‭ ‬و‭ ‬غنا‭ ‬و‭ ‬دامنه ی‭ ‬وسیع‭ ‬موسیقی‭ ‬ایرانی‭ ‬با‭ ‬سرافرازی‭ ‬و‭ ‬اعتماد‭ ‬فرهنگی‭ ‬فرا‭ ‬راه‭ ‬خویش‭ ‬داشتند‭.‬

بازگشت‭ ‬به‭ ‬سازهای‭ ‬سنتی‭ ‬ایرانی‭ ‬–‭ ‬چون‭ ‬تار‭ ‬و‭ ‬سه تار‭ ‬و‭ ‬کمانچه‭ ‬و‭ ‬نی‭ ‬و‭ ‬بعدها‭ ‬دف‭ ‬که‭ ‬جای‭ ‬ویولن،‭ ‬پیانو‭ ‬و‭ ‬فلوت‭ ‬و‭ ‬قره نی‭ ‬را‭ ‬گرفت‭ ‬–‭ ‬نشانه ای‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬گشت‭ ‬فرهنگی‭ ‬بود‭. ‬کنار‭ ‬نهادن‭ ‬سازهای‭ ‬فرنگی‭ ‬ضربه ای‭ ‬غیر‭ ‬ضروری‭ ‬به‭ ‬پیکر‭ ‬پذیرش‭ ‬و‭ ‬تلفیق‭ ‬و‭ ‬خودی سازی‭ ‬در‭ ‬موسیقی‭ ‬سنتی‭ ‬بود‭. ‬به‭ ‬کار‭ ‬گرفتن‭ ‬سازها‭ ‬و‭ ‬فنون‭ ‬موسیقی‭ ‬غربی‭ ‬از‭ ‬دهه ی‭ ‬۱۳۳۰‭ ‬در‭ ‬برنامه ی‭ ‬گلها‭ ‬در‭ ‬رادیو‭ ‬ایران‭ ‬تجربه‭ ‬شده‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬کسانی‭ ‬چون‭ ‬خالقی‭ ‬و‭ ‬مرتضی‭ ‬محجوبی‭ ‬و‭ ‬همایون‭ ‬خرم‭ ‬و‭ ‬علی‭ ‬تجویدی‭ ‬آثار‭ ‬فوق العاده ای‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مکتب‭ ‬ساخته‭ ‬بودند‭. ‬اما‭ ‬نسل‭ ‬جدید‭ ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬اصالت‭ ‬و‭ ‬پیوندی‭ ‬با‭ ‬گذشته‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬جریان‭ ‬مدرن سازی‭ ‬در‭ ‬برنامه ی‭ ‬گلها‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬رسانه های‭ ‬جمعی‭ ‬به‭ ‬تدریج‭ ‬فراموش‭ ‬شده‭ ‬بود‭. ‬گویی‭ ‬این‭ ‬جهشی‭ ‬از‭ ‬موسیقی‭ ‬عهد‭ ‬ناصری‭ ‬و‭ ‬دوران‭ ‬انقلاب‭ ‬مشروطه‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬فراز‭ ‬برنامه ی‭ ‬گلها‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬فراز‭ ‬موسیقی‭ ‬تصنیفی‭ ‬عامیانه‭ ‬و‭ ‬نیمه عامیانه‭ ‬که‭ ‬تکراری‭ ‬و‭ ‬ملال آور‭ ‬می نمود،‭ ‬به‭ ‬دوران‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬رسیده‭ ‬و‭ ‬شور‭ ‬و‭ ‬طنین‭ ‬تازه ای‭ ‬در‭ ‬دل های‭ ‬جوان‭ ‬نهاده‭ ‬بود‭. ‬این‭ ‬نهضت‭ ‬بازگشت‭ ‬در‭ ‬دهه ی‭ ‬۱۳۵۰‭ ‬زمینه ی‭ ‬اصلی‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬موسیقی‭ ‬در‭ ‬سال های‭ ‬انقلاب‭ ‬و‭ ‬پساانقلاب‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬بسا‭ ‬تا‭ ‬دوران‭ ‬حاضر‭ ‬پایه‭ ‬گذاشت‭. ‬این‭ ‬نمونه ی‭ ‬روشنی‭ ‬بود‭ ‬از‭ ‬این که‭ ‬چگونه‭ ‬نهادهایی‭ ‬چون‭ ‬سازمان‭ ‬رادیو‭ ‬و‭ ‬تلویزیون‭ ‬ایران‭ ‬با‭ ‬جذب‭ ‬و‭ ‬پرورش‭ ‬نسل‭ ‬جوانی‭ ‬از‭ ‬نوازندگان‭ ‬و‭ ‬خوانندگان‭ ‬موسیقی‭ ‬ایرانی،‭ ‬راه‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬پیدایش‭ ‬و‭ ‬بالش‭ ‬تازه نفسانی‭ ‬گشود‭ ‬که‭ ‬به زودی‭ ‬صدای‭ ‬آزادی خواهی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬سال های‭ ‬حساس‭ ‬پایان‭ ‬دهه ی‭ ‬۱۳۵۰‭ ‬و‭ ‬آغاز‭ ‬دهه ی‭ ‬۱۳۶۰‭ ‬عرضه‭ ‬داشتند‭.‬

