معرفی و نقد کتاب بَعدِ نزدیک

معرفی و نقد کتاب بَعدِ نزدیک

تهیه‭ ‬از‭ ‬نوشین‭ ‬خورسندیان

نفیسه‭ ‬موسوی
منبع‭ ‬داستان‭: ‬سایت‭ ‬پوئتیکا

برای‭ ‬همه‭ ‬ما‭ ‬پیش‭ ‬آمده‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬خبر‭ ‬ناگواری‭ ‬روبرو‭ ‬شویم،‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬مثال،‭ ‬خبر‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬دادن‭ ‬یک‭ ‬عزیز‭. ‬هر‭ ‬چه‭ ‬آن‭ ‬عزیز‭ ‬به‭ ‬ما‭ ‬نزدیک تر‭ ‬باشد،‭ ‬شوک‭ ‬حاصل‭ ‬از‭ ‬شنیدن‭ ‬خبر‭ ‬سخت تر‭ ‬خواهد‭ ‬بود‭. ‬واقعا‭ ‬عکس العمل‭ ‬هر‭ ‬یک‭ ‬از‭ ‬ما‭ ‬با‭ ‬شنیدن‭ ‬خبر‭ ‬فقدان‭ ‬یک‭ ‬عزیز‭ ‬چه‭ ‬خواهد‭ ‬بود؟‭ ‬باور‭ ‬نکردن؟‭ ‬انکار‭ ‬کردن؟‭ ‬فریاد‭ ‬کشیدن؟‭ ‬گریه‭ ‬کردن؟‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬زدن؟‭ ‬خشمگین‭ ‬شدن؟‭ ‬یا‭ ‬ضجه‭ ‬زدن؟‭ ‬نفیسه‭ ‬موسوی‭ ‬در‭ ‬داستان‭ ‬‮«‬بَعدِ‭ ‬نزدیک‮»‬‭ ‬نگاه‭ ‬خاصی‭ ‬به‭ ‬مرگ‭ ‬دارد‭: ‬‮«‬وقتی‭ ‬بهم‭ ‬خبر‭ ‬دادند‭ ‬علیرضا‭ ‬مرده‭ ‬اولین‭ ‬فکری‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬سرم‭ ‬زد‭ ‬این‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬من‭ ‬نمرده ام‭.‬‮»‬‭ ‬‮«‬انگشت‭ ‬سبابه ام‭ ‬روی‭ ‬عدد‭ ‬هفت‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬انگشت‭ ‬کوچکم‭ ‬روی‭ ‬سه‭. ‬دیروز‭ ‬هفتصد‭ ‬و‭ ‬سی‭ ‬و‭ ‬سه‭ ‬کرون‭ ‬سوسیس‭ ‬خریده‭ ‬بودیم‭… ‬ذهنم‭ ‬توی‭ ‬آن‭ ‬حالت‭ ‬عجیبِ‭ ‬گسیخته‭ ‬باز‭ ‬حواسش‭ ‬بود‭ ‬زنی‭ ‬که‭ ‬همین‭ ‬حالا‭ ‬خبر‭ ‬بیوگی اش‭ ‬را‭ ‬بهش‭ ‬رسانده اند‭ ‬نباید‭ ‬با‭ ‬تعجب‭ ‬به‭ ‬دست ها،‭ ‬پاها،‭ ‬شکم‭ ‬و‭ ‬پستان هایش‭ ‬خیره‭ ‬شود‭.‬‮»‬

