گزارش جُنگ فرهنگی ماه مِی دو هزار و بیست و یک

گزارش جُنگ فرهنگی ماه مِی دو هزار و بیست و یک

مهمان‭ ‬برنامه‭: ‬ناصر‭ ‬رحمانی نژاد

موضوع‭ ‬برنامه‭: ‬کتاب‭ ‬مردی‭ ‬از‭ ‬تئاتر‭    ‬A Man of the Theatre‭ ‬

ناصر‭ ‬رحمانی نژاد‭ ‬نویسنده،‭ ‬بازیگر‭ ‬و‭ ‬کارگردان‭ ‬تئاتر،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬بنیانگذاران‭ ‬تئاتر‭ ‬مستقل‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬است‭. ‬به‭ ‬بهانه‭ ‬گفت‭ ‬و‭ ‬گو‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬کتاب‭ ‬خاطراتشان‭ ‬که‭ ‬سال‭ ‬گذشته‭ ‬به‭ ‬زبان‭ ‬انگلیسی‭ ‬منتشر‭ ‬شد،‭ ‬ماه‭ ‬مِی‭ ‬گذشته‭ ‬مهمان‭ ‬جُنگ‭ ‬کانون‭ ‬فرهنگی‭ ‬ایرانیان‭ ‬سن‭ ‬دیگو‭ ‬بودند‭. ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬توسط‭ ‬نشر‭ ‬New Village‭ ‬منتشر‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬فروشنده های‭ ‬معمول‭ ‬قابل‭ ‬خرید‭ ‬است‭.‬