سوم

اگرچه‭ ‬شجریان‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬۱۳۵۷‭ ‬موضع‭ ‬مستقل‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬نهاد‭ ‬رادیو‭ ‬تلویزیون‭ ‬ایران‭ ‬اعلام‭ ‬داشته‭ ‬بود،‭ ‬اما‭ ‬بی‭ ‬تردید‭ ‬از‭ ‬پایه های‭ ‬اصلی‭ ‬و‭ ‬شاید‭ ‬همراه‭ ‬با‭ ‬محمدرضا‭ ‬لطفی‭ ‬و‭ ‬هوشنگ‭ ‬ابتهاج‭ ‬در‭ ‬صف‭ ‬مقدم‭ ‬این‭ ‬چرخش‭ ‬تازه‭ ‬در‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬جانبی‭ ‬مروج‭ ‬و‭ ‬معرف‭ ‬مکتب‭ ‬بازگشت‭ ‬به‭ ‬موسیقی‭ ‬ردیف‭ ‬عصر‭ ‬پیشاپهلوی‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬جانبی‭ ‬دیگر‭ ‬نوایی‭ ‬شورانگیز‭ ‬را‭ ‬سر‭ ‬می داد‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬گوش‭ ‬بسیاری‭ ‬در‭ ‬نسل‭ ‬جوان‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬انقلابْ‭ ‬امیدوار‭ ‬خیال انگیز‭ ‬و‭ ‬دلپذیر‭ ‬می آمد‭. ‬این‭ ‬پیام‭ ‬تازه‭ ‬را‭ ‬باید‭ ‬ساحت‭ ‬سوم‭ ‬در‭ ‬زندگی‭ ‬پر‭ ‬بار‭ ‬و‭ ‬دیرزی‭ ‬محمدرضا‭ ‬شجریان‭ ‬شمرد‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬حوالی‭ ‬۱۳۵۶‭ ‬آغاز‭ ‬شده‭ ‬تا‭ ‬پایان‭ ‬عمر‭ ‬فرهنگی اش‭ ‬مقارن‭ ‬با‭ ‬سال های‭ ‬۱۳۹۰‭ ‬خورشیدی‭ ‬ادامه‭ ‬یافت‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬مرحله ی‭ ‬حساس‭ ‬و‭ ‬مخاطره آمیز‭ ‬نیز‭ ‬که‭ ‬جای‭ ‬لغزش‭ ‬و‭ ‬فرو‭ ‬افتادن‭ ‬در‭ ‬ورطه ی‭ ‬ایدئولوژی‭ ‬و‭ ‬شعارسرایی‭ ‬و‭ ‬فریفتگی‭ ‬به‭ ‬جانب‭ ‬سازمان ها‭ ‬و‭ ‬احزاب‭ ‬سیاسی‭ ‬چپ‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬سر‭ ‬سپردگی‭ ‬به‭ ‬نظام‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬تکوین‭ ‬جمهوری‭ ‬اسلامی‭ ‬فراوان‭ ‬بود،‭ ‬او‭ ‬و‭ ‬دیگر‭ ‬همگنانش‭ ‬توانستند‭ ‬تقریباً‭ ‬بدون‭ ‬شائبه ای‭ ‬استقلال‭ ‬و‭ ‬سلامت‭ ‬پیام‭ ‬هنری‭ ‬و‭ ‬فرهنگی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬حفظ‭ ‬کنند‭. ‬شجریان،‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬فضایی‭ ‬کاملاً‭ ‬مذهبی‭ ‬برخاسته‭ ‬پای‭ ‬در‭ ‬راه‭ ‬پرمخاطره ی‭ ‬موسیقی‭ ‬آوازی‭ ‬ایران‭ ‬عصر‭ ‬پهلوی‭ ‬گذاشته‭ ‬بود،‭ ‬امکان‭ ‬داشت‭ ‬که‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬کس‭ ‬دیگری‭ ‬جذب‭ ‬دستگاه‭ ‬قدرت‭ ‬سیاسی‭ ‬و‭ ‬فرهنگی‭ ‬تازه‭ ‬روی‭ ‬کار‭ ‬آمده‭ ‬اما‭ ‬سرکوب گر‭ ‬شود‭. ‬چندی‭ ‬نیز‭ ‬در‭ ‬اوج‭ ‬انقلاب‭ ‬در‭ ‬تشویق‭ ‬به‭ ‬مبارزه‭ ‬و‭ ‬ندایی‭ ‬برای‭ ‬برداشتن‭ ‬تفنگ‭ ‬سر‭ ‬داد،‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬تبع‭ ‬شاعری‭ ‬که‭ ‬سایه اش‭ ‬بر‭ ‬سر‭ ‬بسیاری‭ ‬افتاده‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬لطف‭ ‬آهنگ سازی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬انتظار‭ ‬‮«‬سپیده‮»‬‭ ‬برای‭ ‬فرا‭ ‬رسیدن‭ ‬روزهای‭ ‬روشنی‭ ‬بود،‭ ‬تصنیفی‭ ‬چند‭ ‬نیز‭ ‬بخواند‭. ‬مناجاتی‭ ‬نیز‭ ‬با‭ ‬شور‭ ‬فراوان‭ ‬سر‭ ‬داد‭. ‬اما‭ ‬صیانت‭ ‬هنری اش‭ ‬که‭ ‬ذاتی‭ ‬او‭ ‬بود‭ ‬وی‭ ‬را‭ ‬زود‭ ‬از‭ ‬راه‭ ‬این‭ ‬برادران‭ ‬مبارز‭ ‬جدا‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬چون‭ ‬گذشته‭ ‬به‭ ‬قول‭ ‬سعدی‭ ‬راه‭ ‬خویش‭ ‬گرفت‭.‬