علیرضا‭ ‬پشت‭ ‬فرمان‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬قصد‭ ‬داشت‭ ‬به‭ ‬سراغ‭ ‬یوهان‭ ‬برود‭ ‬و‭ ‬سوسیس های‭ ‬سفارشی‭ ‬را‭ ‬بگیرد‭ ‬که‭ ‬تصادف‭ ‬کرد‭. ‬یوهان‭ ‬به‭ ‬علیرضا‭ ‬زنگ‭ ‬می زند‭ ‬تا‭ ‬علت‭ ‬تاخیرش‭ ‬را‭ ‬بپرسد،‭ ‬اما‭ ‬پلیس‭ ‬جواب‭ ‬می دهد‭. ‬یوهان‭ ‬به‭ ‬محمود،‭ ‬دوست‭ ‬علیرضا‭ ‬خبر‭ ‬می دهد‭ ‬تا‭ ‬همسرش‭ ‬نسترن‭ ‬را‭ ‬هر‭ ‬چه‭ ‬زودتر‭ ‬در‭ ‬جریان‭ ‬بگذارد‭. ‬مرگ‭ ‬آنی‭! ‬نسترن‭ ‬وقتی‭ ‬خبر‭ ‬را‭ ‬می شنود‭ ‬با‭ ‬خودش‭ ‬می گوید‭:‬‮«‬‭ ‬کاش‭ ‬این قدر‭ ‬نمی گفت‭ ‬مرده‭. ‬این‭ ‬همه‭ ‬کلمه‭. ‬بگو‭ ‬نفس‭ ‬نداشته‭ ‬،‭ ‬قلبش‭ ‬نمی زده،‭ ‬تمام‭ ‬کرده‭.‬‮»‬‭ ‬آیا‭ ‬فرقی‭ ‬هم‭ ‬داشت؟‭ ‬برای‭ ‬محمود‭ ‬قطعا‭ ‬فرقی‭ ‬نداشته‭ ‬اما‭ ‬برای‭ ‬نسترن‭ ‬چرا‭. ‬این قدر‭ ‬تصور‭ ‬صحنه‭ ‬تصادف‭ ‬دلخراش‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬نسترن‭ ‬می خواهد‭ ‬با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬کلمات‭ ‬ملایم تر‭ ‬واقعه‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬خودش‭ ‬باورپذیرتر‭ ‬کند‭ ‬اما‭ ‬جمله‭ ‬‮«‬علیرضا‭ ‬مرده‮»‬‭ ‬در‭ ‬ذهنش‭ ‬مرتب‭ ‬تکرار‭ ‬می شود‭ ‬همان طوری‭ ‬که‭ ‬انگشتش‭ ‬روی‭ ‬شماره‭ ‬هشت‭ ‬ماشین‭ ‬حساب‭ ‬مانده‭ ‬و‭ ‬عدد‭ ‬هشت‭ ‬را‭ ‬تکرار‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬تحمل‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬دادن‭ ‬ناگهانی‭ ‬علیرضا‭ ‬برای‭ ‬نسترن‭ ‬بسیار‭ ‬سخت‭ ‬است،‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬دلیل‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬آخرین‭ ‬تصویر‭ ‬او‭ ‬سرگرم‭ ‬می کند‭. ‬تصویری‭ ‬بس‭ ‬واقعی‭ ‬و‭ ‬تا‭ ‬حدی‭ ‬خنده‭ ‬دار‭. ‬‮«‬دم‭ ‬ورودی‭ ‬غذاخوری،‭ ‬دست‭ ‬راستش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬دستگیره‭ ‬در‭ ‬ماشین‭ ‬چفت‭ ‬کرده‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬زانوی‭ ‬چپ‭ ‬را‭ ‬داده‭ ‬بود‭ ‬بالا‭ ‬و‭ ‬انگشت‭ ‬انداخته‭ ‬بود‭ ‬پاشنه‭ ‬کفشش‭ ‬و‭ ‬داشت‭ ‬صافش‭ ‬می کرد‭. ‬حواسش‭ ‬نبود‭ ‬من‭ ‬دارم‭ ‬رومیزی‭ ‬میزها‭ ‬را‭ ‬پهن‭ ‬می کنم‭ ‬و‭ ‬کنار‭ ‬پنجره ام‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬چشمم‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬اوست‭ ‬–‭ ‬به‭ ‬کاپشن‭ ‬زرد‭ ‬پاییزه اش‭ ‬که‭ ‬سر‭ ‬آستین ها‭ ‬و‭ ‬حلقه‭ ‬بازوهاش‭ ‬چرک مُرد‭ ‬شده‭ ‬بود‭ ‬–‭ ‬و‭ ‬طبق‭ ‬معمول‭ ‬با‭ ‬خودم‭ ‬فکر‭ ‬می کردم‭ ‬اینجا‭ ‬مردها‭ ‬زرد‭ ‬نمی پوشند‭. ‬چهره اش‭ ‬یک‭ ‬طوری‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬انگار‭ ‬خیلی‭ ‬عمیق‭ ‬رفته‭ ‬توی‭ ‬فکر‭ ‬ولی‭ ‬من‭ ‬می دانستم‭ ‬دارد‭ ‬می گوزد‭ ‬و‭ ‬زور‭ ‬می زند‭ ‬صدا‭ ‬نداشته‭ ‬باشد‭. ‬خیلی‭ ‬هم‭ ‬موفق‭ ‬نشد‭. ‬بعد‭ ‬پرید‭ ‬توی‭ ‬ماشین‭ ‬و‭ ‬رفت‭.‬‮»‬‭ ‬لحظه‭ ‬تصادف،‭ ‬نسترن‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬سرویس‭ ‬دادن‭ ‬به‭ ‬مشتری های‭ ‬غذاخوری‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬روحش‭ ‬خبر‭ ‬نداشته‭ ‬که‭ ‬درست‭ ‬همان‭ ‬موقع‭ ‬همسرش‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬جان‭ ‬دادن‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬فکر‭ ‬آزارش‭ ‬می دهد‭. ‬او‭ ‬هرگز‭ ‬نمی دانسته‭ ‬در‭ ‬کشوری‭ ‬غریب،‭ ‬مردن‭ ‬چه‭ ‬شکلی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬مدام‭ ‬با‭ ‬خود‭ ‬تکرار‭ ‬می کند‭:‬‮«‬حالا‭ ‬باید‭ ‬چکار‭ ‬کنم؟‮»‬‭ ‬