پیش‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬که‭ ‬تئاتر‭ ‬دولتی‭ ‬یکه‭ ‬تاز‭ ‬میدان‭ ‬بود؛‭ ‬در‭ ‬شرایطی‭ ‬که‭ ‬قشر‭ ‬هوادار‭ ‬تئاتر‭  ‬ـ‭  ‬که‭ ‬اکثرا‭ ‬جوانان،‭ ‬دانشجویان‭ ‬و‭ ‬هنرمندان‭ ‬بودند‭  ‬ـ‭  ‬میلی‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬آثار‭ ‬اغلب‭ ‬فرمایشی‭ ‬نداشت‭ ‬و‭ ‬جای‭ ‬خالی‭ ‬تئاتر‭ ‬مستقل‭ ‬شدیداً‭ ‬حس‭ ‬می شد‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬احوال‭ ‬ناصر‭ ‬رحمانی نژاد‭ ‬انجمن‭ ‬تئاتر‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬تعداد‭ ‬زیادی‭ ‬از‭ ‬تئاتری های‭ ‬جوان‭ ‬اما‭ ‬با‭ ‬تجربه‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬به‭ ‬راه‭ ‬انداخت‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬دوره‭ ‬انجمن‭ ‬تئاتر‭ ‬ایران‭ ‬آثاری‭ ‬از‭ ‬آرتور‭ ‬میلر،‭ ‬یوجین‭ ‬اونیل،‭ ‬ماکسیم‭ ‬گورکی‭ ‬و‭… ‬اجرا‭ ‬کردند‭ ‬تا‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬هزار‭ ‬و‭ ‬سیصد‭ ‬و‭ ‬پنجاه‭ ‬و‭ ‬سه‭ ‬مامورین‭ ‬ساواک‭ ‬به‭ ‬محل‭ ‬انجمن‭ ‬تئاتر‭ ‬ایران‭ ‬حمله‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬همه‭ ‬اعضا‭ ‬را‭ ‬دستگیر‭ ‬کردند؛‭ ‬در‭ ‬محاکمه،‭ ‬مجموعاً‭ ‬شصت‭ ‬و‭ ‬سه‭ ‬سال‭ ‬حبس‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬هنرمندان‭ ‬جوان‭ ‬بریده‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬آقای‭ ‬رحمانی نژاد‭ ‬تا‭ ‬انقلاب‭ ‬پنجاه‭ ‬و‭ ‬هفت‭ ‬و‭ ‬باز‭ ‬شدن‭ ‬درِ‭ ‬زندان ها،‭ ‬در‭ ‬زندان‭ ‬به‭ ‬سر‭ ‬می برد‭. ‬انجمن‭ ‬تئاتر‭ ‬ایران‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬فعالیت‭ ‬هنری‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬سر‭ ‬گرفت‭ ‬و‭ ‬آثاری‭ ‬از‭ ‬نیکلای‭ ‬گوگول،‭ ‬برتولت‭ ‬برشت،‭ ‬صادق‭ ‬هدایت،‭ ‬غلامحسین‭ ‬ساعدی،‭ ‬احمد‭ ‬شاملو‭ ‬و‭… ‬را‭ ‬اجرا‭ ‬کردند‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬دوره‭ ‬انجمن‭ ‬تئاتر‭ ‬با‭ ‬تئاتری های‭ ‬لاله‭ ‬زار‭ ‬نیز‭ ‬همکاری‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬صورت‭ ‬تئاتر‭ ‬آکادمیک‭ ‬و‭ ‬تئاتر‭ ‬تجربیِ‭ ‬سنتی‭ ‬ایرانی‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬درآمیخت‭. ‬کم کم‭ ‬مشکلات‭ ‬قدیمی‭ ‬تحت‭ ‬رژیم‭ ‬جدید‭ ‬بازگشتند‭: ‬ماموران‭ ‬کمیته‭ ‬به‭ ‬کرّات‭ ‬مزاحم‭ ‬اعضای‭ ‬انجمن‭ ‬می شدند،‭ ‬اجراها‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬هم‭ ‬می زدند‭ ‬و‭ ‬نهایتاً‭ ‬اعضا‭ ‬رسماً‭ ‬دستگیر‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬انجمن‭ ‬تئاتر‭ ‬پلمپ‭ ‬شد‭. ‬همه‭ ‬این ها‭ ‬منجر‭ ‬به‭ ‬مهاجرت‭ ‬خیلی ها،‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬آقای‭ ‬رحمانی نژاد‭ ‬شد‭. ‬ایشان‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬1362‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬ترک‭ ‬کردند‭ ‬ابتدا‭ ‬در‭ ‬فرانسه‭  ‬و‭ ‬بعد‭ ‬در‭ ‬آمریکا‭ ‬ساکن‭ ‬شدند‭. ‬آقای‭ ‬رحمانی نژاد‭ ‬البته‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬مهاجرت‭ ‬فعالیت های‭ ‬هنری‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬ادامه‭ ‬دادند؛‭ ‬ایشان‭ ‬در‭ ‬نیمه‭ ‬دوم‭ ‬دهه‭ ‬هشتاد‭ ‬میلادی‭ ‬در‭ ‬اروپا‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬ابتدای‭ ‬دهه‭ ‬نود‭ ‬میلادی‭ ‬در‭ ‬ایالات‭ ‬متحده‭ ‬آمریکا‭ ‬همچنان‭ ‬به‭ ‬اجرای‭ ‬تئاتر،‭ ‬نوشتن‭ ‬نمایشنامه‭ ‬و‭ ‬سخنرانی‭ ‬و‭ ‬تربیت‭ ‬هنرجو‭ ‬مشغول‭ ‬بوده اند‭.‬

برای‭ ‬افتتاح‭ ‬برنامه‭ ‬علی‭ ‬صدر‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬علت‭ ‬اولیه‭ ‬علاقه‭ ‬ناصر‭ ‬رحمانی نژاد‭ ‬به‭ ‬تئاتر‭ ‬و‭ ‬انتخاب‭ ‬تئاتر‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬حرفه‭ ‬پرسید‭. ‬آقای‭ ‬رحمانی نژاد‭ ‬در‭ ‬پاسخ‭ ‬گفتند‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬دوران‭ ‬طفولیت‭ ‬به‭ ‬علت‭ ‬نسبت‭ ‬خانوادگی‭ ‬با‭ ‬عبدالوهاب‭ ‬شهیدی،‭ ‬خواننده‭ ‬موسیقی‭ ‬ایرانی،‭ ‬نوازنده‭ ‬بربت‭ ‬و‭ ‬بازیگر‭ ‬تئاتر‭ ‬در‭ ‬جامعه‭ ‬هنری‭ ‬باربد،‭ ‬با‭ ‬محیط‭ ‬هنری‭ ‬و‭ ‬خصوصاً‭ ‬تئاتر‭ ‬آشنا‭ ‬شده‭ ‬بودند؛‭ ‬به‭ ‬علت‭ ‬تضاد‭ ‬شدید‭ ‬آن‭ ‬محیط‭ ‬با‭ ‬محیطی‭ ‬که‭ ‬زندگی‭ ‬روزمرّه‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬می گذراندند،‭ ‬جذابیت‭ ‬تئاتر‭ ‬و‭ ‬نقش‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬شکل‭ ‬دادن‭ ‬به‭ ‬سنین‭ ‬کودکی‭ ‬ایشان‭ ‬دو‭ ‬چندان‭ ‬شد‭. ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬این،‭ ‬تئاترهای‭ ‬سنتی ای‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬مهمانی ها‭ ‬و‭ ‬عروسی ها‭ ‬اجرا‭ ‬می شده‭  ‬ـ‭  ‬از‭ ‬جمله‭ ‬سیاه بازی‭ ‬و‭ ‬روحوضی‭  ‬ـ‭  ‬ایشان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬تدریج‭ ‬علاقمند‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬نوع‭ ‬فعالیت‭ ‬کرد‭.‬