در‭ ‬آن‭ ‬زمانه‭ ‬این‭ ‬گسستن‭ ‬از‭ ‬جریان‭ ‬انقلابی‭ ‬حاکم‭ ‬بر‭ ‬همگان‭ ‬کمیاب‭ ‬بود‭ ‬اما‭ ‬شجریان‭ ‬شاید‭ ‬به‭ ‬نحوی‭ ‬معجزه آسا،‭ ‬و‭ ‬البته‭ ‬با‭ ‬فداکاری‭ ‬و‭ ‬دلیری،‭ ‬در‭ ‬راه‭ ‬آرمان های‭ ‬هنری‭ ‬و‭ ‬فرهنگی‭ ‬خود‭ ‬باقی‭ ‬ماند‭. ‬با‭ ‬این‭ ‬حال‭ ‬انقلاب‭ ‬بدون‭ ‬تردید‭ ‬برای‭ ‬شجریان‭ ‬موج‭ ‬تازه ای‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬دوستداران،‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬دل باختگان،‭ ‬از‭ ‬نسل‭ ‬جوان‭ ‬به‭ ‬ارمغان‭ ‬آورد‭ ‬و‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬چنان که‭ ‬خود‭ ‬می خواست‭ ‬به‭ ‬موسیقی سرایی‭ ‬مردمی‭ ‬مبدل‭ ‬ساخت‭. ‬اعتبار‭ ‬و‭ ‬محبوبیت‭ ‬شجریان‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬مدیون‭ ‬صدای‭ ‬سحرآسا‭ ‬و‭ ‬دانش‭ ‬وسیع‭ ‬و‭ ‬تکنیک‭ ‬یگانه ی‭ ‬آوازی اش‭ ‬بود،‭ ‬بلکه‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬لحاظ‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬چشم‭ ‬همگان‭ ‬نمادی‭ ‬از‭ ‬پایداری‭ ‬و‭ ‬استقلال‭ ‬مردمی‭ ‬می نمود‭. ‬در‭ ‬زمانه ای‭ ‬که‭ ‬باور‭ ‬داشتن‭ ‬به‭ ‬خویشتن‭ ‬و‭ ‬پای‭ ‬در‭ ‬راه‭ ‬تعهدی‭ ‬گذاشتن،‭ ‬به ویژه‭ ‬پایداری‭ ‬در‭ ‬راهی‭ ‬هنری‭ ‬و‭ ‬خلاق،‭ ‬غالباً‭ ‬فدای‭ ‬مصلحت های‭ ‬مالی‭ ‬و‭ ‬نان‭ ‬به‭ ‬نرخ‭ ‬روز‭ ‬خوردن‭ ‬یا‭ ‬وحشت‭ ‬از‭ ‬پیامدها‭ ‬و‭ ‬پادافره های‭ ‬سیاسی‭ ‬در‭ ‬دست‭ ‬دژخیمان‭ ‬حاکم‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬صرفاً‭ ‬قربانی‭ ‬تنبلی‭ ‬و‭ ‬ساده انگاری‭ ‬و‭ ‬خوشامدگویی‭ ‬می شود،‭ ‬شجریان‭ ‬الگوی‭ ‬کمیابی‭ ‬از‭ ‬پایداری‭ ‬و‭ ‬اعتماد‭ ‬فرهنگی‭ ‬و‭ ‬خویشتن داری‭ ‬بود‭.‬‮  ‬