طومار‭ ‬زندگی‭ ‬علیرضا‭ ‬برهانی‭ ‬،‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬سادگی‭ ‬در‭ ‬عرض‭ ‬چند‭ ‬دقیقه‭ ‬پیچیده‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬نسترن‭ ‬طوماری‭ ‬از‭ ‬خاطرات‭ ‬دوازده‭ ‬ساله‭ ‬با‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬ذهنش‭ ‬باز‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬مرور‭ ‬می کند،‭ ‬هم خوابگی ها،‭ ‬حمام‭ ‬کردن‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬و‭ ‬بگومگو‭ ‬بر‭ ‬سر‭ ‬آب‭ ‬سرد‭ ‬و‭ ‬گرم،‭ ‬شوخی ها،‭ ‬سختی های‭ ‬مهاجرت،‭ ‬زندگی‭ ‬در‭ ‬کمپ‭. ‬مغز‭ ‬نسترن‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬متلاشی‭ ‬شدن‭ ‬است‭. ‬علیرضا‭ ‬آرزوی‭ ‬کوچکی‭ ‬داشته‭ ‬که‭ ‬هرگز‭ ‬برآورده‭ ‬نشده؛‭ ‬داشتن‭ ‬خانه ای‭ ‬نقلی‭ ‬و‭ ‬حیاط‭ ‬دار‭ ‬که‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬یاد‭ ‬ایرانش‭ ‬می انداخته‭. ‬سوئدی ها‭ ‬نام‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬اشتباه‭ ‬علیرضا‭ ‬بورانی‭ ‬می گفتند‭. ‬‮«‬های‭ ‬دو‭ ‬چشم‮»‬‭ ‬تنها‭ ‬تفاوت‭ ‬بین‭ ‬برهانی‭ ‬و‭ ‬بورانی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬علیرضا‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬ایران‭ ‬وصل‭ ‬می کند‭.‬