آقای‭ ‬رحمانی نژاد‭ ‬در‭ ‬داخل‭ ‬زندان،‭ ‬چه‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬آن،‭ ‬گروه‭ ‬تئاتر‭ ‬درست‭ ‬کردند‭. ‬در‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬کارها‭  ‬ـ‭  ‬سرگرم‭ ‬کردن‭ ‬مردم‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬هنر‭  ‬ـ‭  ‬رفتار‭ ‬خرده‭ ‬بورژوائی‭ ‬به‭ ‬حساب‭ ‬می آمده،‭ ‬ایشان‭ ‬قادر‭ ‬بودند‭ ‬حتی‭ ‬چپ روترین‭ ‬همبندیان‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬راه‭ ‬بیاورند‭. ‬زندانیان‭ ‬سیاسی‭ ‬رژیم‭ ‬سابق،‭ ‬یعنی‭ ‬همبندیان‭ ‬آقای‭ ‬رحمانی نژاد،‭ ‬دو‭ ‬دسته‭ ‬بودند‭: ‬اول‭ ‬افسران‭ ‬توده ای‭ ‬سالخورده‭ ‬که‭ ‬صرفاً‭ ‬قصد‭ ‬داشتند‭ ‬حبس‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬کمترین‭ ‬دردسر‭ ‬پشت‭ ‬سر‭ ‬بگذارند‭ ‬و‭ ‬دوم‭ ‬نسل‭ ‬بسیار‭ ‬جوان تر‭ ‬چریک ها‭ ‬که‭ ‬زندگی‭ ‬خود‭ ‬در‭ ‬زندان‭ ‬را‭ ‬نه‭ ‬تعلیق‭ ‬فعالیت‭ ‬سیاسی‭ ‬بلکه‭ ‬ادامه‭ ‬آن‭ ‬می دانستند‭. ‬به‭ ‬هر‭ ‬حال‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬ابعاد‭ ‬ظریف تر‭ ‬زندگی‭ ‬موکول‭ ‬شده‭ ‬بود‭ ‬به‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬پیروزی‭ ‬مبارزه‭ ‬در‭ ‬صورتی‭ ‬که‭ ‬کسانی‭ ‬که‭ ‬نظریات‭ ‬و‭ ‬تفکراتشان‭ ‬سازمان‭ ‬چریک های‭ ‬فدایی‭ ‬خلق‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬وجود‭ ‬آورد‭ ‬مانند‭ ‬بیژن‭ ‬جزنی،‭ ‬امیر‭ ‬پرویز‭ ‬پویان‭ ‬و‭… ‬خود‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬شروع‭ ‬به‭ ‬فعالیت‭ ‬و‭ ‬مبارزه‭ ‬سیاسی‭ ‬اهل‭ ‬هنر‭ ‬و‭ ‬اهل‭ ‬قلم‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬بر‭ ‬خلاف‭ ‬پیروان‭ ‬خود‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬جایگاه‭ ‬هنر‭ ‬و‭ ‬هنرمند‭ ‬دید‭ ‬صحیح تری‭ ‬داشتند‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬طریق‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬اولین‭ ‬بار‭ ‬آقای‭ ‬رحمانی نژاد‭ ‬در‭ ‬زندان‭ ‬قصر‭ ‬همبندی های‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬راضی‭ ‬به‭ ‬اجرا‭ ‬و‭ ‬تماشای‭ ‬تئاتر‭ ‬کردند‭.‬