افزون‭ ‬بر‭ ‬این،‭ ‬آواز‭ ‬او‭ ‬گویا‭ ‬صدای‭ ‬دست‭ ‬نخورده ای‭ ‬از‭ ‬درون‭ ‬اعصار‭ ‬بود،‭ ‬صدای‭ ‬فرهنگی‭ ‬دیرپا‭ ‬و‭ ‬پر‭ ‬ماجرا‭ ‬که‭ ‬ریشه‭ ‬در‭ ‬خیام‭ ‬و‭ ‬سعدی‭ ‬و‭ ‬مولوی‭ ‬و‭ ‬به ویژه‭ ‬حافظ‭ ‬داشت‭ ‬و‭ ‬نواهایی‭ ‬را‭ ‬می سرود‭ ‬که‭ ‬آغازشان‭ ‬در‭ ‬نغمه های‭ ‬باربدی‭ ‬و‭ ‬خسروانی های‭ ‬عصر‭ ‬ساسانی‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬در‭ ‬آواهای‭ ‬مردم‭ ‬ایلات‭ ‬و‭ ‬عشایر‭ ‬دشت‭ ‬و‭ ‬کوهستان‭ ‬ایران‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬ریشه‭ ‬در‭ ‬تعزیه خوانی‭ ‬و‭ ‬روضه خوانی‭ ‬شیعی‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬در‭ ‬سماع‭ ‬و‭ ‬رقص‭ ‬صوفیان‭ ‬خانقاهی‭ ‬ایران‭ ‬داشت‭. ‬او‭ ‬همان‭ ‬بانگ‭ ‬نایی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬شکایت‭ ‬از‭ ‬جدایی هایی‭ ‬می کرد‭ ‬که‭ ‬همواره‭ ‬در‭ ‬نفیرش‭ ‬مرد‭ ‬و‭ ‬زن‭ ‬نالیده‭ ‬بودند‭ (‬چنان که‭ ‬خود‭ ‬در‭ ‬مثنوی‭ ‬در‭ ‬مایه ی‭ ‬افشاری‭ ‬خوانده‭ ‬است‭). ‬این‭ ‬همه‭ ‬در‭ ‬موسیقی‭ ‬اعتراض‭ ‬شجریان‭ ‬و‭ ‬انتخاب های‭ ‬هوشمندانه ی‭ ‬او‭ ‬از‭ ‬غزلیات‭ ‬سعدی‭ ‬و‭ ‬حافظ،‭ ‬مولوی،‭ ‬عطار‭ ‬و‭ ‬خیام‭ ‬و‭ ‬دو‭ ‬بیتی های‭ ‬بابا‭ ‬طاهر‭ ‬آشکار‭ ‬بود‭. ‬تصنیف های‭ ‬شیدا،‭ ‬عارف‭ ‬و‭ ‬بهار‭ ‬و‭ ‬سروده های‭ ‬متعدد‭ ‬سایه‭ ‬و‭ ‬اخوان‭ ‬ثالث‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬ساز‭ ‬لطفی،‭ ‬علیزاده،‭ ‬طلایی،‭ ‬مشکاتیان،‭ ‬موسوی،‭ ‬عندلیبی،‭ ‬کلهر،‭ ‬پیرنیاکان،‭ ‬درخشانی‭ ‬و‭ ‬هم خوانی‭ ‬همایون‭ ‬شجریان‭ ‬همراه‭ ‬بود،‭ ‬گویا‭ ‬لحظه هایی‭ ‬کمیاب‭ ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬نوایش‭ ‬هشداری‭ ‬از‭ ‬جفاهای‭ ‬زمانه‭ ‬می داد‭. ‬گویا‭ ‬او‭ ‬و‭ ‬همگنانش‭ ‬فرهنگ‭ ‬و‭ ‬شعر‭ ‬فارسی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬گوشه های‭ ‬ظریف‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬تصنیف های‭ ‬قدیمی‭ ‬احوال‭ ‬شکستگان‭ ‬زمان‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬باز‭ ‬گو‭ ‬می کردند؛‭ ‬‮«‬دل شدگانی‮»‬‭ ‬که‭ ‬چنان که‭ ‬فریدون‭ ‬مشیری‭ ‬سروده‭ ‬و‭ ‬علیزاده‭ ‬ساخته‭ ‬و‭ ‬شجریان‭ ‬خوانده‭ ‬بود،‭ ‬به‭ ‬زبان‭ ‬حال‭ ‬می گفتند‭:‬