تنها‭ ‬کسی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬ایام‭ ‬سخت‭ ‬به‭ ‬سراغ‭ ‬نسترن‭ ‬می آید‭ ‬آگا‭ ‬است،‭ ‬همسر‭ ‬لهستانی‭ ‬یوهان‭. ‬آگا،‭ ‬نسترن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خانه‭ ‬خودش‭ ‬می برد‭ ‬تا‭ ‬از‭ ‬محیط‭ ‬خانه‭ ‬دور‭ ‬باشد‭. ‬غذا‭ ‬را‭ ‬تدارک‭ ‬می بیند‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬او‭ ‬مراقبت‭ ‬و‭ ‬پرستاری‭ ‬می کند‭. ‬قرص‭ ‬خواب‭ ‬در‭ ‬اختیارش‭ ‬می گذارد‭ ‬و‭ ‬محل‭ ‬خوابش‭ ‬را‭ ‬مهیا‭ ‬می کند‭. ‬تعجب‭ ‬می کند‭ ‬که‭ ‬علیرضا‭ ‬تنها‭ ‬مرد‭ ‬زندگی‭ ‬نسترن‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬خودش‭ ‬سال ها‭ ‬پیش‭ ‬به‭ ‬یوهان‭ ‬خیانت‭ ‬کرده‭ ‬اما‭ ‬پشیمان‭ ‬و‭ ‬سرخورده‭ ‬بازگشته،‭ ‬چرا‭ ‬که‭ ‬کشف‭ ‬کرده‭ ‬همه‭ ‬مردها‭ ‬اکثرا‭ ‬مثل‭ ‬هم‭  ‬هستند‭. ‬آگا‭ ‬یک‭ ‬سقط‭ ‬جنین‭ ‬هم‭ ‬داشته‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬حاضر‭ ‬تاتو‭ ‬آرتیست‭ ‬است‭. ‬آگا‭ ‬واقع بین‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬تلاش‭ ‬می کند‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬نسترن‭ ‬بفهماند‭ ‬نیازی‭ ‬نیست‭ ‬که‭ ‬زور‭ ‬بزند‭ ‬و‭ ‬مردن‭ ‬شوهرش‭ ‬را‭ ‬باور‭ ‬کند‭. ‬مراحل‭ ‬مختلف‭ ‬کارهای‭ ‬نسترن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬یادآور‭ ‬می شود،‭ ‬عزاداری،‭ ‬خاک‭ ‬سپاری‭ ‬یا‭ ‬سوزاندن‭ ‬جسد،‭ ‬تعیین‭ ‬تکیف‭ ‬وسایل‭ ‬شخصی‭ ‬علیرضا،‭ ‬تصمیم‭ ‬برای‭ ‬گرداندن‭ ‬کافه،‭ ‬راه‭ ‬دادن‭ ‬مرد‭ ‬دیگر‭ ‬به‭ ‬زندگی اش‭. ‬نسترن‭ ‬صراحت‭ ‬و‭ ‬بی رحمی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬وجود‭ ‬آگا‭ ‬می بیند‭. ‬