پس‭ ‬از‭ ‬این،‭ ‬موضوع‭ ‬فعالیت های‭ ‬جناب‭ ‬رحمانی نژاد‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬مهاجرت‭ ‬مطرح‭ ‬شد؛‭ ‬ایشان‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬مهاجرت‭ ‬آثاری‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬‮«‬اتللو‭ ‬در‭ ‬سرزمین‭ ‬عجایب‮»‬‭ ‬از‭ ‬غلامحسین‭ ‬ساعدی،‭ ‬‮«‬تهرانجلس‭ ‬پِرِس‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬میان‭ ‬گور‭ ‬و‭ ‬ماه‮»‬‭ ‬به‭ ‬قلم‭ ‬خود‭ ‬آقای‭ ‬رحمانی نژاد،‭ ‬و‭ ‬‮«‬مصدق‮»‬‭ ‬از‭ ‬رضا‭ ‬علامه زاده‭ ‬را‭ ‬اجرا‭ ‬کرده اند‭. ‬با‭ ‬برشمردن‭ ‬این‭ ‬موارد،‭ ‬علی‭ ‬صدر‭ ‬از‭ ‬جناب‭ ‬رحمانی نژاد‭ ‬درخواست‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬حدوداً‭ ‬سه‭ ‬دهه‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬مهاجرت‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬پایان‭ ‬کتاب‭ ‬مردی‭ ‬از‭ ‬تئاتر‭ ‬اتفاق‭ ‬افتاده‭ ‬شرح‭ ‬دهند‭. ‬در‭ ‬پاسخ‭ ‬ایشان‭ ‬گفتند‭ ‬اولین‭ ‬مشکلی‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬هنرمند‭ ‬مهاجر‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬مواجه‭ ‬میشود،‭ ‬سرمایه‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬شرایط‭ ‬مهاجرت‭ ‬از‭ ‬آنجا‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬مهاجری‭ ‬باید‭ ‬زندگی‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬صفر‭ ‬شروع‭ ‬کند،‭ ‬هیچ‭ ‬کس‭ ‬نمی تواند‭ ‬برای‭ ‬مدت‭ ‬طولانی‭ ‬دوندگی های‭ ‬زندگی‭ ‬روزمره‭ ‬را‭ ‬معلق‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬هنر‭ ‬خود‭ ‬متعهد‭ ‬بماند،‭ ‬حتی‭ ‬در‭ ‬کشورهای‭ ‬اروپای‭ ‬غربی‭ ‬که‭ ‬دولت‭ ‬به‭ ‬هنرمندان‭ ‬کمک‭ ‬هزینه‭ ‬می دهد؛‭ ‬چه‭ ‬رسد‭ ‬به‭ ‬ایالات‭ ‬متحده‭ ‬که‭ ‬‮«‬برهوت‭ ‬هنری‮»‬‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬عملاً‭ ‬هیچ‭ ‬حمایتی‭ ‬از‭ ‬هنرمندان‭ ‬نمی شود‭. ‬به‭ ‬همین‭ ‬دلیل‭ ‬هیچ‭ ‬گروه‭ ‬تئاتری‭ ‬در‭ ‬بین‭ ‬ایرانیان‭ ‬مهاجر‭ ‬شکل‭ ‬نگرفته،‭ ‬یا‭ ‬اگر‭ ‬گرفته‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬پاره‭ ‬وقت‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬نوعی‭ ‬سرگرمی‭ ‬بوده‭. ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬این ها‭ ‬عدم‭ ‬آگاهی‭ ‬هموطنان‭ ‬مهاجر‭ ‬از‭ ‬نیاز‭ ‬مبرم‭ ‬و‭ ‬حیاتی‭ ‬هنرمندانِ‭ ‬در‭ ‬تبعید‭ ‬به‭ ‬حمایت‭ ‬آن ها،‭ ‬این‭ ‬مشکل‭ ‬را‭ ‬تشدید‭ ‬می کند‭.‬

در‭ ‬انتهای‭ ‬برنامه‭ ‬تریبون‭ ‬به‭ ‬روی‭ ‬حاضرین‭ ‬باز‭ ‬شد‭ ‬تا‭ ‬سوالات‭ ‬یا‭ ‬نظرات‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬بحث‭ ‬بگذارند‭.‬

مدیریت سایت