به‭ ‬کجاها‭ ‬بَرد‭ ‬این‭ ‬امید‭ ‬ما‭ ‬را

غم‭ ‬عشقت‭ ‬دل‭ ‬ما‭ ‬را

به‭ ‬کجاها‭ ‬برد‭ ‬ما‭ ‬را

تصنیف‭ ‬‮«‬امید‭ ‬عشق‮»‬‭ ‬در‭ ‬مایه ی‭ ‬شوشتری،‭ ‬آلبوم‭ ‬موسیقی‭ ‬فیلم دل‭ ‬شدگان،‭ ‬۱۳۷۰‭ ‬خورشیدی

آیا‭ ‬این‭ ‬اشاره ای‭ ‬به‭ ‬امیدهای‭ ‬بر‭ ‬باد‭ ‬رفته ی‭ ‬زمانه ی‭ ‬ما‭ ‬نبود؟

این‭ ‬گذر‭ ‬درخشان‭ ‬در‭ ‬فرهنگ‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬دهه های‭ ‬۱۳۵۰‭ ‬تا‭ ‬۱۳۹۰‭ ‬یادگارهای‭ ‬جاودانی‭ ‬به‭ ‬جای‭ ‬گذاشت‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬یک‭ ‬از‭ ‬درون‭ ‬فرهنگ‭ ‬غنایی‭ ‬ایران‭ ‬صدای‭ ‬رازآلودی‭ ‬از‭ ‬شکایت‭ ‬و‭ ‬سرزنش‭ ‬از‭ ‬اربابان‭ ‬قدرت‭ ‬و‭ ‬مصادر‭ ‬ستم‭ ‬و‭ ‬سرکوب‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬گوش‭ ‬مردمان‭ ‬می رسانید،‭ ‬همان‭ ‬مردمانی‭ ‬که‭ ‬او‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬خاک‭ ‬پای‭ ‬آنان‭ ‬می دانست‭. ‬همان‭ ‬‮«‬خس‭ ‬و‭ ‬خاشاکی‮»‬‭ ‬که‭ ‬او‭ ‬با‭ ‬دلیری‭ ‬صدایشان‭ ‬را‭ ‬سر‭ ‬داده‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬پیامدهایش‭ ‬را‭ ‬نیز‭ ‬چشیده‭ ‬بود‭. ‬از‭ ‬زمان‭ ‬جنبش‭ ‬سبز‭ ‬شجریان‭ ‬شاید‭ ‬هرگز‮ ‬نتوانست‭ ‬برای‭ ‬هموطنانش‭ ‬آواز‭ ‬بخواند‭. ‬اما‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬این،‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬بیتی‭ ‬از‭ ‬سرآغاز‭ ‬مثنوی‭ ‬مولوی‭ (‬آلبوم دل‭ ‬مجنون،‮ ‬۱۳۶۹‭) ‬گویا‭ ‬حسن‭ ‬ختامی‭ ‬بر‭ ‬زندگی‭ ‬پر‭ ‬بار‭ ‬هنری‭ ‬خود‭ ‬خوانده‭ ‬بود‭:‬

چون‭ ‬که‭ ‬گل‭ ‬رفت‭ ‬و‭ ‬گلستان‭ ‬درگذشت

نشنوی‭ ‬زان‭ ‬پس‭ ‬ز‭ ‬بلبل‭ ‬سرگذشت

‮ ‬

آبان‮ ‬‭ ‬۱۳۹۹‭/ ‬نوامبر‭ ‬۲۰۲۰
این‭ ‬مطلب‭ ‬ابتدا‭ ‬در‭ ‬سایت‭ ‬آسو‭ ‬انتشار‭ ‬یافت
www.aasoo.org
دکتر‭ ‬عباس‭ ‬امانت‭ ‬استاد‭ ‬تاریخ‭ ‬در‭ ‬دانشگاه‭ ‬ییل‭ ‬و‭ ‬مدیر‭ ‬برنامه‭ ‬ایرانشناسی‭ ‬این‭ ‬دانشگاه‭ ‬می باشد‭.‬

مدیریت سایت