آگا‭ ‬از‭ ‬امکانات‭ ‬محدود‭ ‬خود‭ ‬استفاده‭ ‬می کند‭ ‬تا‭ ‬نسترن‭ ‬به‭ ‬حرف‭ ‬بیاید‭ ‬و‭ ‬عاقبت‭ ‬اشک‭ ‬بریزد‭ ‬و‭ ‬آرام‭ ‬شود‭. ‬نسترن‭ ‬از‭ ‬زندگی‭ ‬با‭ ‬علیرضا‭ ‬در‭ ‬آپارتمان‭ ‬بیست‭ ‬و‭ ‬چهار‭ ‬متری‭ ‬حرف‭ ‬می زند،‭ ‬از‭ ‬رفتن‭ ‬به‭ ‬کلاس‭ ‬زبان،‭ ‬خوابیدن ها‭ ‬و‭ ‬بیدار‭ ‬شدن ها‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬هم،‭ ‬درس‭ ‬خواندن‭ ‬و‭ ‬غذا‭ ‬خوردن‭. ‬در‭ ‬انتها‭ ‬هم‭ ‬تصمیم‭ ‬می گیرد‭ ‬یاد‭ ‬علیرضا‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬تاتوی‭ ‬حرف‭ ‬‮«‬های‭ ‬دو‭ ‬چشم‮»‬‭ ‬بر‭ ‬روی‭ ‬دستش‭ ‬برای‭ ‬همیشه‭ ‬با‭ ‬خود‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭. ‬

این‭ ‬داستان‭ ‬کوتاه،‭ ‬دارای‭ ‬زمان‭ ‬و‭ ‬مکان‭ ‬مشخص‭ ‬است،‭ ‬در‭ ‬کشور‭ ‬سوئد‭ ‬و‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭. ‬داستان‭ ‬بسیار‭ ‬ساده‭ ‬و‭ ‬عمیق‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬باورپذیری‭ ‬آن‭ ‬بالا‭ ‬است‭. ‬شروع‭ ‬داستان‭ ‬همچون‭ ‬گزارش‭ ‬یک‭ ‬مرگ‭ ‬اثر‭ ‬گابریل‭ ‬گارسیا‭ ‬مارکز‭ ‬ناگهانی‭ ‬است‭. ‬شخصیت پردازی ها‭ ‬خوب‭ ‬صورت‭ ‬گرفته‭. ‬علیرضا‭ ‬با‭ ‬کاپشنِ‭ ‬زرد‭ ‬چرک مُرد‭ ‬و‭ ‬پشت‭ ‬موهای‭ ‬بلند‭ ‬و‭ ‬دست های‭ ‬بزرگش،‭ ‬نسترن‭ ‬با‭ ‬دست های‭ ‬کاری اش،‭ ‬محمود‭ ‬با‭ ‬سلفونش‭ ‬و‭ ‬بگومگوهایش‭ ‬با‭ ‬شیما،‭ ‬مخصوصا‭ ‬یوهان‭ ‬با‭ ‬تاتوهایش‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬آگا‭ ‬بامهربانی ها‭ ‬و‭ ‬واقع‭ ‬بینی هایش‭. ‬زاویه‭ ‬دید‭ ‬کاملا‭ ‬مشخص‭ ‬است‭.‬

غذا‭ ‬خوری،‭ ‬آخرین‭ ‬صحنه‭ ‬دیدار‭ ‬نسترن‭ ‬با‭ ‬همسرش،‭ ‬دیدار‭ ‬جسد،‭ ‬خانه‭ ‬آگا،‭ ‬همه‭ ‬و‭ ‬همه‭ ‬تصویری‭ ‬هستند‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬داستان‭ ‬گاهی‭ ‬طنز‭ ‬تلخ‭ ‬را‭ ‬می توان‭ ‬دید‭. ‬نویسنده‭ ‬بی پروا‭ ‬از‭ ‬حس‭ ‬زنانگی‭ ‬در‭ ‬نسترن‭ ‬و‭ ‬رابطه ی‭ ‬او‭ ‬با‭ ‬تنش‭ ‬می گوید‭. ‬تشخیص‭ ‬جسد‭ ‬علیرضا‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬سخت ترین‭ ‬بخش های‭ ‬این‭ ‬داستان‭ ‬است‭. ‬‮«‬یک‭ ‬لحظه‭ ‬فکر‭ ‬کردم‭ ‬وقتی‭ ‬پارچه‭ ‬را‭ ‬کنار‭ ‬زد‭ ‬چشم هایم‭ ‬را‭ ‬ببندم‭ ‬و‭ ‬نبینمش،‭ ‬اما‭ ‬دیر‭ ‬شده‭ ‬بود‭. ‬ترسناک‭ ‬هم‭ ‬نبود‭. ‬علیرضای‭ ‬خودم‭ ‬بود‭ ‬با‭ ‬گونه ای‭ ‬کبود‭. ‬تن‭ ‬له‭ ‬شده اش‭ ‬را‭ ‬نمی دیدم‭ ‬و‭ ‬می توانستم‭ ‬به‭ ‬روی‭ ‬خودم‭ ‬نیاورم‭ ‬و‭ ‬فکر‭ ‬کنم‭ ‬خواب‭ ‬است‭. ‬پرسیدم‭ ‬می توانم‭ ‬بهش‭ ‬دست‭ ‬بزنم؟‭ ‬زن‭ ‬کمی‭ ‬جا‭ ‬خورد‭ ‬و‭ ‬گفت‭ ‬البته‭. ‬اول‭ ‬سبابه ام‭ ‬را‭ ‬تند‭ ‬کشیدم‭ ‬روی‭ ‬ته ریش‭ ‬دو‭ ‬روزه اش‭ ‬و‭ ‬اصطکاک‭ ‬زبری ها‭ ‬نگذاشت‭ ‬یخ‭ ‬بودنش‭ ‬را‭ ‬حس‭ ‬کنم‭. ‬بعد‭ ‬چهار‭ ‬تا‭ ‬انگشتم‭ ‬را‭ ‬گذاشتم‭ ‬روی‭ ‬پیشانی اش‭. ‬انگار‭ ‬بخواهم‭ ‬ببینم‭ ‬چند‭ ‬درجه‭ ‬تب‭ ‬دارد‭. ‬هزار‭ ‬درجه‭ ‬سرما‭ ‬داشت‭. ‬سرما‭ ‬توی‭ ‬دستم‭ ‬دوید‭ ‬بالا‭ ‬و‭ ‬حلقم‭ ‬را‭ ‬گرفت‭. ‬دستم‭ ‬را‭ ‬پس‭ ‬کشیدم‭ ‬و‭ ‬روم‭ ‬را‭ ‬کردم‭ ‬آن‭ ‬طرف‭. ‬گمان‭ ‬کنم‭ ‬تصویر‭ ‬صورت‭ ‬مرده‭ ‬علیرضا‭ ‬به‭ ‬آخرین‭ ‬تصویرم‭ ‬ازش‭ ‬تبدیل‭ ‬نشد‭. ‬رفت‭ ‬یک‭ ‬جا‭ ‬توی‭ ‬گره های‭ ‬ذهنم‭ ‬گم‭ ‬شد‭.‬‮»‬‭  ‬های‭ ‬دو‭ ‬چشم،‭ ‬شبیه‭ ‬یک‭ ‬گره،‭ ‬بخش‭ ‬ایرانی‭ ‬علیرضا‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬نسترن‭ ‬با‭ ‬تاتو‭ ‬روی‭ ‬دست‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬حفظ‭ ‬می کند‭. ‬داستان‭ ‬بسیار‭ ‬زنانه‭ ‬و‭ ‬پر‭ ‬احساس‭ ‬است‭. ‬گریه‭ ‬اولین‭ ‬واکنش‭ ‬طبیعی‭ ‬در‭ ‬قبال‭ ‬مرگ‭ ‬است‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬داستان‭ ‬آشنازدایی‭ ‬میشود. بهت واکنش اول نسترن در برخورد با مرگ علیرضا است. بعد‭ ‬از‭ ‬گذر‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬بهت،‭ ‬نسترن‭ ‬به‭ ‬سوگ‭ ‬مرگ‭ ‬همسر‭ ‬خود‭ ‬می‌نشیند‭.‬

ما‭ ‬از‭ ‬فرهنگی‭ ‬می آییم‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬مرده‭ ‬ارزش‭ ‬زیادی‭ ‬قائل‭ ‬است‭. ‬اما‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬داستان‭ ‬نسترن‭ ‬به‭ ‬کمک‭ ‬آگا‭ ‬یاد‭ ‬می گیرد‭ ‬اول‭ ‬به‭ ‬فکر‭ ‬خودش‭ ‬باشد‭. ‬احترام‭ ‬مرده‭ ‬را‭ ‬نگه‭ ‬دارد‭ ‬اما‭ ‬خودش‭ ‬را‭ ‬هم‭ ‬فراموش‭ ‬نکند‭. ‬جالب‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬مهاجرت‭ ‬تنها‭ ‬کسی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬کمک‭ ‬نسترن‭ ‬می‭ ‬آید‭ ‬و‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬نبود‭ ‬همسر،‭ ‬در‭ ‬پناه‭ ‬خود‭ ‬می‭ ‬گیرد‭ ‬یک‭ ‬زن‭ ‬لهستانی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬خود‭ ‬غریب‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬درد‭ ‬غریبان‭ ‬را‭ ‬می داند‭.‬محمود‭ ‬که‭ ‬هموطن‭ ‬نسترن‭ ‬است‭ ‬فقط‭ ‬بیوه‭ ‬بودن‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬می بیند‭. ‬شیما‭ ‬همسر‭ ‬محمود‭ ‬هیچ‭ ‬صنمی‭ ‬با‭ ‬نسترن‭ ‬ندارد‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬با‭ ‬او‭ ‬تماس‭ ‬نمی گیرد‭. ‬

نفیسه‭ ‬موسوی،‭ ‬متولد‭ ‬مهرماه‭ ‬1366‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬ساکن‭ ‬سوئد‭. ‬مدارک‭ ‬تحصیلی‭ ‬او‭ ‬کارشناسی‭ ‬ادبیات‭ ‬فارسی،‭ ‬کارشناسی‭ ‬ادبیات‭ ‬فرانسه‭ ‬و‭ ‬کارشناسی‭ ‬ارشد‭ ‬انسان‭ ‬شناسی‭ ‬از‭ ‬دانشگاه‭ ‬تهران،‭ ‬کارشناسی‭ ‬ارشد‭ ‬ادبیات‭ ‬تطبیقی‭ ‬از‭ ‬دانشگاه‭ ‬آمستردام‭ ‬می باشد‭. ‬او‭ ‬هم‭ ‬اکنون‭ ‬دانشجوی‭ ‬دکترای‭ ‬ادبیات‭ ‬تطبیقی‭ ‬دانشگاه‭ ‬لینائوس‭ ‬سوئد‭ ‬است‭. ‬نفیسه‭ ‬موسوی‭ ‬مترجم‭ ‬کتاب هایی‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬کودک‭ ‬و‭ ‬نمایشنامه‭ ‬کلیدداران‭ ‬از‭ ‬میلان‭ ‬کوندرا‭ ‬است‭. ‬تاکنون‭ ‬از‭ ‬وی‭ ‬چندین‭ ‬داستان‭ ‬و‭ ‬مقاله‭ ‬پراکنده‭ ‬در‭ ‬نشریات‭ ‬مختلف‭ ‬به‭ ‬چاپ‭ ‬رسیده‭ ‬است‭.‬

داستان‭ ‬بَعدِ‭ ‬نزدیک،‭ ‬نوشته‭ ‬نفیسه‭ ‬موسوی‭ ‬را‭ ‬می توانید‭ ‬در‭ ‬تارنمای‭ ‬اینترنتی‭ ‬پوئتیکا‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬کامل‭ ‬بخوانید‭. ‬آدرس‭ ‬صفحه‭ ‬داستان‭ ‬در‭ ‬زیر‭ ‬آمده‭ ‬است‭:‬

‭ ‬داستان–بعد–نزدیک،–نوشته–نفیسه–موسوی‭/‬https‭://‬poetica–project.com‭ 

مدیریت سایت